مید کردستانی تاجر ایرانی-آمریکایی، مشاور ارشد در شرکت اینترنتی گوگل، و مدیر غیراجرایی در شرکت مخابراتی وودافون است.

زادروز : ۱۹۶۳

تهران

محل زندگی : اترتون، کالیفرنیا

ملیت : ایرانی

پیشه : مشاور ارشد مدیرکل و هیئت رئیسه گوگل، مدیر غیراجرائی در وودافون

همسر : بیتا دریاباری (۱۹۹۱-۲۰۰۹) – جیزل هیسکاک (۲۰۱۱-تاکنون)

فرزندان : ۲ فرزند

زندگی

امید کردستانی در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۳ م) در تهران متولد شد. کردستانی در سن ۱۴ سالگی، چند سال بعد از فوت پدرش بخاطر سرطان، از ایران به شهر “سن خوزه” در ایالت کالیفرنیای امریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه ایالتی سن خوزه گذراند و برای ادامه تحصیل به دانشگاه “استنفورد” رفت و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته “مدیریت کسب و کار” (MBA) از آن دانشگاه گرفت؛ دانشگاهی که بنیانگذاران گوگل و یاهو در آن درس خواندند.

او دارای سابقه‌ ای بیش از ۱۲ سال در زمینه فناوری سطح بالا در شرکت‌های پیشروی اینترنتی مانند NetScape بوده است و همچنین به عنوان نائب‌ رئیس بخش توسعه کسب و کار و فروش این شرکت توانست، بازده مالی این سایت را در عرض ۱۸ ماه از ۸۸ میلیون دلار در سال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال برساند.

او در سال ۱۹۹۹ به گوگل پیوست که نام او در کنار اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، سرگی برین و لری پیج، مؤسسین گوگل، به عنوان مشاور ارشد رئیس گوگل و نایب رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی شرکت گوگل به چشم می خورد.

پیوستن به گوگل

امید کردستانی در بهار سال ۱۹۹۹ از کمپانی NetScape به پرسنل ۱۱ نفره کارمندان گوگل پیوست و مدیر ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی شرکت گوگل شد.
امید کردستانی به عنوان مشاور ارشد گوگل، در زمینه ارائه خدمات جهانی خرید و فروش کالا، سود فراوانی را نصیب بخش خصوصی این سایت کرده است. وقتی کردستانی به گوگل پیوست، خرید و فروش از طریق جستجوگرها به ندرت انجام می شد، او در اولین نگاه به گوگل فهمید که ترافیک زیاد این سایت مهمترین دارایی آن است. از این ترافیک استفاده کرد و آگهی های تکی و کوچکی که یکی یکی با کردیت کارتهای کوچک به گوگل پرداخت می شدند را به میلیونها دلار رساند طوریکه امروزه ۹۹ درصد درآمد گوگل از همین آگهی ها است.

بتدریج همکاران سابقش در NetScape را هم به همکاری در گوگل طلبید. با صاحبان آگهی های NetScape هم تماس گرفت و به آنها گفت بیایید یک آگهی ۳-۵ هزار دلاری کوچک در گوگل بگذارید و امتحان کنید ببینید خوشتون میاد یا نه … ضرری هم نداره … آنها هم پذیرفتند و بتدریج با نتایج بسیار خوبی که از کلیکهای میلیونی کاربران گوگل گرفتند، اکثراً مشتری پروپاقرص گوگل شدند. تلاشهای کردستانی گوگل را به عنوان بزرگترین سایت جستجوگر، به داغ ترین بازار تبلیغاتی شبکه ای تبدیل کرد.

او تئوری حراج “auction theory” و تمرکز بر نیازهای مشخص هر صاحب آگهی از مثلا یک لوله کش ساده تا بزرگترین اگهی دهندگان بین المللی را به گوگل تزریق کرد و اگر سرگی برین و لری پیج را بنیانگذاران گوگل بدانند باید امید کردستانی را بنیانگذار مالی بیزینسی “business founder” گوگل بدانید. کردستانی بعنوان دوازدهمین کارمند گوگل شروع بکار کرد و فروش آن را از تقریبا صفر به ۳ میلیارد دلار رساند.

هفته نامه تایم در سال ۲۰۰۴ از قول “لورا لاک”، نویسنده این مجله نوشت: «تلاش های مهندس کردستانی، بزرگترین سایت جستجوگر دنیا را به داغ ترین بازار تبلیغاتی شبکه ای تبدیل کرده که فقط در ظرف ۱۸ ماه توانسته است از بیش از ۱۰۰ هزار آگهی کننده تبلیغاتی سبقت بگیرد. طبق محاسبات تحلیل گران، مالیات بر درآمد حاصل از این آگهی های تبلیغاتی، یک میلیارد دلار سود مالی نصیب گوگل کرده است.»

مصاحبه برای استخدام در “گوگل”

مصاحبه شغلی کردستانی در گوگل برای تصدی شغل مدیر فروش و توسعه، حول یک میز پینگ پنگ در اتاق کنفرانس و توسط سرگی برین انجام شد؛ ابتدا سرگی برین سؤالاتی از کردستانی کرد، با شنیدن پاسخ او، سپس تمامی پرسنل ۱۱ نفره اش را که همگی مهندس بودند به میز فراخواند، این مصاحبه ۵ ساعت طول کشید و پس از آن استخدام شد.

کردستانی خود نیز برای استخدام افراد تازه کار، شخصا از آنها امتحان ورودی می گیرد. او وقتی می خواهد کسی را استخدام یا با او همکاری کند یک نوع airport test از او می گیرد: “منظورش این است که اگر من و این شخص در یک فرودگاه مجبور به توقف چند ساعته بشویم من دوست دارم که هم از این چند ساعت عمرم لذت ببرم و هم صحبتهای روشنفکرانه و خوبی با هم داشته باشیم .از خودم می پرسم که آیا این آدم دارای یک چنین خصوصیاتی هست یا نه؟”

کردستانی در فهرست ثروتمندان

نام امید کردستانی در فهرست ثروتمندان امریکایی در رتبه ۲۰۴ اُمین قرار گرفته است. نشریه “فوربس” در سال ۲۰۰۷، فهرستی از پولدارترین امریکایی ها را معرفی کرد که بیل گیتس، مؤسس شرکت نرم افزاری مایکروسافت در صدر آن بود. در این فهرست نام ۲ ایرانی نیز به چشم می خورد؛ “پیر امیدیار”، بنیان گذار ایرانی الاصل سایت (eBay) و امید کردستانی که در ردیف ۳۲ و ۲۰۴ اُمین قرار گرفته اند.

در سال ۲۰۱۱  فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام امید کردستانی در جایگاه پنجم این فهرست و بعد از “پیر امیدیار” قرار گرفته است.

بیوگرافی ها

insta-tanikal
  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *