نمایشگاه Gamescom 2017 آلمان بزرگ‌ترین گردهمایی بازی در سطح اروپا و یکی از مطرح‌ترین‌ها در سطح جهان بوده که از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز به کار کرده است. اما اخیرا سر زندگی و هیجان اولیه خود را ندارد؛ گیمزکام امسال یکی از بدترین‌هایی بود که تا به حال دیده‌ام.

حقیقت امر این است که قاره اروپا در برابر کشورهایی نظیر امریکا و ژاپن حرف چندانی در صنعت بازی ندارد. اروپا بیشتر مصرف کننده است. هنوز تمرکز این صنعت به کشورهای خواستگاه کنسول‌ها معطوف است و شرکت‌ها، اخبار بزرگ خود را در جایی غیر از اروپا اعلام می‌کنند و در نتیجه تنها پسماند صنعت بازی به اروپا می‌رسد. بدین گونه می‌بینیم که در  امسال سونی اصلا کنفرانسی در آلمان نداشت و مایکروسافت و نینتندو هم طی برنامه‌های پخش مستقیم خود تقریبا همان چیزهایی را به نمایش در آوردند که در گذشته معرفی شده بودند.

این که از میان تمامی اتفاقات نمایشگاه Gamescom 2017 لیستی به عنوان بهترین‌ها استخراج کنیم کار بسیار سختی است نه به این علت که تنوع اخبار بالا است.، بلکه تقریبا همه چیز تکراری و خسته کننده بوده و این برهوت خبری کار ما را سخت می‌کند! قابل ذکر است که لیست ذیل ترتیب خاصی ندارد و با توجه به دلبستگی مخاطب به ژانرهای مختلف، می‌تواند اولویت متفاوتی داشته باشد.

Final Fantasy XV: Pocket Edition

نمایشگاه Gamescom 2017

در یک جمله شرکت اسکوئر انیکس با تمام توان دارد شیره فاینال فانتزی ۱۵ را می‌کشد. پروژه‌ای به نام دنیای فاینال فانتزی وجود دارد که اسکوئر انیکس بر اساس آن محتواهای گوناگونی پیرامون نسخه پانزدهم منتشر می‌کند. این شامل انواع فیلم، بازی و پویانمایی در سبک و پلتفرم‌های مختلف می‌شود. برخی از این موارد رایگان و اکثرا نیز هزینه‌بر هستند. بر این اساس در نمایشگاه Gamescom 2017 دو محتوای جدید معرفی شد. نخست تایید عرضه بازی اصلی برای پلتفرم پی‌سی است که این موضوع قابل پیش‌بینی بود. اما دومی چیزی است که هرگز فکرش را هم نمی‌کردم. قرار است بازی فاینال فانتزی ۱۵ با همان محتوای داستانی و سیستم‌ها که در نسخه کنسولی دیدیم برای گوشی‌های هوشمند نیز عرضه شود. در واقع با یک بازسازی کامل برای گوشی‌ها مواجه هستیم. شاید در نگاه اول برداشت‌ها به چنین بازسازی‌ای منفی باشد اما با کمی دقت می‌بینیم که احتمالا با یکی از بهترین عناوین برای اندروید و iOS مواجه‌ایم. گرافیک بازی به صورت مینیمالیستی و بسیار بامزه بازسازی شده و کنترل‌ها و دوربین نیز برای صفحه لمسی گوشی‌ها بهینه‌سازی شده‌اند. از طرفی بر اساس گزارش‌های واصله از کسانی که بازی را در نمایشگاه تجربه کرده‌اند روند بازی نیز بسیار سرگرم کننده به نظر می‌رسد. حقیقتا پس از حجم بسیار زیاد بازی‌های کوچک رایگان با پرداخت‌های درون برنامه‌ای، چنین عنوان بزرگی برای گوشی‌های هوشمند ضروری به نظر می‌رسد.

Assassin’s Creed: Origins

نمایشگاه Gamescom 2017

کار درستی که یوبی‌سافت برای بازی جدید فرقه قاتلان انجام داد هایپ نکردن آن است. تقریبا به هر بهانه‌ای تریلر یا اطلاعات جدیدی از این نسخه منتشر می‌شود و دیگر همه می‌دانند با چه اثری طرف خواهیم بود. در نمایشگاه Gamescom 2017 هم تریلر بسیار جالبی از بازی منتشر شد. معمول است که شرکت‌ها ابتدا ویدیوی معرفی از پیش رندر شده‌ای از بازی‌ها منتشر می‌کنند و بعدها تصاویر واقعی روند بازی واقعی نیز ارائه می‌گردد. اما یوبی‌سافت برعکس این عمل را انجام داد تا هرچه بیشتر از هیجان‌زدگی بی‌مورد بکاهد. از این رو در E3 اخیر روند بازی به طور کامل رونمایی و حالا در گیمزکام یک تریلر نمایشی بسیار دیدنی منتشر شد. البته این تریلر شاید بار هنری خاصی نداشته باشد. چرا که معمولا پویانمایی‌های واقع گرایانه بین مرز فیلم و پویانمایی سردرگم هستند اما در عوض تریلر فرقه قاتلان بسیار هیجان‌انگیز درآمده و با تصاویر گرافیکی غنی همراهی می‌شود. از سوی دیگر قطعه موسیقی «می‌خواهی تاریک‌تر باشد» از لئونارد کوهن نیز بسیار با مضمون تصویر همخوانی دارد.

Age of Empires IV

نمایشگاه Gamescom 2017

یاد آن زمان به خیر که بازار از بازی‌های استراتژیک مرحله‌ای و داستانی مملو بود. ولی امروزه مردم بیشتر مشغول دست و پنجه نرم کردن با بازی نبرد قبیله‌ها و کپی‌هایش هستند. در این وانفسا بازگشت یک سری بازی خوش سابقه به مانند معجزه می‌ماند. وقتی نسخه چهارم عصر امپراتورها به وسیله مایکروسافت معرفی شد نمی‌دانستیم باید از شادی بمیریم یا از این که چیزی از روند بازی نمایش داده نشد و فقط به یک موشن گرافیک بسنده شد دغ کنیم. اما به هر حال عصر امپراطورهای ۴ اینجاست و امیدواریم مایکروسافت این یکی را دیگر کنسل نکند.

Super Mario Odyssey

نمایشگاه Gamescom 2017

تا قبل از این فقط می‌دانستیم اودیسه سوپر ماریو قرار است برای کنسول سوئیچ عرضه شود. تمام چیزهایی که از بازی نمایش داده شده بودند چند صحنه‌ی کوتاه از روند بازی بود. در جریان نمایشگاه Gamescom 2017 نینتندو با سخاوت تمام، بخش‌های زیادی از ویژگی‌های بازی‌اش را به صورت زنده نشان داد که این برای طرفداران بسیار خوشایند بود. سوپر ماریوی جدید، دنیاهای مختلفی دارد که هر کدام از منابع مختلفی الهام گرفته شده‌اند. ماریو نیز با قابلیت‌های تازه‌ای که کلاهش به وی می‌دهد می‌تواند موانع جدید و پازل‌های جذاب‌تری را پشت سر بگذارد. به طور کلی این نسخه نیز برای طرفداران قدیمی این سری، آشنا و البته جذاب خواهد بود.

The Good Life

 نمایشگاه Gamescom 2017

کارگردان بازی پیشگویی مرگبار آدم عجیبی است. هرچند ژاپنی‌ها و محصولات فرهنگی‌شان همه تا حدودی عجیب و غریب هستند، اما آقای هیدتاکا سوئهیرو با عناوینی که ساخته، تراز جدیدی از قصه گویی عجیب ژاپنی را به نمایش گذاشته است. جدیدترین کار ایشان «زندگی خوب» نام دارد که به تازگی در نمایشگاه Gamescom 2017 معرفی شد. چیز خاصی از روند بازی به نمایش در نیامد. اما اگر آنچه که نمایش داده شد در اثر نهایی هم حضور داشته باشد با ترکیبی از بازی سینمایی همراه با طراحی‌های ملوس دو بعدی و سه بعد ژاپنی مواجه‌ایم. قصه در روستای آرامی در انگلستان جریان دارد که خبرنگاری آمریکایی قتلی را در آن فاش می‌کند و موضوع تعجب‌ برانگیز اینجاست که مردم در این روستا شب‌ها تبدیل به گربه می‌شوند! در مجموع هیچ‌چیز در مورد این بازی عادی نیست.

گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *