سخت است بازی موبایلی موفق و خوبی بسازید که مختصات آن در جهان فراگیر شود و رکورد‌ها در چارت بهترین بازی‌های سال جا به جا شوند. در این عرصه گاهی همه چیز سخت می‌شود!

حتی با استقرار فوق ستاره‌های بازی سازی در قلب صنعت حوزه بازی‌های موبایلی، هنوز هم برای حضور استعداد‌ها ظرفیت وجود دارد.

در واقع خود این صنعت و مخاطبانش هستند که به توسعه دهندگان میدان می‌دهند. پوکمون گو؛ بهترین بازی موبایلی در سال 2015، امپراتوری برآمده از دل همین میدان دادن‌ها است.

اگر یک طراح بازی موبایلی هستید بهتر می‌دانید که با وجود این قهرمان‌های نوظهور، فعالیت در این عرصه کمی دست و پا گیر شده است. سخت است بخواهید بازی موبایلی خوبی تولید کنید که بازیکنان به خاطرش دست از کار بکشند و ماجراجویی کنند.

 بازی موبایلی موفق

قصد نداریم از همین ابتدا با ناامیدی شروع کنیم؛ اما حتی اگر کمپانی‌های بزرگی مثل استودیو سوپرسلرا سد راه موفقیت خود ندانید، شانستان برای موفقیت بی‌نهایت کم است.

واژه بی‌نهایت کوچک یا کم در دنیایی که نزدیک به 600 هزار بازی موبایلی فقط در اپ استور و مخصوص کاربران iOS دارد، هم گاهی زیادی بزرگ است. هر روز هم دست کم 50 تا 100 بازی جدید به این آمار اضافه می‌شود.

200 کمپانی سرشناس در سال 2016 ارزش 1 میلیون دلاری یافتند و امسال مردم به اندازه کافی برای بازی موبایلی موفق در این عرصه هزینه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد همه جاهای خالی پر شده است. شاید هم تا یکی دو سال آینده در‌ها بسته شود و مجبور شوید پشت دروازه‌ها منتظر بمانید! تکلیف چیست؟

اگر قصد ورود به این بازار را در روز‌های آینده دارید، بد نیست با نکاتی که در مطلب امروز هات اپ نیوزمی‌خوانید به پیچیدگی ساخت بازی موبایلی موفق پی ببرید. شناخت این پیچیدگی‌ها، شما را با سختی‌هایی که رقبا پُشت‌سر گذاشته‌اند، آشنا می‌کند.

پیچیدگی‌های ساخت بازی موبایلی موفق

The complexity of building a successful mobile game

هیچ مانعی برای شروع ساخت بازی وجود ندارد. بدی این صنعت هم دقیقا همین است. برخی از بازی‌هایی که در یک ساعت یا کمتر ساخته شده‌اند وارد دنیای می‌شوند که استودیو بازی‌سازی Gunslinger و امثال آن برای بازی‌هایی که تولید کرده‌اند گاهی بیش از یک میلیون دلار هزینه کرده‌اند!

پاداش این طراحی ضعیف هم از همان اول به این توسعه دهندگان داده می‌شود و در گمنامی کامل فرو می‌روند.

بازی موبایلی موفق

اگر تصمیمتان برای ساخت بازی جدی است آماده سازی را از همین الان باید شروع کنید. تصمیم گیری‌هایتان در این بازار از همین حالا آغاز می‌شود.

شناخت مخاطب، تعیین زمان عرضه بازی و نوع بازی که قرار است طراحی شود از همان باید الان معلوم شود. تمام این موارد به تصمیم شما بستگی دارد.

اما برای پاسخ به سوالاتی از قیبل چه چیزی بازیکن را جذب می‌کند و رمز ساخت بازی موبایلی موفق چیست، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

ترجیح یا اولویت بازار

دنیای که در آن زندگی می‌کنیم از مردمی با سلایق رنگارنگ تشکیل شده است. تمام تلاش یک توسعه دهنده هم جلب توجه اکثریت این مردم است و بازی‌ساز سعی دارد همه را راضی نگه دارد. اما گاهی راضی نگه داشتن تمام این بازیکنان امکان پذیر نمی‌شود.

در این مواقع باید به اولویت و یا ترجیح کاربران توجه کرد. به عنوان مثال اکثریت بازیکنان آمریکایی بازیکنان گاه به گاه یا تفننی هستند و بنابراین به امثال Candy Crush و Angry Birds بیشتر متمایل هستند.

بازی موبایلی موفق

این در حالی است که در آسیای دور و در کشور ژاپن مردم یا بازیکن نمی‌شوند یا اگر بخواهند با بازی وقتشان را صرف کنند، حرفه‌ای بازی می‌کنند. بازیکنان نقش آفرین که خود را عینا جای شخصیت اصلی می‌گذارند!

بد نیست نگاهی به وضعیت گیمرهای بازی‌های موبایل در ایران بیندازید. دقت داشته باشید برای ایرانیان اگر یک بازی باکیفیت بسازید، موفق خواهید شد!

جذب تمام بازیکنان به سمت یک بازی

دو گزینه پیش روی شما برای ساخت یک بازی موبایلی موفق قرار دارد. اول این که می‌توانید از همین اولویت بازی و ترجیح اول کاربران استفاده کنید و یک بازی را با توجه به نظر اکثریت بسازید.

اما راه دومی هم وجود دارد که برای برخی از توسعه دهندگان وسوسه انگیزتر است. به این شکل که بازی‌ را به صورت چندحالته بسازند و کاربر بتواند از یک فضا کاملا منعطف، مطابق با تمایلاتش استفاده ببرد.

بازی موبایلی موفق

از هر یک از این گزینه‌ها که استفاده کنید باز هم در وهله اول نیاز به شناخت مخاطب هدف دارید. مخاطبی که گیم‌پلی را برای آن‌ها می‌سازید و در طراحی اجزا مختلف به بهبود تجربه کاربریشان توجه کنید.

از این طریق می‌توانید کاربران را راضی نگه داشته و با کسب درآمد از بازی‌های موبایلی به اشتغال بپردازید. به این ترتیب شانس موفقیتتان افزایش می‌یابد.

بومی سازی

موقع ساخت بازی باید بدانید که آیا بازیکن قادر به درک مفهوم و هدف بازی است یا نه؟ آیا متوجه می‌شود که بازی از چه قرار است و باید چه کند؟ همه این موارد به شناخت مخاطب هدف بستگی دارد.

در گیراگیر شناخت مخاطب هم می‌توانید تصمیم بگیرید که بازی باید به چه زبانی طراحی شود.

اهمیت زبان بازی

زبان بازی در شناخت کاراکتر‌ها و فهمیدن راهنمای بازی، دیالوگ و منو‌ها، اهمیت زیادی دارد. حتی اسم بازی هم باید برای کاربر ملموس و قابل فهم باشد تا با آن به خوبی ارتباط برقرار کند.

گاهی برخی از اسامی و عباراتی که استفاده می‌کنید در ترجمه به زبان‌های دیگر معادلی ندارند. گاهی هم نمی‌توان مفهوم را با استفاده از یک کلمه در آن زبان منتقل نمود. بنابراین به شیوه استفاده خود از کلمات دقت داشته باشید.

بازی موبایلی موفق

علاوه بر این در اپ استور و گوگل پلی معمولا یک توضیح از بازی در صفحه فرود نوشته می‌شود که ترجمه‌ای از توضیحات نسخه اصلی بازی می‌باشد. این توضیحات هم باید به اندازه ای واضح باشند که بعد از ترجمه برای کاربر، قابل درک شوند.

نحوه بومی سازی بازی‌ها

اغلب توسعه دهندگان به ویژه طراحان آمریکایی در بومی سازی بازی‌هایشان برای کشور‌های دیگر، خیلی خوب عمل نمی‌کنند. ساخت بازی موبایلی موفق زمانی ممکن می‌شود که بتوانید فرهنگ و زبان یک کشور دیگر را خودتان لمس و با آن ارتباط برقرار کنید.

به همین دلیل توصیه می‌شود از یک طراح بومی در همان منطقه استفاده کنید تا بتوانید بهترین اصطلاحات را که با آداب و رسوم منطقه هماهنگ است، انتخاب نمایید.

تنظیمات منطقه‌ای

اگرچه ریشه‌های مشترکی میان ملل مختلف دیده می‌شود و تغییر و تحول فرهنگی در اغلب کشور‌ها رخ داده است اما هنوز هم تضاد‌ و تعارض زیادی میان کشور‌ها با یکدیگر دیده می‌شود.

در اغلب موارد بازی‌هایی از کشور‌های غربی وارد کشور‌های شرقی می‌شود که شاید به دلیل عدم تطابق فرهنگی توسط دولت آن کشور ممنوع شده‌اند.

به همین منظور باید تنظیمات بازی با همان منطقه انجام شود تا بتوانید با ساخت بازی موبایلی موفق، آن منطقه را تسخیر کنید.

بازی موبایلی موفق

به عنوان مثال در کشور‌های شرقی به دست گرفتن قاشق در دست چپ چندان پسندیده نیست. این یک باور میان ملل این منطقه است و به سختی می‌شود آن را تغییر داد.

چرا با نشان دادن عادات غربی و فرهنگ متضاد از همان ابتدا کاربر را با خودمان مخالف کنیم و اجازه دهیم بازی به دلیل اختلافات فرهنگی مورد نقد دیگران قرار گیرد؟

به تنظیمات منطقه‌ای با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور توجه داشته باشید.

بودجه

بودجه یکی از همان سوالاتی است که در هنگام شروع توسعه اپلیکیشن حال هر اپلیکیشنی که باشد، باید از خود بپرسید. واقعیت این است که برای جذب کاربر باید هزینه کنید.

در این میان تولیدکنندگان که بودجه کافی در اختیار دارند مشکلی ندارند و می‌توان از این نظر، تیم خود را تامین کنند.

بازیکنان هم معمولا به دنبال 25 بازی برتر می‌روند و هیچ‌گاه برای تست بازی‌های ناشناخته ریسک نمی‌کنند. چنین بازی‌هایی هم که در لیست 25 بازی اول قرار می‌گیرند حداقل 200 هزار دلار برای تبلیغات خود هزینه کرده‌اند!

بازی موبایلی موفق

اگرچه روش‌های بازاریابی اپلیکیشن متعدد هستند و برای یک بازی موبایلی راه‌های زیادی جهت دیده شدن وجود دارد اما تبلیغات در بازاریابی اپ، حرف اول و آخر را می‌زند.

البته می‌توان روش‌های تبلیغاتی را تغییر داد طوری که استفاده از آن‌ها مقرون به صرف تر تمام شود. مثلا استفاده از راه‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات متمرکز در مارکت‌های اپلیکیشنی، راه‌های کم هزینه‌تری خواهند بود.

بازی موبایلی موفق

همکاری با افراد محبوب در شبکه‌های اجتماعی که فالوور زیادی دارند راه خوبی برای معرفی محصول است. شما با هزینه کمی هزاران نفر کاربر را برای تبلیغات در دست خود می‌گیرید. در این مورد می‌توانید از کمپانی‌های مرتبط مشاوره بخواهید.

استراتژی کسب درآمد

از اول، ساخت بازی موبایلی موفق با هدف کسب درآمد انجام می‌شود. اما در بازاری که شما تازه وارد آن هستید و کسی شما را نمی‌شناسد، شاید شروع به صورت رایگان بهتر از عرضه نسخه پولی باشد.

نگران نباشید؛ بازی رایگان کاملا هم رایگان نیست. شما برای توسعه بازی خود و کسب درآمد از پلن‌های تبلیغات و ارتقا بازی کمک می‌گیرید و از این طریق کسب درآمد خواهید کرد.

تبلیغات در بازی

استفاده از روش‌های تبلیغاتی مثل تبلیغات زنده بازی‌ها انتخاب خوبی است؛ اما خب چالش‌های خاص خودش را دارد. کاربران معمولا با این تبلیغات ارتباط برقرار نمی‌کنند و حتی گاهی این تبلیغات آن‌ها را آزار می‌دهد. از این رو ممکن است بازی را هم حذف کنند.

از راه‌های کاهش نرخ حذف اپلیکیشن‌های موبایل استفاده از شیو‌های دیگر مثل پرداخت درون برنامه‌ای است. در این روش کاربر نسخه پایه را به صورت رایگان دریافت می‌کند؛ اما برای بهره‌مندی ازشخصیت‌های پیشرفته، قابلیت و تجهیزات و غیره باید هزینه کند.

کدام بهتر است؟

همه چیز بستگی به مخاطبان شما و جو حکمفرما بر بازار دارد. باید ببینید اوضاع از چه قرار است و بازار چه می‌طلبد. این جا است که به ضرورت بومی سازی و تنظیمات منطقه‌ای هم پی خواهید برد.

مثلا در چین کاربران قبول کرده‌اند که برای استفاده از بازی باید تبلیغ مشاهده کنند و حتی پرداخت درون برنامه‌ای هم کنار آن انجام دهند. اما مردم سرکش ایالات متحده تبلیغات را قبول ندارند و با آن به هیچ وجه کنار نمی‌آیند!

بازی موبایلی موفق

یک روش دیگر می‌تواند بازی به ازا مشاهده ویدیو باشد. مثلا توسعه دهنده یک ویدیو تبلیغاتی یا آگهی را قبل از شروع هر مرحله قرار می‌دهد تا کاربر برای ادامه بازی ملزم به دیدن آن شود. به این شیوه درآمد زیادی نصیب تولیدکننده خواهد شد.

این روش نوعی پرداخت درون برنامه‌ای غیرمستقیم از جنس زمان خواهد بود!

 بازی موبایلی موفق

علاوه بر منطقه و ملل، نوع بازی هم اهمیت دارد. مثلا در بازی‌های کژوال، کاربران واکنش خاصی نسبت به تبلیغات نشان نمی‌دهند؛ چون این بازی در حد یک سرگرمی است و کاربر به صورت حرفه‌ای درگیر آن نشده است.

اما بازی‌ها هاردکور فرق دارند. در این بازی‌ها بازیکن تمایلی به دیدن تبلیغات ندارد اما به خوبی برای پرداخت هزینه‌های ارتقا، قانع می‌شود.

 بازی موبایلی موفق

پرداخت درون برنامه‌ای هم مکافات خود را دارد. اگر توسعه دهنده بتواند با روش خود، کاربر را به خرید یک کالای مجازی ترغیب کند، پیروز  شده و می‌توان گفت در ساخت بازی موبایلی موفق به خوبی عمل کرده است.

کمپانی بازی سازی Playrix هم از همین استراتژی استفاده کرده است. شیوه ای تهاجمی به سمت کاربر؛ دقیقا مثل این که شمشیر در اختیارش قرار گرفته باشد، اما غلافی در کار نباشد و مجبور شود آن را خریداری نماید.

 بازی موبایلی موفق

در حال حاضر کشور‌های زیادی از جمله ایالات متحده، کانادا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی برای تحقق اهداف خود در بازی سازی از این روش استفاده می‌کنند.

زمان سنجی

مشابه با زمان انتشار فیلم، زمان عرضه بازی هم در میزان استقبال بازیکنان بسیار موثر است. گاهی بهتر است بازی را اصلا منتشر نکرد تا این که در یک زمان نامناسب آن را عرضه کنید.

اعیاد و تعطیلات خاصی مثل کریسمس و روز‌های فروش عمده همچون جمعه سیاه و روز کارگر برای معرفی بازی در مارکت‌ها بهتر هستند.

البته ممکن است در این روز‌ها به علت تعدد و ازدحام برند‌ها نام شما تقریبا گم شود؛ چون سایر توسعه دهندگان هم به همین روز‌ها فکر می‌کنند!

ملزومات زمان سنجی

زمان سنجی نیاز به جستجو و تحقیق عمیق با توجه به پتانسیل مخاطبان دارد. زمان انتشار در هفته هم مهم است. مثلا بازی‌های کژوال عمدتا آخر هفته منتشر می‌شوند.

این زمان به نظر مناسب‌تر از روز شنبه است که اغلب کاربران سرکار هستند و وقت زیادی را برای جستجو صرف نمی‌کنند.

توصیه می‌کنیم یک حمله رعدآسا داشته باشید؛ به این شکل که اواسط هفته با تبلیغات بازی شروع کنید و مژده انتشار آن را در آخر هفته به کاربران بدهید.

بازی موبایلی موفق

سخن آخر:

احتمالا با توجه به این موارد، ساخت بازی موبایلی موفق ساده‌تر شود. گیم‌پلی شما در میان رقبا جذاب‌تر می‌شود، طراحی حرفه‌ای‌تر خواهید داشت و گرافیک بهتری را به کاربران ارائه خواهید داد.

اما مهم‌ترین نکته این است که توسعه دهندگان باید منعطف باشند. به همه چیز نگاه کنند و با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم، شرایط حاکم بر منطقه‌ای که بازی در آن عرضه می‌شود و… فعالیت نمایند!

منبع HotAppNews

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *