آیا تاکنون مشاهده کرده‌اید که وقتی با دقت در حال خواندن مطلبی هستید ناگهان تبلیغ مزاحمی باز می‌شود و کل محتوای صفحه را در برمی‌گیرد. در این هنگام  باید زاکرمن را از این بابت سرزنش کنید، چرا که وی خالق همین تبلیغات باز شونده یا پاپ آپ (pop-up ad) است.

اتان زاکرمن؛ خالق پاپ آپ
اتان زاکرمن؛ خالق پاپ آپ

اتان زاکرمن (Ethan Zuckerman) در سال  ۱۹۷۳ در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او یک محقق رسانه ای، وبلاگ نویس و فعال اینترنتی آمریکایی است.

زاکرمن در کالج ویلیامز تحصیل کرده و مدرک لیسانس خود را در رشته ی فلسفه در سال ۱۹۹۳ دریافت کرد.

او یکی از اولین اعضای شرکت Tripod.com( یکی از اولین شرکت های موفقیت “دات کام”) بود و از سال 1944 تا 1999 در آن فعالیت می‌کرد.
کار او در این شرکت طراحی و اجرای وب سایت بود که، در آن زمان، برای ارائه‌ی خدمات به فارغ التحصیلان کالج انجام می‌شد.  کسب و کار از این وب سایت به طور انحصاری از تبلیغات بود. تا اینکه بعد از مدتی یکی از تبلیغ کنندگان بزرگ از وب سایت شکایت کرد چرا که در یکی از بنرهای تبلیغاتی خود یک صفحه خارج از تبلیغات مورد نظر را مشاهده کرده بود. پس از این اتفاق، زاکرمن  به دنبال راهی برای ارتباط یک آگهی با صفحه کاربر بود، بدون آنکه آن آگهی به طور مستقیم بر روی صفحه قرار گیرد. بنابراین او کدی را نوشت که تبلیغ را در صفحه‌ی متعلق به خود باز کند و از محتوای سایت جدا شود.در حقیقت راه حل او  باز کردن یک پنجره جدید مختص با آگهی مورد نظر در آن بود.
وی کد اصلی آگهی‌های پاپ آپ را در سال های ۱۹۹۴-۱۹۹۹ نوشته و در اختیار کاربران قرار دارد و به این صورت بود که پنجره‌ی تبلیغات یا همان  پاپ آپ متولد شد و از آن به بعد، او به عنوان مخترع آگهی پاپ آپ شهرت جهانی یافت.
اکنون بعد از گذشت تقریبا ۲۰ و اندی سال از ابداع پاپ آپ، زاکرمن از کار خود پشیمان شده و از بابت خلق آن از مردم عذرخواهی کرده است و می‌گوید متاسفم. او  در مقاله‌ای بیان کرد:

کدهای پاپ آپ برای راه اندازی پنجره و اجرای یک آگهی در آن است. متاسفم. نیت ما خوب بود.

زاکرمن فکر می کرد که روش ابداعیش موجب می‌شود تا تبلیغات در صفحات جداگانه باز شده و در نتیجه کاربر را آزار ندهد. اما متاسفانه این طور نشد و همه‌ی تبلیغات پاپ آپ با یک کلیک در صفحات پشت سرهم باز می‌شوند و بستن این صفحه‌ها نتیجه‌ای ندارد جز کلافه شدن کاربرها.

با این حال امروزه مرورگرهای متفاوتی با مسدود کننده‌های مختلف این نوع از تبلیغات را تا حد امکان کنترل می کنند.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *