سونی امسال با دست پر به نمایشگاه جهانی موبایل آمده بود. این شرکت از چهار گوشی هوشمند جدید رونمایی کرد. گل سر سبد این اسمارت فون‌ها، اکسپریا ایکس زد پریمیوم است. البته این فبلت تنها دستگاه رده بالای معرفی شده از سوی سونی نبود. ژاپنی‌ها از یک مدل جمع و جورتر این گوشی پرچم‌دار نیز پرده‌برداری کردند؛ اکسپریا ایکس زد اس.

آیا اکسپریا ایکس زد اس می‌تواند تبدیل به گوشی هوشمندی محبوب شود و یا مانند برخی از اسمارت فون‌های رده بالای سونی در سال‌های گذشته، نظرات را به اندازه‌ی کافی جلب نخواهد کرد؟ زمان به این سؤال قطعاً پاسخ خواهد داد.

ابتدا مشخصات کلیدی سونی اکسپریا ایکس زد اس را به صورت خلاصه با یکدیگر مرور می‌کنیم:

  • اندروید 7 نوقا
  • ابعاد 146 در 72 در 8.1 میلی‌متر و وزن 161 گرم
  • صفحه‌ی نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن تصویر فول اچ دی (1080 در 1920)
  • تراشه‌ی اسنپدراگون 820 شرکت کوالکام
  • 4 گیگابایت حافظه‌ی اجرایی (RAM)
  • دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی
  • دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی
  • باتری 2900 میلی‌آمپری
  • حافظه‌‌ی داخلی از 32 تا 64 گیگابایتی با امکان افزایش از طریق درگاه حافظه‌ی خارجی

طراحی

اکسپریا ایکس زد اس شباهت فراوانی به گوشی نسل گذشته‌اش، یعنی اکسپریا ایکس زد، دارد. اما سونی برای تنوع این اسمارت فون را در رنگ‌های جدیدی برای خرید فراهم آورده است؛ این دستگاه در سه رنگ آبی یخی، نقره‌ای گرم و مشکی قابل خریداری است.

حاشیه‌ی پنل جلو در کناره‌ها بسیار کم است، اما در بالا و پایین با حاشیه‌های فراوانی روبرو هستیم. عرض کم ایکس زد اس باعث می‌شود که در دست گرفتن آن آسان باشد. نکته‌ی جالب این است که ابعاد این گوشی هوشمند، دقیقاً با اکسپریا ایکس زد یکسان است و البته شباهات این دو اسمارت فون به همین جا ختم نمی‌شود.

عملکرد و دوربین

یکی دیگر از شباهات میان اکسپریا ایکس زد اس و ایکس زد، در تراشه‌ی آن‌ها است. هر دوی این گوشی‌ها به یک چیپست اسنپدراگون 820 مجهز هستند. باتری هر دو نیز 2900 میلی‌آمپری است و حسگر 12 مگاپیکسلی دوربین جلو نیز یکسان است!

استفاده از چیپ اسنپدراگون 820 در این اسمارت فون کمی ناراحت کننده است. سونی حتی به تراشه‌ی جدیدتر اسنپدراگون 821 نیز روی نیاورده است، در حالی که بسیاری از شرکت‌ها تصمیم دارند تا در پرچم‌دار سال 2017 خود، چیپست اسنپدراگون 835 را بگنجانند.

از تراشه که بگذریم، اکسپریا ایکس زد اس، با بهبودهایی نسبت به مدل نسل قبل همراه شده است. افزایش حافظه‌ی رم به 4 گیگابایت و پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت به صورت همزمان فعال، از جمله‌ی این بهبودهاست. دوربین اصلی این گوشی هوشمند نیز اکنون از قابلیت جذاب ضبط ویدیوهای سوپر اسلوموشن (960 فریم بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند.

انتظارات، قیمت و زمان عرضه

سونی اکسپریا ایکس زد اس در روز 5 ماه آوریل سال جاری میلادی، 2017 (مصادف با تاریخ 16 فروردین ماه سال 1396)، روانه‌ی بازار خواهد شد و دارای برچسب قیمتی معادل 699.9 دلار آمریکا خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *