شرکت اسپیس ایکس تاکنون چندین بار نشان داده که قادر است تا موشک با قابلیت استفاده مجدد خود یعنی Falcon 9 را بعد از ارسال به فضا، مجددا به زمین برگرداند. این قابلیت را باید یکی از اصلی‌ترین بخش‌های رقابت SpaceX با رقیب سرسخت خود یعنی شرکت Blue Originدانست. SpaceXX حتی تاکنون موفق شده چندین بار این راکت را با موفقیت بر روی سکوی دریایی فرود بیاورد. با توجه به این موارد، اگرچه ارسال و بازگرداندن راکت دارای قابلیت استفاده مجدد این شرکت کار سختی نیست، اما استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9 که پیش از این نیز در فضا ماموریت انجام داده، نگرانی‌هایی را برای شرکت ایجاد کرده است.

پروژه استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9 برای نخستین بار اتفاق می‌افتد

مدت‌ها قبل خبر تصمیم شرکت SpaceX برای استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9 را شنیده بودیم و می‌دانستیم که این اتفاق در سال 2017 خواهد افتاد. اکنون با رسیدن به انتهای ماه سوم سال 2017، نوبت به آن رسید تا این شرکت زمان پروژه بزرگ خود را اعلام کند. پروژه استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9 در تاریخ سی‌ام مارس (دهم فروردین ماه) عملی خواهد شد.

شرکت SpaceX تصمیم دارد تا یک ماهواره به مدار زمین ارسال کند. انجام این کار جزو امور متداول این کمپانی محسوب شده و کار سختی تلقی نمی‌شود، اما مشکل اینجاست که استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9 استرس زیادی را برای SpeceX ایجاد کرذه است. این برای نخستین بار است که این شرکت تصمیم گرفته یک راکت فالکون 9 که پیش از این نیز برای انجام ماموریت به فضا فرستاده شده را مجددا در یک ماموریت جدید به کار بگیرد.

استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9

این شرکت تاکنون آزمایشات زیادی را برای مشخص‌کردن امکان استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9 انجام داده است. هدف از این کار، درک میزان تعمیرات مورد نیاز برای قادر ساختن یک راکت به منظور ارسال مجدد به فضاست. نخستین بار در آوریل سال گذشته بود که SpeceX برای یک ماموریت عرضه مجدد در ایستگاه فضایی، از یک راکت (به غیر از فالکون 9) برای بار دوم استفاده کرد.

همچنین بخوانید :

نه تنها SpaceX تصمیم به استفاده مجدد از یک راکت فالکون 9 گرفته، بلکه می‌خواهد بعد از اتمام ماموریت، مجددا راکت خود را به زمین برگردانده و آن را بر روی یک سکوی دریایی شناور فرود بیاورد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، از این پس شاهد چندین مسافرت به فضا توسط هر راکت خواهیم بود. راکت Folcon 9 در روز پنجشنبه دهم فروردین ماه، ساعت 6 صبح به وقت شرقی از مرکز فضایی کندی به فضا ارسال خواهد شد.

گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *