چاق ثروتمند: مروری بر زندگی «گیب نیوئل»

“به قلم سید مجتبی محمودی”

“این مقاله در راستای سلسله همکاری‌های پردیس‌گیم و مجله بازینامه منتشر می‌شود”

بازار پی‌سی گیمینگ بخش اعظمی از رشد و محبوبیت امروز خود را مدیون شبکه مشهور Steam است. در طی نیمه دوم دهه اول قرن ۲۱ محبوبیت پلتفرم رایانه‌های شخصی به مرور کاهش یافت و مخاطبان بیشتری به سمت کنسول‌های خانگی و دستی متمایل شدند. شرکت مشهور ولو (Valve) که با وجود فرنچایزهای محبوبی مثل Counter-Strike و Portal و Half-Life جزو محبوب‌ترین شرکت‌ها نزد کاربران پلتفرم PC به شمار می‌رود، در سال ۲۰۰۳ فروشگاه «استیم» را تاسیس کرد. استیم با وجود پشتیبانی تمام وقت و اضافه شدن امکانات متعدد به مرور زمان، تبدیل به بزرگ‌ترین فروشگاه و شبکه بازی‌های رایانه‌ای شد و در حال حاضر حتی شبکه‌های Xbox Live و Playstation Network را هم پشت سر گذاشته است. اما وجود شرکت «ولو» و استیم میسر نبود اگر «گیب نیوئل» خالق‌شان وجود نداشت.

«گیب لوگان نیوئل» (Gabe Logan Newell) که آن را با القابی همچون Gaben نیز می‌شناسیم، در سوم نوامبر سال ۱۹۶۲ میلادی در سیاتل آمریکا به دنیا آمد. نیوئل در آغاز دهه ۸۰ در دانشگاه مشهور هاروارد مشغول به تحصیل شد، اما پس از سه سال ترجیح داد که برای کار در شرکت «مایکروسافت» تحصیل را ترک کند. نویل در سال ۱۹۸۳ پس از صحبت با «استیو بالمر» مدیر عامل کنونی مایکروسافت، به عنوان دویست و هفتاد و یکمین کارمند در این شرکت آغاز به کار کرد. وی به مدت سیزده سال در مایکروسافت مشغول بود و روی نسخه‌های اولیه سیستم عامل ویندوز کار کرد.

نیوئل ظاهرا از همان دوران جوانی علاقه زیادی به ثروتمند شدن داشت! چرا که در طی دوران کاری خود در مایکروسافت یک میلیون دلار برای خود پس‌انداز کرد و به این ترتیب تبدیل به یک میلیونر شد! نیوئل و سرگروه‌اش «مایک هرینگتون» در اواسط دهه نود با مشاهده عناوینی همچون DOOM و Quake به شدت جذب بازی‌های رایانه‌ای شدند. در سال ۱۹۹۶ میلادی، نیوئل و هرینگتون پس از این که یکی از کارمندان مایکروسافت به قصد فعالیت در استودیوی id Software آن جا را ترک کرد، از این شرکت جدا شدند و استودیوی Valve Corporation را تاسیس کردند. جالب این که نیوئل قرارداد تاسیس شرکت را در روز ازدواجش ثبت کرد!

استودیوی «ولو» کار خود را با ساخت یک موتور بازی‌سازی با نام GoldSrc آغاز کرد و از این موتور برای ساخت اولین بازی خود یعنی Half-Life بهره برد. عنوان «Half-Life» در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و تکانی عظیم به بازی‌های رایانه‌ای داد. بازی با وجود این که در میان خیل عظیم عناوین موفق تیراندازی اول شخص استودیوی id Software منتشر شد، اما توانست با قدرت بسیار از زیر سایه آن‌ها بیرون بیاید و با کسب میانگین نمرات ۹۶ از متاکریتیک و فروشی فوق‌العاده، به یکی از بهترین بازی‌های تاریخ منتشر شود. عنوان «Half-Life» هنوز که هنوز است به عنوان یکی از بهترین و مهم‌ترین بازی‌های تاریخ به شمار می‌رود. بازی با فروش ۹.۲ میلیون نسخه‌ای خود تا سال ۲۰۰۸ میلادی، توانست با کسب عنوان پرفروش‌ترین تیراندازی اول شخص تاریخ روی رایانه‌های شخصی وارد نسخه ۲۰۰۸ کتاب رکوردهای گینس شود. «Half-Life» اما آغاز راه موفقیت‌های ولو و نیوئل بود.

در سال ۲۰۰۰ بود که عنوان Counter-Strike منتشر شد. این بازی که در ابتدا تنها یک ماد برای بخش چند نفره Half-Life بود، در نهایت تبدیل به یک بازی مستقل شد و به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های چندنفره تاریخ بدل گشت. شرکت ولو با مدیریت نیوئل تا به حال عناوین انقلابی متعددی عرضه کرده‌اند؛ از جمله قسمت دوم Half-Life که به عقیده بسیاری بهترین بازی تاریخ به شمار می‌رود، یا عنوان Portal که در زمینه داستان‌گویی در سبک معمایی یک انقلاب به تمام معناست، یا عناوین Team Fortress 2 و Left 4 Dead که در زمینه بازی‌های چند نفره و کوآپ جزو عناوین مولف به شمار می‌روند. اما اوج موفقیت ولو را باید در خلق شبکه عظیم «استیم» دانست.

آغاز استیم

در حین ساخت «Half-Life 2 » بود که ایده استیم جرقه خورد؛ شرکت ولو برای این که عناوین آنلاین خود را متعادل و کم‌نقص کند، اقدام به عرضه پچ‌ می‌کرد که البته در عرضه این پج‌ها مشکلاتی وجود داشت. همین مورد باعث شد تا اعضای شرکت به فکر ساخت پلتفرمی بیفتند تا از طریق آن، عناوین شرکت به صورت خودکار به‌روز شود و همچنین نظارت بیشتری روی تقلب و بازی کردن غیرقانونی صورت بگیرد. پس از انجام تحقیقاتی شرکت به این نتیجه رسید که می‌تواند برخی بازی‌ها را به صورت دیجیتالی و سریع‌تر از خرده‌فروشی‌ها به دست مشتری برساند. این گونه بود که با همکاری چند شرکت از جمله مایکروسافت و «یاهو» مراحل خلق استیم در سال ۲۰۰۲ شروع شد. پس از یک سال کار و گذراندن مرحله بتا، شبکه «استیم» در دوازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی رسما آغاز به کار کرد.

در حال حاضر که سیزده سال از تاسیس استیم می‌گذرد، بیش از ده هزار بازی مختلف در این فروشگاه به فروش می‌رسد و حدود ۱۲۵ میلیون کاربر در این شبکه ثبت‌نام کرده‌اند که روزانه حدود ۱۲.۵ میلیون از این کاربران به‌صورت هم‌زمان فعال هستند. رشد بی‌نظیر استیم در حال حاضر آن را نه تنها به بزرگ‌ترین شبکه و فروشگاه بازی‌های رایانه‌ای، بلکه به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در دنیا تبدیل کرده است. به لطف رشد استیم حالا بازار رایانه‌های شخصی نیز جان گرفته و شاهد عرضه عناوین بیشتری برای این پلتفرم هستیم؛ اما بدون شک بیش‌ترین سود را از این همه رشد، چاق دوست‌داشتنی خودمان برده است.

ثروت افسانه‌ای نیوئل

گیب نیوئل  که یکی از موسسان و در حال حاضر رئیس شرکت ولو است، با درآمد فراوانی که در این سال‌ها از استیم داشته تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد دنیا شده است. طبق آخرین آماری سایت Forbes در سیزدهم ماه می سال جاری میلادی، نیوئل با داشتن ۴.۱ میلیارد دلار صد و بیست و پنجمین فرد ثروتمند دنیا و ثروتمند ترین فرد در صنعت بازی‌های رایانه‌ای است. خود نیوئل ویژگی‌های جالب و خاص خود را دارد؛ اگر به مصاحبه‌های وی دقت کنید می‌بینید که وی بیشتر از این که بازی‌های رایانه‌ای را یک هنر بداند، با آن به صورت یک کار و بیزنس برخورد می‌کند و بیشتر نگاهی تجاری به این مبحث دارد. صد البته که همین فرد با دید تجاری توانسته یکی از بهترین عناوین اول شخص را وارد بازار کند! نیوئل به شدت طرفدار نرم‌افزارهای متن باز (Open Source) است و بارها از روند محافظه‌کارانه مایکروسافت در قبال ویندوز انتقاد کرده است. با وجود این که اکثر عناوین ولو برای کنسول‌های نیز منتشر شده، اما خود نیوئل نگاه خیلی خوبی به کنسول‌ها ندارد و همچنین چند سال پیش به شدت از سرویس Xbox Live مایکروسافت انتقاد کرده بود.

نیوئل ۵۴ ساله هم اکنون به همراه همسر و دو فرزند خود در شهر Bellevue در حاشیه سیاتل زندگی می‌کند. نیوئل علاقه فراوانی به چاقو نیز دارد و کلکسیون او در خانه‌اش شامل ۶۰۰ چاقوی مختلف است!

گیب نیوئل در حال حاضر تبدیل به یکی از موفق‌ترین افراد چه در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و چه در خارج آن است. مدیریت وی و روش حاکم بر شرکت ولو باعث موفقیت روز افزون این شرکت شده است. شرکت ولو در حال حاضر با سود کلانی که از استیم عایدش می‌شود، روزگار خوش و بدون نگرانی‌ را می‌گذراند؛ اما طرفداران به شدت مشتاق ساخت یک بازی جدید از سوی این شرکت هستند. طی این سال‌ها به کنایه گفته شده است که عدد 3 برای ولو نفرین شده است زیرا بازی‌های مطرح و جریان‌سازی نظیر Half-Life و Portal و L4D هیچیک به نسخه سوم نرسیدند و باید اعتراف کرد که براساس سیاست‌های اخیر ولو، احتمال توسعه عناوینی درآمدزا نظیر DOTA و مشتقات آن (که آخرینش Artifact است) بیش از عناوین داستان‌محور قدیمی این شرکت است.

در آخر دیدگاه شما در مورد “گیب نیوئل” مرد دوست‌داشتنی و ثروتمند دنیای بازی چیست؟

این مقاله با تلاش دوستان ما در مجله تخصصی بازینامه تهیه شده است و شما در جهت حمایت از این تیم مستقل، می توانید شماره های مختلف مجله را در اینجا دریافت کنید.


نوش

پردیس گیم

  • ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی

    بیوگرافی ناصر ملک مطیعی ناصر ملک مطیعی (۱۳۰۹-۱۳۹۷) در تهران متولد شد. او دیپلم خود را در ر…
  • بیوگرافی ناصر چشم آذر

    بیوگرافی ناصر چشم آذر

      بیوگرافی ناصر چشم آذر ناصر چشم آذر در دهمین روز دی‌ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد. پدر…
  • DiCaprio

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو

    بیوگرافی لئوناردو دی‌کاپریو لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) در یازده…
  • بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence

    بیوگرافی جنیفر لارنس – Jennifer Lawrence از جنیفر لارنس به عنوان مهم‌ترین دلبر آمریک…
  • Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean

    بیوگرافی شون بین – Sean Bean شائون مارک “شون” بین (به انگلیسی: Shaun Mark “Sean” Bean) باز…
  • بیوگرافی چارلز دنس – Walter Charles Dance

    والتر چارلز دنس (انگلیسی: Walter Charles Dance؛ زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۴۶) یک هنرپیشه اهل بریتانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *