مردان مریخی زنان ونوسی در بازاریابی

بطور متوسط مغز مردان حدود 10 تا 12% سنگین‌تر از مغز زنان است. داشتن مغز بزرگتر لزوماً به معنای باهوش‌تر بودن نیست، اما تفاوتی در نجوه کارکرد آنها وجود دارد.

نمی‌توان قضیه را بطور کلی سیاه و سفید دید، بلکه تفاوت‌هایی فردی وجود دارد. اما توجه به تفاوت‌های فیزیکی کلی تا حدودی مهم است.

فرایند‌های فکری به شکل متفاوت کنترل می‌شوند و محرک‌های خارجی هم بطور متفاوت مورد پردازش قرار می‌گیرند، که این مهم در ارتباطات بازاریابی استثناء نیست.

مغز مردان مریخی زنان ونوسی

برای قرن‌های متمادی کلیشه‌های بسیاری در رابطه با تفاوت‌های رفتاری بین مردان و زنان وجود داشته است. با این وجود برخی مطالعات نشان داده‌اند که این تفاوت ریشه در تفاوت‌های ساختاری خود مغز انسان‌ها دارد.

به عنوان مثال لوب جداری پایینی مغز عموماً در مردان بزرگتر است، خصوصاً در نیمکره چپ مغز بیشتر دیده می‌شود.

این بخش از مغز با انجام محاسبات زمانی و تخمین فاصله و محاسبات ریاضی درگیر است. اغلب ریاضیدانان بزرگ از جمله انیشتین لوب پایینی بزرگی داشته‌اند.

از طرف دیگر زنان دارای جسم پینه‌ای  (corpus callosum)بزرگتری هستند. این بخش وظیفه برقراری ارتباط بین دو نیمکره مغز را بر عهده دارد.

این به این معناست که انتقال اطلاعات بین دو نیمکره در زنان سریعتر از مردان انجام می‌شود. از طرفی باید توجه کرد که فکر کردن وابسته و مرتبط با احساسات است.

زنان همچنین از سیستم لیمبیک عمیق و بزرگ‌تری برخوردار هستند. این سیستم مغزی چندین وظیفه و عملکرد پیچیده را بر عهده دارد.

اما ورای تمام این وظایف و عملکرد‌های پیچیده، این بخش نقشی ویژه در پردازش احساسات، حافظه احساسی و حافظه بلند مدت دارد. همچنین احساس تعلق در روابط نیز از این بخش کنترل می‌شود.

مغز و تبلیغات

مردان و زنان چه نگاهی نسبت به تبلیغات دارند؟

قابل ذکر است که مردان به بخش‌های مختلف یک تبلیغ بصورت مجزا نگاه می‌کنند:

  • متن
  • تصاویر
  • و دیگر عناصر تبلیغ

و در مجموع به دنبال یافتن یک سلسه مراتب هستند. ریسک پذیر هستند و عکس العمل‌های یکباره بیشتری نسبت به تبلیغات دارند.

اما زنان به لطف ارتباط خوب و قوی بین دو نیمکره مغز خودشان، بیشتر به تصویر بزرگتر و جامع‌تر توجه می‌کنند. به علاوه جزئیات را بیشتر می‌بینند، اما کل مجموعه باید برای آنها منطقی جلوه کند. آنها بلند مدت فکر می‌کنند و خریدهای یکباره و هیجانی کمتری دارند.

جالت توجه اینکه با وجود آنکه بخش زبانی مغز در زنان توسعه یافته تر از مردان است، اما زنان کمتر به تبلیغات متنی توجه می‌کنند. تصاویر برای آنها اهمیت بیشتری دارد، خصوصاً زمانی که در پی یافتن یک ارتباط معنا‌دار باشند.

جذابیت جنسی موجب افزایش فروش میشود

همه می‌دانیم که جذابیت جنسی ابزار خوبی برای فروش است، اما همه آن را ابزاری قوی برای فروش به مخاطبین زن نمی‌دانند.

اما تفاوت در نحوه نگاه دو جنس زن و مرد به مقوله جذابیت جنسی است. مردان نسبت به زنان بدوی‌تر بوده و نسبت به برهنگی زودتر تحریک می‌شوند.

اما زنان نیاز به رویکرد ظریف‌تری دارند. آنها نسبت به رنگ، فضا، اشاره ها و ارتباط بین عناصر حساس هستند.

زیرساخت مناسب

در کنار لحن و طراحی مناسب، انتخاب زیرساخت صحیح نیز اهمیت زیادی دارد. به دلیل وجود تفاوت در فعالیت مغزی دو جنس، این دو گروه به دنبال کانال‌های آنلاین متفاوتی هستند.

اطلاعات آماری که در این زمینه وجود دارد حاکی از این است که زنان بیشتر شبکه‌های فیسبوک، پینترست و اینستاگرام را دوست داشته و از آنها برای حفظ روابط دوستی خود استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر مردان بیشتر شبکه‌های گوگل، یوتیوپ و لینکداین را می‌پسندند و در آنها با هدف کسب اطلاعات و ارتباطت کاری فعالیت می‌کنند.

آزادسازی بازاریابی

از قدیم، بازاریابی حوزه‌ای برای مردان و از جنس مردان شناخته می‌شد و توجه کمتری در آن به زنان و علایق آنها می‌شد.

اما خوشبختانه این رویه در حال تغییر کردن است.

امروزه تعدد بازاریابان زن بیشتر است و جنش تبلیغات بیشتر زنانه است و البته بدون دلیل هم این روند را پیش نگرفته است.

تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که زنان مسئول بیش از 80% بودجه هر خانوار هستند، اما در عین حال نقشی در بیش از 85% خرید‌های غیر خانگی بر عهده دارند.

حتی تبلیغات برای اقلامی که عنوان “خودت انجام بده” (DIY) را دارند نیز با هدف زنان انجام می‌شوند. در حالیکه این قبیل محصولات بیشتر مردانه هستند، اما امروزه تصمیم برای خرید آنها توسط زنان انجام می‌گیرد.

علاوه بر این ماهیت اجتماعی زنان به صورتی است که بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. به عبارتی اگر شما یک زن را قانع کنید، با مجموعه مخاطبینی شامل 10 نفر روبرو می‌شوید.

پس در زمان اتخاذ استراتژی، توجه به تفاوت‌های فیزیکی بین مخاطبین زن و مرد اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین هرگز نباید اهمیت مصرف کننده زن کم تلقی شود. طراحی، پیام و زیرساخت: فقط موضوع ذوق و سلیقه نیست، بلکه مسئله علم‌ الحیات مطرح است.

تانی کال

بازاریابی

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *