کارلوس مانوئل بریتو لئال کیروش (به پرتغالی: Carlos Manuel Brito Leal Queiroz) (تلفظ پرتغالی: کِیروش) (زادهٔ ۱ مارس ۱۹۵۳ در ناپولا موزامبیک) مربی فوتبال اهل پرتغال است. وی هم اکنونسرمربی تیم ملی فوتبال ایران است. موزامبیک در زمان تولد او مستعمره پرتغال بود و والدین او پرتغالی بودند.

نام کامل : کارلوس مانوئل بریتو لئال کِـیروش

زادروز : ۱ مارس ۱۹۵۳

زادگاه : نامپولا، موزامبیک

باشگاه کنونی : تیم ملی فوتبال ایران

پُست : مربی (گذشته : دروازه بان)

کی روش در دو دوره دستیار آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد، و دو دوره سرمربی تیم ملی پرتغال بوده‌است و این تیم را در جام جهانی ۲۰۱۰ رهبری کرد. او قبلاً موفق به راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۲ با تیم ملی آفریقای جنوبی شده بود.

از دیگر تجربیات مربیگری وی می‎توان به سرمربیگری رئال مادرید در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ اشاره کرد که دوران ناموفقی برای وی تلقی می‎شود. او سابقه مربیگری در جی لیگ و ام‌ال اس را نیز دارد.

همکاری با فدراسیون فوتبال ایران

پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱، فدراسیون فوتبال ایران با او برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران مذاکره کرد. او حتی به تهران آمد و از امکانات و شهر بازدید کرد، و پس از دیدن بازی ایران و روسیه در ابوظبی برای تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد قراردادی ۳٫۵ ساله راهی پرتغال شد. او در آستانه بالاگرفتن تنش‌های سیاسی در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ شرایط ایران را برای مربیگری پذیرفت، اما در شب ۲۵ بهمن با فرستادن یک ایمیل به فدراسیون فوتبال انصراف خود را از مربیگری تیم ملی ایران «به دلایل شخصی و خانوادگی» اعلام کرد.در نهایت وی از تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۱ رسماً سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را برای یک دوره سه‌ساله به عهده گرفت.

وی در ایران با پیروزی، مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی توانست برای چهارمین بار تیم ملی ایران را به جام جهانی برزیل برساند.

مخالفت با مهدی رحمتی

او در سال ۲۰۱۲ مهدی رحمتی، از بازیکنان تیم ملی، که پیشتر بسیار مطرح بود را، دیگر به تیم ملی ایران دعوت نکرد، او اعلام داشت:

“تا زمانی که من سرمربی تیم ملی ایران هستم، مهدی رحمتی در این تیم جایی نخواهد داشت.”

کی‌روش در پاسخ به سوالی که مبنی بر این که دلیل خداحافظی رحمتی از تیم ملی چه بوده است، گفت:

“متاسفم. زمانی که مسایل مهمتری در جلسه وجود دارد، باید به این سوال جواب دهم. من به عنوان سرمربی تیم ملی این موضوع مساله ساده ای می‌بینم. رحمتی زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده و من برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و در همین جا نیز ضمانت می‌دهم که تیم ملی عملکرد رو به جلویی خواهد داشت آن هم با بازیکنانی که متعهد می‌شوند تا با انگیزه باشند. من هم به تصمیم رحمتی احترام می‌گذارم و به او می‌گویم ممنونم.”

چهرهٔ خبرساز سال ۲۰۱۳

سایت maisfutebo طی گزارشی به جنجالی‎ترین اتفاقات سال ۲۰۱۳ پرداخت، در این میان جنگ لفظی سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران با “چوی کانگ هی” سرمربی تیم ملی کره در کنار دیگر رویدادهای خبرساز سال قرار گرفت. ایران در بازی رفت با نتیجه یک بر صفر به برتری رسید، مربی کره، ایرانی‌ها را متهم به بدرفتاری در بازی رفت کرد. در بازی برگشت در سئول درگیری لفظی بین آنها رد و بدل شد.

پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره جنوبی، کارلوس کی روش که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید جلوی “چوی کانگ هی” سرمربی تیم کره جنوبی رفت و جواب کری‌ها و صحبت‌های او در روزهای گذشته را با حرکت دست داد. پس از این ماجرا کی‌روش به شادی خود ادامه داد و در حال رفتن به رختکن بود که با دستیار چوی درگیر شد.

این دو در این یک هفته حسابی برای هم خط و نشان کشیدند اما این سرمربی پرتغالی تیم فوتبال ایران بود که به لطف پیروزی تیمش، توانست حرف آخر را بزند. در نهایت ایران را به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل رسید. بازیکنان تیم ملی ایران در زمین حلقه اتحاد زدند و تماشاگران و بازیکنان کره از این شکست مات و مبهوت بودند، گهگاه تیم خود را تشویق می‌کردند.

جام جهانی ۲۰۱۴

تیم ملی فوتبال کشور ایران، با مربی‌گری “کارلوس کی‌روش”، به جام جهانی سال ۲۰۱۴، در برزیل رسید، در یکی از مهم‌ترین این بازی‌ها، تیم‌ملی فوتبال ایران در بازی مقابل تیم کره‌جنوبی، به برتری رسید. ایران در جام جهانی با آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و نیجریه همگروه است.

بیوگرافی ها

  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *