وقتی رسانه بخاطر مسابقات و جوایزش نزد مخاطب بدقول می‏ شود!

گروه تلویزیون، فاطمه شهدوست: از سال ها پیش که انواع و اقسام مسابقات رادیویی و تلویزیونی شکل گرفتند، همیشه مخاطبانی از سنین و گروه های مختلف آن ها را دنبال می کردند و خیلی ها با دیدن جوایزی که در جریان این دست مسابقات رد و بدل می شد، تلاش می کنند تا حتی یک بار شانس خود را بیازمایند.
این روند سال های سال است که با انواع برنامه های مسابقه محور و فضاهای مختلف ادامه داشته و دارد و در هر مقطعی این دست تولیدات با توجه به تواناییشان در جلب مخاطب، میزبان تعدادی از مردم و علاقه مندان به شرکت در آن ها می شود. با این حال با گذشت زمان اغلب این دست تولیداتی که در خیلی از آن ها مخاطب به صورت تلفنی روی خط می آید و در مسابقه ای رایانه ای در زمانی مشخص اقدام به شرکت در مسابقه و تلاش برای کسب جوایز آن می کند، کم و بیش دیگر رونق سابق را ندارد و خیلی ها حاضر به شرکت در آن ها نیستند.
در همین راستا برای جلب نظر بیشتر مخاطبان، برنامه هایی از این دست اقدام به تدارک جوایز ویژه و گرانی کرده اند تا در این مسیر افراد بیشتری را به خود جذب کنند. به همین دلیل افزایش ارزش افزوده جوایز باعث شده تا هر شبکه ای برای ربودن گوی سبقت، رقمی بالاتر و هدیه ای جذاب تر را در نظر بگیرد، اتفاقی که باعث شده تا این رقابت اوج بگیرد و هر شرکت و برنامه ای از راه هایی که وجود دارد، تلاشش را با اضافه کردن به جوایز عجیب و غریب بیشتر کند.
علاوه بر این موضوع، یکی دیگر از عواملی که در این دست برنامه ها وجود دارد، راه های ارتباطی و شیوه هایی است که هر فردی برای برقراری ارتباط با برنامه لازم است، از طریق آن ها اقدام کند، مسیرهای مختلفی که در زمانی تنها به نامه و پست محدود بودند و با گذشت زمان موارد دیگری از تلفن گرفته تا ایمیل، سایت، تلگرام و … نیز به آن ها اضافه شدند.
در این میان جدا از راه های برقراری تماس که خیلی اوقات فرد متقاضی را نا امید می کرد، مسئله دیگری وجود دارد که به مقوله شانس و اتفاق برمی گردد. در واقع خیلی از این مسابقات جدا از بحث پرسش ها و تقابل هایی که به اطلاعات عمومی هر کسی برمی گردد، تنها متکی به شانس هر کسی هستند و عامل دیگری در آن دخیل نیست، در این موارد گاهی فرد شرکت کننده که برای حضورش در برنامه گاه حتی هزینه ای را پرداخت کرده است، با یک انتخاب اشتباه از ادامه بازی کنار می رود و نه تنها جایزه ای نمی گیرد، بلکه هزینه ای را هم برای هیچ و پوچ از دست می دهد.
مدتی است که موارد این چنینی که انگار بیشتر برای دلالی آمده اند تا شکل دادن یک برنامه با شمایل مسابقه، کم و بیش به چشم می خورد و در آن ها تولیدکنندگان ابتدا با تقاضای پولی برای ثبت نام از شرکت کننده وجهی را دریافت می کنند و بعد او را در صف انتظار می گذارند تا شاید اسمش دربیاید؛ در ادامه هم اگر به او زنگ بزنند ممکن است با یک بدشانسی فرد به طوری حذف شود که هیچ چیزی نصیبش نشود.
در ادامه این ماجرا، جدا از برنامه هایی که ساخته می شوند، عده ای سودجود به نام متولیان یک مسابقه تلویزیونی و یا رادیویی از طرق مختلف اقدام به فریب برخی از مردم و اخاذی از آن ها می کنند.
این اتفاق با گسترش تنوع مسابقات ساده ای که از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می شود، مدتی است که شیوع پیدا کرده و هر چند وقت یک بار میزان آن اوج می گیرد. در این اتفاق که مدتی است با عنوان شرکت در یک مسابقه رادیویی، مدتی است که در حال تکرار است، جاعلان با تماسی تلفنی به فردی که گوشی را در دست دارد، می گویند که شما الان شرکت کننده مسابقه تلفنی رادیو هستید و با پرسیدن یکی دو سوال مخاطب را برنده اعلام کرده و از او می خواهند تا برای دریافت جایزه خودش را به عابربانک برساند و بعد با شگردهایی رمز اینترنتی را دریافت و اقدام به خالی کردن حساب فرد می کنند. شکایت ها در این مورد مدتی است که باز هم زیاد شده است و جالب اینجاست که در بین طعمه های موجود، گاهی حتی اسم برخی از اهالی صدا و سیما نیز وجود دارند.

 

حسین فردرو: 
باید با کلاهبرداران قاطع برخورد شود!
در همین راستا حسین فردرو که سال های سال است مسابقات مختلفی را تهیه و تولید کرده و خود او هم توسط این افراد و شیوه ای که به آن اشاره شد، غافلگیر شده است، در گفت و گو با بانی فیلم بیان کرد: این بلا سر خود من هم آمده است، یعنی با شماره ای با عنوان برنامه ای از شبکه رادیویی جوان تماس گرفتند و با سناریویی بلندبالا که از پیش نوشته شده بود، خواستند تا شماره کارت و رمز آن را از من بگیرند، این ترفندی است که وجود دارد و افراد ساده به راحتی فریب آن را می خورند. در این مواقع هر فردی که متوجه چنین رخدادی می شود باید با ۱۱۰ تماس بگیرد و ماجرا را پیگیری کند، چرا که این گونه باعث می شود تا جلو افراد سودجویی که در این حوزه هستند گرفته شود.
وی ادامه داد: این مشکل فقط برای ما نیست و در سایر کشورها نیز وجود دارد، حتی در تلویزیون و رادیوی ما به دلیل آن که جوایز عجیب و غریب و بزرگ کمتر داده می شود به همین دلیل شاید میزان این رخدادها نیز کمتر باشد و در کشورهایی مثل ترکیه و .. که جوایز گرانبهایی را روزانه و یا هفتگی به شرکت کنندگانشان می دهند، این رخدادها بیشتر پیش می آید. اما در مورد کشور خودمان باید بگویم که این ها چند نفر نیستند، بلکه یک گروه اند که هر بار با یک سناریو اقدام به کلاهبرداری می کنند، به همین دلیل اگر با آن ها به خوبی مقابله شود، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.
فردرو با اشاره به گسترش شبکه های مجازی قلابی اضافه کرد: جدا از این تماس ها خیلی اوقات برای هر برنامه ای جدا از صفحه رسمی و کانالی که در فضای مجازی دارد، صفحه هایی تشکیل می شود که توجه مخاطبان این برنامه ها را به خود جلب کرده گاهی از این طریق آن ها را فریب می دهند، از همین رو در این فضا نیز باید به خوبی اطلاع رسانی شود تا این دست موارد اتفاق نیفتد.

 

بهنام احمدپور: 
ما بارها هشدار داده‏ایم!
بهنام احمدپور، مدیر شبکه رادیویی ایران، در پاسخ به بانی فیلم، در خصوص افزایش کلاهبرداری هایی که به خصوص به نام برنامه های رادیویی اتفاق می افتد به بانی فیلم گفت: در هر جامعه ای افرادی هستند که با اندک مواردی که در اختیارشان قرار می گیرد، سعی می کنند تا از آن سوءاستفاده کنند و به همین دلیل است که انواع و اقسام کلاهبرداری ها شکل می گیرد، اما در مورد این دست اخاذی ها که از طریق تلفن و به نام مسابقات مختلف رادیویی و تلویزیونی اتفاق می افتد، ابتدا باید بگویم که مکانیزم رادیو و برنامه سازی که در فضای مسابقه در این رسانه اتفاق می افتد در حوزه رساندن جوایز به مخاطبانش به طور کامل مشخص و مدون است. در واقع این اتفاق کاملا تعریف شده است، به همین دلیل در مواردی که برای هر کسی این تماس ها اتفاق می افتد و به آن ها گفته می شود که ما از طرف فلان مسابقه تماس گرفتیم، گام اول این است که آن فرد ابتدا از طریق سامانه ها و شبکه هایی که هر برنامه ای از طریق آن شبکه دارد، از وجود نام آن مسابقه و حتی فضایی که آن ها می گویند مطمئن شود، چرا که در سایت هر شبکه ای درباره مسابقات و دیگر برنامه هایی که وجود دارد نوشته شده و توضیح داده شده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در این دست مسابقه ها وبرنامه هایی که وجود دارد، ما به هیچ وجه به اطلاعات کارت بانکی اشخاص نیاز نداریم و چنین درخواستی از شرکت کننده ها نمی شود، بلکه این اتفاق از طریق پست رخ می دهد، از همین رو اگر شنوندگان دقت کنند به راحتی می توانند متوجه راستی و درستی ماجرا شوند.
موضوع دیگری که وجود دارد نیز این است که در خیلی موارد آن فرد اصلا در چنین برنامه ای شرکت نکرده است به همین دلیل نباید فریب تلفن های این چنینی را بخوردند، چرا که وقتی شرکت نکرده اند، پس روی چه حسابی به حرف آن ها گوش می دهند.
مدیر رادیو ایران در ادامه یادآور شد: در هر حوزه ای افرادی هستند که با طراحی های خاص خود اخاذی می کنند و در مورد این دست اتفاقات و کلاهبرداری ها نیز ما بارها و بارها در برنامه ها و زمان های مختلف هشدار داده ایم و در هر برنامه ای چندین بار اعلام کردیم که مراقب این دست کلاهبرداردی ها باشید، به همین دلیل امیدورا هستیم که دیگر چنین اتفاقاتی برای هیچ یک از مردم پیش نیاید و آن هافریب این دست افراد را نخورند.
وی در پایان درباره سطح کیفی مسابقاتی که به صورت مجاز در شبکه های موجود، اجرا می شوند خاطرنشان کرد: در شبکه های مختلف و به خصوص رادیو ایران ما تلاش کرده ایم تا در حد کیفیت پاسخگویی هر شرکت کننده به سوالاتی که طرح شده جوایز را اعطا کنیم وتنها در برخی موارد که آدم های زیادی شرکت می کنند و در فضایی مثل نظرسنجی ها که امکان تحلیل و انتخاب نفر به نفر نیست قرعه کشی اتفاق می افتد و حتی در این فضا نیز از رادیو همزمان اسامی اعلام می شوند و دیگر مجالی برای کلاهبرداری باقی نمی ماند به همین دلیل هر فردی با کمی دقت می تواند به صحت یا عدم درستی یک تماس وبرنامه پی ببرد. در پایان باید بگویم که این مسئله دغدغه مانیز است و پرداختی که شما در این حوزه داشتید، کمکی است که جای تشکر دارد، چرا که این اتفاق برای هر رسانه ای ممکن است رخ دهد و جامعه ای را درگیر خود کند.

محمد الستی: 
اعتقاد به شانس عامل گسترش کلاهبرداری هاست
الستی، جامعه شناس نیز در این باره با اشاره به اختلاف طبقاتی که بین مردم وجود دارد، به بانی فیلم گفت: مدت ها است که جهش های طبقاتی گسترده ای در جامعه ما اتفاق افتاده است و در کنار جمعیتی که ثروتمند هستند، گروهی که شاید از اقشار ضعیف تر جامعه اند، گاه دست به اقداماتی می زنند که شامل همین کلاهبرداری ها است. وی با اشاره به باورهای غلطی که در این حوزه وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه باور داشتن به شانس و این دست موارد مدت ها است که بین مردم ما رواج پیدا کرده است و خیلی از افراد درگیر خرافه گرایی شده اند. از همین رو عده ای در توهم این هستند که بدون هیچ تلاش خاصی تنها با شانس، یک شبه راه ۱۰۰ ساله را بروند، به همین دلیل گاهی دست به اقداماتی می زنند که موجب شکل گیری کلاهبرداری ها می شود و از سوی دیگر برخی ها به هان دلایل مذکور به راحتی فریب می خورند. او اضافه کرد: گاهی خود تلویزیون و این دست مسابقه ها و برنامه ها نیز به این قضیه دامن می زندف ما بارها دیده ایم که مراسم اعطای جایزه و اعلام خبر ان به برنده از طریق همین تریبون ها صورت گرفته است، یعنی مجری در برنامه با شخص برنده تماس می گیرد و احساسات آن نفر بخشی از هیجان برنامه را رقم می زند، به همین دلیل این شیوه باعث شده تا خیلی ها حتی برای تفریح به سمت برقراری تماس های سرکاری و حتی کلاهبرداری های این چنینی بروند. به طور کلی همین موارد ریز و درشت هستند که با عث شده تا برخی ها به چنین افراد و تماس هایی گوش دهند و زمینه برای کلاهبرداری های دیگر در اشکال مختلف فراهم شود.
این جامعه شناس در بخش دیگری از صحبت هایش تصریح کرد: موضوع دیگری که در این حوزه وجود دارد و موجب شده تا کلاهبرداری ها نیز زیاد شوند، بحث بیکاری و کمبود شغل است، نسل جوان ما در آرزوی پولدار شدن با وجود نبود شغل مدام با این افکار دست و پنجه نرم می کنند و در راستای رسیدن به آرمان هایی که در ذهن دارند دست به کارهایی می زنند که هر چه زودتر آن ها را به مقاصدشان برساند، به همین دلیل شاید دیدن همان برنامه هایی که به آن ها اشاره کردیم، عاملی شود تا برخی ها به این سمت و سو تماس هایی که از آن ها گفتیم بروند.
الستی در پایان یادآور شد: شما الان در هر شبکه ای برنامه این چنینی که با برنده ها تماس می گیرند و تنها متکی به شانس و قرعه هستند را می بینید، شرکت ها و فضاهای زیادی هستند که مدام به این شیوه دامن می زنند و با تامین مخارج تولید آن به عنوان اسپانسر، مخاطبان را به روی آوردن به شانس سوق می دهند، به همین دلیل علاوه بر کنترل این دست برنامه ها راه دیگری که برای کاهش کلاهبرداری ها وجود دارد، اول ایجاد فرصت شغلی برای جوانان است و در ادامه مقابله با شانس گرایی و آگاه سازی مردم با فرهنگ سازی هایی است که باید زود تر اتفاق بیفتد.

 

رضا بختیاری: 
پلیس باید پیگیر باشد نه تلویزیون
رضا بختیاری، تهیه کننده ای که سال های سال است مسابقه های مختلفی را به روی آنتن برده است، در گفت و گو با بانی فیلم درباره بحث گسترش کلاهبرداری ها از طریق عنوان مسابقه ها بیان کرد: این موضوع در درجه اول از سادگی مردم نشات می گیرد و شاید عنوان آن با مسابقات تلویزیونی و رادیویی همراه باشد، اما در اصل این نیروی انتظامی است که باید به آن بپردازد و این دست اتفاقات را کنترل کند، چرا که هر برنامه ای که در این فضا در شبکه های مختلف ساخته می شود دارای اجازه ای از سوی سازمان هستند و برای همه آن ها در سایت شبکه اطلاعاتی وجود دارد، از همین رو شکل گیری تماس های این چنینی و کلاهبرداری های تلفنی اتفاقی است که باید از سوی نیروی انتظامی به آن پرداخت بیشتری شود. وی ادامه داد: از سوی دیگر تحقیق در این زمینه خیلی ساده تر از پروسه ای است که کلاهبرداران از طعمه های خود می خواهند که به عابربانک بروند وکارهایی انجام دهند. هر کسی که در برابر این دست تماس ها قرار گرفت به راحتی می تواند در سایت هر شبکه ای درباره عنوان مساببقه ای که به او گفته اند تحقیق کند و بعد دست به عمل بزند، چرا که امروز هر برنامه ای توضیحاتی را برای خود در سایت مرجع شبکه دارد.
او اضافه کرد: امروز اغلب برنامه هایی که هستند برا ی ارتباط با مخاطبانشان تنها از طریق لینک سایتی که برای شبکه است، می توانند استفاده کنند، یعنی ما حتی خومان هم سایت نمی زنیم و برای این دست مسابقه ها به طور مستقیم از طریق شبکه ارتباطات مقدر می شود، به همین دلیل هرکسی برای شرکت در هر مسابقه ای باید از طریق سایت مرجع اقدام کند و روش های دیگر می تواند دامی برای کسانی باشند که شاید کمی با طمع به دنبال کسب جایزه و این دست موارد هستند.
بختیاری با اشاره به سادگی و حریص بودن برخی آدم ها گفت: همیشه کسانی هستند که مدام به دنبال کسب پول و ثروت به آسانترین روش هستند، به همین دلیل مدام در این دست برنامه هایی که به شانس متکی اند شرکت می کنند و دنبال چنین رخدادهایی اند، از همین رو گاهی شاید بد نباشد که از طریق کلاهبرداری های این چنینی برخی از افراد درگیر چنین ماجراهایی شوند تا بلکه درس بگیرند.

تانی کال

بانی فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *