دانشمندان در تحقیقی متوجه شده اند که ۹ سیاره می توانند حیات در زمین را رصد کنند.

به نقل از زی نیوز، تاکنون سیاره‌های بسیاری کشف شده‌اند که دور ستارگان دور دست مدار می‌زنند. بیشتر آنها زمانی رصد شدند که از جلوی ستاره رد می شدند (زیرا نور ستاره را مسدود می کنند). این فرایند در حقیقت «ترانزیت» نامیده می شود. اکنون دانشمندان در روشی مشابه بررسی کردند آیا می توان با همین روش زمین را از تمدن های دیگر رصد کرد یا خیر.

طبق محاسبات آنها ۶۸ سیاره شناخته شده در موقعیتی  هستند که می توانند زمین و همسایگان صخره ای اش را مشاهد کنند.

در حقیقت محققان دانشگاه کویین بلفاست و موسسه تحقیقات منظومه شمسی مکس پلانک در آلمان این ایده را به طور معکوس استفاده کردند تا متوجه شوند تمدن های فضایی چه بخشی از منظومه شمسی را می توانند مشاهده کنند.

آنها برای این منظور در ابتدا مشخص کردند چه بخش هایی از آسمان بهترین چشم انداز به منظومه شمسی را دارد. به این ترتیب مسیری در آسمان در نظر گرفتند که منطقه ترانزیت نام گرفت.

 جالب آنکه سیاره های صخره ای کوچک مانند مریخ، زمین و ونوس بسیار راحت تر از سیاره های بزرگ قابل مشاهده هستند.

به گفته رابرت ولز، مولف این تحقیق سیاره های بزرگتر بخش بیشتری از نور خورشید را مسدود می کنند بنابراین دیدن آنها سخت خواهد بود.

 همچنین آنها متوجه شدند فقط سه سیاره را می توان از هر نقطه ای خارج منظومه شمسی مشاهده کرد.

آنها دریافتند از میان هزاران سیاره، فقط ۶۸ مورد وجود دارد که می توانند یک یا چند سیاره را در فرایند ترانزیت منظومه شمسی  مشاهده کنند. ۹ مورد از این سیاره ها در مکان ایده آلی برای مشاهد ترانزیت زمین قرار دارند. البته به نظر نمی رسد هیچ کدام از این سیارات دارای حیات باشند.

در کنار این موارد دانشمندان به این نتیجه رسیدند هم اکنون حداقل ۱۰ دنیای ناشناخته وجود دارند که قابلیت رصد زمین را دارند.

خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *