لنزهای طبی، نه درد سرهای حمل و استفاده عینک را دارند، نه زیبایی طبیعی صورت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌ علاوه لنز در زمان فعالیت‌های فیزیکی شدید و ورزش ایمنی بیشتری نسبت به عینک دارد چون شیشه‌ای برای شکستن و ایجاد خطر وجود ندارد. شاید به همین خاطر باشد که استفاده از آن‌ها، به خصوص در میان خانم‌ها، در این سال‌ ها محبوبیت بسیاری پیدا کرده و خیلی‌ ها لنزهای طبی را به عینک ترجیح می‌دهند. اما مثل هر وسیله دیگری، استفاده از لنزهای طبی قواعدی دارد که تضمین‌ کننده سلامت چشم بیمار و عمر طولانی‌ تر لنز است.

◊ باید‌ها

۱. همیشه دست‌های خود را قبل از تماس با لنز با آب و صابون بشویید، چون با این کار خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی بسیار پایین می‌آید.

۲. در صورتی که به هر دلیل چشمان شما قرمز شد یا احساس ناراحتی در آن‌ها داشتید یا احساس کردید که بینایی شما مختل شده باید به سرعت لنزها را خارج کرده و به یک متخصص چشم‌ پزشک مراجعه کنید.

۳. به دقت به تمامی توصیه‌های پزشک معالج خود، بخصوص درباره نحوه نگهداری و شستشوی لنزها پس از استفاده توجه کنید. همین‌ طور تمامی نوشته‌های موجود بر روی برچسب لنز و وسایل جانبی آن را به دقت مطالعه کرده و آن‌ها را جدی بگیرید. تنها از مواد محافظ و لوازمی استفاده کنید که به تایید چشم‌پزشک شما رسیده‌باشد.

۴. به دقت و به صورت منظم لنزهای طبی خود را تمیز کنید. استفاده از ماده محافظ استاندارد و تکنیک صحیح شستشو اهمیت فراوانی دارد.

۵. لنزها را همیشه در قاب محافظ نگهداری کنید و هر سه‌ ماه یک‌ بار حتما قاب محافظ را تعویض کنید. پس از هربار استفاده قاب محافظ را تمیز کنید و در زمانی که لنزها را به چشم دارید ظرف را خالی و خشک نگه دارید. این قاب نگهدارنده در صورت ورود آلودگی و نگهداری نامناسب می‌تواند خود یک محل مناسب برای رشد باکتری‌ها باشد.

۶. برای شستشو و همچنین نگهداری از لنزها همیشه از مایع محافظ و محافظ تازه استفاده کنید. همیشه به تاریخ انقضا درج شده روی جعبه مایع محافظ توجه کنید یا در این باره از پزشک معالج خودتان مشورت بخواهید. این امر درباره خود لنزها هم صادق است و نباید از لنزی که تاریخ مصرف آن گذشته استفاده کنید.

۷. هیچ‌ وقت با لنز وارد محیط‌های خیلی مرطوب مثل حمام، سونا، استخر یا دریا نشوید. رطوبت می‌تواند به سادگی وارد فضای بین لنز و قرنیه چشم شما شده و باعث عفونت‌ و آسیب به چشم شود. همچنین بیشتر لنزهای طبی در تماس با آب سخت می‌شوند و خود این امر می‌تواند باعث خراشیده‌شدن سطح چشم شما و آسیب بینایی شود.

۸. در فواصل زمانی معین به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا هم میزان بینایی و هم وضعیت لنزهای شما را کنترل کند.

مایع لنز لنز و سلامت چشم لنز های طبی لنز های روزانه عفونت چشمی استفاده از لنز در حمام استفاده از لنز در استخر استفاده از لنز چشم   مایع لنز لنز و سلامت چشم لنز های طبی لنز های روزانه عفونت چشمی استفاده از لنز در حمام استفاده از لنز در استخر استفاده از لنز چشم

◊ نبایدها

۱. وقتی می‌خواهید قبل از تماس دست با لنز آن‌ها را بشویید، از صابون‌های معمولی استفاده کنید. صابون‌های چرب، مثل گلیسیرین یا صابون‌های کرم‌دار حاوی چربی هستند که حتی پس از شستشو برروی پوست شما باقی می‌ماند و پس از تماس دست به لنز می‌چسبد.

۲. از محلول‌های خانگی آب‌نمک برای شستشو استفاده نکنید. این کار بخصوص برای کسانی که از لنزهای نرم استفاده می‌کنند خطرناک‌تر است، چرا که رابطه مستقیمی بین این کار و بروز مشکلات جدی برای چشم کشف شده‌است.

۳. هرگز لنز چشمی را با آب دهان مرطوب یا تمیز نکنید! شاید بعضی فکر کنند که این کار برای خود فرد مشکلی ایجاد نکند، اما دهان و بزاق شما حاوی باکتری‌های مختلفی است که در صورت تماس با چشم می‌توانند آسیب‌رسان باشند.

۴. مورد بعدی هم به همان سرراستی است؛ لنزهای طبی یک وسیله کاملا شخصی مثل مسواک شماست پس هرگز به کس دیگری اجازه استفاده از آن را ندهید.

۵. وقتی حاضر نیستید برای گوشی خود از شارژرهای متفرقه استفاده کنید، چطور ممکن است حاضر باشید برای چشم خودتان از محصولات تقلبی یا ناشناخته استفاده کنید؟ همیشه از برندهایی که پزشک معالجتان به شما پیشنهاد می‌کند استفاده کنید و یادتان باشد کمی صرفه‌جویی در هزینه ارزش سلامتی چشمان شما را ندارد!

۶. یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در میان کسانی که از لنز طبی استفاده می‌کنند، خوابیدن با لنز است! بله، ممکن است وقتی به خانه می‌رسید خیلی خسته باشید و فکر کنید خوابیدن با لنزی که روی چشم قرار گرفته مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما واقعیت بسیار ترسناک‌تر از این است. ماندن لنز برروی چشم وقتی که خواب هستید می‌تواند شانس بروز عفونت و سایر مشکلات چشمی را بسیار بیشتر کند. همچنین اگر از قبل هم کمی رطوبت به فضای بین لنز و چشم نفوذ کرده‌باشد، این کار شما یک محیط ایده‌آل برای رشد و نمو باکتری‌ها فراهم می‌کند.

۷. اگر مایع محافظ موجود در قاب خالی شده، روی آن مایع محافظ اضافه نکنید. پس از هربار استفاده، مایع موجود در قاب را کاملا خالی کرده و دوباره آن‌ را با محافظ جدید پرکنید. هرگز از مایع محافظ لنز دوباره استفاده نکنید.

۸. هرگز لنزهای خود را جابجا نکنید. بهترین روش برای این کار، عادت دادن خودتان به گذاشتن لنز چشم راست پیش از چشم چپ است. این کار را هم هنگام گذاشتن و هم هنگام برداشتن لنزها تکرار کنید تا دیگر مشکل قاطی شدن لنزها پیش نیاید.

۹. هرگز از آب شیر برای شستشوی لنز استفاده نکنید، با هیچ توجیهی! درواقع باید بگوییم که هرگز لنزها را در تماس با هیچ آبی (شیر، معدنی، مقطر، چشمه، دریا) قرار ندهید، چرا که می‌تواند منجر به بیماری چشمی شود.


گردآوری: ساناز مطلبی خامنه

دکترسلام

  • چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟

    چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟ ازدواج فامیلی بع علت نزدیک بودن ژن طرفین به هم می تواند …
  • جوش صورت

    نشانه های جوش صورت

    نشانه های جوش صورت براساس سیستم سلامتی آیورودا و طب سنتی چینی، با توجه به نقشه‌ی صورت، مکا…
  • دندان

    درمان درد ریشه دندان

    درمان درد ریشه دندان یکی از بد ترین درد هایی که به سراغ انسان می آیند دندان درد است. اسن د…
  • سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد سیستم ایمنی بدن یک نوزاد تازه متولد شده، در ح…
  • دهان

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟ همشیه بوی بد دهان بر اثر مشکلات بهداشت دهان و دندان نمی باشد و …
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *