اگر جزء آن گروه از کاربرانی هستید که از تلویزیون‌های هوشمند در منازل خود استفاده می‌کنید، با من هم عقیده هستید که امکانات این تلویزیون‌ها شما را وسوسه می‌کنند که همواره به سراغ مدل‌های جدیدتری از آن‌ها بروید. اما این تلویزیون‌ها در حالی که مملو از امکانات کاربردی و جذاب هستند به همان نسبت مخاطرات امنیتی خاص خود را نیز دارند.

طراحی تلویزیون‌های هوشمند به گونه‌ای است که برنامه‌های کاربردی آن‌ها به خوبی با سلایق کاربران هماهنگ می‌شوند و اگر عضو یک کانال پخش سریال یا تلویزیون باشید، به خوبی فیلم‌ها و سریال‌هایی که مطابق میل شما است را بعد از یک روز کاری طولانی و خسته کننده به شما نشان می‌دهند. اما این تلویزیون‌ها به هکرها اجازه می‌دهند فراتر از آن چه تصور می‌کنید درباره شما اطلاعات کسب کنند در حالی که شما هیچ‌گونه اطلاعی درباره هکرها نخواهید داشت. اولین سایتی که به طور جدی چنین مقوله‌ای را مورد بررسی قرار داد سایت آرس تکنیکا بود. آرس تکنیکا در گزارش خود به یک طرح مفهومی اشاره کرده و اعلام کرده است هکرها می‌توانند از راهکار جدیدی به منظور هک تلویزیون‌های هوشمند استفاده می‌کنند. این هک بر مبنای سیگنال‌های رادیویی زمینی انجام می‌شود و به هکرها اجازه می‌دهد بدون نیازی به دسترسی فیزیکی به تنظیمات تلویزیون‌ هوشمند دسترسی پیدا کنند.

 برای آن‌که نشان داده شود که امکان پیاده‌سازی چنین هکی امکان‌پذیر است رافائل شیل، مشاور امنیتی شرکت Onecnsult AG از یک فرستنده رادیویی ارزان قیمت به منظور ارسال دستورات مخرب در قالب سیگنال‌های تلویزیونی استفاده کرد. زمانی که سیگنال‌ها در نزدیکی تلویزیون انتشار پیدا کردند به این کارشناس امنیتی اجازه دادند به تنظیمات تلویزیون دسترسی پیدا کند. بر اساس مستندات منتشر شده این حمله به واسطه وجود دو رخنه امنیتی در مرورگرهای وب که در پس زمینه تلویزیون‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، موفقیت‌آمیز بوده است. در این آزمایش تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ مورد آزمایش قرار گرفته بودند. البته آراس تکنیکا یادآور شده است که این حرف به معنای آن نیست که مدل‌های دیگر ایمن هستند. اگر این حمله به شکل دیگری مهندسی شود، قادر است مدل‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

شیل در این ارتباط به آر‌اس‌تکنیکا گفته است: «هنگامی که یک مهاجم کنترل یک تلویزیون را به دست می‌گیرد، قادر است به اشکال مختلفی به صاحب دستگاه خسارت وارد کند. در بدترین سناریو از تلویزیون هوشمند به منظور آسیب‌ رساندن به دیگر تجهیزات هوشمند خانه می‌توان استفاده کرد یا کاری کرد که دوربین و میکروفون تلویزیون به منظور جاسوسی مورد استفاده قرار گیرد. عاملی که باعث نگرانی می‌شود این است که هکرها بدون دسترسی فیزیکی قادر هستند هر دستگاه هوشمندی را به این شکل مورد حمله قرار دهند. یک هکر نه تنها قادر است از راه دور کنترل یک تلویزیون را به دست گیرد، بلکه قادر است آن‌را راه‌اندازی مجدد کرده و حتا دستگاه‌های هوشمندی که قفل نیستند را ریست کند.»

یوسف اورن، کارشناس امنیتی در این ارتباط به سایت آر‌اس‌تکنیکا گفته است: «این پژوهش قابل تعمل است، به واسطه آن‌که کاربرد این تلویزیون‌ها نسبت به کامپیوترهای خانگی رو به افزایش است. بسیاری از کاربران تلویزیون‌های هوشمند فارغ از مسائل امنیتی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این گروه از کاربران بدون آن‌که تهمیدات امنیتی خاصی را در نظر بگیرند از تلویزیون‌های هوشمند استفاده می‌کنند.»

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *