مجموعه بازی God of War با تمام نسخه‌های فرعی و فراز و فرودهای گوناگون، همیشه بازی‌های بسیار خوبی بوده‌اند اما مخاطب ثابت و محدودی نیز داشته‌اند. با مراجعه به سایت وی جی چارتز خواهید دید که تقریبا تمام نسخه‌های اصلی این سری بازی‌ها حدود پنج میلیون مخاطب داشته‌اند و این تعداد هیچ‌وقت جهش قابل توجهی به خود ندیده است. این به معنی رکود در جذب مخاطب بیشتر است. 

در چنین مواقعی یک از راهکارهای اصلی که می‌توان پیشنهاد داد ایجاد تغییرات اساسی است. باید قبول کنیم اگر بازی God of War دچار تحول اساسی شود بازهم قریب به اتفاق مخاطبان سابق حفظ خواهند شد و حداقل از روی کنجکاوی هم که شده عنوان جدید را تجربه خواهند کرد. از سوی دیگر بازیکنانی با سلایق متفاوت نیز ممکن است آن تغییرات را پسندیده و در نتیجه بازی به فروش و موفقیت بیشتری دست یابد.

اتفاقی که برای نسخه جدید خدای جنگ افتاده را نیز می‌توان ذیل موضوع خروج از رکود جذب مخاطب تحلیل کرد. این بازی که تنها با نام خدای جنگ خوانده می‌شود یک بازبینی کلی نسبت به نسخه‌های پیش است و به نظر می‌رسد سونی می‌خواهد با آن قلمروی بزرگ‌تری از بازار را به دست آورد.

بازی God of War

در بازی God of War دوربین بسیار مهم است

خدای جنگ جدید در خلال اجلاس سونی در نمایشگاه E3 سال 2016 معرفی شد؛ سپس در E3 سال 2017 با یک نمایش در آمیخته از روند بازی و سینماتیک، تصورمان از چیزی که انتظارمان را می‌کشد تمیز یافت. گفتنی است قبل از معرفی رسمی هم اخباری از برخی صفات این اثر فاش شده بود که بخش اعظمی نیز واقعیت داشتند. برای مثال طبق ادعاهای مطرح شده در فروم نئوگف می‌دانستیم که بر اساس تصاویر هنری به بیرون درز شده، داستان و محیط مراحل پیرامون افسانه‌ها و اساطیر اسکاندیناوی است و حتی سلاح و ظاهر جدید شخصیت اصلی بازی هم قابل مشاهده بود. البته طبق گزارش سایت یوروگیمر یکی از ایده‌های اصلی بازی، قرار گرفتن آن در دنیای اساطیر مصر بوده که البته به این ایده هیچ‌گاه جامه عمل پوشانده نشد. اما با این همه هیچ کس تا معرفی رسمی از تحولات مهم پیش رو پیش‌بینی دقیقی نداشت. طبق نمایش اولیه، بزرگ‌ترین تحولی مشهود، بازبینی در زاویه دید دوربین است. زوایای از قبل تنظیم شده جای خود را به دوربین سوم شخص در پشت کریتوس داده است و چرخاندن آن نیز در اختیار گیمر است. در مصاحبه اخیر کارگردان بازی، آقای کاری بارلوگ به وب‌سایت یوروگیمر تاکید کرده یکی از دلایل این انتخاب، پرداختن به داستانی غنی و شخصی است. به این منظور نقطه دید تا جای ممکن به کریتوس نزدیک شده و حتی دیگر از عقب رفتن دوربین برای نمایش مناظر عظیم و حماسی خبری نیست. این بار هیچ چیز نباید مانع درگیر شدن هرچه بیشتر مخاطب با این حماسه باستانی شود. حتی از تکنیک‌های انتقال تصویر مانند کات و فید هم استفاده نشده و دوربین تنها با حرکت روی دست تغییر نگاه می‌دهد. به گفته آقای بارلوگ حتی خود اعضای گروه توسعه در استودیو سانتامونیکا ابتدا این ایده را پس زده اما در نهایت چالش آن را پذیرفته‌اند. شاید بگویید این موضوع چه چالشی را می‌تواند به همراه داشته باشد؟ در حقیقت با یک دوربین متفاوت، تمام سازوکارهای روند بازی، گرافیک و حتی پویانمایی‌ها نیز می‌بایست تغییر کنند. بازی‌های خدای جنگ همیشه نبردهای شلوغ با دشمنان پرتعداد داشته و تسلیحات کریتوس نیز می‌توانستند تا فواصل دور و حتی پشت سر او را هدف قرار دهند. این رویکرد تنها از طریق دوربین ایزومتریک امکان‌پذیر است. اما اکنون سلاح تیغه‌های آشوب که ابزار اصلی کریتوس در نسخه‌های قبل بود به طور کامل حذف شده‌اند. این بار کریتوس یک تبر جادویی به همراه دارد که بیشتر در فاصله نزدیک در نبردهای تن به تن قابل استفاده است. او برای فاصله‌های دور می‌بایست تبرش را پرتاب کرده و با دست خالی به جنگ دشمنان رفت. در نتیجه مبارزات هم آهسته‌تر شده‌اند. در نسخه‌های قبلی چند ضرب‌ها در آن محیط‌های شلوغ معمولا با کوبیدن بی محابا بر دکمه‌های دسته بازی اجرا می‌شدند. در صورتی که در نسخه در دست تولید، می‌توان با ظرافت و تامل بیشتر چند ضرب‌ها را گزینش و اجرا کرد. قابل ذکر است که هنوز هم کریتوس می‌تواند با تبر و سپری که به همراه دارد ضربات چرخشی بزند و دشمنان پشت سرش را هم تا حدودی عقب براند.

بازی‌های خدای جنگ قبلی در نمایش مناظر عظیم، خیره کننده عمل می‌کردند اما بافت‌ها از نزدیک به هیچ وجه فوق‌العاده نبودند. نتیجه کم شدن فاصله دوربین با محیط بازی این است که در عنوان جدید تاکید جزئیات گرافیکی، بیشتر بر بهبود بافت‌ها و مدل‌های پیش چشم مخاطب است. تاجایی که حتی بر اساس مصاحبه کارگردان بازی با سایت کوتاکو، ریش و موهای کاراکترها به صورت هم‌زمان رندر می‌شوند تا طبیعی‌تر جلوه کنند. در نهایت باید بگوییم که به همان علت نزدیک شدن دید مخاطب، پویانمایی‌ها نیز باید ارتفاع یابند که با توجه به معدود ویدئوهای منتشر شده، به نظر این امر نیز به خوبی پیاده سازی شده است. به طور کلی می‌توان گفت در بعد گرافیک فنی، همه چیز در کمال خود ظاهر شده و عجیب این که نمایش اولیه بازی در سال 2016 با آن گرافیک خیره کننده‌اش به روی یک پلی‌استیشن4 معمولی، آن بر 30 فریم در ثانیه پخش شده بود. البته هنوز اطلاعاتی از نرخ فریم نهایی بازی منتشر نشده است.

بازی God of War

بازی God of War مضامین جدیدی دارد

داستان خدای جنگ سال‌ها پس از نسخه سوم اتفاق افتاده و ماجرای کاملا بکری را نمایش می‌دهد. نسخه‌های قبلی خدای جنگ تقریبا همگی مضمون انتقام و خشم را دنبال می‌کردند. اما نسخه در دست ساخت، دو مضمون کاملا متفاوت دارد. اولی روایتگر داستان غریبه‌ای در سرزمین عجایب است که موجب می‌شود کریتوس با ناشناخته‌ها مواجه شود. درگذشته کریتوس تمامی دشمنان اصلی‌اش را می‌شناخت و می‌دانست با چه چیز مواجه است. اما حالا او حتی زبان مردمانی که با آن‌ها ملاقات می‌کند را هم نمی‌داند. حتی در نمایش اخیر بازی می‌بینیم که او در مواجهه با ماری غول پیکر نه از زبانش چیزی می‌فهمد، نه می‌داند که او چیست و چه قصدی دارد؟ از این رو اکتشاف یکی از عناصر اصلی این بازی محسوب می‌شود و این شما هستید که باید عجایب و اسرار مختلف را کشف کنید. به همین علت بازی مراحل بزرگی دارد و از روند کاملا خطی گذشته خبری نیست. البته با یک عنوان جهان باز مواجه نیستیم اما به اعتراف کارگردان بازی با سایت گیمزرادار، آن‌ها در اکتشافات از افسانه زلدا الهام گرفته‌اند. بدین گونه که برای مثال در جایی یک غار را مشاهده می‌کنید و می‌توانید با ورود به آن چیزهای جدیدی کشف کنید. این کارها اجباری نیستند و قرار نیست به مانند بازی‌های نقش آفرینی لیست بلند بالایی از ماموریت ها و جمع کردنی‌ها را تکمیل کنید. بلکه اگر کنجکاو باشید، قطعا کنجکاوی شما در گوشه و کنار مراحل بسیار بزرگ بازی بی پاسخ نخواهد ماند. همچنین بر اساس توئیت کارگردان اثر، مراحل دارای مسیرهای گوناگون هستند که این ارزش تکرار بازی را هم افزایش خواهد داد.

اما دومین مضمون اصلی درباره روابط پدر و فرزندی است. کریتوس یک پدر خشمگین اما مسئولیت پذیر شده. نمی‌دانیم همسر او که بوده اما ظاهرا مرده یا به علتی ناپدید گشته و حالا کریتوس هر جا که می‌رود فرزندش آترئوس را نیز به همراه دارد. با توجه به توضیحات سایت رسمی بازی خدای جنگ، کریتوس به عنوان محافظ و استاد پسرش تصمیم گرفته تا ستایش وی را کسب کند. فرزند او کودکی نابالغ است اما به هیچ وجه قرار نیست دست و پاگیر باشد. شما مجبور نیستید حین مبارزات از او محافظت کنید، وی از پس خود بر می‌آید و حتی در مواقع لزوم به پدرش کمک می‌کند. همکاری‌های پویا یکی از روش‌های مبارزه کریتوس است. برای آترئوس دکمه مربع در نظر گرفته شده است تا در مواقع لزوم با فشردن آن به یاری پدرش آید. برای مثال او از تیر و کمان برای زدن دشمنان در دوردست استفاده می‌کند. از سوی دیگر فرزند کریتوس زبان محلی را می‌داند و تقریبا تمام دیالوگ‌ها با افراد محلی و خواندن نوشته‌های محیط بر عهده او خواهد بود.

بازی God of War

بازی God of War کمتر اکشن و بیشتر داستانی است

بازی‌های اصلی خدای جنگ تقریبا در هر نسخه یک کارگردان جدید داشته‌اند. البته پایه گذار بازی، آقای دیوید جفی است که ظاهرا قرار بوده در نسخه جدید هم به سمت کارگردانی بازگردد که به علت مشغله‌ای دیگر، کار به آقای کاری بارلوگ سپرده شده است. شاید به جرئت بتوان گفت علت اکثر تغییرات اساسی این بازی آقای بارلوگ است. او در تعداد زیادی از مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره داشته که بدعت‌ها و خلاقیت‌های دیوانه‌وار کار او بوده است و به طور کلی این بازی، خدای جنگ بارلوگ است. او درگذشته کارمند شرکت لوکاس فیلم بوده و حتی برای داستان بازی از سریالی کنسل شده از مجموعه جنگ‌های ستاره‌ای الهام گرفته است. در آن سریال شخصیت امپراتور مخوف جنگ‌های ستاره‌ای به عنوان قربانی دسیسه‌های یک زن معرفی می‌شود و مخاطب می‌تواند حتی با امپراتور خبیث همزاد پنداری کند. آن سریال هیچ‌وقت ساخته نشد اما ظاهرا وجه انسانی یک ضدقهرمان، مورد توجه آقای بارلوگ قرار گرفته است. از این رو کریتوس هم قرار است تجربه‌ای عمیق و انسانی را پشت سر بگذارد.

هواداران مجموعه خدای جنگ تقریبا هیچ‌وقت کریتوس را جدی نگرفته بودند. او شخصیتی خشن و دیوانه داشت که به جز انتقام به چیز دیگری فکر نمی‌کرد. اما حالا یکی از چالش‌های سازنده‌ها این است که کاری کنند تا بازیکنان کریتوس را جدی بگیرند. سانتا مونیکا برای انسانی کردن شخصیت کریتوس از هیچ تلاشی دریغ نکرده. به نظر می‌رسد از تغییرات ظاهری نظیر پیر و ریشو شدن کریتوس گرفته تا روابط عاطفی پدر و فرزندی، حتی تغییر صداپیشه او و کم کردن مبارزات همه با هدف خارج شدن کریتوس از موجودی تیپیکال هستند. حتی در بازی سکانس قایق سواری هم اضافه شده و صحنه‌های دکمه زنی سریع نیز حذف شده‌اند و به طور کلی روند بازی حالت دیوانه‌وار و خونین گذشته را ندارد. از سوی دیگر در این نسخه کریتوس سعی دارد خشم خود را به خاطر فرزندش کنترل کند و این رابطه عاطفی، وجه انسانی‌تری به وی بخشیده است.

در مجموع می‌توان گفت آخرین نسخه از سری خدای جنگ مسیر کاملا نوینی را پیش گرفته و تنها شباهتی اندک به نسخه‌های قبلی دارد. این می‌تواند ریسک بزرگی باشد اما در صورتی که محصول نهایی از کیفیت مورد انتظار بهره ببرد، پیروزی بزرگی نصیب سونی، سانتامونیکا و در نهایت برند پلی‌استیشن خواهد شد.

گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *