انقلاب در ذخیره سازی انرژی با پلاسما

مهندسان دانشگاه کلتک موفق به تولید حلقه ای ثابت از پلاسما با قابلیت ماندگاری در هوای آزاد شده اند که ذخیره سازی انرژی را تسهیل می کند.

 به نقل از نیواطلس، پلاسما از مواد اسرارآمیز موجود در طبیعت است که تنها در قالب نور ناشی از رعد وبرق یا به شکل حبس شده در لامپ های نئون قابل دسترس و استفاده است.

حالا گروهی از مهندسان دانشگاه کلتک با استفاده از فوران آب با فشار بالا و با کاربرد صفحه ای از جنس کریستال، حلقه ای ثابت از پلاسما در هوای آزاد خلق کرده اند. با پیشرفت این فناوری در درازمدت می توان از پلاسما برای ذخیره سازی انواع انرژی بهره گرفت.

پلاسما زمانی به وجود می آید که گاز یونیزه شده با استفاده از الکتریسیته شارژ شده و بسوزد. پلاسما معمولا شکل ثابتی ندارد و اگر به صورت مصنوعی تولید شود باید در محفظه های دارای خلاء یا در میدان های الکترومغناطیسی نگهداری شود.

دانشمندان قبلا موفق به تولید حلقه هایی از پلاسما شده بودند که در هوای آزاد تا حداکثر ۱۰ میلی ثانیه دوام می آورد و حال برای اولین بار این حلقه ها تا زمان فعال بودن منبع تولید پلاسما بر جای می مانند. نکته مهم اینکه پیش از این تصور می شد چنین کاری ممکن نیست.

تانی کال

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *