دکتر اریک امرسون اشمیت (به انگلیسی: Eric Emerson Schmidt) (زادهٔ ۲۷ آوریل ۱۹۵۵ میلادی در واشنگتن دی سی)، مدیر عامل و مدیر اجرایی شرکت گوگل و عضو هیئت مدیره شرکت اپل بود. وی همچنین عضو هیئت امنا دانشگاه پرینستون نیز بود.

زادروز : ۲۷ آوریل ۱۹۵۵

واشینگتن دی سی، ایالات متحده

از دانشگاه : برکلی – پرینستون

سال‌های فعالیت : ۱۹۸۲–کنون

کارفرما : گوگل

نقش‌های برجسته : مدیر عامل شرکت گوگل

دارایی خالص : ۶،۶ میلیارد دلار (سال ۲۰۰۸)

همسر : وندی اشمیت

زندگی

اریک امرسون اشمیت (Eric Emerson Schmidt) در ۲۷ آوریل ۱۹۵۵ در امریکا به دنیا آمد. مادر او، “النور” دارای مدرک فوق لیسانس روانشناسی و پدرش “ویلسون اشمیت” استاد آلمانی – امریکایی اقتصاد بین الملل در ویرجینیا تک و دانشگاه “جان هاپکینز” بود که در دوران دولت نیکسون، در خزانه داری ایالت متحده مشغول به کار بود.

وی در سال ۲۰۰۱ به عنوان مدیر عامل شرکت گوگل انتخاب شد. او علاوه بر مدیر عاملی گوگل، عضو هیئت مدیره اپل نیز بود که با افزایش رقابت کسب و کار گوگل و اپل، در اوت ۲۰۰۹ از عضویت در هیأت مدیره اپل استعفا داد. اشمیت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ امریکا، به عنوان مشاور در حوزه‌ فناوری به ستاد انتخابات باراک اوباما مشاوره داد و پس از آن به شورای مشورتی علم و فناوری اوباما پیوست.

او به مدت ۱۰ سال مدیر عامل گوگل بود تا اینکه در سال ۲۰۱۱، لری پیج جایگزین او شد و او به عنوان مدیر اجرایی به کار خود در گوگل ادامه داد. او همچنین یکی از اعضای بنیاد “امریکای نوین” است؛ بنیادی که در بسیاری از مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی اقدام به تولید مباحث فکری و عملی می کند و با هدف آزادی و دموکراسی، راه خود را برای دخالت در امور کشورهای دیگر باز کرده است.

نقطه شروع اشمیت در عرصه تکنولوژی

اشمیت در سال ۱۹۷۲، از دبیرستان “Yorktown” فارغ التحصیل شد. او سپس به دانشگاه “پرینستون” رفت جایی که در ابتدا تحصیل در رشته معماری را آغاز کرد اما رشته خود را تغییر داد و توانست در سال ۱۹۷۶، مدرک لیسانس در رشته مهندسی الکترونیک کسب کند. او در سال ۱۹۷۹، فوق لیسانس الکترونیک در زمینه شبکه‌های کامپیوتری از دانشگاه “برکلی” و در سال ۱۹۸۲ مدرک دکترا در زمینه مدیریت توسعه نرم‌ افزار از دانشگاه “برکلی” کسب کرد.

او به‌ عنوان اولین تجربه کاری وارد شرکت”Zilog” شد و در آنجا به ‌صورت تمام ‌وقت کار می‌کرد. این شرکت در زمینه طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی فعــالیت می‌کرد؛ درواقــع بعضی از تراشه‌های قدیمی این شرکت در کنسول‌های بازی مانند Nintendo Game Boy و Sega Genesis به‌ کار برده شده بود.

اشمیت در سال ۱۹۸۳ به شرکت “Sun Microsystems” پیوست. در همان شرکت مدیریت بخش‌های مختلفی را بر عهده گرفت و در سال ۱۹۹۷ اشمیت مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت Novell شد.

مدیر عامل گوگل

در سال ۲۰۰۱ لری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران گوگل، اشمیت را به عنوان مدیرعامل گوگل برگزیدند. اشمیت پس از یک دهه مدیریت در گوگل، در سال ۲۰۱۱ جای خود را به لری پیج داد.

سال ۲۰۱۱ زمان رقابت ابر کمپانی هایی بود که شبکه های اجتماعی آنلاین آنها طرفداران زیادی داشت. رقابت بین دو کمپانی گوگل و فیس بوک برای جذب مخاطب به شبکه های تحت مدیریت خود، شبکه فیس بوک و شبکه گوگل پلاس، بیش از دیگران بود.

از همان نخستین روزهای ۲۰۱۱ گوگل نشان داد که قصد عقب نشینی در برابر فیس بوک را ندارد. در آوریل ۲۰۱۱ اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل، جای خود را به لری پیج داد و پس از آن به عنوان مدیر اجرایی و مشاور گوگل به فعالیت خود ادامه داد. تحلیل ‌گران این اقدام مدیران گوگل را نگرانی گوگل از رشد فیس ‌بوک و راهی برای جبران ضعف‌ها بیان کردند. گفته می شد این تصمیم به معنی تغییر مسیر گوگل و گام اول برای تغییر راهبردها و سازگار ساختن آنها با پیشرفت برق آسای رقبایی نظیر فیس بوک بود.

استعفا از هیأت مدیره “اپل”

اریک اشمیت در اوت سال ۲۰۰۶ به عنوان عضو هئیت مدیره شرکت اپل انتخاب شد. اشمیت که مدیر عامل گوگل نیز بود، عضویتش در هیأت مدیره اپل تنها ۳ سال به طول انجامید؛ او در اوت ۲۰۰۹ به دلیل افزایش رقابت کسب و کار گوگل و اپل از عضویت در هیأت مدیره اپل استعفا داد. او پیش از این در نشست سالانه سهامداران عنوان کرده بود تصور نمی کرده یکی بودن مدیران گوگل و اپل مشکلی داشته باشد.

دو شرکت گوگل و اپل از رقبای یکدیگر در بازار مرورگرها به شمار می روند. با ورود گوگل به بازار سیستم عامل تلفن همراه با آندروید و اعلام عرضه سیستم عامل رایانه کروم برای رقابت با مکینتاش اپل، موقعیت اشمیت به عنوان مدیر غیراجرایی اپل زیر ذره ‌بین رفت؛ کمیسیون تجاری امریکا احتمال نقض شدن قانون ضد انحصار طلبی را به دلیل فعالیت اریک اشمیت در هر دو شرکت اپل و گوگل مورد بررسی قرار داد.

“استیو جابز”، مدیر اجرایی اپل در اظهاراتی عنوان کرد: «متأسفانه همچنانکه گوگل با آندروید و سیستم عامل کروم وارد کسب و کار اصلی اپل می‌شود، تأثیر اریک اشمیت به عنوان عضو هیات مدیره اپل به طور قابل توجهی از بین خواهد رفت زیرا به دلیل در میان بودن منافع احتمالی، وی ناچار خواهد بود از بخش بیشتری از نشست‌ها دور بماند بنابراین ما متقابلاً تصمیم گرفتیم اکنون زمان مناسبی برای وی به‌منظور استعفا از عضویت هیأت مدیره اپل است.»

عضویت در شورای مشاوران “اوباما”

در آوریل ۲۰۰۹، فهرست شورای مشورتی علم و فناوری باراک اوباما، رئیس جمهور وقت امریکا، منتشر شد که در آن نام اریک اشمیت و کرگ ماندی، مدیر پژوهش و استراتژی ماکروسافت، به چشم می خورد.

شورای مشاوران علم و فن‌آوری رئیس جمهور آمریکا (PCAST) گروه مشاوره ای است که هدف آن کمک به رئیس جمهور و معاون وی برای تدوین سیاست‌های مربوط به فن‌آوری بوده است. اریک اشمیت در حالی در این کمیته ۲۰ نفره حضور داشت که پیش از این یکی از حامیان اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ بود و در گروه انتقال دولت اوباما فعالیت کرده است.

اعتراف به شکست سایبری از ایران

اریک اشمیت در مصاحبه با شبکه “فاکس ‌نیوز” در دسامبر ۲۰۱۱ (آذر ماه ۱۳۹۰)، اذعان کرد که ایرانیان صاحب استعدادی “غیرمعمول” در حوزه عملیات سایبری هستند و تصریح کرد که آمریکایی‌ها دقیقا قادر به شناخت ابعاد این استعداد نیستند اما به هر حال این امر تهدیدی برای آنان محسوب می‌ شود.

وی در این مصاحبه که بخشی از فیلم آن در یوتیوب قرار گرفت در پاسخ به سؤالی در خصوص کنترل پهپاد RQ170 توسط نیروهای سایبری ایران اظهار داشت: «این اطلاعات سری است و ما هرگز دسترسی به آنها نداریم اما این نگرانی که ایران توانسته باشد این کار را انجام دهد همواره وجود داشته و ما هم باید همواره نگران آن باشیم.»
پهپاد RQ170 یکی از مهمترین پهپادهای شکار شده توسط سپاه پاسداران بود. این هواپیما که آذرماه ۱۳۹۰ در شرق کشور به دام انداخته شد، یک هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی است که البته رادارگریزی، تنها ویژگی مهم آن نیست بلکه این هواپیمای پنهانکار در چندین بخش از فناوری ‌های سطح بالا برخوردار است.

سفر به کره شمالی

اریک اشمیت در ژانویه ۲۰۱۳ به همراه بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیومکزیکوی امریکا به کره شمالی سفر کرد. این سفر در حالی انجام شد که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود با توجه به تنش‌های ناشی از پرتاب موشک دوربرد کره شمالی در ماه دسامبر ۲۰۱۲، زمان این سفر مناسب نیست.
ریچاردسون که زمانی نماینده سازمان ملل بود، بارها به کره شمالی سفر کرده و اینطور به نظر می رسید که یکی از اهداف این سفر آزادی “کنت بائه” یک کره ای – امریکایی که سال ۲۰۱۲ دستگیر شده بود، است اما دلیل همراهی اشمیت با ریچاردسون در این سفر مشخص نبود، هرچند که گوگل این سفر را شخصی خواند اما این اولین باری بود که اشمیت به کره شمالی سفر می کرد. کره شمالی از کشورهایی است که سخت ‌ترین محدودیت‌ها را برای دسترسی شهروندانش به اینترنت اعمال کرده و سفر اشمیت به عنوان مدیر اجرایی گوگل به کره شمالی از این جهت حائز اهمیت بود.

عضویت در بنیاد “امریکای نوین”

اریک اشمیت که مدتی عضو شورای مشاوران باراک اوباما، رئیس جمهور وقت امریکا، بوده است، مدیریت بخش گوگل اندیشکده “امریکای نوین” را در کارنامه خود دارد. بنیاد “امریکای نوین” در سال ۱۹۹۹ تشکیل شد. این بنیاد “مؤسسه ای غیر انتفاعی و غیر حزبی” است که در زمینه مطالعات امنیت ملی، تکنولوژی، مسائل مالی و دارایی، بهداشت، انرژی، آموزش و پرورش و اقتصاد فعالیت کرده و تأکید دارد که تلاشش بر ارائه راه کارهای عملی برای حل مشکلات جهانی، منطقه ای و ملی است. ساختمان اصلی این بنیاد در واشنگتن قرار دارد که یکی از دفاتر مهم آن در نیویورک است. این اندیشکده در کنار آرمان های مطرح شده از سوی خود نظیر گسترش فناوری های جدید و ارائه راهکار نوین عملی برای مشکلات جهانی، یکی از اهداف خود را تلاش برای گسترش آزادی و دموکراسی عنوان کرده است؛ هدفی که تقریبا تمام اندیشکده های امریکایی با توسل به آن زمینه های دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را فراهم کرده اند.

در میان کارشناسان این مؤسسه، فرانسیس فوکویاما، تئورسین امریکایی تبار با نظرات ضد اسلام و ضد انقلابی فراوانش به چشم می خورد. از دیگر چهره های قابل تأمل این مؤسسه “جاناتان سوروس” فرزند جرج سوروس، رئیس مؤسسه جامعه آزاد، است که مسئول ارشد اجرای اندیشکده بنیاد آمریکای نوین را برعهده دارد.
بنیاد فورد، بنیاد بیل و ملینا گیتس، بنیاد اریک اشمیت و موسسه جامعه آزاد از جمله بنیاد هایی هستند که منابع مالی “آمریکای نوین” را تقبل می کنند.

بیوگرافی ها

  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *