در چند روز گذشته در خبرگزاری ها خبر فروش بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه به آمازون درج شد. souq.com به قیمت ۶۵۰ میلیون دلار به آمازون فروخته شد. این خبر دستمایه‌ای شد تا در این مقاله با سوق یک استارت‌آپ موفق خاورمیانه‌ای بیشتر آشنا شویم، آن را با دیجی کالا مقایسه کنیم، اطلاعات بیشتری در مورد فروش آن کسب کنیم و بررسی کنیم که آیا این اتفاق برای استارت‌آپ های ایرانی خوب است یا نه؟

استارت‌آپ سوق  SOUQ

سوق توسط رونالدو محشور یک کارآفرین سوریه‌ای در سال ۲۰۰۵ همراه با دوستانش در امارات متحده عربی تاسیس گردید هدف او گسترش بازار خود به دیگر کشور های عربی بود و در حال حاضر souq به کشور های امارات، عربستان، کویت و مصر ارسال کالا دارد. او هم مانند فروشگاه های اینترنتی ایرانی امکان پرداخت درب محل و پرداخت آنلاین را مهیا کرده است. souq اولین فروشگاه اینترنتی در خاورماینه بود که در ۲۰۱۴ اولین بلک فرایدی را در امارات اجرا کرد البته امروزه بین اعراب با توجه به سنت و فرهنگشان از جمعه سیاه با نام “جمعه سفید” یاد می‌شود

بلک فرایدی نیز برای اولین بار توسط بامیلو در سال ۱۳۹۴ در ایران اجرا و در سال ۹۵ بین فروشگاه های اینترنتی همه گیر شد که درهمین سال  نام “حراجمعه” بین آنها رایج گشت

دیجی کالا یا سوق! کدام بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه هستند؟

در چند سال گذشته چندبار شنیدم که برای دیجیکالا لقب بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورماینه استفاده شد و در این خبر این لقب به سوق داده شده است .اما واقعا کدام بزرگتر هستند؟ سوق به قیمت ۶۵۰ میلیون دلار به آمازون فروخته شد و قیمت گذاری دیجی کالا ۱۵۰ میلیون دلار است همچنین سوق با توجه به ۲ سال بزرگتر بودن بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار محصول در وبسایت خود دارد. اگر از نظر بازدید نیز بررسی کنیم سوق با بازدید بیش از ۴۵ میلیون نفر در ماه در مقابل بازدید  ۱۵ میلیون نفر دیجی کالا در ماه واقعا لایق لقب بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه است.

اما ۵ نکته را نباید فراموش کنیم :

۱. یک شاخص مهم دیگر نیز وجود دارد و آن میزان درآمد و سود دهی آنهاست که آمار دقیقی در دسترس نیست و شاید از ارزش استارت آپ بتوان آن را حدس زد.

۲. سوق در ۴ کشور فعالیت مستقیم دارد اما دیجیکالا فقط در بازار ایران فعال بوده و ورود آن به بازارهای کشور های فارسی زبان مثل افغانستان و تاجیکستان فعلا در حد شایعه است.

۳. دیجی کالا در مرحله رشد استارت‌آپی است و سوق با توجه به بازار بزرگتر و قدمت بیشتر حدود ۴ برابر دیجیکالا ارزش گذاری شده پس این نشان از شتاب رشد بسیار بالا دیجیکالا دارد و آن را باید ۲ سال دیگر و یا زمان ورود به بازار کشور های دیگر بررسی کرد.

۴. دیجیکالا در کسب و کار های دیگر مانند فیدیبو (فروش کتاب الکترونیکی) و دیجی‌استایل(فروش اینترنتی پوشاک) و دیجی مگ (مجلات اینترنتی و تبلیغات) نیز وارد شده و آمار ارائه شده فقط مربوط به خود دیجی کالاست

۵. در رتبه بندی الکسا، رتبه جهانی دیجی کالا ۳۲۸ و سوق ۶۶۵ است که نشان از وجود تناقض در آمار و رتبه الکسا دارد چون هرچه این رتبه کمتر باشد نشان از بازدیدکننده بیشتر است.

آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه را خرید

 

 آمازون فروشگاه اینترنتی سوق را خرید!

از چند وقت پیش خبر های مذاکره برای فروش و یا جذب سرمایه souq شنیده می‌شد از جلساتی با Ebay، ماجد الفطیم (ثروتمندترین فرد امارات و دارنده هولدینگی با نام خود که صاحب فروشگاه های هایپراستار در ایران نیز است) تا آمازون و یاهو . برآوردها برای حرید سوق بر روی ۱ میلیارد دلار بود و شایعه ها می‌گوید که رقبای آمازون پیشنهاد ۸۵۰ میلیون دلاری نیز داده بودند اما گروه رونالدو محشور شاید به خاطر  DNA مشترکی که با آمازون داشتند و نیاز به انتقال تجربه و دانش بیش از سرمایه می‌دیدند پیشنهاد ۶۵۰ میلیون دلاری آمازون را پذیرفتند

ورود آمازون به خاورمیانه برای استارت آپ های ایرانی چه معنی می‌دهد؟

استارت آپ های کشور های عربی مثل ما از مشکلاتی مانند ارسال پستی جهانی و مشکل درگاه های بانکی رنج می‌برند اما نکته مهم عدم ورود مستقیم آمازون به بازار بکر خاورمیانه بود. او با خرید یک استارت آپ سعی در ورود به این بازار را داشته و در کنار داغ تر شدن بازار رقابت یک نشانه دیگر نیز دارد.

در سال های گذشته خیلی از استارت آپ های ایرانی با وجود تحریم ها توانستند سرمایه گذار خارجی جذب کنند. دیجیکالا بامیلو الوپیک ای‌نتورک تخفیفان کاروانرو اسنپ و خیلی از استارت آپ های دیگر از این دست هستند. اما با توجه به تحریم ها و قوانین خرانه داری امریکا سرمایه گذاری شرکت های بزرگ امریکایی و انتقال دانش از سیلیکون ولی دور از ذهن بود اما حالا که آمازون به واسطه souq در همسایگی ما آمده چطور؟ آیا در آینده می‌توانیم سرمایه گذاری آمازون را در ایران ببینیم یا آمازون به واسطه سوق وارد بازار رقابت در ایران می‌شود؟

 

“معرفی SOUQ و مقایسه آن با دیجی کالا” را بشنوید (۵دقیقه)

سبکتو

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *