تج تادی، عصب‌شناس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت MindMaze است. او تمام عمر خود را صرف شناخت و یادگیری عملکرد مغز کرده است. شرکت او در حال حاضر یک شرکت پیشرو در زمینه‌ی تکنولوژی مغز به شمار می‌آید. شرکت MindMaze در حال ساخت نسل بعدی تعاملات ماشین و مغز انسان است. هدف آن‌ها این است که با استفاده از محصولات مراقبت از سلامتی، کیفیت زندگی را بالا ببرند. تادی معتقد است که همه‌ی مردم باید در مورد نگهداری و مراقبت از مغز، اطلاعات کامل داشته باشد. ما نیز قصد داریم در ادامه‌ی این مقاله‌ شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

brain

۱- هر مغزی منحصربه‌فرد است و ساختار خاص خودش را دارد

این یعنی شما باید روش‌های متناسب با عملکرد مغز خودتان را پیدا کنید. تادی می‌گوید: «هر شخصی قدرت یادگیری و تعامل متفاوتی دارد و هر نوع آن از یک بخش مختلف و خاص مغز استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال یادگیرنده‌های شنوایی از قدرت شنوایی خود برای یادگرفتن تجارب استفاده می‌کنند. در صورتی که یادگیرندگان بصری از قدرت بینایی خود برای یادگیری مسائل جدید استفاده می‌کنند. اگر شما هم یادگیرنده‌ی شنوایی هستید و قصد دارید سطح یادگیری خود را بالا ببرید، باید استراتژی بسیار بهتری نسبت به شبیه‌سازی ساده پیدا کنید. بهترین راه، یافتن استراتژی‌های یادگیری چندمنظوره است.» این قانون در مورد همه صادق است. هیچ موقع فکر نکنید روش مناسب برای شما، برای دیگران نیز مفید و کارآمد است.

۲- هیچ موقع برای یادگیری دیر نیست

انعطاف‌پذیری سیستم عصبی یا نوروپلاستیسیتی، در تمام طول زندگی دوام دارد؛ بنابراین هیچ موقع برای یادگرفتن موضوعات جدید دیر نیست. درواقع دانش جدید بر مبنای اطلاعات موجود در مغز ما ساخته می‌شود؛ بنابراین هر چقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، قدرت یادگیری‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. تادی می‌گوید: «مهم‌ترین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که یادگیری نیازمند تکرار کردن است. اگر هدف مشخصی داشته باشید و بتوانید حافظه‌ی خود را تقویت کنید، آنگاه می‌توانید عملکرد آن را بهبود دهید.» رهبران می‌توانند از این روش برای رشد خود و افراد تحت رهبری خود استفاده کنند.

۳- فعالیت فیزیکی باعث سلامت مغز می‌شود

مغز انسان به مواد شیمیایی مانند اندورفین که در نتیجه‌ی ورزش کردن در بدن آزاد می‌شوند، نیاز دارد. تادی می‌گوید: «فعالیت فیزیکی، فرآیند آزادسازی مواد شیمیایی لازم برای رشد را تحریک می‌کند؛ مواد شیمیایی که بر سلامت سلول‌های مغزی، ساخت عروق خونی جدید و حتی افزایش تعداد سلول‌های مغز نیز تأثیر می‌گذارند.» ساده‌ترین رژیم ورزشی، همان رژیمی است که به آن علاقه دارید. ثبات داشتن بسیار مهم است؛ بنابراین فعالیت ورزشی را پیدا کنید که دوست دارید و از انجام آن لذت می‌برید.

brain

۴- مغز، شبکه‌ی اجتماعی اصلی است

تادی اهمیت نورون‌های بازتابی را این‌گونه توصیف می‌کند: «سلول‌های مغزی در نتیجه‌ی انجام یک عمل یا مشاهده‌ی آن هنگامی که توسط دیگران انجام می‌شود، واکنش نشان می‌دهند. اگر نمی‌توانید خودتان را در موقعیت فرد دیگری تصور کنید، هرگز قادر نخواهید بود یک رهبر تأثیرگذار باشید. شما با تقویت مهارت‌های شنوایی، خواندن و نگاه کردن به یک مسئله از دیدگاه دیگران، می‌توانید میزان خودآگاهی و همدلی‌تان را افزایش دهید.»

۵- همه‌ی مغزها، محرک‌های احساسی دارند

همه‌ی مغزها قدرت تصمیم‌گیری بر مبنای منطق دارند؛ اما هیچ مغزی همیشه تصمیم‌های منطقی نمی‌گیرد. احساسات تأثیر بسیار زیادی دارند و حتی می‌توانند قدرت افکار منطقی را خنثی کنند. احساسات همچنین سیستم جایزه و مجازات را تغذیه می‌کنند. بازخورد مثبت، انگیزه‌ی بیشتری نسبت به ترس یا خجالت ایجاد می‌کند. اما بازخورد منفی باعث ناامیدی می‌شود و همین موضوع بر عملکرد شما یا همکارانتان تأثیر می‌گذارد. تادی می‌گوید: «در موقعیت‌های سخت یا استرس‌آور، به‌خوبی گوش بدهید و سؤال‌های طرف مقابل را تحلیل کنید. برای پاسخ دادن عجله نکنید. احساسات خود را کنترل کنید تا بتوانید دید منطقی و بهتری پیدا کنید.» اگر پیش از پاسخ دادن احساسات طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید، بهتر می‌توانید او را متقاعد کنید.

زومیت

  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *