بدون شک نقطه اوج نمایشگاه E3 نه در درون غرفه‌ها، بلکه در کنفرانس‌های خبری و مطبوعاتی قرار دارد، کنفرانس‌هایی که جولان‌گاه شرکت‌های بزرگ برای ارائه وعده و وعیدهایی پر زرق و برق است که تجربه می‌گوید بسیاری از این وعده‌ها یا عملی نمی‌شود و یا در سطحی پایین‌تر از آنچه انتظار داریم به ثمر می‌نشیند. در این مقاله قصد داریم فلش بکی را به کنفرانس سال گذشته سونی بزنیم، جایی که این شرکت با وعده‌هایی متعدد به صحنه آمد و طرفدارانش را سورپرایز کرد. اما آیا اکنون و پس از یک سال، می‌توانیم ادعا کنیم که سونی به وعده‌های خود عمل کرده است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

نکته 1: در کنفرانس سونی برخی از شرکت‌های ثالث اقدام به نمایش بازی‌های خود کردند. طبیعتا این دسته از رویدادها چون حالت انحصاری ندارد و  ارتباطی نیز با وعده‌های سونی ندارد، در این مقاله قرار نگرفته است.

نکته 2: متن بخش ماجرا در مقاله همان متنی است که ما در گزارش خود از کنفرانس سال گذشته آنرا نوشته بودیم، زیرا می‌خواهیم با خواندن این بخش  فضای آن روزها بار دیگر برای شما تداعی شود.

نکته 3: این مقاله با الگوبرداری از مقاله مشابهی در وبسایت Kotaku نوشته شده است.

وعده: معرفی بازی God of War

ماجرا: نسخه جدید بازی God of War بالاخره تایید شد. این بازی، تنها “God of War” خالی نام دارد و در یک تاریخ نامشخص، به صورت انحصاری برای کنسول PlayStation 4 منتشر خواهد شد. ظاهرا استودیوی Sony Santa Monica Studio برای مدت زمانی طولانی، مشغول ساخت این بازی بوده است. براساس گمانه‌زنی‌ها داستان بازی بر مبنا اساطیر نورس است و بستر کاملا جدیدی را در این سری شکل می‌دهد.

آیا به وعده عمل شده است؟ هنوز نه، بازی از همان زمان معرفی نیز تاریخ انتشار نداشت اما در اوایل سال 2017 کارگردان بازی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که اکنون God of War از ابتدا تا انتها قابل بازی است و مرحله رفع باگ‌ها و اصلاح مشکلات آغاز شده است. با این اوصاف به احتمال فراوان در اواخر سال جاری میلادی و یا در سال 2018 شاهد انتشار این بازی و تحقق وعده سونی خواهیم بود.

 

وعده: معرفی بازی Days Gone

ماجرا: استدیو Sony Bend سرانجام از پروژه جدیدش پرده برداشت. این بازی آخرالزمانی Days Gone نام دارد و با نمایشی بسیار زیبا و جذاب معرفی گشت. به طور کلی گیم‌پلی بر مبنا کشتار زامبی‌ها شکل گرفته است و تا حدی نیز یادآور بازی The Last of Us است. تاریخ انتشار Days Gone هنوز مشخص نیست.

آیا به وعده عمل شده است؟ هنوز نه، مشابه بازی God of War این بازی نیز فعلا تاریخ انتشار ندارد اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 روانه بازار شود.

 

وعده: اعلام تاریخ انتشار The Last Guardian

ماجرا: سرانجام پس از روزها و سال‌های متمادی، تاریخ انتشار The Last Guardian اعلام شد. بر این اساس دارندگان PS4 می‌توانند این بازی را در تاریخ 55 آبان ماه تجربه کنند. این معرفی با نمایشی زیبا و احساسی از بازی همراه بود.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله و خیر!، بازی همان سال 2017 منتشر شد اما پس از 10 سال انتظار، باز هم شاهد یک تاخیر دیگر بودیم. هرچند خوشبختانه این تاخیر یک ماهه بود و در آذر 95 موفق شدیم این بازی ارزشمند را تجربه کنیم.

 

وعده: اعلام تاریخ انتشار Horizon: Zero Dawn

ماجرا: نمایشی بسیار زیبا از گیم‌پلی Horizon: Zero Dawn پخش شد و در انتهای آن رسما اعلام شد که عرضه بازی به ماه فوریه سال 2017 (بهمن 955) موکول شده است.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بازی طبق وعده در زمان مقرر منتشر شد و عملکرد بسیار خوبی نیز بر از خود بر جای گذاشت.

 

وعده: معرفی Detroit: Become Human

ماجرا: در ادامه روند جذاب کنفرانس، شاهد معرفی Detroit: Become Human بودیم؛ اثر جدید کارگردان مشهور فرانسوی، آقای دیوید کیج. این بازی در ژانر علمی تخیلی قرار دارد و نکته جالب این است که در آن ما به جای انسان‌ها، در نقش اندرویدها بازی می‌کنیم. حهان بازی بشدت خاص است، هوش مصنوعی‌ها پیشرفت کرده‌اند و اندرویدها وارد زندگی انسان‌ها شده‌اند اما مردم این تغییر را نمی‌پذیرند و خواستار از بین رفتن اندرویدها هستند. در این بین شما نقش دختری به نام کارا را ایفا می‌کنید، اندرویدی که تنها یک خواسته دارد: “من هم می‌خواهم زندگی کنم”

آیا به وعده عمل شده است؟ هنوز نه، اما با توجه به مدت زمان نسبتا طولانی ساخت بازی پیش‌بینی می‌شود که در پاییز امسال بتوانیم Detroit: Become Human را تجربه کنیم..

 

وعده: معرفی Resident Evil VII: Biohazard با پشتیبانی از PS VR

ماجرا: بازی Resident Evil VII: Biohazard با یک نمایش ترسناک و منحصر به فرد معرفی شد! این بازی در تاریخ تاریخ 27 اکتبر سال 2017 (جمعه، ۸ بهمن ۱۳۹۵) برای پلتفرم های PC ، PS4 و Xbox One منتشر خواهد شد. البته کاربران نسخه PS4 می توانند با استفاده از هدست واقعیت مجازی PS VR از ویژگی های بیشتری بهره مند شوند. نکته جالب در مورد این نسخه، زاویه دوربین اول شخص است.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بازی در زمان مقرر منتشر شد و به طور کامل از هدست واقعیت مجازی سونی پشتیبانی کرد.

 

وعده: اعلام تاریخ انتشار PlayStation VR

ماجرا: سونی در جریان کنفرانس خود رسما اعلام کرد که هدست PlayStation VR با قیمت 400 دلار در تاریخ 22 مهرماه سال 95 روانه بازار می‌شود. به گفته سونی آن‌ها با این تکنولوژی وارد عصر جدیدی خواهند شد.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، این هدست در تاریخ مقرر منتشر شد. همچنین کمی پیش از انتشار شاهد تایید شدن کنسول PS4 Pro بودیم که توانایی اجرای بهتر و بهینه‌تر بازی‌های PS VR‌ را دارد.

 

وعده: معرفی چند بازی واقعیت مجازی 

ماجرا: پس از اعلام قیمت و تاریخ انتشار PlayStation VR، سونی اعلام کرد که بازی‌هایی نظیر Farpoint، Star Wars Battlefront: X-Wing VR Mission، Batman Arkham VR و Final Fantasy XV برای این هدست منتشر خواهند شد.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله و خیر! مثبت از این جهت که بازی مثل Batman Arkham VR مطابق وعده سونی در زمان مقرر منتشر شد اما بازی مثل Final Fantasy XV هنوز در دسترس قرار نگرفته است. تا الان صرفا شاهد انتشار یک دمو واقعیت مجازی برای این بازی بوده‌ایم که از قضا کیفیت بسیار بدی نیز داشت.

 

وعده: محتوای انحصاری Call of Duty

ماجرا: نمایشی از بخش کمپین داستانی Call of Duty: Infinite Warfare و عنوان Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered پخش شد. همچنین کاربران کنسول PS4 در صورت پیش خرید Infinite Warfare، می‌توانند کمپین داستانی نسخه ارتقایافته عنوانCall of Duty 4: Modern Warfare را 30 روز زودتر تجربه کنند؛ درست مثل بسته‌های الحاقی Infinite Warfare که 30 روز در انحصار سونی هستند.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، تمام وعده‌ها توسط شرکت اکتیویژن عملی شد و دارندگان PS4 از محتوای انحصاری بهره‌مند شدند.

 

وعده: بازسازی سه نسخه از سری Crash برای PS4 بعد از مدت‌ها انتظار

ماجرا: ، هرچند که نسخه جدیدی از سری Crash تایید نشد، اما سورپرایزی ویژه تماشاچیان و حاضران کنفرانس سونی در E3 2016 را خوشحال نمود! سه بازی Crash Bandicoot و Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back و Crash Bandicoot Warped برای کنسول نسل هشتمی PlayStation 4 بازسازی خواهند شد. سازندگان قول داده‌اند که گرافیک بازی متحول شود.

آیا به وعده عمل شده است؟ هنوز نه، اما بزودی عملی می‌شود! کمتر از 20 روز تا انتشار این مجموعه جذاب باقی مانده است.

 

وعده: محتوای انحصاری Skylanders Imaginators

ماجرا: در جریان کنفرانس سونی، اکتیویژن رسما اعلام کرد که بازی Skylanders Imaginators در ماه مهر روانه بازار خواهد شد و دارای محتوایی انحصاری برای دارندگان PS44 خواهد بود.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بازی مطابق وعده در زمان مقرر منتشر شده و نسخه PS4 دارای برخی مزایای انحصاری بود.

وعده: انحصار زمانی دمو بازی لگو Star Wars: The Force Awakens

ماجرا: یک محتوای انحصاری دیگر برای دارندگان PS4، بازی Star Wars: The Force Awakens قرار است در نیمه دوم سال 2016 روانه بازار شود و سازندگان اعلام کردند که دارندگان کنسول PS44 می‌توانند دسترسی زودهنگام به دمو بازی داشته باشند.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، دمو بازی بر روی PS4 دو هفته زودتر از Xbox One منتشر شد.

 

وعده: معرفی بازی Death Stranding

ماجرا: یک خبر غافلگیرکننده برای طرفداران پلی استیشن! بازی جدید کوجیما در انحصار PS4 قرار دارد! کارگردان مشهور ژاپنی در جریان کنفرانس خبری سونی از پروژه جدید خود با نام Death Strandingg پرده برداشت. نمایش بازی زیبا و در عین حال مرموز بود. همچنین  به نظر می‌رسد آقای “گیرمو دل‌تورو” هنوز رابطه‌اش با کوجیما را حفظ کرده و در ساخت بازی نقش دارد. در آخر بازیگران مشهوری نظیر “نورمن ریداس” و “مدس میکلسن” نیز در این اثر حضور خواهند داشت.

آیا به وعده عمل شده است؟ هنوز نه، بازی مراحل اولیه توسعه را طی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2018 یا 2019 روانه بازار شود.

 

وعده: معرفی بازی Spider Man

ماجرا: آشتی‌کنان Insomniac و سونی! استدیو مشهور امریکایی که در نسل قبل سری بازی Resistance را به شکل انحصاری برای سونی ساخته بود، در اواخر نسل با سونی به مشکل خورد و به شکل انتقام‌جویانه‌ای بازی انحصاری Sunset Overdrivee را برای مایکروسافت خلق کرد. اما به نظر می‌رسد که بار دیگر رابطه آن‌ها با سونی مثبت شده و ماحصل این رابطه ساخت بازی Spider Man برای PS4 است.

آیا به وعده عمل شده است؟ یک هنوز نه دیگر، بازی فعلا مراحل توسعه را دنبال می‌کند و با توجه به اینکه در این مدت پروژه در سکوت خبری به سر می‌برده است، پیش‌بینی می‌شود که عرضه آن در سال 2018 خواهد بود.

 نتیجه گیری:

به طور کلی سونی 14 وعده مهم را در کنفرانس سال گذشته خود داد که از این تعداد شش وعده به طور کامل و بدون هیچ کم و کسری اجرا شد، دو وعده به طور ناقص به مرحله اجرا رسیدند و شش وعده نیز بدلیل اینکه هنوز زمان عرضه‌شان فرا نرسیده، اجرا نگشته‌اند. بر این اساس می‌توان گفت کنفرانس سال گذشته سونی بیشتر برای تقویت آینده کنسول PS4 بود و تا حد زیادی نیز حداقل در ابعاد تجاری، سونی به این هدف دست پیدا کرده است. پیش‌بینی ما این است که در کنفرانس امسال، سونی تکلیف بازی‌هایی که تاریخ انتشار ندارند را مشخص کند و برخلاف کنفرانس سال گذشته اینبار تعداد کمتری بازی معرفی شود و تمرکز بر روی نمایش بیشترِ بازی‌های معرفی شده خواهد بود.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *