بیشتر افرادی که می دوند تلاش می‌کنند در مطب دکتر چیزی در مورد این موضوع نگویند. آن ها از این موضوع واهمه دارند که با یک آسیب یا مشکلات موجود از فعالیت خود باز مانند و پزشک از آن‌ها بخواهد دویدن را برای طولانی مدت یا یک برهه زمانی خاص متوقف نمایند. در چنین شرایطی آن‌ها یک رویکرد عجیب را اتخاذ می‌کنند و آن هم پنهان کردن اطلاعاتی است که پزشک باید در مورد آن بداند. اما به خاطر داشته باشید که عادت‌های دویدن شما می‌تواند موارد بسیاری در مورد سلامتی تان بازگو کند. پزشک برای اینکه بتواند تشخیص دقیق تری داشته باشد، درمان‌های مناسبی تجویز نماید و به شما کمک کند بهتر از قبل بدوید باید در مورد دویدن شما اطلاعاتی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم شش مورد از دلایلی که پزشک باید در مورد دویدن شما اطلاع داشته باشد را بیان نماییم. پس همراه ما باشید.

  1. قلب شما ممکن است به طور متفاوت کار کند:

دوندگان ممکن است به سندرم قلب ورزشکاران مبتلا شوند. در چنین شرایطی سال‌ها تمرین استقامتی باعث بزرگ تر شدن قلب می‌گردد و همین امر به ضربان قلب کندتر می انجامد. معمولا با هر بار ضربان قلب مقدار خون بیشتری پمپاژ می‌گردد. اما به خاطر داشته باشید که قلب بزرگ شده و ضربان قلب کند ممکن است با سایر شرایط پزشکی اشتباه گرفته شود. سندرم قلب ورزشکاران می‌تواند نشانه‌های اولیه بیماری‌های دیگری همچون کاردیومیوپاتی را تقلید کند. به خاطر چنین همپوشانی، تشخیص قلب سالم ورزشکاری از سایر موارد ممکن است چالش برانگیز باشد به خصوص اگر پزشک اطلاعی از سابقه دویدن شما نداشته باشد.

اما نشانه‌هایی همچون درد قفسه سینه، مشکل در تنفس یا ضربان قلب سریع در افرادی که تمرینات شدید ورزشی انجام می‌دهند بسیار مهم تر خواهد بود. از سوی دیگر، تنها نشانه ای که دونده می‌تواند مشاهده کند و متوجه آن شود کاهش عملکردش است. برخی از افراد ممکن است بیماری عروق کرونری را داشته باشند اما اصلا ناراحتی در قفسه سینه یا تنگی نفس را تجربه ننمایند. اگر پزشک بداند شما سابقه دویدن دارید می تواند از تست‌های خاصی برای تشخیص شرایط استفاده کند.

  1. برخی از درمان‌های موجود ممکن است عملکرد شما را کمتر نماید:

دونده‌هایی که برای پرفشاری خونشان تحت درمان قرار می‌گیرند باید در مورد اهداف دویدن خود اطلاعاتی به پزشکشان بدهند. این موضوع بدین خاطر است که برخی از داروهای خاص ممکن است سرعت دویدن را کاهش دهند. به عنوان مثال داروهای مسدود کننده بتا ممکن است برون ده قلبی را مختل سازند. اگرچه استفاده از داروهای مسدود کننده بتا یک موضوع ضروری است اما مصرف آن در دوندگان به خصوص در دوزهای بالا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی و ورزش می‌کنند، با مصرف داروهای ادرار آور در معرض از دست دادن آب بیشتری قرار خواهند گرفت. جایگزین‌های درمانی مناسب بر اساس نظر پزشک تجویز می‌شود و در برگیرنده مهارکننده های ACE یا مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین و مسدود کننده های کانال کلسیم است.

  1. سایر درمان‌ها ممکن است به اسیب منجر شوند:

ماه گذشته سازمان غذا و دارو هشداری را در مورد مصرف فلوروکینولون منتشر کرد که نشان می‌داد مصرف چنین داروهایی می‌تواند خطر پارگی تاندون‌های اشیل و اسیب به تاندون ها را بیشتر کند. داروهایی که اغلب برای کلیه، مجاری تنفسی، مجاری ادرار و عفونت‌های سینوسی تجویز می‌شوند می‌توانند تاندون‌ها را تا جایی تضعیف نمایند که دویدن باعث پارگی آن‌ها گردد و برای بهبود به استراحت طولانی مدت نیاز باشد. دوندگانی که به آنتی بیوتیک نیاز دارند باید از پزشک خود مشورت بگیرند و در صورت نیاز از سایر گزینه‌های درمانی استفاده کنند. در مواردی که هیچ جایگزینی وجود ندارد، بهتر است در مورد کاهش فعالیت خود به هنگام مصرف داروها و چند ماه پس از آن از پزشک سوال گردد.

  1. افزایش چند کیلویی در وزن می‌تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد:

از آنجایی که بیشتر دونده‌ها لاغرتر از بقیه افراد هستند پزشکان اضافه وزن اندک در این افراد را به دقت بررسی می‌کنند. اگر علی رغم ثابت ماندن سطح فعالیت‌های ورزشی خود باز هم اضافه وزن دارید، بهتر است پزشک را در مورد این موضوع آگاه سازید. افزایش وزن بدون دلیل ممکن است نشانه هشداردهنده شرایطی همچون آپنه خواب یا کم کاری تیروئید باشد. علاوه بر این، از انجایی که افزایش وزن باعث ایجاد فشار بیشتر در بدن می‌شود می تواند بدن شما را در معرض آسیب‌های بیشتر قرار دهد.

  1. ممکن است پوست شما به توجه خاصی نیاز داشته باشد:

پزشکان ممکن است برای دوندگان توصیه‌های خاصی در مورد پوستشان داشته باشند. فعال بودن به معنای حضور بیشتر در فضای باز است. همین امر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. همه ورزشکاران باید از ضد آفتاب‌های مناسب استفاده کنند. دوندگانی که دیابت دارند نیز باید توجه خاص و ویژه ای به پوست پاهای خود داشته باشند. در برخی از افراد دیابتی نوروپاتی‌هایی توسعه پیدا می‌کند و همین امر موجب می‌شود فرد تاول یا موارد ریز موجود در کفش را احساس نکند. اگر دیابتی هستید، بهتر است پاهای خود را بلافاصله بعد از بازگشت از ورزش بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ برش، تاول یا موارد این چنینی در پاهای شما وجود ندارد. در افراد دیابتی این موارد می‌تواند به سرعت دردسر ساز گردد.

  1. سطح آهن مرزی ممکن است به دویدن شما آسیب وارد کند:

خستگی بی دلیل می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تیروئیدی، بیماری ویروسی بد یا کمبود آهن باشد. با اینکه ارزیابی‌های عمومی پزشکی باید مشکلات تیروئیدی و بیماری‌های ویروسی را مورد بررسی قرار دهد اما آهن در دوندگان از اهمیت بیشتری برخوردار است. خستگی می‌تواند به خاطر سطح پایین آهن باشد. این موضوع در افرادی که دونده نیستند معمولا عادی در نظر گرفته می‌شود اما در دوندگان بسیار جدی است. در این افراد فریتین باید مورد بررسی قرار گیرد. فریتین اطلاعاتی در مورد ذخیره کلی بدن از آهن فراهم می کند. اگر این مقدار پایین تر از مقدار پیشنهادی باشد باید مکمل آهن مصرف گردد.

اگر هنوز هم تمایلی به صحبت کردن با دکتر خود ندارید یا فکر می‌کنید نیازی نیست پزشک در مورد دویدن شما اطلاعی داشته باشد بهتر است با یک پزشک جدید همچون پزشک ورزشی صحبت نمایید. افراد متخصص می‌توانند به دوندگان کمک کنند بدون وارد شدن اسیب به بدنشان به فعالیت خود ادامه دهند و از آن لذت ببرند.پزشک باید در مورد فعالیت‌های ورزشی شما اطلاعاتی داشته باشد.

مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *