زبانه‌ها یکی از قدیمی‌ترین‌ مولفه‌هایی هستند که از زمان پیدایش مرورگرها در اختیار کاربران قرار داشته‌اند. زبانه‌هایی که در بعضی موارد و به ویژه زمانی که تعداد زیادی از آن‌ها باز شده باشند، به شدت آزاردهنده هستند.

کاربران زمانی که با سایت‌های جدید و غنی از اطلاعات روبرو می‌شوند، دچار تردید خواهند شد که در زمان بستن مرورگر باید با زبانه‌ها چه کنند. بسیاری از مردم برای اجتناب از فراموش کردن نام سایت‌ها ترجیح می‌دهند به جای ذخیره‌سازی بوک‌مارک‌ها به طور مستقیم زبانه مربوط به سایت‌ها را همواره در مرورگر خود باز نگه‌ دارند. این رویکرد جدای از آن‌که باعث به وجود آمدن بی نظمی زیادی می‌شود، یکسری منابع سیستمی همچون حافظه اصلی و در بعضی موارد پردازنده مرکزی را بیش از اندازه مورد استفاده قرار می‌دهد. این مشکل در ارتباط با دستگاه‌های همراه همچون لپ‌تاپ‌ها شکل بدتری به خود می‌گیرد. به واسطه آن‌که باتری دستگاه را بی دلیل مورد استفاده قرار می‌دهد.

در حالی که در چند وقت اخیر مرورگر کروم پیشرفت‌هایی در ارتباط با مصرف بهینه حافظه اصلی داشته است، با این وجود هنوز هم این مرورگر به شدت حافظه اصلی را مورد استفاده قرار می‌دهد. خوشبختانه، راهکارهای قدرتمندی در این زمینه وجود دارند که اجازه می‌دهند بدون آن‌که به بستن مرورگر نیازی داشته باشید به سازمان‌دهی زبانه‌ها بپردازید. افزونه OneTab یکی از این راهکارها است. افزونه رایگانی که هم برای مرورگر فایرفاکس و هم برای مرورگر کروم عرضه شده است. این افزونه به شما اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل و با کم‌ترین استراس ممکن به سازمان‌دهی زبانه‌ها بپردازید.

این افزونه به سادگی قابل استفاده است. زمانی که آن‌را نصب کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی آیکن کوچکی که در سمت راست نوارآدرس قرار می‌گیرد کلیک کنید. در ادامه زبانه OneTab، هر آن چیزی که باز کرده‌اید را جمع کرده و آن‌ها را درون یک فهرست همراه با لینک‌هایی درون زبانه ویژه خودش قرار می‌دهد. هر زمان تصمیم بگیرید صفحه خاصی را باز کنید، کافی است روی لینک متناظر به آن کلیک کنید. برای بستن یک صفحه کافی است آن‌را به درون فهرست وارد کنید. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید این رویکرد به میزان قابل توجهی در حافظه مصرفی شما صرفه‌جویی می‌کند.

در حالی که همین ویژگی به تنهایی کافی است اما زبانه OneTab یک ویژگی خاص در اختیار شما قرار می‌دهد تا در زمان‌های بعدی یک زبانه را باز کنید. در ادامه مثالی برای روشن‌تر شدن کارکرد این زبانه بیان می‌کنم. برای انجام تحقیقی از یک مقاله استفاده می‌کردم. درون این مقاله پیوندهای مختلفی قرار داشت که باید به طور دستی هر پیوند (لینک) را انتخاب می‌کردم و در ادامه درون Evernote قرار می‌دادم. یک کار زمان‌‌گیر و خسته‌کننده. اما با استفاده از این زبانه همه لینک‌ها را درون یک لینک واحد به اشتراک‌ قرار دادم. در مراجعه بعدی زمانی که به تحقیق خودم باز‌گشتم به سادگی کار خود را از جایی که خاتمه داده بودم آغاز می‌کردم. فراتر از آن، این افزونه اجازه گروه‌بندی زبانه‌ها و نام‌گذاری آن‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. این‌کار به تشخیص بهتر زبانه‌ها کمک می‌کند.

اما افزونه فوق دو عیب دارد. اول آن‌که در هر بار باز کردن مجدد زبانه‌ها از تاریخچه و کش مرورگر کروم استفاده نمی‌کند و دوم آن‌که کروم مجهز به ویژگی از پیش ساخته شده‌ای به نام Bookmark Open Tabs است که رویکردی مشابه با این افزونه دارد. ویژگی که به شما اجازه حذف پوشه‌ها و بوک‌مارک‌هایی که ساخته‌اید را می‌دهد. به هر ترتیب اگر روی لپ‌تاپ خود با مرورگر کروم در ارتباط با مصرف منابع مشکل جدی دارید، افزونه OneTab در اختیار شما قرار دارد. این افزونه را از این آدرس دانلود کنید.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *