ایده های خوب و قوی ، همیشه قابل احترام هستند و از آن ها استقبال می شود. ایده جذاب و نو ، می تواند حتی باعث بروز نتایج فوق العاده ای بشود که شاید کسی انتظارش را نداشته باشد. وقتی از ایده صحبت می کنیم ، ناخودآگاه اختراعات و ابداعات بزرگی را بیاد می آوریم که سرنوشت بشریت را تغییر دادند و کشتی پیشرفت دنیا را صدها کیلومتر به جلو بردند. اختراعاتی که وقتی به آنها فکر می کنیم ، اگر نباشند زندگی وحشتناک و سختی را تجربه خواهیم کرد. ایده ، در واقع نطفه و ماهیت و نقطه شروع یک حرکت است ، یک اختراع یا یک چیز جدید و بهتر ! ایده ها در اکثر مواقع ، باعث ساخته شدن شیئی جدید یا بهبود یک مورد از قبل بوجود آمده باشد. به چهارچوب بازی های ویدیویی هم که بازگردیم ، همچنان ایده ها را می بینیم . فکری که تنها در یک لحظه بوجود می آید و جرقه ای که در کسری از ثانیه در ذهن فردی ایجاد می شود ، می تواند باعث ساخت یک اثر فراموش ناشدنی بشود. بازی های فوق العاده و محبوبی که امروزه طرفداران زیادی دارند و یا هنوز هم از آن ها یاد می شود ، معمولا بازی هایی بوده اند که ایده بسیار جذاب و زیبایی داشتند و یا نوآوری تحسین برانگیزی را نشان می دادند. فراتر برویم ! ، اصلا همین نوآوری و ایده ها و افکار نو و جذاب هستند که باعث شاداب ماندن روح صنعت بازی های ویدیویی و تنوع آن می شوند. ابداً فکر نمی کنم کسی یک کنسول یا رایانه شخصی بخرد و فقط با خرید یک Call Of Duty ، سرگرم و راضی ، یک نسل را به پایان برساند و یا تنها به تجربه شوتر اول شخص بسنده کند! ( البته بحث Call Of Duty کاملا جداست و فاجعه ای که اکتیویژن و یارانش رقم زده اند را نمی توان در این مقاله جای داد!) هر طور که شده ، صنعت بازی های ویدیویی ، با تنوع و ایده های زیبا است که تاکنون زنده مانده و نفس می کشد! این را هم در نظر داشته باشم که انسان ، موجودی است که قطعاً نیاز به تنوع دارد و نه بازی های  یکنواخت ، بلکه حتی یک زندگی یکنواخت ، می تواند آثار بسیار بدی را بر روی روح و روان شخص داشته باشد. البته همانطور که از تیتر مقاله عیان است ، ما درباره مسائل روانشناسی صحبت نمی کنیم!!! با گیمفا و اولین نگاه به بازی A Way Out همراه باشید.

..A Way Out

بازی Brothers : A Tale Of Two Sons ، یکی از آثار خوب و تحسین شده سال های اخیر بود که علاوه بر ایده خوب ، از سبک نوآورانه ای برای کنترل دو شخصیت موجود بهره می برد. حال بازی A Way Out ، دسپخت سازندگان همین بازی است و با الهام و یادگیری از آن ، سعی دارد تا یک اثر نو و سرگرم کننده را به دوستداران عرضه کند . حال که از ایده بسیار صحبت کردیم ، بهتر است تا ابتدا نگاهی به ایده و فکر های پشت این بازی بیندازیم.

یک ، دو ، سه ، فرار !

A Way Out نیز مانند هر بازی دیگری ، به موضوع خاصی اشاره می کتد و دقیقا! همینجا می توانم بگویم که ایده سازندگان بازی بسیار هم جالب است. فرار کردن از زندان ، آن هم به همراه یک فرد دیگر ، آن هم به صورت دو نفره بسیار جالب و هیجان انگیز بنظر می رسد. کامل تر بگویم ، فرار کردن از زندان بسیار هیجان انگیز و فوق العاده است ! پس  جای دادن آن در یک بازی ، کاری دور از منطق بنظر نمی رسد. احتمالاً بیشتر ما فیلم و سریال هایی با موضوع فرار از زندان دیده ایم . صحنه های هیجان انگیز و نقشه های عجیبی که عملی می شوند ، تعقیب و گریز هایی که صورت می گیرد و لجظات خوب و بدی که ایجاد می شوند را حالا در یک بازی ویدیویی تصور کنید! آنهم وقتی بازی را به همراه دوست خوبتان یا نزدیکان انجام می دهید ، مطمئناً لجظات مفرح زیادی به سراغتان خواهد آمد. شاید موردی که اکنون بسیاری از بازی دوستان از آن رنج می برند و دوستدار تحربه بیشتر آن در این نسل بودند ، بازی های دو نفره بود . مخصوصاً خود ما ایرانی ها که با بازی های دونفره خاطرات بسیار زیادی داریم و لحظات خوش بسیاری را با دوستان و آشنایان گذرانیدیم. A Way Out ، اتفاقی خوش است برای علاقه مندان به بازی های دو نفره! و کسانی که دلشان برای آن لحظه های دوست داشتنی کنار عزیزان تنگ شده است. بازی بر پایه همکاری دو نفره شکل می گیرد و بازیکنان یا به صورت آنلاین به یکدیگر متصل می شوند و یا اینکه می توان بدون اتصال به اینترنت ، همراه آشنایان و نزدیکان به تجربه بازی بپردازید. بازی ، ماجراهای دو زندانی به نام های Leo و Vincent را روایت می کند که بر اساس انگیزه هایشان ، قصد فرار کردن از زندانشان را دارند. با توجه به ساخته قبلی سازندگان بازی ، می توان گفت که همکاری در  A Way Out تجربه بسیار لذت بخشی را برایتان به ارمغان می آورد و کار تیمی ، حرف اول را خواهد زد. سازندگان  از نوآوری و آزادی عمل در بازی و تفاوت آن با عناوین دیگر بسیار تعریف  کرده اند.

تصویری که می بینید ، به خوبی بیانگر دید دو بازیکن در نقطه ای مشخص از داستان است. در لحظه ای که بازیکن A می تواند کاراکتر خودش را کنترل کند و نظاره گر اوضاع باشد ، بازیکن B در حال تماشای یک کات سین است!

تصویر بالا را می توان شرحی بر حالت دید و بازی بازیکن ها در حین پیشبردن داستان بازی دانست. هر کدام از بازیکنان ، شرایط متفاوتی را تجربه می کنند . به طور مثال زمانی که شما از بالای پله در حال تماشای دوستتان هستید ، دوست شما در شرایط دیگری قرار دارد و چیز دیگری می بیند. به گفته سازندگان ، آزادی عمل در بازی از نکات بسیار قوی آن شمرده می شود و راه های زیادی برای فرار کردن از زندان در اختیار دارید! ایده هایی که دارید را می توانید با همکاری های دو نفره اجرا کنید و با کمک هم ، دست به کارهای شگفت انگیزی بزنید که باز هم به خلاقیت و تفکر شما بستگی دارد. البته بر خلاف تمام کسانی که برای تجربه یک عنوان دو نفره لحظه شماری می کنند ، افراد نه چندان کمی نیز نارضایتی خود را از اجباری بودن بازی دو نفره اعلام کردند. با این وجود ، اگر تمام جوانب را  بررسی کنیم ، در هر دو شکل بازی پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر خوب را دارد. سازندگان می توانستند بازی را به صورت تک نفره توسعه دهند و با اضافه کردن داستانی زیبا و شخصیت پردازی عالی ، عنوانی بسیار درخشان و تحسین برانگیز را به جهان عرضه کنند . اما اگر راستش را بخواهید ، همین دو نفره بودن بازی ، از بزرگترین نقاط قوت آن به حساب می آید و می تواند بسیاری را شیفته خودش کند. از این نظر که بازی می تواند قابلیت های زیادی را در خود جای بدهد و محتوایی ارزشمند را ارائه کند.

دو شخصیت اصلی بازی!

همه چیز در کار تیمی خلاصه شده است . کشتن  ، مخفی کاری ، رانندگی و کلی موارد دیگر ! پس حتی یک لحظه هم تصور نکنید که بتوانید حتی کمی از بازی را تنها پیش ببرید. داستان دو شخصیت ما ، آنطور که به نظر می رسد ، عمیق تر از این حرفهاست و ماجراهای شما تنها با فرار از زندان به پایان نمی رسند. آنها هدف خاصی را دنبال می کنند ، انگیزه ای که به آنها می گوید دیگر اینجا ماندن فایده ندارد و باید همه چیز را به جانت بخری ! بنظر می رسد که A Way Out بازی لذت بخش و جذابی باشد. فرار از زندان و مواجه با خطرات بزرگی که ممکن است خیلی خیلی هیجان انگیز هم باشند ، شاید اگر به خوبی در ان بازی پیاده بشود ، آن را به یکی از  بازی های تحسین برانگیز سال ۲۰۱۸ تبدیل کند.به لطف هوش و استعدادی که سازندگان A Way Out در بازی قبلی نشان دادند ، می توان آینده خوبی را برای این بازی پیش بینی کرد. خلاقیت  و ایده جذاب ، نوآوری و روایت زیبا ، می توانند چهار اصلی باشند که A Way Out ، یک ماجراجویی فوق العاده را به ما هدیه بدهد و کاری کند که مدت های زیادی سرگرم تجربه آن شویم.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *