بررسی و مشخصات فنی لامبورگینی اوروس (Urus)

لامبورگینی اوروس (Urus) یک خودروی شاسی بلند با عملکردی خیره کننده بوده که هفته گذشته به نمایش عمومی درآمد و عنوان اولین ابر شاسی بلند تولیدی جهان را به خود اختصاص داد.

پس از استقبال شدید خریداران از خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند در چند سال گذشته، شرکت خودروسازی ایتالیایی لامبورگینی (Lamborghini) نیز پس شرکت‌هایی مانند بنتلی (Bentley) و مازراتی (Maserati)، با معرفی خودروی شاسی بلند لامبورگینی اوروس رسما به جمع تولید کنندگان این کلاس بسیار محبوب پیوست. این خودروی بسیار لوکس و پرقدرت عملکرد فوق العاده‌ای داشته و توانیی رقابت با بیشتر سوپر اسپرت‌های موجود در بازار را دارد.

لامبو رامبو (لامبورگینی LM) مدل سال 1986 میلادی

البته لامبورگینی اوروس اولین نمونه شاسی بلند این شرکت ایتالیایی نبوده و اولین تجربه شرکت لامبورگینی در تولید خودروهای شاسی بلند به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد. این شرکت در سال ۱۹۸۶ لامبورگینی LM یا ” لامبو رمبو (Lambo Rambo) ” را معرفی نمود که با استفاده از یک پیشرانه غول آسای ۱۲ سیلندر خورجینی، عملا یک خودروی همه جا رو با استانداردها نمونه‌های ارتشی بود.

لامبورگینی اوروس

شرکت لامبورگینی با دمیدن روح سوپر اسپرت‌های تولیدی خود که همیشه از بهترین نمونه‌ها در رده خودروهای با عملکرد بسیار بالا به حساب می آمدند در کالبد یک خودروی شاسی بلند، کلاس جدیدی از خودروها با نام Super SUV را پایه گذاری نموده است. نام این خودرو مانند سایر تولیدات این شرکت و بر اساس سنت دیرین، برگرفته از نام یک گاو وحشی است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان یک نمونه مفهومی معرفی شد.

لامبورگینی اوروس مفهومی در سال 2012

طراحی ظاهری

لامبورگینی اوروس یک نمونه در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ بوده و طولی برابر با ۵.۱۱۲ میلیمتر، پهنایی برابر با ۲.۰۱۶ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۶۳۸ میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با ۳.۰۰۳ میلمتر است. از لحاظ ابعاد اندکی بزرگ‌تر از ولوو XC90 موجود در ایران با طولی در حدود ۴.۹۵۰ میلیمتر و یا تویوتا پرادو ۴ در با طولی در حدود ۴.۷۸۰ میلیمتر است.

این خودرو در ظاهر خود با استفاده از المان‌های مختلف و زبان طراحی خاص شرکت لامبورگینی، مجموعه‌ای از نمای یک خودروی شاسی بلند آفرود قدرتمند، یک نمونه اسپرت قدرتمند و یک خودروی لوکس و مجلل را به نمایش می‌گذارد. در نمای جلویی چراغ‌ها باریک و کشیده بوده و لامپ‌های داخلی با آرایشی مانند حرف Y لاتین ظاهری خاص به آن بخشیده‌اند. جلو پنجره و ورودی‌های هوای تعبیه شده بر روی سپر جلو نیز ساختاری مشبک داشته که ظاهری خشمگین به لامبورگینی اوروس بخشیده است.

لامبورگینی اوروس

در نمای جانبی نیز با استفاده از خطوط شکسته، خط سقف کشیده و با ارتفاع کم و قطعات برجسته بدنه، نمایی بسیار عضلانی و قدرتمند مانند سایر تولیدات این شرکت به وجود آمده است. در بخش عقب نیز چراغ‌ها کشیده و باریک بوده و در کنار ارتفاع پایین، دیفیوزر جذاب و خروجی‌ها اگزوز چهارگانه، نمایی بسیار قدرتمند و متناسب با سایر بخش‌های خودرو را به نمایش می‌گذارد.

در مجموع همانطور گه اشاره شد لامبورگینی اوروس یک نمونه چند شخصیتی بوده که هر کدام از شخصیت‌ها به بهترین وجه طراحی شده و یکی از زیباترین خودروهای تولیدی در تاریخ را رقم زده اند.

طراحی داخلی و کابین

در داخل کابین لامبورگینی اوروس هنر و اصالت ایتالیایی با تکنولوژی مدرن عجین شده و نمایی بسیار لوکس و مجلل و همچنین قدرتمند را برای این خودرو به وجود آورده است. تمامی ابزار و ادوات کنترلی بر محوریت راننده طراحی شده و نمایی مانند کابین یک هواپیما را برای راننده و سرنشینان به وجود می آورد.

لامبورگینی اوروس

مواد اولیه استفاده شده در ساخت اسباب و اثاثیه داخلی و داشبورد در بالاترین سطح کیفی ممکن بوده و صندلی‌ها با بهترین چرم روکش شده اند. پوشش‌ ها و تزئینات نیز ترکیبی از چرم فوق العاده، چوب و فیبر کربن بوده که محیطی رویایی را در داخل این خودرو پدید می آورند.

لامبورگینی اوروس

در بخش‌های مختلف نیز از صفحات نمایش رنگی استفاده شده و عقربه‌های پشت آمپر نیز با استفاده از صفحهات نمایشگر TFT نمایی بسیار زیبا را در پس غربیلک فرمان D شکل اسپرت به وجود می آورند. برای لامبورگینی اوروس دو آرایش ۴ صندلی و یا ۵ صندلی وجود داشته که فضای کافی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. البته با توجه به سقف کوپه مانند، فضای سر سرنشینان اندکی محدود شده است.

موتور و پیشرانه

پیشرانه و موتور لامبورگینی اوروس یک نمونه ۸ سیلندر خورجینی ۴.۰ لیتری مشابه نمونه‌های استفاده شده در تولیدات گروه خودروسازی فولکس واگن (شرکت مادر لامبورگین) بوده و این شرکت برای اولین بار از سیستم توربوشارژر دوبل در تولیدات خود استفاده نموده است. این پیشرانه توانایی تولید نیرویی برابر با ۶۴۱ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۶۲۶ پاوند بر فوت (معادل ۸۵۰ نیوتون متر) بوده که در بازه دور موتورهای ۲.۲۵۰ RPM تا ۴.۵۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

لامبورگینی اوروس

این نیرو توسط یک جعبه دنده فوق پیشرفته ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ لامبورگینی اوروس منتقل می گردد. تایرهای این گاو خشمگین نیز بسیار بزرگ بوده و با سایز ۲۸۵/۴۵/۲۱ در جلو و ۳۱۵/۴۰/۲۱ در عقب ساخت شرکت پیرلی (Pirelli) ایتالیا است. برای این خودرو به صورت سفارشی امکان سفارش تایرهای غول آسای ۲۲ اینچی و ۲۳ اینچی نیز وجود دارد. این موتور عملکرد فوق العاده‌ای داشته و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون تنها به ۳.۶ ثانیه زمان نیاز دارد و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۱۹۳ مایل در ساعت (معادل ۳۰۵ کیلومتر در ساعت) را دارد. با استفاده از دیسک‌های ترمز غول آسای ساخته شده از کربن و سرامیک ۴۴۰ میلیمتری ۱۰ پیستونه در جلو و ۳۷۰ میلیمتری ۶ پیستونه در عقب نیز لامبورگینی اوروس تنها به مسافتی در حدود ۳۳.۷ متر برای توقف کامل از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارد.

لامبورگینی اوروس

هرچند مصرف سوخت مساله مهمی برای مالکان لامبورگینی اوروس به حساب نمی آید اما این پیشرانه قدرتمند مصرف مناسبی داشته و توانایی طی مسیری به طول ۱۸.۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۲.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر به صورت میانگین را داشته و میزان تولید گاز آلاینده CO2 آن در حدود ۲۹۰ گرم در هر کیلومتر است.

امکانات و تکنولوژی‌های استفاده شده

برای لامبورگینی اوروس  امکانات و تجهیزات متعدد و متنوعی در نظر گرفته شده که همگی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کنند. ش مدل رانندگی Strada برای حرکت عادی و لذت از سواری، Sport برای تزریق آدرنالین، Corsa برای پیست‌های مسابقه، Sabbia برای مسیرهای خارج از جاده و شنی و Neve برای جاده‌های پوشیده از برف و Terra برای لذت حداکثری از سواری آفرود، با استفاده از سیستم‌های کمکی فوق پیشرفته، بالاترین عملکرد ممکن را برای این خودرو رقم می زنند. مدل رانندگی Ego نیز قابلیت تنظیم به صورت دستی را داشته و راننده می‌تواند بر اساس نیازهای خود و مسیر پیش رو، فرم رانندگی سفارشی خود را ایجاد نماید.

لامبورگینی اوروس

به عنوان مثال و در مدل رانندگی Corsa، نیروی موتور با استفاده از سیستم های کنترل پایداری (Stability Control) و سیستم توزیع گشتاور بیشتر به چرخ‌های عقبی منتقل شده و عملکردی مشابه ابرخودروهای اسپرت و کوپه این خودروساز را برای لامبورگینی اوروس رقم می زند. از نمونه تجهیزات موجود در لامبورگینی اوروس می‌توان از موارد زیر یاد نمود:

  • سیستم اطلاعاتی/سرگرمی اختصاصی شرکت لامبورگینی با نام LIS III
  • دو صفحه نمایش بزرگ لمسی و رنگی در بخش میانی داشبورد با کیفیت تصویری فوق العاده
  • سیستم صوتی فوق العاده قدرتمند ساخت شرکت Bang & Olufsen با صدای سه بعدی و فراگیر مجهز به ۲۱ بلندگوی مجزا و قدرت خروجی خارق العاده ۱.۷۰۰ وات
  • سیستم تعلیق بادی هوشمند
  • سیستم کنترل پایداری فعال و هوشمند با عملکرد آنی
  • سیستم ANIMA با قابلیت انتخاب ۷ مدل مختلف رانندگی
  • مجموعه کاملی از تمامی امکانات کمکی رانندگی فعال مانند کنترل سرعت تطبیقی، ترمز خودکار، نمایش نقاط کور، هشدار برخورد از جلو و عقب، دوربین کمکی ۳۶۰ درجه و …

قیمت لامبورگینی اوروس در بازارهای جهانی

لامبورگینی اوروس یک خودروی بسیار مدرن، لوکس و اسپرت و نمونه ای جدید در کلاس ابر شاسی بلند ها بوده و قرار است که با قیمتی بالای ۲۰۰.۰۰۰ دلار (معادل ۸۴۰ میلیون تومان با احتساب دلار ۴.۲۰۰ تومانی در زمان نگارش) به فروش برسد. زمان عرضه این خودرو نیز در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام شده است.

رقبا در بازارهای جهانی

لامبورگینی اوروس در بازار خودروهای شاسی بلند فوق لوکس در حال حاضر رقیب خاصی نداشته ولی در آینده رویارویی سختی با تولیدات شرکت‌های رولز رویس (Rolls Royce) و فراری (Ferrari) خواهد داشت. از سایر نمونه های قابل رقابت با لامبورگینی اوروس می توان از خودروی خاص تانک رضوانییاد نمود. از حاضران در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند لوکس در بازار فعلی می توان به نمونه های فهرست زیر اشاره کرد:

  • بنتلی بنتایگا (Bentley Bentayga) با قیمت پایه ای در حدود ۲۳۲.۰۰۰ دلار (معادل ۹۷۴ میلیون تومان)
  • مرسدس AMG مدل G65 با قیمت پایه ای در حدود ۱۴۳.۰۰۰ دلار (معادل ۶۰۰ میلیون تومان)
  • پورشه کاین توربو با قیمت پایه ای در حدود ۱۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۴۸۰ میلیون تومان)
  • ب ام و X6 M با قیمت پایه ای در حدود ۱۰۶.۰۰۰ دلار (معادل ۴۴۵ میلیون تومان)
  • رنج رور Supercharged با قیمت پایه ای در حدود ۱۰۵.۰۰۰ دلار (معادل ۴۴۰ میلیون تومان)

سخن آخر

لامبورگینی اوروس خودرویی است خارق العاده که با ظاهر زیبا، کابین فوق لوکس و مجهز و همچنین عملکرد در حد سوپر اسپرت های خود، کلاس جدیدی با نام SSUV را ایجاد نموده و با تمام توان، آماده رقابت با ابر خودروهای شاسی بلند ساخت فراری، آستون مارتین و رولز رویس است.

 

مشخصات فنی لامبورگینی اوروس در یک نگاه

حجم موتور (لیتر) ۴.۰
تعداد سیلندر ۸ خورجینی
قدرت موتور (اسب بخار) ۶۴۱
گشتاور (نیوتون. متر.) ۸۵۰
تعداد سوپاپ ۳۲
گیربکس ۸ اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ (AWD)
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) ۱۲.۷
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.) ۲۹۰
ظرفیت باک (لیتر.)
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۳۰۵
طول ﴿میلیمتر﴾ ۵.۱۱۲
پهنا ﴿میلیمتر﴾ ۲.۰۱۶
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ ۱.۶۳۸
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ ۳.۰۰۳
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾
وزن ﴿کیلوگرم﴾
ابعاد تایرها (جلو) ۲۸۵/۴۵/۲۱
ابعاد تایرها (عقب) ۳۱۵/۴۰/۲۱
حجم محفظه بار (لیتر.)
قیمت پایه (میلیون تومان) ۸۴۰

 

گالری تصاویر لامبورگینی اوروس ، اولین ابر شاسی بلند جهان

تانی کال

برگرفته از Lamborghini

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *