جشنواره «شب‌های تاریک» هر ساله در شهر تالین، پایتخت استونی برگزار می‌شود و امسال بیست و یکمین دوره این جشنواره معتبر جهانی برگزار شد. سال گذشته فیلم‌های ایرانی مختلفی در این جشنواره حضور داشتند و جوایزی نیز برنده شدند. امسال هم شاهد حضور پنج فیلم ایرانی در این جشنواره بودیم که درست است جایزه خاصی برنده نشدند، اما استقبال خوب عموم را در پی داشتند. جالب است بدانید که تینا لاک، مدیر این جشنواره، علاقه خاصی به فیلم‌های ایرانی داشته و شخصا این آثار را برای نمایش در جشنواره انتخاب می‌کند.

اولین فیلم ایرانی حاضر در این جشنواره، خفه‌گی، جدید‌ترین ساخته فریدون جیرانی بود که می‌توانید نقد آن را در زومجی بخوانید. فیلم بعدی نگار، ساخته رامبد جوان بود؛ کارگردانی که معمولا وی را با آثار کمدی می‌شناسیم اما نگار یک اثر کاملا جدید و متفاوت از او بود. دیگر فیلم ایرانی حاضر در این جشنواره، «خانه» (به ترکی اِو) بود که اولین فیلم اصغر یوسفی‌نژاد به‌شمار می‌رود و جایزه اول جشنواره فیلم فجر را نیز دریافت کرده است. نماینده بعدی سینمای ایران در این جشنواره، «ملی و راه‌های نرفته‌اش»، جدید‌ترین ساخته تهمینه میلانی، بود و آخرین فیلم نیز «در جست و جوی ام کلثوم» است که توسط شیرین نشاط و در خارج از ایران ساخته شده است.

همچنین بد نیست اشاره کنیم که در نهایت برنده اصلی جایزه بهترین فیلم جشنواره شب‌های تاریک، فیلمی از کشور قرقیزستان با نام «حادثه شبانه» بود.

زومجی

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *