محققان طی یک پژوهش ملی دریافته‌اند که در مقایسه با کل زمان سپری شده در رسانه‌های اجتماعی، استفاده از چندین برنامه به طور همزمان، بیشتر با افسردگی و اضطراب در میان جوانان، در ارتباط است. افرادی که از 7 تا 11 برنامه شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از هیچ تا 2 برنامه استفاده می‌کنند، سه برابر بیشتر احتمال افسردگی و اضطراب در آن‌ها وجود دارد.

دکتر برایان پریماک بیان می‌کند که:

این ارتباط به قدر کافی قوی هست که پزشکان از افراد افسرده و مضطرب درباره تعداد برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند، بپرسند و به آن‌ها مشاوره دهند که تعداد برنامه‌ها ممکن است با نشانه‌های بیماری آن‌ها مرتبط باشند. اگر چه با استفاده از این مطالعه نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که افراد افسرده و مضطرب به دنبال استفاده از چندین برنامه هستند یا استفاده از چندین برنامه می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود، اما در هر دو مورد، نتایج به طور بالقوه با ارزش هستند.

در سال 2014، پریماک و همکارانش 1.787 بزرگسال 19 تا 32 ساله را مورد بررسی قرار دادند. آن ها پرسش‌نامه‌ای درباره شبکه‌های اجتماعی و پرسش‌نامه‌ای درباره افسردگی را پر کردند.

این پرسش‌نامه درباره 11 رسانه اجتماعی محبوب در آن زمان از جمله، فیسبوک، یوتیوب، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، اسنپ چت، ردیت، تامبلر، پینترست، واین و لینکدین بود.

افرادی که از 7 تا 11 برنامه استفاده می‌کردند، 3.1 برابر بیشتر از کسانی که از صفر تا 2 برنامه استفاده می‌کردند احتمال داشت که نشانه‌های افسردگی را نشان دهند. افرادی که از بیشترین تعداد برنامه‌ها استفاده می‌کردند، 3.3 برابر بیشتر از کسانی که از کمترین تعداد برنامه‌ها استفاده می‌کردند احتمال داشت که نشانه‌های اضطراب را بروز دهند. محققان عوامل دیگری را که ممکن بود در اضطراب و افسردگی نقش داشته باشند از جمله نژاد، جنسیت، وضعیت ارتباط، درآمد خانوار، تحصیلات و زمان کلی سپری شده در شبکه‌های اجتماعی را کنترل کردند.

پریماک بیان کرد که مستقیم بودن این ارتباط کاملا واضح نیست.

وی افزود:

ممکن است به این علت باشد که افرادی که از نشانه‌های اضطراب یا افسردگی و یا هر دو رنج می‌برند، معمولا شبکه‌های اجتماعی مختلفی را امتحان می‌کنند تا فضایی راحت‌تر و مورد قبول‌تر را کشف کنند. اما، همچنین ممکن است به این علت باشد که حضور مداوم در چندین شبکه اجتماعی می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. تحقیقات بیشتری برای متمایز کردن این دو مورد، نیاز است.

پریماک و گروهش چندین فرضیه ارایه داده‌اند که چرا استفاده از چندین برنامه ممکن است به اضطراب و افسردگی بینجامد:

  • گفته شده است که استفاده همزمان از چندین برنامه (رفتن از برنامه‌ای به برنامه دیگر) می‌تواند مرتبط با عواقب شناختی و سلامت روانی ضعیف باشد.
  • زمانی که تعداد برنامه‌های مورد استفاده افزایش می‌یابد، شناسایی مجموعه مشخصی از قوانین نانوشته، فرضیات فرهنگی و خصیصه‌های ذاتی هر برنامه دشوار می‌شود، که می‌تواند منجر به خلق و هیجانات منفی شود.
  • زمانی که فرد از چندین رسانه اجتماعی استفاده می‌کند، بیشتر احتمال دارد که به یک رسانه وابسته شود که می‌تواند به دردسرهای مکرر منجر شود.

دکتر سزار اسکوبار می‌گوید:

در مراحل بعدی مهم است که روشی را که افراد از چندین رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند و تجربیات آن‌ها از برنامه‌های مختلف – و همچنین نوع خاص افسردگی و اضطرابی را که کاربران رسانه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند – را درک کنیم. در نهایت، می‌خواهیم که این پژوهش به طراحی و اجرای مداخلات آموزشی سلامت عمومی که تا حد امکان انفرادی هستند، کمک کند.

آی تی رسان

  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *