انسان‌ها قادر به پیروزی بازی شطرنج در برابر کامپیوترها نیستند

اولین پیروزی کامپیوترها در برابر انسان‌ها در بازی شطرنج به دهه‌ی ۱۹۸۰ برمی‌گردد و مشهورترین آن‌ها پیروزی دیپ بلو در سال ۱۹۹۷ در برابر قهرمان جهان گری کاسپاروف بود. این کامپیوتر شطرنج‌باز که توسط شرکت آی‌بی‌ام طراحی شده بود اولین کامپیوتری بود که توانست قهرمان جهان را شکست دهد و نام نیکی را در کتب تاریخ کامپیوترها برای خود بر جای گذاشت. این کامپیوتر می‌توانست در هر ثانیه ۳۰۰ میلیون وضعیت مختلف را محاسبه کند.

این مسابقات در سال‌های بعدی نیز ادامه یافت ولی به جای کامپیوترهای شطرنج‌باز، کامپیوترهای معمولی خانگی وارد میدان شدند. این توفیق هوش مصنوعی تا جایی ادامه یافته است که امروزه برخی برنامه‌های شطرنج روی موبایل نیز می‌توانند قوی‌ترین شطرنج‌بازان جهان را شکست دهند.

در سال ۲۰۱۵ یک برنامه‌ی کامپیوتری به نام کومودو توانست چند نفر از شطرنج‌بازان مطرح جهان را شکست دهد و این در حالی بود که بازی هندیکپ با آن‌ها انجام داد. این بازی بدین صورت است که شطرنج‌باز قوی‌تر (کامپیوتر) امتیازاتی را به بازیکن ضعیف‌تر (انسان) می‌دهد. این امتیازات شامل تسلیم کردن برخی مهره‌های خاص، دادن حرکات اضافی به رقیب و … است. در واقع می‌توان گفت انسان برای همیشه در بازی شطرنج در برابر هوش مصنوعی شکست خورده است و اگر انسان‌ها بخواهند به این بدنامی ادامه دهند شاید در آینده یک گوشی اسباب‌بازی در حال اتمام شارژ بتواند در حین رانندگی به تنهایی تمام انسان‌ها را به سخره گرفته و کیش و مات کند بدون اینکه به پردازشگر خود فشاری بیاورد.

تانی کال

برگرفته از wikipedia

فکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *