Jeff Bezos با بنیانگذاری آمازون و خریداری واشنگتن پست در سال 2013 به قیمت 250 میلیون دلار، آینده خود را ساخت. او بعد از 4 سال نشستن بر تخت ریاست واشنگتن پست توصیه‌هایی برای صنعت خبر دارد، نگاهی به درس‌های جف بزوس برای صنعت خبر خواهیم داشت.

جف بزوس در کنفرانس آینده روزنامه‌ها (the Future of Newspapers conference) که در تورین ایتالیا برگزار شد درس‌های ارزشمندی برای صنعت خبر ارائه داد و از آینده روزنامه‌ها گفت.

نگاهی به مهمترین توصیه‌های جف بزوس برای صنعت خبر

نخست بر روی خوانندگان تمرکز کنید نه تبلیغ کنندگان

جف بزوس در پاسخ به سئوالی در مورد شباهت‌های بین اداره آمازون و واشنگتن پست گفت: ما آمازون و واشنگتن پست را از نظر شیوه‌های اولیه به یک صورت اداره می‌کنیم!

جف بزوس

ما در آمازون تلاش می‌کنیم مشتری‌محور و در واشنگتن پست خواننده‌محور باشیم و شما در اشتباه خواهید بود اگر بدنبال تبلیغات‌محور بودن باشید، آنچه تبلیغ کنندگان می‌خواهند، جذب خوانندگان است.

ساده فکر کنید، اگر شما خوانندگان را جذب کنید، تبلیغ کنندگان هم خواهند آمد.

نمی‌توانید مسیر خود را باریک کنید

بزوس می‌گوید وقتی مدیریت واشنگتن پست را بدست گرفتم، این روزنامه دارای یک تیم تکنولوژی برجسته، یک اتاق خبر و که یک رهبر سرمقاله خبره به نام مارتین بارون، بود. اما اتاق خبر شروع به حذف افرادی کرد که کارآیی چندانی نداشتند.

آنچه آنها نیاز داشتند مجرایی برای تنفس و تجربه بیشتر و متوقف کردن شیوه باریک کردن مسیر بود. نمی‌توانید مسیر خود را برای ارتباط باریک کنید.

جف بزوس

این روزنامه از آن زمان 140 خبرنگار اضافه کرده و تیم تکنولوژی خود را هم گسترش داده؛ درحالیکه این شیوه واقعا پاسخ داده است.

به جای اینکه مسیر خود را به سمت سودآوری باریک کنیم، مسیر سودآوری را گسترش دادیم.

به دنبال یک حامی یا صدقه نباشید

یکی از تاثیرگذارترین توصیه‌های جف بزوس برای صنعت خبر تلاش برای رهایی از نیاز دائمی به حضور یک حامی دائمی بود.

بزوس کاملا به این موضوع آگاه بود که واشنگتن پست باید به یک کسب و کار سودآور تبدیل شود و یک سازمان خبری نباید منتظر حامیان ثروتمندی باشد که تمایل دارند همه‎جوره پول پرداخت کنند.

جف بزوس

جف بزوس می‌گوید: اعتقاد دارم یک روزنامه سالم که قرار است یک اتاق خبر مستقل داشته باشد باید خودکفا باشد و فکر می‎کنم این موضوع دست یافتنی است چون ما به آن دست یافتیم.

یکی از دلایل این موضوع به گفته او این است که محدودیت، محرک خلاقیت است.

بزوس می‌گوید بدترین کاری که می‌توانستم برای واشنگتن پست انجام دهم این بود که بگویم سود مهم نیست، هر چه نیاز دارید فراهم است فقط کارتان را انجام دهید. اگر محدودیتی نبود ما به این سطح کیفیت نمی‌رسیدیم.

این مدیر باتجربه خاطرنشان می‌کند با شکایت کردن از اینترنت و مرگ کسب و کارهای قدیمی به جایی نخواهید رسید.

یکی از نخستین قوانین کسب و کار این است: شکایت کردن و نق‌زدن استراتژی خوبی نیست. باید با دنیا همانطور کار کنید که هست نه آنطور که خودتان می‌خواهید باشد!

از تکنولوژی استفاده کنید، اما بَرده آن نباشید

ما در واشنگتن پست یک پلتفرم انتشاراتی به نام Arc ایجاد کردیم که به سایر روزنامه‌ها از جمله لس آنجلس تایمز و شیکاگو، تریبون فروخته می‌شود.

جف بزوس

در این پلتفرم کارهایی از جمله تست سرتیترها انجام می‌گیرد تا بفهمیم چگونه می‌توان مخاطبان را با داستان‌هایی خاص، جذب کرد.

بزوس خاطرنشان کرد همیشه باید توازن را برقرار کرد، هرگز اجازه نمی‌دهم کسی فرمانبردار محض داده‌ها شود اما به آنهایی که به داده‌ها اهمیت زیادی نمی‌دهند هم شک دارم.

به گفته او داده‌ها وقتی مفید هستند که در زمان واقعی ارائه شوند نه اینکه یک روز بعد تحویل داده شوند.

تبلیغات به تنهایی روزنامه‌نگاری را پشتیبانی نخواهد کرد

بزوس فکر می‌کند چشم‌انداز تبلیغات آنلاین اخیر با آنچه واشنگتن پست قصد دارد انجام دهد سازگاری ندارد. او از کلمات تندی برای صحبت در مورد تبلیغات سازماندهی شده استفاده می‌کند که ناشران در آن به شبکه‌های تبلیغاتی رقابتی خاصی برای فروش تبلیغات به بخش خاصی از مخاطبان روی می‌آورند.

جف بزوس
اگر واقعا می‌خواهید کسب و کاری بسازید که فقط با تبلیغات مخصوصا تبلیغات برنامه‌ریزی شده پشتیبانی شود باید بشدت وابسته شوید.

باید بسیاری از لایه‌های ویراستاری را حذف کنید و نمی‌توانید به موضوعات بکر و اصیل بپردازید و فقط باید هوشمندانه نوشته‌های دیگران را بازنویسی کنید.

بازنویسی کردن، نقطه مقابل منبع اصلی بودن است. اگر بدنبال ارائه گزارش‌های تحقیقاتی و سایر شیوه‌های گزارشی گرانقیمت باشید باید مدلی را انتخاب کنید که مردم حاضر باشند برای آن پول پرداخت کنند.

جف بزوس

از وقتی واشنگتن پست از خوانندگان خواست برای خواندن خبرهایش پول پرداخت کنند، آنها هم این کار را با رضایت انجام دادند و همچنان هم ادامه می‌دهند.

بیست سال است صنعت خبر مردم را عادت داده است، خبرها باید رایگان باشند. حقیقت این است که خوانندگان باهوش‌تر از این هستند.

مخاطبان به خوبی می‌دانند هزینه‌های تولید روزنامه نگاری باکیفیت، بالا است و تمایل دارند برای آن پول پرداخت کنند اما شما باید از آنها بخواهید که پرداخت کنند! هربارکه دیوارهای پرداختی خود را بالا بردیم، اشتراک‌ها بیشتر شدند.

دموکراسی در تاریکی می‌میرد!

قبل از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری، واشنگتن پست تلاش می‌کرد کمتر در این تاریکی فرو رود؛ اما حرکت در این مسیر دشوار شده است.

جف بزوس
ما بدنبال نسخه‌ای مثبت از دموکراسی در تاریکی می‌میرد، هستیم و بسیاری از هوشمندترین نویسندگان را برای معکوس کردن مفهوم دموکراسی در تاریکی می‌میرد بکار گرفتیم تا شدت این تاریکی را کم کنیم اما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، به همین دلیل گفتیم به جهنم!

یکی از مهمترین توصیه‌های جف بزوس برای صنعت خبر: وقتی می‌نویسید، محکم باشید، درست باشید و از مردم بخواهید برای خبرهای شما پرداخت کنند، آنها پرداخت خواهند کرد.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *