چگونه از تنبلی و فرسودگی که باعث ورزش نکردن می‌شوند، جلوگیری کنیم؟

اگر شما از ورزش خسته شده‌اید یا بخاطر اینکه یک هفته در تعطیلات بوده و به باشگاه نرفته‌اید، احساس شکست می‌کنید، بیرون آمدن از وضعیت کنونی‌تان می‌تواند دشوار باشد. اما باید قبل از اینکه شروع به افزایش وزن و از دست دادن قدرتتان کنید یا کاملا دلسرد شوید به برنامه تمرینی‌تان برگردید. ما از مربیان درجه یک پرسیدیم که وقتی واقعا دوست نداریم ورزش کنیم، باید چه کار کنیم!

  1. از بقیه بخواهید شما را کنترل کنند

جان رومانیلو، رئیس RomanFitnessSystems.com می‌گوید: یکی از دلایلی که چرا مربیان اینقدر موثر هستند آن است که شما را نسبت به تمریناتتان، مسئولیت پذیر می‌کنند. حتی اگر یک مربی ندارید می‌توانید از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک شخص مهم بخواهید که شما را به تمریناتتان پایبند کنند. او توصیه می‌کند از آنها بخواهید که در مشخص کردن تعداد جلساتی که تمرین نمی‌کنید به شما کمک کنند و اگر جلسات زیادی را تمرین نمی‌کنید، جریمه‌هایی برای شما در نظر بگیرند و اگر در تمام آن جلسات، شرکت کردید به شما پاداش دهند.

  1. با یک تغییر ساده شروع کنید

راشل کاسگراو، مربی شخصی می‌گوید: شروع یک عادت جدید می‌تواند به سادگی تغییر یک رفتار باشد. این بدان معناست که می‌توانید انگیزه‌تان برای ورزش را فقط با یک جلسه یوگا در هفته، رفتن سرکار با دوچرخه یا پیاده برای چند روز در هفته افزایش دهید. وقتی که آن کارها به عادت تبدیل شوند، متوجه می‌شوید که چه احساس خوبی به شما می‌دهند و برای انجام یک برنامه ورزشی مداوم و پایبند بودن به آن، حتی در زمان‌هایی که دوست ندارید ورزش کنید انگیزه خواهید داشت.

  1. از کفش‌هایتان استفاده کنید

میشل لوویت، مربی مشهور می‌گوید: بدست آوردن انگیزه برای ورزش کردن می‌تواند به آسانی پوشیدن کفش‌هایتان باشد. او توصیه می‌کند که کفش‌های ورزشی‌تان را در جایی بگذارید که اغلب اوقات بتوانید آنها را ببینید مثلا کنار تخت یا میز کارتان در محل کار. به اینصورت انها برنامه تمرینی‌تان را به شما یاداوری می‌کنند. او می‌گوید: هنگامیکه کفش‌هایتان را می‌پوشید، حداقل بمدت ۵ دقیقه بیرون بروید. وقتی این زمان به پایان رسید، ممکن است با خود فکر کنید که “در حال حاضر ورزش را شروع کرده‌ام بنابراین می‌خواهم ادامه دهم”. بعلاوه اگر کفشتان را بعنوان یک یاداوری کننده ورزشی با خودتان داشته باشید، دیگر نمی‌توانید از این بهانه که” کفش‌هایم را فراموش کردم”، استفاده کنید.

  1. یک هدف بر اساس عملکردتان تعیین کنید

تونی جنتیل کور، مربی شخصی و دارای مدرک CSCS و موسس مشترک Cressey Performance در هادسون می‌گیود: اگر هدف تناسب اندامتان بر اساس یک چیز فیزیکی باشد که می‌خواهید انجام دهید مانند انجام بارفیکس یا دویدن یک مایل در ۸ دقیقه، به احتمال زیاد به آن می‌رسید و مسلما برای تعیین یک هدف بر اساس عملکردتان، هیچ زمانی بهتر از وقتی نیست که انگیزه ندارید. او می‌گوید: من متوجه شدم که اگر کسی به دلیل خاصی تمرین کند، در وهله اول برای آن تمرین، هیجان دارد و برای رسیدن به آن هدف، به تمرین ادامه می‌دهد.

  1. از یک دوست، تاثیر مثبت بپذیرید

مایک بویل، مالک Conditioning Mike Boyle Strength and در ماساچوست می‌گوید: گاهی اوقات پیدا کردن اراده برای ورزش کردن فقط نیازمند آن است که به باشگاه بروید. در آن صورت، همراه بردن یک دوست که در حال حاضر عادت دارد بطور منظم به باشگاه برود، ایده زیرکانه‌ای است. فقط به یاد داشته باشید: در حالیکه استفاده از دوستتان برای انگیزه پیدا کردن، بسیار عالی است اما مهم است که او را اساس و مبنای تمریناتتان قرار ندهید زیرا این کار، شما را در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می‌دهد.

  1. به آرامی به روال تمرینی‌تان برگردید

نیک رودوکوی، مربی معروف در نیویورک می‌گوید: اگر بعد از مدتی وقفه و تمرین نکردن، خیلی سریع سراغ برنامه تمرینی‌تان بروید انرژی‌تان را بطور کامل از دست می‌دهید و نمی‌توانید برای مدتی تمرین کنید. در عوض او پیشنهاد می‌کند که بتدریج به جایی که تمرین را کنار گذاشتید، برگردید مثلا اگر قبلا هفته‌ای ۵ روز تمرین می‌کردید، خودتان را متعهد کنید که در هفته اول ۲ تا ۳ بار به باشگاه بروید. سپس در هفته بعد آن را به ۳ تا ۴ جلسه در هفته افزایش دهید و همینطور ادامه دهید تا به برنامه تمرینی قبلی‌تان برگردید. استفاده از این روش باعث می‌شود که بخاطر ۵ روز تمرین در هفته، آنهم بطور ناگهانی احساس اضطراب و پریشانی نکنید.

  1. به تمرینتان مانند یک تفریح نگاه کنید

دیوید جک، کارشناس تناسب اندام و دارای مدرک CSCS می‌گوید: اگر از رفتن روی تردمیل و ۳۰ دقیقه دویدن روی آن، می‌ترسید خودتان را وادار به انجام فعالیتی کنید که بتوانید به جای خود فعالیت، به نتیجه‌اش توجه کنید. منظور آن است که با انجام فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید مانند تنیس، گردش رفتن یا پیاده روی سریع و طولانی از مزایای ورزش مانند افزایش گردش خون و ترشح اندروفین بهره می‌برید که می‌تواند به شما انگیزه دهد تا بعدها، فعالیت بیشتری انجام دهید. اگرچه فعالیت‌های فیزیکی مورد علاقه شما ممکن است به اندازه برنامه معمولتان در باشگاه برای قلبتان مفید نباشند، اما خیلی بهتر از آن است که هیچ کاری انجام ندهید.

مجله سلامت

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *