سامی یوسف (به انگلیسی: Sami Yusuf) با نام اصلی سیامک رادمنش (زاده ۳۰ تیر ۱۳۵۹ برابر با ۲۱ ژوئیه ۱۹۸۰ در تهران) تهیه‌کننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده ساکن در بریتانیا است که در ترانه‌هایش به مضامین اسلامی می‌پردازد. وی یکی از دو فرزند بابک رادمنش ترانه سرا و موزیسین است. سامی یوسف معتقد به اینترناسیونالیسم اسلامی است و اصراری بر اصلیت ایرانی خود ندارد. او از سوی مجله تایم آمریکا به عنوان «بزرگترین ستارهٔ راک اسلام» و از سوی مجله گاردین انگلستان «ستاره راک مقدس» معرفی شده‌است.

نام اصلی : سیامک رادمنش

نام مستعار : سامی یوسف

زادروز : ۲۱ ژوئیه ۱۹۸۰ – تهران، ایران

دین : اسلام

اهل کشور : بریتانیا

سبک‌ها : پاپ

کار(ها) : خواننده، آهنگساز، ترانه‌ساز در موسیقی اسلامی

مدت کار : ۲۰۰۳ تاکنون

ناشر(ها) : Awakening – ETM International

زندگی و فعالیت موسیقی

سامی یوسف در تیرماه سال ۱۳۵۹ در خانواده‌ای آذربایجانی متولد شد. او در کودکی به همراه خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت نموده و در همان اوایل کودکی با سازهای پیانو، ویولن و سازهای ایرانی چون تار و سنتور آشنا می‌شود. سامی در ۱۸ سالگی به فرهنگستان سلطنتی موسیقی در لندن، یکی از معتبرترین آکادمی‌های جهان در زمینه موسیقی می‌رود تا موسیقی را به شیوهٔ تخصصی بیاموزد.

سامی یوسف مسلمانی است که هدفش را ایجاد تفاهم بین فرهنگ‌ها از طریق ترویج ارزش‌های جهانی و تجلیل از روح انسانی می‌داند. موسیقی او غالباً دربر گیرندهٔ ترانه‌هایی است با مضامین اسلامی و معنوی. وی همچنین از موضوعات اجتماعی و بشر دوستانه در موسیقی خود استفاده می‌کند.

عده‌ای موفقیت سامی یوسف را به علت چهره او و یا کلیپ‌هایی که از آهنگ‌هایش ساخته می‌شود، می‌دانند اما بی شک مضامین اجتماعی، آرمان‌گرایانه و اعتراضی ترانه‌ها و آهنگ‌هایش هم در این موفقیت، بخصوص در موسیقی جهان اسلام، بی‌تأثیر نیست.

سامی یوسف در سال ۲۰۰۵ با دختری آلمانی به نام مریم ازدواج می‌کند که پنج سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۰ مسمان می‌شود و خود سامی یوسف می‌گوید که او در ۱۶سالگی از نظر روحی بیدار می‌شود و راه اسلام را در پیش می‌گیرد و به اسلام خدمت کند که در سال ۲۰۰۳ در آلبوم المعلم همکاری می‌کند.

سامی یوسف به زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، فارسی، اردو، مالایی و عربی ترانه‌هایی خوانده است. جدیدترین اثر او “الا بذکرک” است که به زبان عربی خوانده شده و از قطعات آلبوم آینده او “سلام” خواهد بود.

وی در سال ۲۰۱۲ در محکومیت توهین به پیامبر بزرگ اسلام، ترانه «این یک بازی است» را خواند و از طرفدارانش خواست در محکومیت این حرکت بازدید این ترانه را به میلیون در یوتیوب برسانند. این ترانه به سه زبان ترکی، انگلیسی و اردو خوانده شده است.

پنجمین آلبوم وی با نام “مرکز” در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴‌(۲۱ شهریور سال۹۳)‌ منتشر خواهد شد.

ملیت و هویت

سامی یوسف در بیوگرافی وبگاه رسمی‌اش، خود را یک «مسلمان بریتانیایی» معرفی می‌کند.

یوسف در تهران و از والدینی با اصلیت آذربایجانی زاده‌شده‌است. او در کنفرانسی خبری در جمهوری آذربایجان گفته: «دو پدربزرگ من اهل باکو هستند. آنها به تبریز مهاجرت کردند و البته من در سال ۱۹۸۰ در تهران متولد شدم. بعداً ما به انگلستان مهاجرت کردیم و من آنجا بزرگ شدم.» نام او در واقع «سیامک رادمنش» است. آهنگساز، ترانه‌سرا و موزیسین مشهور مقیم بریتانیا، بابک رادمنش پدر اوست. اگر چه او چندین بار درباره این که پدرش آهنگسازی مشهور است گفته است، اما هیچ نامی از وی نبرده و حتی در پاسخ به خبرنگاری مصری گفته «خواهش می‌کنم درباره پدرم نپرسید.» او تا کنون در چهار ترانه اش به زبان فارسی خوانده است و برای دو تا از آنها به نامهای مادر و به سویم آمدی موزیک ویدئو ساخته است.

اگرچه از زمان که انتشار نخستین آلبومش، درباره ایرانی بودنش صحبت کرده بود، اما به مرور زمان آذری‌بودنش را پررنگ‌تر کرد.

سامی یوسف معتقد به اینترناسیونالیسم اسلامی است و اصراری به بر ایرانی بودن خود ندارد.

آلبوم های موسیقی

در سال ۲۰۰۳ اولین آلبومش را با عنوان «المعلم» عرضه کرد.
سامی یوسف دومین آلبوم خود را در سال ۲۰۰۵ با نام «امت من» منتشر کرد. ترانه «صلوات» از همین آلبوم برای فیلم «بادبادک باز» به کارگردانی مارک فورستر انتخاب و قرار بر این شد که سامی یوسف ترانه جدیدی را هم برای تیتراژ پایانی این فیلم آماده کند.

در ژانویهٔ سال ۲۰۰۹ آلبومی به نام «بدون تو» از طرف شرکت ضبط موسیقی طرف قراردادش منتشر شد، که جعلی است و سامی یوسف اعلام کرد که این آلبوم سومش نیست و در واقع نمونه کامل نشده آلبوم جدیدش است که بدون اجازه و خواست او وارد بازار شده است و سبب قطع همکاری اش با شرکت “awakening” شد.

آلبوم سوم سامی یوسف به نام «هرجا که هستی» در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. او در این آلبوم به بحث‌های فلسفی پرداخته و از هویت مسلمانان و تأثیرات جهانی‌سازی ترانه‌هایی خوانده است. از نکات جالب در این آلبوم استفاده از ترانه‌هایی به زبان‌های فارسی، ترکی، اردو، مالایی علاوه بر زبان‌های انگلیسی و عربی است.
چهارمین البوم وی تحت عنوان سلام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.

وی در این آلبوم آهنگی به نام “Dryer land” به همراه پدرش ” بابک رادمنش ” همخوانی کرده است.

تک آهنگ ها

او علاوه بر آلبوم‌هایش چندین قطعه نیز بصورت تک آهنگ ارائه کرده است.

“Supplication” در سال ۲۰۰۷
“A Thousand Times” در سال ۲۰۰۷
“Palestine Forever” در سال ۲۰۰۹
“Hear Your Call” در سال ۲۰۱۰
“I’m Your Hope” در سال ۲۰۱۱ (این آهنگ به همه جوانان دنیا تقدیم شده است)
“Never Forget” در سال ۲۰۱۱
“The Source” در سال ۲۰۱۱
“Forgotten Promises” در سال ۲۰۱۱
” it’s game” در سال ۲۰۱۲ (محکومیت اهانت به پیامبر (ص))
” [ All I Need ] سه شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ (به فارسی همه نیازهای من)

کنسرت ها

او تا کنون در دهها کشور جهان از جمله آمریکا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، کانادا، هلند، آلمان، نروژ، سوئد،آلبانی، بوسنی، دانمارک، مصر، الجزایر، افریقای جنوبی، ترکیه، یونان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، سوریه، عربستان، قطر، امارات متحده عربی، کویت، لبنان و سنگاپور کنسرت‌هایی برگزار کرده‌است.

کنسرت برای صلح (۲۰۰۷)

کنسرت برای صلح، در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۷ در ورزشگاه ویمبلی در آرنا انگلستان برگزار شد. در این کنسرت که بیش از ۱۲۰۰۰ شرکت کننده حضور داشت، گروه موسیقی اوتلندیش از دانمارک، کریم سلما از آمریکا، سوند ریسون از کانادا و حمزه رابرتسون از انگلستان شرکت داشتند. این کنسرت توسط مؤسسهٔ اوکنینگ و مؤسسهٔ خیریه Islamic Relife مدیریت و برگزار شد. مضمون اصلی این کنسرت درباره دارفور و صلح در آن بود که روزانه تعداد زیادی از مردم به علت درگیری‌های محلی از بین می‌روند. هدف اصلی این کنسرت جمع‌آوری کمک برای مردم این منطقه بود که تمامی درآمد حاصل از این کنسرت به موسسه خیریه کمک به دارفور اهدا شد و در پایان بیش از ۲٫۲ میلیون پوند جمع‌آوری شد.

آلبوم ها

معلم (Al-Muallim)

ارائه شده در: ژوئیه ۲۰۰۳
جمع فروش: ۳ میلیون نسخه
تک‌آهنگ‌ها:
Al-Muallim
Supplication

امت من (My Ummah)

ارائه شده در سپتامبر ۲۰۰۵
جمع فروش: ۴ میلیون نسخه
تک‌آهنگ‌ها:
Hasbi Rabbi
Mother
Munajat

هر کجا که هستی (WHEREVER YOU ARE)

ارائه شده در ۲۰۱۰
جمع فروش: ۵ میلیون نسخه
تک‌آهنگ‌ها:
Healing
You Came to Me

سلام (Salaam)

ارائه شده در ۲۰۱۲
تک‌آهنگ‌ها:
the source
I’m Your Hope
Hear Your Call

مرکز (Centre)

زمان ارائه طبق برنامه ۲۰۱۴

بیوگرافی ها

insta-tanikal
  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *