بسیاری از ما به‌طور میانگین یک بار شاهد از دست رفتن اطلاعاتمان به خاطر صدمات واردشده به هارد درایو کامپیوتر، مشکلات پیش‌آمده برای تلفن همراه یا تبلت و حتی اشتباهات شخصی بوده‌ایم. با در نظر گرفتن این موضوع که هیچ تضمینی وجود ندارد وسیله‌ای که ما از آن استفاده می‌کنیم تا ابد بدون مشکل بماند، نیاز به تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شخصی احساس می‌شود. اما آیا کار درست این است که این نسخه رایگان بازهمتوسط خود ما نگهداری شود و خطر آن همچنان حس شود و یا اینکه فایل های خود را در یکسرویس امن ذخیره ابری بارگذاری کنیم؟

مزایا سرویس‌های ذخیره ابری صرفاً محدود به امنیت در پایداری داده‌ها نیست. سفرهای کاری و حضور در مکان‌های مختلف طی روز و همچنین رخدادهای دیگر باعث می‌شوند دسترسی شما به اطلاعاتی که در خانه‌دارید قطع شود. گاهی نیاز است اسنادی را با دوستان و یا همکارانتان به اشتراک بگذارید، چندراه پیش روی شما قرار دارد. می‌توانید حضوراً و به‌صورت فیزیکی به مقصد برسانید، می‌توانید ایمیل کنید و یا اینکه می‌توانید از طریق سرویس‌های ذخیره ابری با اطلاعات خود را با آنان به اشتراک بگذارید. شما کدام راه را انتخاب می‌کنید؟

مسلماً با بررسی جوانب مختلف تمام این مسیرها پی می‌بریم که استفاده از سرویس‌های ذخیره ابری چقدر می‌تواند مزیت داشته باشد. اما یک سرویس ذخیره ابری باید دارای  ویژگی‌های زیر باشد تا کارآمدی آن ثابت شود:

  • از طریق هر پلتفرمی در دسترس باشد: فرقی ندارد بر روی آیپد خود به سندی نیاز دارید یا تلفن همراه اندرویدتان، اپلیکیشن مربوط به آن سرویس را دارید یا خیر مهم نیست. مهم این است که در هرزمانی حتی از طریق مرورگر هر دستگاهی که به اینترنت متصل است بتوانید به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشید. مزیت دیگری که سرویس‌ها را متمایز می‌کند، امکان ویرایش اطلاعات بدون نیاز به دریافت نرم‌افزارهای دیگر است. به‌عنوان نمونه می‌توانید اسناد مایکروسافت آفیس ورد را از طریق سرویس وان درایو صرفاً با استفاده از نسخه تحت وب ویرایشگر آفیس ویرایش نماید.
  • امنیت: امنیت اطلاعات کاربران در این حوزه بسیار مهم است. در کشورهای توسعه‌یافته به‌راحتی به هر نوع خدماتی اعتماد نمی‌شود، خصوصاً اگر دسترسی‌های حریم خصوصی را طلب کند.بااینکه قوانین سخت‌گیرانه پیرامون مسائل این حوزه وضع‌شده است اما هر از چند گاهی زمزمه‌هایی مبنی بر نقض حریم خصوصی افراد توسط دولت‌ها و شرکت‌های مختلف شنیده می‌شود. اطلاعات کاربران در معرض خطر دیگری نیز است و آن احتمال نفوذ هکرها و استخراج اطلاعات توسط آن‌ها است. خوشبختانه سرویس‌دهنده‌های بزرگ راه‌کارهای قابل قبولی را برای مقابله با این حملات دارند تاکنون اطلاعاتی مبنی بر نشت اطلاعات شخصی از اینسرویس‌دهنده‌ها گزارش نشده است.
  • قیمت مناسب: به‌محض ثبت‌نام در هر یک از سرویس‌های ذخیره ابری یک فضای رایگان به شما تعلق می‌گیرد که بسته به سرویس‌دهنده از 500 مگابایت تا 5 گیگابایت و گاهی حتی 15 گیگابایت متغیر است. اما به‌مرور نیاز به فضای بیشتر توسط کاربران احساس خواهد شد بنابراین یکی از مزیت‌های رقابتی سرویس‌ها باشد.

امروز قصد داریم که شمارا با سه سرویس برتر ذخیره ابری آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

گوگل درایو

گوگل درایو – Google drive

سخت می‌توان زمینه‌ای را پیدا کرد که گوگل در آن واردشده باشد و شکست بخورد. گوگل درایو هم از این قاعده مستثنا نیست. گوگل به خوبی توانسته سرویس ذخیره ابری خود را با نیازهای کاربران تطبیق دهد. برای ورود به این سرویس فقط نیاز به یک حساب کاربری گوگل دارید. با وارد شدن به حساب کاربری خود گیگابایت فضای رایگان به شما تعلق می‌گیرد که می‌توانید از طریق پرداخت هزینه آن را فزایش دهید.

اپلیکیشن گوگل درایو برای ios و اندروید در دسترس است، همچنین امکان استفاده از طریق مرورگر نیز فراهم است. از طریق مرورگر امکان ویرایش اسناد نیز وجود دارد. امکان تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات تلفن همراه در این اپلیکیشن گنجانده‌شده است. همچنین امکان قراردادن کد عبور و استفاده از اثرانگشت برای ورود به اپلیکیشن فراهم است.

در مقایسه با سایر رقبا همچون سرویس وان درایو مایکروسافت، سرویس گوگل درایو امکانات بهتری برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها و همچنین مدیریت آن‌ها دارد. شما می‌توانید لینک مربوط به هر فایل را در اختیار دیگران قرار دهید تا بتوانند آن را دریافت کنند اما برای ایجاد دسترسی برای تغییرات نیاز است تا کاربر را برای آن پوشه یا فایل اضافه کنید. تصاویر، اسناد و ویدیوها از داخل اپلیکیشن قابل‌اجراهستند. قابلیت دسترسی افلاین و امکان پرینت داده‌ها نیز فراهم است.

وان درایو

وان درایو – onedrive

جایگاه مایکروسافت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های نرم‌افزاری جهان هیچ‌گاهخدشه‌دار نشده است. یکی از سرویس‌های موفق ارائه‌شده توسط این شرکت وان درایو است. وان درایو به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین سرویس‌های ذخیره ابری شناخته می‌شود و رقیب جدی گوگل درایو و دراپ باکس محسوب می‌شود. اما آیا می‌تواند در رقابت با آن‌ها پیروز شود؟

اپلیکیشن وان درایو برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، اندروید، ویندوزفون و ios در دسترس است. برای ورود نیاز به‌حساب مایکروسافت دارید که می‌توانیدبه‌راحتی از داخل برنامه حساب ایجاد کنید. با ایجاد حساب 5 گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با پرداخت ماهیانه 7 دلار از یکترابایت فضا و امکانات مخصوص کاربران ویژه برخوردار شوید.

مزیت نسخه تحت وب وان درایو نسبت به اپلیکیشن آن امکان ویرایش اسناد است. درصورتی‌کهاز اپلیکیشن استفاده کنید فقط امکان مطالعه اسناد را دارید و برای ویرایش آن‌ها بایدنرم‌افزارهای مجموعه آفیس را در تلفن همراه خود نصب و به‌حساب خود متصل کنید. هر یکاز نرم‌افزارهای مجموعه آفیس فایل‌های مورد پشتیبانی خود را که در فضای وان درایو شما قرار دارند در درون خود به شما نمایش می‌دهد. در مقایسه با گوگل درایو، وان درایو دارای سادگی بیشتر است هم در نسخه تحت وب و هم در اپلیکیشن‌ها اما به‌شخصه محیط گرافیکی گوگل درایو را بیشتر می‌پسندم با این حال اما بیشتر اوقات از وان درایو استفاده می‌کنم.

دلایل استفاده بیشتر من از وان درایو دو مورد است. دلیل اول کنترل سریع و راحت روی فایل‌ها در تمام دستگاه‌هایی است که استفاده می‌کنم. پس از نصب وان درایو روی ویندوز پوشه‌ای تحت همین عنوان ایجاد می‌شود که می‌توانید فایل‌های خود را به‌راحتی مانند پوشه‌های دیگر در آن قرار دهید با این تفاوت که به‌صورتخودکار در فضای وان درایو قرار می‌گیرند و نیازی هم به کنترل ندارد هر زمان دستگاه را خاموش و روشن کنید همگام‌سازی ادامه می‌یابد. اما در گوگل درایو با توجه به نیاز باز بودن مرورگر در ویندوز برای آپلود فایل‌ها این امکان فراهم نیست.

دلیل دوم اما مربوط به کیفیت و سرعت بارگذاری فایل‌ها است. با توجه به اینکهشخصاً بیشتر از فضای ابری برای ذخیره تصاویر استفاده می‌کنم به‌طور محسوسی مشخص است که تصاویر با سرعت بیشتری در وان درایو پردازش می‌شوند. در گوگل درایو هر تصور تا به‌طور کامل بارگذاری نشود یا داخل حافظه برنامه نباشد نمایش داده نمی‌شوند. این مشکل زمانی که به با تعداد زیادی تصویر روبه‌رو باشید جدی می‌شود و یافتن تصاویر موردنظر را سخت می‌کند. اما در وان درایو ابتدا یکنسخه کم‌حجم از تصاویر را در ثانیه‌های اول اجرا خواهید دید و سپس اگر اقدام به دیدن آن تصویر در اندازه اصلی کنید برنامه شروع به بارگذاری تصاویرباکیفیت بالا می‌کند.

در وان درایو امکان دریافت لینک فایل فراهم نیست و تنها می‌توانید فایل و پوشه‌ها را با کاربران وان درایو به اشتراک بگذارید. کد عبور در نظر گرفته‌شده برای اپلیکیشن وان درایو کد 4 رقمی است که می‌تواند با اثرانگشت جایگزین شود.

دراپ باکس

دراپ باکس – Dropbox

نوبت به یکی از قدیمی‌ترین‌های این حوزه رسید. کمپانی‌ای که از سال 2007 فعالیت خود را آغاز نمود و یکی از دو مؤسس آن جوانی ایرانی به نام آرش فردوسی است.  دراپ باکس برای ویندوز، اندروید و ios  ارائه‌شده است و همچنین دسترسی از طریق مرورگر و سایت دراپباکس نیز امکان‌پذیر است. یکی از قابلیت‌های اپلیکیشن دراپ باکس امکان اسکن اسناد از طریق اپلیکیشن است. همچنین می‌توان اسناد را ایجاد و آپلود کرد. فضای رایگان در نظرگرفته‌شده برای کاربران تنها 2 گیگابایت است بنابراین اگر اهل عکاسی با تلفن همراه باشیداحتمالاً باید برای خرید حساب کاربری ویژه اقدام کنید. اما می‌توانید با دعوت از دوستانتان هم تا 15 گیگابایت فضا دریافت کنید.

برای ورود به اپلیکیشن دراپ باکس داشتن یک حساب کاربری گوگل کافی است. امکانات اپلیکیشن و نسخه تحت وب این سرویس بسیار شبیه به وان درایو است. همچون وان درایو با نصبدراپ باکس بر روی ویندوز پوشه‌ای برای دسترسی سریع به فایل‌ها در اختیاردارید. محیط برنامه ساده و درعین‌حال بسیار کارآمد است. در مقایسه با گوگل درایو، دراپ باکس به‌مراتبامکانات کمتری در اختیار شما خواهد گذاشت. این امکانات کمتر در نحوه ویرایش اسناد و اشتراک‌گذاری فایل‌ها دیده می‌شود.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *