در ابتدای این برنامه یک کلیپ طنز درباره اسکار پخش شد. همچنین کلیپی از دیدار اصغر فرهادی با محمدرضا شجریان هنگام تماشای مسابقه فوتبال نیز پخش شد.
همایون اسعدیان نشست را با تجلیل از فرهادی و سینمای ایران آغاز کرد: «سینمای ایران مروج صلح و دوستی و عشق میان انسان هاست. جایزه اسکاری که به فیلم «فروشنده» داده شد نشانه تقابل اندیشه با جنگ افروزی است. ما افتخار می‌کنیم که سینمای ایران فارغ از هر نوع آیین و رنگی از روح و عشق و دوستی برخوردار است.»
در ادامه منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز از تمام مهمانانی که در بیرون از سالن مانده بودند عذر خواهی کرد: «کم کم باید برای افتخارآفرینی سینمای ایران فکر دیگری کنیم و شاید سال آینده در همین موقع باید در استادیوم آزادی جمع شویم. در جهان فعلی آوای تاریخ و تمدن ما و شور و هیجان سینمای ایران پراکنده می‌شود و این جهان بدون این آوا حتما چیزی کم دارد. ما با سینمای خود با دنیا حرف می‌زنیم و ایجاد همدلی می‌کنیم و مردم را به سمت خود و به قصد مفاهمه جلب می‌کنیم.»
او با اشاره به درگذشت کاظم فریبرزی و مهین کسمایی در روزهای گذشته یاد یدالله نجفی صدابردار فقید فیلم «فروشنده» را که در میانه فیلمبرداری درگذشت، گرامی داشت: « فرهادی ثابت کرد که سینمای ایران محصول یک نفر یا دو نفر نیست. ما به سهم خود از او سپاسگزاریم و متاسفیم که جمع بزرگتری را نمی‌توانیم اینجا میزبانی کنیم، اما هر پیروزی او برگ زرین دیگری در سینمای ایران است.»
در ادامه نوبت به رئیس سازمان سینمایی رسید. او خطاب به اصغر فرهادی بیان کرد: «می‌خواستم به عشق شما مطلبی بنویسم ولی نتوانستم. به همین دلیل می‌خواهم حرف بزنم اما نمی‌دانم چه بگویم! چون فکر می‌کنم این جا باید با زبان دل صحبت کرد، آنهم وقتی که اهل دل و معرفت در این جا هستند. به قول مولانا چون به عشق آمد قلم برخود شکاف.»
او اضافه کرد: « من هیچگاه چهره فرهادی بعد از اینکه فیلمش را دیدم فراموش نمی‌کنم. من که از تماشای فیلم بسیار به وجد آمده بودم و ارادتم را به او ابراز کردم اما فرهادی به من گفت این فیلم را مردم ایران دوست خواهند داشت. این را گفتم که بدانید که فرهادی در درجه اول برای مردم فیلم می‌سازد. او فیلمساز مردم ایران است و به همین دلیل مردم جهان هم او را دوست دارند. عباس کیارستمی هم چنین ویژگی‌ای داشت.یک روز از کیارستمی پرسیدم چطور شد با این عشق در این جا ماندی؟ او گفت: من این امامزاده «چیذر» را با جهان عوض نمی‌کنم. سینماگران ما چنین انسانهایی هستند و من تاسف می‌خورم که گاهی متن‌هایی را می‌خوانیم یا حرف‌هایی را علیه این سینماگران می‌شنویم.»
رئیس سینمایی با اشاره به افتخارات هنری و اسکار عنوان کرد: «روزی که در جشنواره کن قرار بود فیلم «فروشنده» به نمایش گذاشته شود؛ رئیس جشنواره کن از فرهادی به عنوان سینماگری از «ایران کشور سینما» یاد کرده بود. عربستان سعودی حاضر است، تمام چاه‌های نفت‌اش را بدهد اما بگویند عربستان سعودی کشور هنر است، ولی نخواهند گفت. کشور سینما یعنی کشوری که نمی‌توان آن را تروریست خواند. این ارزش سینمای ایران است و کار بزرگی است که اهالی سینمای ایران انجام می‌دهند. کاری که زمانی فردوسی، خیام، مولانا، حافظ و سعدی با زبان شعر و ادب انجام می‌دادند. امروز ما با زبان سینما همان حرف‌ها را می‌زنیم و بر بام جهان ایستاده‌ایم.»
او در پایان خطاب به اصغر فرهادی بیان کرد: «امشب می‌خواستم به نحوی از شما تجلیل کنم و شب گذشته به ذهنم رسید که جلسه شما نباید فقط سینمایی باشد، به همین دلیل به استاد محمدعلی موحد که تجلی شمس و مولانا در جهان امروز است زنگ زدم و برخلاف انتظارم و در میان ناباوری ایشان را این جا می‌بینم. استادان بزرگ همچون امیرخانی، صادق زاده و افجه‌ای نیز درکنار ما هستند. ما از همه هنرمندان رشته‌های مختلف دعوت کرده‌ام و خواستم آن‌ها در این جا باشند و این هدیه من به شماست.»
در ادامه محمدعلی موحد که به همراه یک هدیه به مراسم آمده بود خطاب به اصغر فرهادی گفت: «آقای فرهادی امشب شب مبارکی است. سن و سال من اقتضای حضور در این مراسم را ندارد اما یک مجلس استثنایی است. چون هر شب که شب قدر نمی شود. آمدم شما را از نزدیک ببینم و بگویم که چقدر تحسین می‌کنم و ارج می‌نهم آن متانت همراه با هوشیاری بی‌مانند و درک درست و واکنش نجیبانه و سنجیده شما را در برابر موقعیتی نامنتظر و همچنین آن پیام موجز و درخشان که جهان را شگفت‌زده کرد.»
او با آرزوی شادکامی و اینکه فرهادی راه خود را در امان حق ادامه دهد، بیان کرد: «دلم می‌خواست هدیه‌ای با خود بیاورم اما دستم کوتاه بود و چیزی که لیاقت شما را داشته باشد به عقلم نرسید. به همین دلیل اولین کتابی را که شصت سال قبل از من چاپ شده و یادگار دوران جوانی‌ام است به یادگار آورده‌ام.»
پس از آن فاطمه معتمدآریا با اشاره به اینکه حضور استادی همچون محمدعلی موحد از هر جایزه‌ای مهم‌تر است بیان کرد: «با زندگی این روزهای که سراسر ستم و نابخردی است نتوانستم در هفته گذشته لبخند بر لب نداشته باشم و صدقه ندهم برای اصغر فرهادی، سینمای ایران، این همه مهر و مهربانی و شعوری که از فرهنگ ایران و سواد و نشاط، نشات گرفته است.»
او ادامه داد: «ما سیاوشانی چون عباس کیارستمی داریم که تا به آخر این فرهنگ را حفظ می‌کنند و شعفی را تجربه می‌کنیم که این سیاوش زمانه ما سرافراز از حلقه آتش بیرون آمده است. این رسالت امروز بر دوش فرهادی افتاده است. افتخار اصغر فرهادی فقط برای خودش و خانواده‌اش نیست. بلکه تاجی بر سر ماست و بزرگترین تاجی بود که در سال نو می شد بر سر ما گذاشته شود.»
در ادامه این مراسم هایده صفی یاری یک پیام صوتی را از بهرام بیضایی برای حاضران پخش کرد و آن را هدیه‌ای به اصغر فرهادی عنوان کرد.
بهرام بیضایی در این پیام با اشاره به اینکه این جشن را بهانه می‌کند و به هر ایرانی در هر کجای جهان که جایزه‌ای در فیلمسازی گرفته و یا خواهد گرفت تبریک می‌گوید، بیان کرد: «همچنین به هر کسی در دنیا که فیلم خوبی را ساخته و جایزه نگرفته است تبریک می‌گویم چون بسیارند نام‌های بزرگ و سپاس نادیده و احترام من به هر فیلم خوبی است که با تدبیر اولیای امور، تماشاگران احتمالی‌اش از دیدن آن دور مانده‌اند.»
بیضایی همچنین با تبریک به اصغر فرهادی در پیام خود ادامه داده بود: «به اصغر فرهادی برای تمام جایزه‌هایی که با گفتمان فرهنگی‌اش در آثارش گرفته و نیز برای خودداری‌اش از سفر و نامه‌ای که نوشت تبریک می‌گویم و این را بگویم که جایزه‌ها به اثر بزرگ شوند نه اثر به جایزه. برای من «فروشنده» بیش از هر اثر دیگر فرهادی برای پالایش درونی‌اش سزاوار ستایش بوده حتی اگر جایزه نمی‌گرفت.»
سید محمد بهشتی دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار کرد: «با اتفاقی که در سینمای ایران افتاد، یکی از چیزهایی که برایم روشن شد، عدل بود. سینمای ایران به همت تلاش اهل سینما در طول دهه‌های گذشته به مقامی رسیده بود که می‌بایست در بازی‌های خیلی بزرگتری شرکت می‌کرد یعنی یک کارگردان ایرانی اسکار را کارگردانی کند و همه را به بازی بگیرد تا حرفی را بزند و امکانی را فراهم کند که چهره واقعی هموطنانش نشان داده شود. این بازی بزرگ با هنر فرهادی به بهترین کیفیت اتفاق افتاد و به نظرم اینجا عدل آشکار شده است.»
آخرین سخنران این مراسم اصغر فرهادی بود.او در مراسم تقدیرش گفت: «من اصلا قرار نبود فیلم «فروشنده» را بسازم و می‌خواستم فیلمی در جایی دیگر کار کنم. اما به طور اتفاقی و احساسی خواستم این فیلم را بسازم و خوشحالم که آن تصمیم احساسی را با همه گرفتاری‌هایی که برای فیلم بعدی‌ام به وجود آورد، گرفتم. فردا شب برای مدتی طولانی به سفر می‌روم و امشب خاطره خوبی بود که برای من ساختید دعا کنید خدا توانی به من بدهد که با همه حاشیه‌ها فقط روبروی‌ام را نگاه کنم و دلگرم باشم که باز هم اینجا کار کنم..»
او با قدردانی از مردم و همکارانش از عباس کیارستمی یاد کرد: «اگر او امشب اینجا بود ردیف اول می‌نشست و احتمالا صحبت هم می‌کرد. جایش خیلی خالی است و حیف است کسی که در سینمای ایران و جهان حق دارد را به سادگی از دست دادیم. همچنین ید یدالله نجفی را گرامی می دارم که در میانه فیلم از بین ما رفت. از این رویه برگزاری نکوداشت‌ها تشکر می‌کنم. آن هم نه به خاطر اینکه برای خودم برگزار شده بلکه از این جهت که در فضایی که احساس دلسردی وجود دارد چنین اتفاقاتی خوشایند است. همچنین این جایزه و موفقیت‌ها را به شخص خودم متعلق نمی‌دانم و آرزو می‌کنم از این مهری که به من دارید و مردم به من دارند دچار کبر و غرور نشوم و قدردان باشم.»
در پایان این مراسم حجت اله ایوبی، رضا میرکریمی، محمد بزرگ نیا، محمد علی نجفی، صادق زاده، امیرخانی و مصطفی کیایی هدایایی را به اصغر فرهادی اهدا کردند که ۲ تابلوی ۲ هنرمند مطرح “صادق زاده و امیرخانی” بود. ضمن اینکه کلاه مرحوم یداله نجفی هم به اصغر فرهادی اهدا شد.
حجت الله ایوبی، شهرام ناظری، همایون اسعدیان، علیرضا تابش، رضا میرکریمی، سیروس الوند، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، شهرام مکری و … از جمله حاضران در مراسم بودند.

هنر وتجربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *