بررسی ذن‌فون 4 ایسوس (ZE554KL)

بررسی ذن‌فون 4 ایسوس، نسل جدید اسمارت فون‌های این کمپانی تایوانی که چندی پیش همراه با برادران بزرگوارش معرفی شد.

ایسوس یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای تایوانی به‌خصوص در دنیای سخت‌افزارها و لپ‌تاپ‌هاست که مدتی می‌شود وارد حوزه اسمارت فون‌ها شده و می‌خواهد شانسش را در این آشفته بازار امتحان کند. پیش‌تر محصولات این شرکت در میانه‌های بازار بودند و کمتر شاهد اسمارت فونی رده بالا از ایسوس بودیم اما با معرفی سری جدید ذن‌فون 4، این برند نیز به‌صورت جدی وارد رقابت با بالانشین‌ها شد.


طراحی

ایسوس پیش‌تر با معرفی محصولاتی همچون ذن‌فون 2 دیلاکس با طراحی متفاوت در قاب پشتی، سعی کرده بود تا نگاه دیگری به اسمارت‌ فون‌ها داشته باشد و بتواند با این ترفند مشتری‌های بیشتری جذب کند. اما ظاهرا این روش کارساز نبوده چرا که ذن‌فون 4 نه طرح جدیدی دارد و نه شبیه به گوشی‌های متفاوت ایسوس است. ظاهری آشنا که پیش‌تر در بسیاری از گوشی‌های بازار و به‌خصوص کهکشانی‌های سامسونگ دیده بودیم!

ایسوس برای ساخت این گوشی از ترکیب محبوب این روز‌های بازار یعنی شیشه و فلز بهره گرفته تا از این لحاظ در کنار رقبا قرار گیرد. دقیقا همچون اکثر محصولات این چنینی، ذن‌فون 4 نیز علاقه بسیار زیادی به جذب چربی انگشتان دارد و بعد از مدتی استفاده می‌بایست لنگ به دست بگیرید و تمیزش کنید! البته این میزان در رنگ مشکی گوشی کمتر خودنمایی می‌کند اما خب ضعفی برای این مدل گوشی‌ها که دیگر در همه سازندگان از اپل و سامسونگ بگیر تا هواوی و شیائومی، به حساب می‌آید.

در نگاه از روبه‌رو گوشه‌های گرد،‌ کلید عریض هوم و حاشیه‌های اطراف نمایشگر خودنمایی می‌کنند. ظاهرا ایسوس پس از اخراج شدن دکمه هوم از گوشی برخی سازندگان،‌ تصمیم گرفته تا آن‌ها را برای سری ذن‌فون استخدام کند!

در سمت راست، کلیدهای یکپارچه صدا را می‌بینیم که در زیر خود کلید پاور را جای داده‌اند. اندازه کلید‌ها خوب است و با توجه به مکان آشنای‌شان،‌ می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را پیدا کنید؛ اما میزان بیرون زدگی این کلیدها می‌توانست بهتر باشد!

به‌صورتی‌که اگر طبق عادت همیشه و به‌خصوص کلید پرکاربرد پاور را بفشارید، شاید با شکست بزرگی مواجه شوید! در واقع با اعمال فشار بر روی آن قسمت و به سبب بیرون زدگی اندک، فشار وارده بر اطراف کلید اعمال شده و در نتیجه قفل گوشی باز نمی‌شود! البته پس از چند روز به این مسئله عادت خواهید کرد و مشکلی نخواهید داشت.

در سمت چپ، تنها درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه دیده می‌شود که برای دسترسی به آن می‌بایست از سوزن مخصوصی استفاده کنید. جنس خشاب پلاستیکی بوده و در صورت استفاده بیش از حد می‌بایست کمی هوایش را داشته باشید. این نکته را هم بدانید که برای استفاده از کارت حافظه باید قید سیم‌کارت دوم را بزنید.

در بالای گوشی، میکروفون ثانویه و در زیر آن پورت USB C، اسپیکر و خوشبختانه جک استاندارد صدا را شاهد هستیم.

اگر گوشی را به پشت برگردانید، لوگوی ایسوس کمی بالاتر از مرکز به چشم می‌خورد و در صورتی که ذن‌فون 4 را در برابر نور قرار دهید، انعکاس آن به صورت خطوطی به مرکزیت همین لوگو دیده می‌شود که جلوه خاصی را به گوشی بخشیده تا از این لحاظ تا حدی متفاوت‌تر و حتی زیباتر از رقبا باشد.

در گوشه بالا و سمت چپ، دوربین دوگانه و فلاش LED جای خوش کرده‌اند که با تدابیر ایسوس کاملا در بدنه فرو رفته و شاهد بیرون‌زدگی آن‌ها نیستیم. نکته جالب اینکه دوربین‌های محصول جدید ایسوس کاملا در زیر شیشه قرار گرفته بر روی قاب پشتی فرو رفته‌اند و حتی با کشیدن دست نیز متوجه آن‌ها نخواهید شد.

این امر یکی از نکات قابل تامل و البته تحسین برانگیز در پرچم‌دار ایسوس است زیرا اکثر سازندگان با لنزهای بیرون زده از دستگاه، محصولات خودشان را عرضه می‌کنند و حتی هواوی با آنکه در سری P توانسته بود همچون ذن‌فون این بخش را هم‌سطح بسازد اما در پرچم‌داران سری میت ۱۰ دوباره سطح لنزها به بیرون آمده تا متوجه سختی این کار بشویم. البته بماند برخی چون اپل چنان لنزشان از بدنه خارج شده که احساس می‌کنید یک قطعه جداگانه از گوشی است!

به‌طور کلی ایسوس ذن‌فون 4 دستگاه نسبتا خوش‌دستی است. گوشه‌های گرد آن کمک کرده تا هنگام کار مشکلی با گوشی نداشته باشید اما با توجه به ارگونومی خاصش، شاید کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. بخش پشتی و در کل خود گوشی بسیار لیز بوده و باید همیشه مراقب باشید که از دست‌تان همچون یک ماهی سر نخورد و…! با این حال وزن 165 گرمی و ضخامت 7.7 میلی‌متر برای محصولی در این سطح قابل قبول و تحسین برانگیز است.


نمایشگر

ذن‌فون 4 به یک نمایشگر 5.5 اینچی فول‌ اچ‌دی مجهز است که در هر اینچ آن شاهد بیش از 400 پیکسل ناقابل هستیم. این نمایشگر که در ساخت آن از فناوری IPS LCD کمک گرفته شده کمی بیش‌تر از 70 درصد بخش جلویی را پوشانده که در دنیای امروزی و با دیدن نسبت‌های بیش از 80 درصدی نمایشگر به بدنه، می‌توانست بیشتر باشد.

به لطف پنل خوب، در نگاه از زوایا مشکل خاصی با ذن‌فون 4 نخواهید داشت. نمایشگر رنگ‌ها را کمی اشباع نشان می‌دهد که مورد پسند بسیاری از افراد است. رنگ سفید نیز کاملا درخشان بوده اما عمق رنگ مشکی چندان بالا نیست.

میزان نور نمایشگر بالاست و در برخی تست‌ها به بیش از 600 نیت نیز رسیده است. رفلکس صفحه در حد معقولی است و با توجه به نور خوب می‌توانید در محیط‌های خارجی و زیر نور آفتاب نیز با گوشی کار کنید و مشکلی نداشته باشید. اگر بخواهید در محیط‌های تاریک مشغول کار با گوشی شوید،‌ بازهم ذن‌فون 4 ناامیدتان نخواهد کرد چرا که تا حد زیادی می‌توانید نور را پایین بیاورید.

در قسمت تنظیمات نمایشگر گزینه‌های خوبی برای تغییر حالت تصویر قرار داده شده و می‌توانید میزان گرمی و سردی رنگ‌ها را مشخص کنید؛ گزینه‌ای برای تنظیم این ویژگی به صورت اتوماتیک نیز در دسترس است.قابلیت فیلترکردن نور آبی برای جلوگیری از آسیب به چشم در این گوشی گنجانده شده که در نوع خود جالب است. به صورت کلی و پس از بررسی ذن‌فون 4 و با توجه به رده این گوشی می‌توان نمره قبولی را به نمایشگر آن داد. در ادامه شاهد مقایسه این گوشی با آنر 9 هواوی هستیم (سمت راست گوشی ایسوس است):


سخت‌افزار

ایسوس برای این مدل تصمیم گرفته تا از اسنپدراگون 630 کوالکام استفاده کند. یک چیپست 8 هسته‌ای که با فناوری 16 نانومتری ساخته شده و از آدرنو 508 به‌‌عنوان واحد گرافیکی بهره می‌برد. این چیپ شامل هسته‌های Cortex-A53 شده و به‌ صورت دو گروه چهارتایی با فرکانس‌های متفاوت (1.8 و 2.2 گیگاهرتز) فعالیت می‌کند.

برای ذن‌فون 4 جدید 4 گیگابایت رم در نظر گرفته شده که این روزها و با توجه به محصولات 6 گیگابایتی امری طبیعی است. 64 گیگابایت حافظه داخلی در دل ذن‌فون 4 دیده می‌شود که بیش از 50 گیگابایت آن در دسترس شماست و اگر خیلی علاقه‌مند به فیلم‌برداری به‌صورت 4K نباشید، همین میزان نیز کافی به‌نظر می‌رسد، گرچه می‌توانید از طریق کارت حافظه تا 256 گیگابایت دیگر به آن بیفزایید.

برای سنجش قدرت سخت‌افزاری این گوشی تصمیم گرفتیم تا آن را وارد آزمایشگاه خودمان بکنیم.

در مرحله نخست از AnTuTu بهره گرفتیم. حاصل کار ذن‌فون 4 ایسوس پس از گذشت زمان نسبتا زیادی امتیاز 67598 بود.


در مرحله بعدی GeekBench را روی کار آوردیم تا قدرت پردازنده را در دو حالت متفاوت سنجیده باشیم.


برای انجام کارهای روزمره ایسوس ذن‌فون 4 همچون اکثر محصولات امروزی یک گزینه ایده‌آل است و شاهد لگ و یا کندی در رابط کاربری آن نخواهید بود. اما اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و هدف‌تان از خرید این گوشی اجرای بازی‌های گرافیکی است، باید بگوییم که ذن‌فون عزیز کمی ناامیدتان خواهد کرد.

به‌عنوان مثال هنگام اجرای یک بازی محبوب و گرافیکی همچون آخرین نسخه از سری نید فور اسپید، در ابتدا همه چیز نسبتا خوب است اما با بالارفتن دما و کمی احساس گرما در پشت گوشی، روند بازی کمی افت خواهد کرد و دیگر همچون دقایق ابتدایی خوب نیست! البته این را هم در نظر بگیرید تجربه‌ای که از بازی در یک گوشی پرچمدار دارید را نخواهید داشت و بایستی برای این امر به سراغ نسخه پرو ذن‌فون 4 بروید.


دوربین

ذن‌فون 4 در بخش پشتی و برای دوربین اصلی خودش از دو لنز استفاده کرده که یکی از آن‌ها 12 مگاپیکسلی است و وظیفه ثبت تصاویر باکیفیت را بر عهده دارد و نمونه دیگر 8 مگاپیکسلی و از نوع واید بوده تا بتوانید هنگام عکاسی، زاویه‌ای 120 درجه را در عکس بگنجانید؛ موردی که پیش‌تر در گوشی‌های ال‌جی دیده بودیم. دوربین اصلی به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز بوده و دارای گشادگی دیافراگم f/1.8 است که و با وجود همراهی توسط دو فلاش LED انتظار داریم که تصاویر خوبی را در محیط‌های کم‌نور بگیریم.

رابط کاربری دوربین نسبت به سایر محصولات بازار کمی شلوغ‌تر است اما مشکل خاصی با آن نخواهید داشت. در سمت راست گزینه‌های معمول عکاسی یعنی کلید شاتر، ورود به بخش فیلم‌برداری، دکمه سویچ بین دوربین جلو و عقب، استفاده از دوربین واید و یا حالت پرو دیده می‌شود که این مورد آخر قابل شخصی‌ سازی است. در سمت چپ نیز می‌توانید نسبت تصویر را تغییر دهید، وضعیت فلاش را مشخص کنید و یا برای ثبت عکس تایمر بگذارید.

یکی از گزینه‌های جالب در این قسمت حالت عکاسی پرتره است. در این حالت که این روزها محبوب شده می‌توانید بر روی سوژه اصلی فوکوس کنید و باقی قسمت‌های تصویر را تار کرده تا یک عکس زیبا شبیه به دوربین‌های DSLR‌ به ثبت برسد. البته یکی از تفاوت‌های اصلی این بخش با سایر نمونه‌های بازار در تشخیص چهره است. یعنی برای استفاده از عکاسی پرتره می‌بایست حتما بر روی چهره یک فرد فوکوس کرده باشید و استفاده از این حالت برای عکاسی از اشیا امکان‌پذیر نیست!

ایسوس افکت‌های زیبا و همچنین ویژگی‌های خاصی برای دوربین گوشی جدیدش در نظر گرفته که از مهمترین‌ آن‌ها می‌توان به عکاسی در حالت پرو با قابلیت تنظیم پارامترهای خاص به‌صورت دستی، ویژگی تصویربرداری سوپر رزولوشن و یا ساخت تصاویر متحرک گیف اشاره داشت.

به صورت کلی تصاویر گرفته شده با این گوشی در حد مطلوبی است اما در رده قیمتی ذن‌فون 4 محصولات بسیار بهتری هم از این لحاظ به چشم می‌خورند. رنگ‌ها خیلی اشباع شده ثبت نمی‌شوند و عکس به واقعیت نزدیک است. البته جزئیات زیادی را در تصویر شاهد نیستیم که خب با توجه به میزان مگاپیکسل دوربین چیزی جز این هم انتظار نمی‌رفت. با همه این‌ها گرچه در محیط‌های کم‌نور می‌‌توان تصاویر قابل قبولی گرفت اما عکاسی در این شرایط نیازمند کمی دقت بیشتر است.

فوکوس دوربین دقت خوبی دارد و در رده خودش عالی‌ست؛ اما برای اعمال فوکوس بر روی اجسام نزدیک به دوربین، بایستی گفت در کل ذن‌فون 4 مناسب عکاسی ماکرو نیست. جدای از این‌ها سرعت فوکوس بالاست و خیلی زود بر روی سوژه اعمال می‌شود.

در ادامه شاهد تصاویر گرفته شده با این گوشی در شرایط مختلف هستید:

به لطف استفاده از چیپست کوالکام، شما می‌توانید با این گوشی به صورت 4K فیلم‌برداری کنید. کیفیت فیلم‌برداری در حالت عادی با ذن‌فون 4 کاملا قابل قبول است و لرزش‌گیر اپتیکال خیلی خوب لرزش‌های دست را کنترل می‌کند. در حالت کلی و از لحاظ فیلم‌برداری می‌توان نمره قبولی را به این گوشی ایسوس داد.

ذن‌فون 4 به یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با f/2.0 مجهز بوده که قادر است به صورت 1080p فیلم‌برداری کند. تصاویر سلفی گرفته شده با این مدل در مجموع خوب ارزیابی می‌شود و اگر در محیط‌های کم‌نور نباشید، می‌توانید سلفی‌های خوبی را بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. حالت پرتره برای عکاسی سلفی نیز در دسترس است که در حد خودش خوب عمل می‌کند و می‌توان روی آن حساب کرد.


رابط کاربری

ایسوس محصول جدید خودش را با اندروید 7.1.1 و رابط کاربری اختصاصی ZenUI 4.0 راهی بازار کرد. از لحاظ ظاهری این رابط تفاوت‌هایی با اندروید خام دارد. منوی نوتیفیکیشن همچون اکثر گوشی‌های امروزی دو مرحله‌ای بوده و بر خلاف برخی مدل‌ها در بالای خود تنظیمات مربوط به میزان نور نمایشگر را جای داده است. منو اصلی شامل اپ‌دراور نیز می‌شود و می‌توانید تا تعداد زیادی برنامه و بازی را در آن جای دهید.

آیکون‌ها شکل و ظاهر نسبتا ساده‌ای دارند و برخلاف رابط‌هایی همچون MiUI شیائومی، رنگ و لعاب زیادی در طراحی آن‌ها به خرج داده نشده است. در کل برای رابط کاربری ایسوس تلاش کرده تا با به دور از پیچیدگی‌های معمول، یک اینترفیس ساده و گویا را طراحی کند که تا حدی نسبت به اندروید خام متفاوت است. با این حال حتی اگر ظاهر رابط کاربری را دوست نداشتید، می‌توانید تم‌های متفاوت ایسوس را تست کنید. البته این کمپانی برخی برنامه‌ها را به صورت پیش‌فرض برای گوشی جدیدش در نظر گرفته که هرکدام ویژگی خاصی را شامل می‌شوند.

نکته جالب اینکه با بستن اپلیکیشن‌های باز در بخش مالتی‌ تسکینگ، میزان رم آزاد شده نیز به نمایش در می‌آید که می‌تواند برای علاقه‌مندان کاربردی باشد. با Optimize کردن هم می‌توانید علاوه بر رهاسازی حافظه از برنامه‌های غیرکاربردی، عملکرد کلی گوشی را تغییر دهید. در این بین بد نیست که به قابلیت Page Marker اشاره کنیم که بیشترین کاربرد آن در صفحات وب و برای ثبت محتواست.


اسپیکر و ویژگی‌های صوتی

ذن‌فون 4 به دو اسپیکر مجهز شده که یکی در بخش زیرین دستگاه قرار دارد و دیگری با اسپیکر مکالمه یکپارچه شده است. موردی که در محصولات اخیر سایر کمپانی‌ها نیز شاهدش هستیم. بلندی صدا راضی کننده بوده و در یک نگاه کلی به اسمارت فون‌های موجود در بازار،‌ در نیمه‌های بالایی جا می‌گیرد. کیفیت صدا نیز فراتر از انتظار ما بود اما گاهی اوقات خیلی تیز و زیر به گوش می‌رسد.

ایسوس البته ویژگی‌های نرم‌افزاری جالبی برای گوشی خودش در نظر گرفته و شما می‌توانید کنترل کاملی بر روی صدای آن داشته باشید. از اکولایزر استفاده کنید، صدا را بر روی حالت‌های مونو و استریو قرار دهید، با ویژگی Outdoor صدا را برای محیط‌های خارجی بهینه کنید و کلی آپشن دیگر که در اپلیکیشن مخصوص ایسوس دیده می‌شود.

همراه با این گوشی یک هدفون توگوشی خوب و با کیفیت نیز دیده می‌شود که شبیه به نمونه‌های شیائومی موجود در بازار است. کیفیت ساخت آن نسبتا خوب بوده و در گوش به راحتی جای می‌گیرد. صدا خیلی بلند و واضح به گوش رسیده و از بیس مناسبی نیز برخوردار است. با این حال می‌توان نوع و حالت آن‌ را به صورت نرم‌افزاری تغییر دهید تا همان‌گونه که می‌پسندید صدا به گوش‌تان برسد. پشتیبانی از  Hi-Res Audio و DTS Headphone:X را هم به این مجموعه اضافه کنید تا شاهد یک پکیج خوب صوتی در ذن‌فون 4 باشیم.


قابلیت‌های خاص

ذن‌فون 4 به سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز شده که بر روی کلید هوم زیر نمایشگر قرار داشته و از دقت و سرعت بسیار خوبی برخوردار است. اگر عملکرد نه‌چندان خوب سنسور با دستان خیس را فاکتور بگیریم (که در اکثر مدل‌ها هم هست) تقریبا در تمامی حالات سنسور به‌راحتی کار می‌کند. ایسوس معتقد است که سرعت عمل این سنسور به 0.3 ثانیه می‌رسد که عالی‌ست.

وجود نسخه پنجم بلوتوث آن‌هم در زمانی که پرچمداران مطرحی همچون میت 10 هواوی فاقد آن هستند، یک غنیمت به حساب می‌آید. علاوه بر این‌ها ذن‌فون 4 از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند که البته برای استفاده از دومی باید قید کارت حافظه را بزنید!

دوست داشتیم که این گوشی در برابر آب نیز مقاوم می‌شد که متاسفانه اینگونه نیست و نتوانسته گواهینامه‌های لازم را کسب کند.


باتری

ذن‌فون 4 ایسوس با باتری 3300 میلی آمپری از نوع لیتیوم یون راهی بازار شده است. طبق معمول شما به باتری دسترسی ندارید. در یک استفاده معمولی ذن‌فون 4 تا یک روز کامل همراه شما خواهد بود که این روز‌ها مقداری طبیعی به‌نظر می‌رسد.

محصول جدید ایسوس همچنین از فناوری شارژ سریع کوالکام پشتیبانی کرده و می‌تواند تا در حدود نیم‌ساعت باتری را 50 درصد شارژ کند که سرعت خوب و قابل قبولی است.

برای فول شارژ کردن گوشی به چیزی در حدود 100 دقیقه زمان نیاز دارید که در مقایسه‌ با محصولات بالارده همچون آی‌فون‌های اپل در رده بالاتری قرار می‌گیرد. با اینکه قاب پشتی از جنس شیشه‌ است اما ذن‌فون 4 از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند.


کلام آخر در بررسی ذن‌فون 4 ایسوس

ایسوس گام‌های خوبی در زمینه تولید تلفن‌های همراه برداشته و این ویژگی‌ها در سری ذن‌فون 4 به اوج خودش رسیده است. این مدل دارای دوربین دوگانه است، قابلیت‌های خاصی دارد، ویژگی‌های صوتی‌اش بی‌نظیر است و می‌توانید در مجموع با پکیج خوبی طرف باشید.

ذن‌فون 4 به‌صورت رسمی نیز در ایران معرفی و رونمایی می‌شود، بدین خاطر می‌توانید آن را در بازار کشور پیدا کرده و با قیمتی در حدود ۲ میلیون تومان، صاحب این گوشی شیشه‌ای و فلزی تایوانی شوید.

اشک

  • جذب چربی انگشتان بر روی بدنه
  • لیز بودن بیش از حد گوشی
  • حساسیت کم دکمه پاور

لبخند

  • کیفیت ساخت بالا
  • دوربین دوگانه
  • ثبت تصاویر واید و پرتره
  • اسپیکرهای با کیفیت و ویژگی‌های صوتی خاص
  • سنسور اثر انگشت سریع و دقیق
  • مجهز به 4 گیگابایت رم

تانی کال

آی تی رسان

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *