کمپانی فیسبوک در حال بررسی دستگاهی با قطعات قابل تعویض (ماژولار) می باشد تحت هنوان گوشی ماژولار فیسبوک ، که می تواند به عنوان اسمارتفون و یا بلندگو مورد استفاده قرار گیرد. ماژول هایی که برای این پتنت در نظر گرفته شده اند، شامل بلندگو، میکروفون، GPS و یک صفحه نمایش لمسی می باشد که می تواند مشابه یک دستگاه ردیابی و یا تلفن هوشمند عمل کند.
همانطور که می دانید اکثر اسمارتفون ها تولید شده، دارای اجزای قابل تعویض می باشند، اما مزیت فناوری ماژولار، تعویض و ارتقاء دستگاه است. این تکنولوژی گویای چرخه ی عمر بهتر محصول می باشد و کاربر هزینه ای مضاعف برای آپدیت آن پرداخت نمی کند. به این ترتیب در صورت نیاز می توان هر کدام از اجزای محصول را تغییر و یا آپدیت کرد.

این پتنت، نشان دهنده یک بدنه ی اصلی و مجموعه ای از ماژول ها می باشد که با استفاده از چاپگر سه بعدی ثبت شده است.
گفتنی است با توجه به ماژول های به کار رفته در آن ها، می توان نرم افزار مربوطه را دانلود و نصب کرد.

گوشی ماژولار فیسبوک

گوشی ماژولار فیسبوک

باید اشاره کرد که ایده اولیه تولید گوشی ماژولار فیسبوک، در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت گوگل، و با نام پروژه ی Ara بیان شد.
متاسفانه این پروژه در اوایل کار موفقیت چندانی کسب نکرد، و به تعویق افتاد و در آخر  تولید آن متوقف شد. پس از آن چند تن از اعضای این تیم، به شرکت فیسبوک پیوستند و اکنون بخشی از این پتنت را به ثبت رساندند.

گوشی ماژولار فیسبوک

گوشی ماژولار فیسبوک

البته فیسبوک سالانه پتنت های بسیاری را به ثبت می رساند که بسیاری از آنها به تولید محصول منجر نمی شود؛ اما به هر حال این اولین پروژه گوشی هوشمند فیسبوک نخواهد بود.
فیسبوک که با هدف توسعه شبکه های اجتماعی تمرکز دارد، در سال ۲۰۱۳، با شرکت HTC همراه شد تا اولین گوشی هوشمند خود را طراحی کند که متاسفانه با شکست مواجه شد.

بنیان گذار فیسبوک، مارک زوکر برگ، اعلام کرد که تولید و عرضه گوشی هوشمند برای این شرکت، لازم و ضروری نیست؛ به این ترتیب فیسبوک تنها به یک و یا دو درصد کاربران خود دسترسی پیدا خواهد کرد که این موضوع چندان خوب به نظر نمی رسد.

همانطور که می دانید شرکت ال جی در سال گذشته، اقدام به تولید یک گوشی ماژولاری به نام G5 نمود. این دستگاه که با بسته های ماژول هایی چون باتری، دوربین و سیستم HiFi همراه بود، متاسفانه به دلیل عدم تولید ماژول های دیگر، با استقبال چندان خوبی رو به رو نشد.

باید اذعان داشت که با توجه به پرونده ثبت اختراع در ماه مارس، اپل نیز مشابه شرکت هایی چون موتورولا و ال جی ، در صدد تولید دستگاه ماژولار می باشد. این پتنت که به منظور اتصال آیفون به یک مک بوک طراحی شده است در دست بررسی می باشد. بنابراین ممکن است در آینده نزدیک، بسیاری از شرکت ها همچون فیسبوک، برای تولید یک گوشی ماژولار برنامه ریزی کنند.

این گوشی ماژولار هنوز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد و هیچ خبری درباره معرفی و عرضه‌اش منتشر نشده است.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *