خانه بازی اخبار دره سیلیکون این بار در مقیاس الکام استارز!

دره سیلیکون این بار در مقیاس الکام استارز!

0

چند وقت پیش زمانی که داشتم در یکی از مجلات علمی کشور مطلبی  درباره شهر شنژن چین می خواندم اشاره به نکته ای توجه مرا به خود جلب کرد. در آن مقاله این شهر را نمونه بارز دره سیلیکون جهان امروزی خوانده بود و اینکه چگونه یک بیابان در عرض ۳۵ سال تبدیل به شهری مدرن می شود و مجموعه های تولیدی سخت افزار و نرم افزار در کنار یکدیگر دست به دست هم می دهند و جهان را به وسیله اراده بی نظیر خود فتح می کنند. شرکت های معروفی که از دل این شهر برخواسته بودند، توانستند غول های تکنولوژی دنیای چند سال اخیر را تحت تاثیر و حتی به زانو دربیاورند که نمونه بارز آنها از دور رقابت خارج شدن نوکیا و مطرح کردن خود بعنوان رقیب جدی اپل است.

برگزاری نمایشگاه الکامپ امسال بهانه ای شد تا همانند هرسال بتوانم به آنجا بروم تا شاید رونمایی از یک  تکنولوژی یا چیز جدیدی بتواند توجه مرا به خود جلب کند و باعث دلخوشی من در این روزهای بی آب و علف شرکت های حوزه فناوری ایرانی گردد اما راستش را بخواهید همانند سال‌های گذشته نه خبری از دستاورد تکنولوژیکی بود و نه شاهد رونمایی از محصول جدید ایرانی اما همینطور که نا امیدانه در میان غرفه های پر زرق و برق پرسه می زدم به یادم آمد که سال گذشته سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور از یکسری از گروه های استارت آپ و کسب و کارهای نوپا حمایت نمود و به آنها غرفه هایی رایگان جهت نمایش و عرضه محصولات خود اهدا کرد تا این گروه ها بتوانند تعاملی مستقیم با فرصت های موجود در نمایشگاه داشته باشند. بنابراین بی درنگ پی آن شدم که محل اسکان گروه های استارت آپی را در نمایشگاه بیابم.  با کمی جست و جو و پرسش دریافتم سالن ۱۸ جایی است که می توانم به آرزوی برسم!

۱

 

سالنی که در دورافتاده ترین نقطه و غربی ترین محل نمایشگاه قرار داشت و از فاصله ۱۰۰ متری همانند سال گذشته تابلو بنرهایی جهت جلب کردن توجه بازدیدکنندگان به آن داشت  خودنمایی می کرد اما متاسفانه کمتر کسی بنظر می رسید که به سمت این سالن راه بیفتد چراکه فاصله نسبتا زیاد آن از سایر سالن های در حال میزبانی الکامپ، مانع از حضور هرچه پر رنگ تر مردم شده بود گرچه همانند سال گذشته تلاش هایی مبنی بر گذاشتن سرویس های رایگان ایاب ذهاب جهت انتقال بازدیدکنندگان به جلوی سالن ۱۸ شده و مشکل را تا حدودی برطرف نموده بود اما همچنان کمبود توجه توجه مخاطبان از این سالن احساس می شد.

بنابراین بی درنگ پی آن شدم که محل اسکان گروه های استارت آپی را در نمایشگاه بیابم.  با کمی جست و جو و پرسش دریافتم سالن ۱۸ جایی است که می توانم به آرزوی برسم!

خلاصه با هر زحمتی که بود خود را با پای پیاده به سالن ۱۸ رساندم و وارد آن شدم. از همان ابتدا همه چیز مرا شگفت زده کرد. از حضور پر رنگ تیم های استارت آپی و کسب و کارهای نوپا تا ایده های جذاب آنها آنچنان خوب بود که مصمم شدم تک تک غرفه های آنان را نگاهی کوتاه بیندازم. تفاوت بسیار خوبی که این سالن با سال گذشته اش داشت آن بود که تمامش تنها منحصر به تیم های استارت آپی شده بود و به شکل سازمان دهی شده ای ایده هر تیم در قالبی زیبا و به صورت چاپ شده بر روی یک صفحه بالای غرفه هر تیم نصب شده بود تا بازدیدکنندگان بتوانند در کمترین زمان ممکن از ایده تمام تیم ها سر در بیاورند. گرچه محدودتر شدن مکان تیم ها نسبت به سال گذشته مزید بر علت شده بود تا از یک طرف اعضای هر تیم در فضای بسیار فشرده در کنار یکدیگر میزبان مخاطبان خود باشند و از طرفی دیگر مخاطبان نیز جهت مشاهده محصولات و ایده آنها مجبور شوند در راهروها متوقف شوند و باعث ازدحام و بسته شدن مسیر رفت و آمد سایرین گردند و این در حالی بود که سال گذشته تیم مکان وسیع تری در اختیار داشتند. با این وجود این کمبودها چیزی نبود که شگفتی من و علاقه مندانی همچون مرا به این سالن کم کند. تنوع ایده سالن استارت آپی ها موسوم به الکام استارز در حدی بود که به جرات می توان گفت نه تنها از تکنولوژی روز دنیا عقب نبودند بلکه در یکسری موارد بسیار جلوتر و می توان گفت  در حد پرچم داران آنها قرار می گرفتند.

از حضور میزبانان سرورهای فضای ابری، مجلات دیجیتال، روبات های تلگرام پشتیبان گیر گرفته تا سایت های اپلیکیشن ساز، ایجادکننده فروشگاه، کافه یاب و……. . فراوانی ایده تا اندازه ای بود که من در این مقاله قصد دارم به برخی از آنها که بی شباهت به دره سیلیکون و شهر شنژن آن هم در مقیاس به این کوچکی نیست اشاره کنم.

به جرات می توان گفت نه تنها از تکنولوژی روز دنیا عقب نبودند بلکه در یکسری موارد بسیار جلوتر و می توان گفت  در حد پرچم داران آنها  قرار می گرفتند.

۲

بخوان!

اگر اهل مجله و کتاب هستید و یا اخبار مهم تکنولوژی، ورزش، سیاست، هنر و …..خواب و خوراک شماست و شب و روز پای نت بدنبال جستجو در خبرگزاری های مختلف می باشید ” بخوان!” کار شما را راحت کرده است. اپلیکیشنی که می توان بوسیله آن، تمام این اهداف را بصورت یک مجله الکترونیکی و یکجا در اختیار داشت. حس ورق زدن را نیز فراموش نکنید چراکه می توانید در “بخوان” با برگه زدن صفحات، صدای آشنای ورق زدن مجله را که لذت بخش است احساس نمایید. شما می توانید این اپلیکیشن را از مارکت های اندرویدی و آی او اس دریافت کنید و لذت ببرید.

سروینو

کافه باز هستید؟ پاتوق شما در کافه های دنج است؟ یا دارای کافه اید و بدنبال افزایش مشتریان خود می باشید؟ سروینو تمام این خدمات را به شما می دهد. اپلیکیشن و سایتی که براساس موقعیت شما می تواند نزدیکترین کافه و سفره خانه را در اطرافتان به شما معرفی کند و حتی قیمت های خدمات آنها را در اختیارتان قرار دهد.

کافه داران هم با نمایش کافه خود در سروینو می توانند خدماتشان را به مخاطبان خود معرفی کنند. همچنین سروینو می تواند مسیر رسیدن به کافه ها را براساس موقعیت شما بر روی گوگل مپ مشخص نماید که نکته حائز اهمیت و در خور توجه ایست .

تنها نقطه ضعفی که هم اکنون این نرم افزار دارد کمبود نمایش اطلاعات و کافه های هر محل برای مخاطب می باشد که امید است به زودی گسترده تر گردد. شما می توانید سروینو را از سایت خود نرم افزار و مارکت های ایرانی دریافت نمایید.

یه تریپ با ما!

یک وقت هایی هوس سفر کردن به سرمان می زند اما نمی دانیم کجا برویم یا چه هتلی انتخاب کنیم یا اصلا زمانمان محدود است و نمی دانیم چطور می شود از این مدت اندک حداکثر بهره را ببریم. پول چندانی هم نداریم و به دنبال مکان هایی ارزان قیمت می گردیم. خلاصه آنکه می خواهیم مارکوپولو بودن به زبان امروزی را تجربه کنی!

Tripbamaاز جمله آن سایت هایی است که برای مسافرانی آماده شده که دوست ندارند در تورها ثبت نام کنند اما همچنان تمایل دارند ضمن تنهایی سفرکردن تجربه یک مشاور همه فن حریف را درکنار خود حس کنند. کافی است مقصد خود را تعیین کنید. بقیه کا را به ” تریپ با ما” بسپارید. حتی نوع وسیله نقلیه پیشنهادی سفرتان را هم این سایت فکرش را کرده است. فارغ از آنکه اهل سفر هستید یا نه، سر زدن حداقل یکبار به این سایت خالی از لطف نیست.

خلاصه آنکه می خواهیم مارکوپولو بودن به زبان امروزی را تجربه کنی!

هوای خود را ابری کنید!

نکته مهمی که در الکام استارز بطور خیلی اعجاب آور مرا تحت تاثیر خود قرار داد وجود تعداد زیادی ایده فضای ابری آن هم با سرورهای ایرانی بود. از ” پشتیبان”  که یک کانال تلگرامی و نمونه کوچک این ایده است بگیرید تا استارت آپ ” keloud ” که کاری است از دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف. دانشجویانی که در مرکز رشد فناوری های پیشرفته این دانشگاه با تکیه بر نبوغ و خلاقیت خود دست به راه انداختن ایده ای زدند که در دنیای امروز شرکت هایی نظیر اپل، گوگل، مایکروسافت و ….. قدم در آن نهاده اند. گرچه کمبود حضور دانشجویان دیگر دانشگاه های مطرح کشور در این رویداد احساس می شد اما وجود این گروه استارت آپ  موسوم به ” شرکت کاوه صنعت شریف” با ایده ای که دارای امکانات دسترسی آسان از تلفن های هوشمند و کامپیوترهای شخصی است قابل ستایش است. مضاف بر اینکه این ویژگی باعث شده است تا ما به اطلاعاتمان در هر نقطه که باشیم به سادگی دسترسیداشته باشیم.

گرچه مهندسان ” کاوه صنعت شریف” جهت بالا بردن امنیت پروفایل های کاربران سیستم ارسال پیامک ، دادن user  و password  پیشورز را برای آنان فراهم کرده اند اما می بایست سرعت سرورها و ارائه عملکرد خود را بیش از پیش سرلوحه کار خود قرار دهند.

جادوی اپلیکیشن ساز!

تا حالا پیش آمده که آرزوی ساختن نرم افزاری را داشته باشید و با آن کسب درآمد کنید بدون آنکه به کوچکترین برنامه نویسی نیاز داشته باشید. اکنون این آرزوی شما برآورده شده است و می توانید به وسیله سایت پازلی به آدرس puzzle.ir آن را محقق سازید.

طبق گفته سازندگان پازلی ” مثل آب خوردن اپ بسازید”  یا ” ساختن اپلیکیشن موبایل هیچگاه به این آسونی نبوده”  چرا؟ بخاطر آنکه شما می توانید در همان لحظه با انتخاب تم و محتوا از خود سایت خروجی اندروید یا حتی آی او اس بگیرید و با ساده ترین شکل  ممکن و قرار دادن آن در مارکت های ایرانی کسب درآمد نمایید. پس منتظر چه هستید؟ پازلی در اختیار شماست!

شما می توانید در همان لحظه با انتخاب تم و محتوا از خود سایت خروجی اندروید یا حتی آی او اس بگیرید

از این دست استارت آپ هایی که در بالا به توضیح و معرفی آنها پرداختم در سالن الکام استارز امسال فراوان یافت و توجه به آنها بیش از گذشته احساس می شد. با این که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور قول خود را در سال گذشته مبنی بر حمایت تمام و کمال از گرو ه های استارت آپ و شرکت های نوپا به نحو احسن عملی کرد و خاطره خوبی از عملکرد خود در ذهن جوانان نخبه فناوری کشور به جا گذاشت اما لازم می دانم در پایان مقاله به دو نکته جهت هرچه بهتر برگزارشدن این قسمت از نمایشگاه برای سال های آتی اشاره کنم:

۱- تبلیغات جهت حمایت از گرو ه های نوپا و اختصاص دادن یک سالن مختص این دسته از جوانان خلاق بسیار قابل ستایش و تحسین برانگیز است اما وجود سالن الکام استارز به جای آنکه در مرکز دید بازدیدکنندگان و در یکی از بهترین و بزرگترین سالن های نمایشگاه بین المللی باشد در یکی از دورافتاده ترین آنها بوده است در نتیجه میزان استقبال مخاطبان نه از آن جهت که آنان علاقه مند به این حوزه از فناوری نیستند بلکه جایگذاری این آینده سازان کشور در نمایشگاه مطلوب نبود . شاید دلیل دست اندر کاران نمایشگاه دریافت مبلغ اندک و ارائه یک غرفه به گروه های استارت آپ آنهم در یکی از مهمترین نمایشگاه های سال باشد اما باید در پاسخ، این سخن حضرت علی (ع) را اشاره نمود که می فرماید: ” آنچه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند” و با توجه به این سخن حکیمانه می بایست همواره این نکته درخور توجه قرار بگیرد که اگر هدف حمایت مطلق از گروه های نوپا و خلاق آن هم در این شرایط اشتغال کشور است بنابراین چه بهتر که کار به نحو احسن و در خور توجه صورت گیرد.

۲- همانطور که در کشورهای توسعه یافته،  دولت بستر لازم را جهت رشد و تعالی شرکت های بزرگ فناوری فراهم می کند تا این گونه شرکت ها فرصت عرض اندام پیدا کنند در نتیجه لازم است توجه مسئولین عالی رتبه دولتی و مدیران این حوزه به گروه های استارت آپ  علی الخصوص  استارت آپ الکام استارزی  بیش از گذشته صورت گیرد.صحبت از توجه که به میان می آید ذهن ها به سمت حمایت مالی می رود در صورتیکه با حمایت معنوی نیز می توان به این مهم دست یافت اگرچه که حمایت پولی در اولویت قرار دارد.

۳

امید است آنچه که معرفی و مورد نقد قرار گرفت همه وهمه در جهت رشد و بالندگی فناوری این مرز و بوم قرار گیرد و همچنان این حمایت ها از گروه های استارت آپ به خصوص در حوزه نمایشگاه الکامپ به صورت مداوم ادامه یابد و روز به روز شاهد بهبود هرچه زودتر و بیشتر این اقدامات باشیم. به امید آن روز….

منبع گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *