نمایشگاه خودروی فرانکفورت (IAA)، به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود و مهم‌ترین گردهمایی خودروسازان دنیا در کشور آلمان محسوب می‌شود. این موضوع باعث می‌شود برندهای آلمانی، حضور پررنگی در IAA داشته باشند. علاوه بر این، امسال خودروسازان اروپایی و آسیایی هم فرصت را غنیمت شمردند تا آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. در این مطلب، ۱۱ خودروی تولیدی یا مفهومی  نمایشگاه فرانکفورت که بیش از دیگر مدل‌ها مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفتند، اجمالا بررسی می‌شوند. با توجه به اینکه تمامی ۳۰ دستگاه خودروی رونمایی شده در IAA، توسط تیم نویسندگان خودروی زومیت معرفی شده‌اند؛ با کلیک روی هرکدام از تیترهای زیر می‌توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید.

 ۱- مرسدس AMG پروژه یک

amg Proj 1

ابرخودروها همیشه جذاب هستند و مسلما مرسدس بنز به‌عنوان محبوب‌ترین خودروساز دنیا، با تولید سوپراسپرت پروژه یک، در مرکز توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی فرانکفورت قرار گرفت. مرسدس تمام تلاش خود را به انجام رسانده است تا محصولی هماهنگ با فناوری‌های موجود در خودروهای فرمول یک، همراه با اصالت مدل‌های کلاسیک بنز ارائه کند. شاید به همین دلیل، ابرخودروی پروژه یک بی‌شباهت به مرسدس CLR مدل ۱۹۹۸ و همچنین 300SL گالوینگ مدل ۱۹۵۳ نیست.

نهایت سرعت AMG پروژه یک، نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است که چندان بالا نیست؛ ولی برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، کمتر از ۶ ثانیه زمان می‌برد. مرسدس پروژه یک، از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری و ۶ سیلندر همراه با توربوشارژ برقی استفاده می‌کند که تا مرز ۱۱ هزار دور بر دقیقه، پیش می‌رود و به چرخ‌های عقب متصل است. این پیشرانه‌ که در وسط و عقب قرار دارد، با دو موتور برقی روی چرخ‌های عقب هماهنگ شده است تا مجموعا حدود ۶۷۰ اسب بخار، قدرت فراهم شود. دو موتور برقی دیگر هم به‌صورت مجزا روی چرخ‌های جلو قرار گرفته‌اند که هر کدام ۱۶۱ اسب بخار قدرت دارند. با این حساب، مجموع قدرت خروجی پروژه یک، نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار، برآورد می‌شود.

۲- پورشه کاین توربو

11 خودروی جذاب در نمایشگاه فرانکفورت 2017

قدیمی‌ترین شاسی‌بلند پورشه، کاین نام دارد و حقیقتا یکی از جذاب‌ترین خودروهای دنیا در این کلاس است. نسل جدید کاین، چند هفته پیش رونمایی شد و در فرانکفورت، نسخه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی توربو با آپشن‌های رفاهی بیشتر، به نمایش عمومی درآمد. کاین توربو، در نسخه‌ی فول‌آپشن، از معدود شاسی‌بلندهای دنیا است که حتی از یک بی‌ام‌و M2 هم سریع‌تر است و می‌تواند در زمان ۳.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

هرچند که ظاهر این مدل، تفاوت خیره‌کننده‌ای با نسل قبلی کاین ندارد، آن‌قدر در مباحث فنی ارتقا یافته است که قیمت ۱۶۵ هزار دلاری خود را توجیه می‌کند. کاین توربو به پیشرانه‌ی V۸ توئین‌توربو به حجم ۴ لیتر مجهز است که می‌تواند ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند و در زمانی حدود ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت شاسی‌بلند جدید پورشه، به ۲۸۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته پورشه پکیجی با نام Sport Chrono برای کاین عرضه خواهد کرد که در صورت سفارش آن، توانایی‌های کاین افزایش می‌یابد.

۳- پورشه 911 GT3

پورشه 911 GT3 2018

مدل 911، خودرویی اسپرت و محبوب است که در نسخه‌ی پرقدرت GT3 به نهایت توانایی خود می‌رسد. این موضوع، باعث می‌شود بسیاری از مردم، 911 GT3  را مخصوص پیست و نامناسب برای سفرهای طولانی تصور کنند. پورشه در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، با رونمایی از نسخه‌ی تورینگ 911 GT3، ثابت کرد با محصولی که توانایی‌های یک ابرخودرو دارد هم می‌تواند از رانندگی روزمره و حتی سفرهای برون‌شهری، لذت برد.

این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۵۰۰ اسب بخار تنفس طبیعی چهار لیتری تخت ۶ سیلندر است که در مدل GT3 معمولی هم وجود دارد. ارقام دقیقی از عملکرد فنی نسخه‌ی تورینگ منتشر نشده است؛ اما کارشناسان معتقدند با سیستم دوکلاچه  PDK، در زمانی حدود ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با گیربکس دستی استاندارد، حدود ۳.۹ ثانیه بعد از شروع حرکت به این سرعت برسد. قیمت نهائی این خودرو مشخص نیست، اما مسلما بیش از ۱۴۵ هزار دلار در مدل استاندارد 911 GT3، ارزش خواهد داشت.

۴-  کیا پروسید مفهومی

مدل مفهومی کیا پروسید، معرفی شد

به عقیده‌ی کارشناسان، این مدل یکی از زیباترین خودروهای نمایشگاه فرانکفورت و البته یکی از جذاب‌ترین طرح‌های تاریخ خودروسازی کیا است. کیا پروسید مفهومی، چهاردر، اسپرت و با صندوق بار جادار ، می‌تواند الهام‌بخش محصولات کیا، در آینده‌ی نزدیک باشد.

۵- ائودی RS4 آوانت

AUDI rs4

باید قبول کرد هاچبک‌های متنوعی در سبد محصولات آئودی حضور دارند که در مدل‌های مختلف، برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رقبا خواهند داشت. سری خودروهای آئودی که عبارت RS یدک می‌کشند، بدون شک سریع‌ترین مدل‌های تولید انبوه دنیا، در کلاس خود هستند. این موضع در RS4 آوانت به‌وضوح دیده می‌شود.

این خودرو، شبیه آئودی RS5 کوپه، به پیشرانه ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ مجهز است تا قدرت ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متر فراهم کند. آئودی RS4 آوانت، ظرف ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با قیمت ۹۵ هزار دلار، یکی از گران‌ترین هاچبک‌های دنیا خواهد بود.

۶-  هوندا اوربان مفهومی

honda urban

ظاهر این خودرو، مشابه هوندا سیویک مدل ۱۹۷۸ است، اما از نظر فناوری‌های به‌کاررفته در آن، تحسین‌برانگیز و شایسته‌ی توجه محسوب می‌شود. با توجه به حضور موفق هوندا در بازار خودروهای هاچبک و کوچک شهری، مدل اوربان به لطف استفاده از پیشرانه‌ی برقی، نشان از عزم هوندا در تولید چنین محصولی، در آینده‌ی نزدیک می‌دهد.

۷-  سوزوکی سوئیفت اسپرت

Suzuki Swift Sport 2018

در میان غول‌های خودروسازی ژاپن، نباید از سوزوکی غافل شد. این برند، به کمک کارخانه‌های بزرگ در هندوستان و دیگر کشورهای دنیا، تیراژ تولید بسیار بالایی دارد و تمرکز خود را بر محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب، گذاشته است. مدل سوئیفت، از دیرباز یک هاچبک کامپکت با توانایی‌های اسپرت محسوب می‌شود که جدیدترین مدل آن در IAA رونمایی شد.

با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری بوسترجت، سوئیفت اسپرت قدرت ۱۳۸ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر دارد که به لطف کاهش وزن ۸۰ کیلوگرمی، با میانگین مصرف سوخت کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارائه می‌شود. وزن خالص این خودرو، ۹۷۰ کیلوگرم خواهد بود و می‌تواند در زمانی حدود ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سوزوکی سوئیفت اسپرت تابستان ۲۰۱۸ با قیمتی در حدود ۲۶ هزار دلار فروخته خواهد شد.

۸- مینی جان‌کوپر ورکز GP مفهومی

مینی JCW GP

رونمایی مینی، از یک خودروی مفهومی جذابیت خاصی ندارد؛ اما استفاده از نام GP که به مسابقات جایزه بزرگ اشاره می‌کند، عزم جدی مینی برای حضور در رقابت‌های رالی یا تولید محصولی در این سبک را نشان می‌دهد. در حدود ۶۰ سال پیش، مینی حضور پررنگی در مسابقات رالی جهانی داشت و حالا ممکن است در فکر بازگشت به این رقابت‌ها باشد. نمونه‌ی نهائی GP، می‌تواند علاقه‌مندان محصولات مینی را، صاحب بک هاچبک سفارشی با توانایی‌های مخصوص پیست کند.

۹- آئودی R8 V10 RWS

AUDI r8 v10 rws

یکی از مشخصه‌هایی که جذابیت محصولاتی آئودی را افزایش می‌دهد، استفاده از فناوری کواترو و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند آن است که در سوپراسپرت R8 هم وجود دارد. حال، مهندسین آئودی تصمیم به ساخت نمونه‌ای تک دیفرانسیل از R8 V10 گرفته‌اند که هرچند، صرفا با تکیه بر انتقال نیرو به چرخ‌های عقب حرکت می‌کند، مزایایی مثل وزن کمتر و لذت خالص رانندگی اسپرت ارائه می‌دهد.

پیشرانه‌ی  R8 RWS مشابه مدل V10 و از نوع FSI است که با حجم ۵.۲ لیتری، ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتون متر گشتاور  دارد. نسخه‌ی RWS، حدود ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل استاندارد است و در زمان ۳.۷ ثانیه (۰.۲ ثانیه کندتر از مدل اصلی) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت آئودی R8 V10 RWS، محدود به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت است و با قیمت ۱۶۷ هزار دلار برای مدل کوپه و ۱۸۳ هزار دلار برای مدل اسپایدر، فروخته خواهد شد که حدود ۴۰ هزار دلار، ارزان‌تر از نمونه‌ی استاندارد کواترو است.

۱۰- بورگوارد ایزابلا مفهومی

borgward

برند بورگوارد، زمانی از بزرگ‌ترین خودروسازان آلمان بود، اما با مشکلات مالی مواجه شد و بیش از نیم قرن، در خاموشی به سر برد. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری چینی‌ها، بورگوارد را احیا کرده است و این شرکت، برای تولید انبوه محصولات لوکس و اسپرت با قیمت رقابتی، آماده می‌شود. مدل کلاسیک بورگوارد ایزابلا، بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ تولید می‌شد و به‌عنوان محصولی دو در و اسپرت، محبوبیت داشت. بورگوارد با هدف یادآوری اصالت خود و همچنین عرض اندام در میان بزرگان خودروسازی دنیا، اقدام به رونمایی از طرح مفهومی ایزابلا در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ کرد. این خودرو، نه‌تنها با زیبایی تحسین‌برانگیز خود قدرت طراحی سازنده را نشان می‌دهد، نشانه‌ی عزم بورگوارد در تولید خودروهای اسپرت کوپه در آینده است.

۱۱- بنتلی کنتیننتال GT

Bentley GT

تنها محصول اسپرت بنتلی، پرفروش‌ترین مدل این برند محسوب می‌شود و از سال ۲۰۰۳ در نسخه‌های مختلف، روی خط تولید قرار دارد. با گذشت ۱۴ سال از طراحی کنتیننتال  GT، نسل جدید آن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد تا یکی از جذاب‌ترین خودروهای لوکس و دو در جهان، با چهره‌ای تازه معرفی شود.

از مهم‌ترین مشخصات نسل جدید این خودرو می‌توان به کاهش وزن ۸۰ کیلوگرمی، پیشرانه‌ی جدید ۱۲ سیلندر توئین‌توربو و ۶ لیتری ساخت فولکس‌واگن اشاره کرد که ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. با تجهیزات مدرن، بنتلی کنتیننتال  GT ظرف  ۳.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۳۳۳ کیلومتر در ساعت است.  این خودرو در فضای داخلی نیز متحول شده است و حالا با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی و انبوهی از امکانات رفاهی ارائه می‌شود که آستانه‌ قیمت بنتلی کنتیننتال GT را به ۲۲۰ هزار دلار می‌رساند.

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *