مقایسه اندروید با iOS

در این متن به مقایسه اندروید با iOS می‌پردازیم تا قابلیت‌ها، مزایا و مضرات این دو سیستم عامل پرطرفدار را در کنار هم بررسی کنیم.

اگر در فکر خرید یک گوشی هوشمند جدید هستید، احتمال اینکه یکی از سیستم عامل‌های اندرویدگوگل یا آی او اس اپل را اجرا کند، بسیار زیاد است. به گفته IDC، این دو سیستم عامل بیش از ۹۹ درصد از تمام گوشی های هوشمند جدید را که در طول سال گذشته خریداری شده‌اند را به خود اختصاص داده‌اند و در سال ۲۰۱۷ این رقم  به ۹۹.۷ درصد افزایش یافته است. مایکروسافت با ویندوزفون تقریبا کنار گذاشته‌ شده‌اند، بلک بری در حال حاضر دستگاه‌های اندرویدی می‌سازد و گزینه‌های اندک دیگری نیز وجود دارد که ارزش ندارد به آنها اشاره کنیم. خبر خوب این است که هر دو سیستم عامل گوشی‌های هوشمند عالی هستند. آنها به مراتب موارد مشترک بیشتری نسبت به تفاوت‌هایشان دارند، اما برخی تفاوت‌های مهم نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. ما قصد داریم به مقایسه اندروید با iOS بپردازیم و برنده هر کدام از بخش ها را انتخاب کنیم. در نهایت انتخاب بهترین پلتفرم به شما بستگی دارد. مواردی را که برای شما بیشتر اهمیت دارد را انتخاب کنید، تعداد پیروزی‌ها را در آن دسته‌ها بشمارید، و سپس می‌توانید از بین‌شان یکی را انتخاب کنید.

مقایسه اندروید با iOS

قیمت

مقایسه اندروید با iOS

 

اپل همواره از لحاظ قیمت‌گذاری در انتهای بازار بوده است. آیفون ایکس با قیمت اولیه ۱۰۰۰ دلار، به یک سطح کاملا جدید دست یافت. قیمت آیفون ۸ پلاس از ۸۰۰ دلار و آیفون ۸ از ۷۰۰ دلار شروع می شود. اگر نمی‌خواهید این مقدار را صرف کنید، می‌توانید سراغ آیفون  ۶ اس دو ساله با قیمت ۴۵۰ دلار یا آیفون اس‌ای کوچک با قیمت ۳۵۰ دلار بروید. از این ارزان‌تر چیزی پیدا نمی‌کنید، مگر اینکه به سراغ بازار دست دوم بروید.

در مقیاس و تنوع زیاد، هیچ چیز رقیب اندروید نیست. به عنوان مثال، گوشی‌های جدید پیکسل ۲ گوگل و گلکسی نوت سامسونگ تقریبا با آیفون اپل هم قیمت‌اند، اما انتخاب‌های زیادی در میان گوشی‌های ارزان قیمت از طیف وسیعی از تولید کنندگان مختلف نیز وجود دارد. و پلتفرم ‌‌آن طوری بهینه سازی شده که روی سخت افزار ضعیف هم اجرا شود. واقعیت این است که اندروید همچنین در بخش در اپلیکیشن‌های رایگان نیز حرف اول را می‌زند و انتخاب بهتری برای بودجه‌های کم است.

برنده‌: اندروید

اپلیکیشن‌ها

مقایسه اندروید با iOS: اپلیکیشن ها

 

بیایید با نگاهی به اعداد و ارقام شروع کنیم. این اعداد تعداد تقریبی برنامه‌هایی است که در فروشگاه گوگل پلی و اپل استور پیدا می‌کنید:

  • اپلیکیشن‌های اندرویدی: ۲.۸ میلیون
  • اپلیکیشن‌های آی او اس: ۲.۲ میلیون

اگر بخواهیم صادق باشیم اعداد بهترین معیار مقایسه نیستند، زیرا اکثر ما تنها از چندین برنامه استفاده می‌کنیم و محبوب‌ترین آنها در هر دو سیستم عامل موجود است. به طور سنتی، iOS همیشه به عنوان یک پلتفرم سودآور برای توسعه دهندگان بوده است، بنابراین تمایل به برنامه‌های جدید برای اولین بار در آن ظاهر می شود، اما این وضعیت با رشد روزافزون سهم بازار اندروید در حال تغییر است. در ایالات متحده هنوز آی او اس در صدر است، اما توسعه دهندگان به طور فزاینده‌ای در حال کار روی اندروید هستند.

پلی استور همچنان دارای درصد بالاتری از برنامه‌های رایگان نسبت به اپ استور است. اما بهترین بازی‌های موبایل هنوز ابتدا برای iOS ارائه می‌شوند و همیشه برای اندروید ارائه نمی‌شوند. در نهایت، کیفیت، کمیت را شکست می‌دهد و بنابراین این یک برد کوچک برای آی او اس است.

برنده‌: iOS

فروشگاه اپلیکیشن

مقایسه اندروید با iOS: فروشگاه اپلیکیشن

 

سازماندهی میلیون‌ها برنامه و بازی دشوار است و هیچگدام از دو فروشگاه گوگل پلی و اپ استور این کار را به درستی انجام نمی‌دهند. به طور کلی، برنامه فروشگاه اپل که در iOS 11  دوباره طراحی شده، تجربه مرور بهتری را در تلفن شما فراهم می‌کند و پیشنهادهای مناسب‌تری ارئه می‌دهد. فروشگاه پلی برای جستجوی آسان‌تر است و می‌توانید برنامه‌ها را از مرورگر وب روی رایانه یا لپ تاپ خود، روی موبایلتان نصب کنید.

می‌توانید برنامه‌های خود را با استفاده از اثر انگشت خود از طریق TouchID بر روی گوشی اپل خریداری کنید؛ اما می‌توانید همین کار را برای فروشگاه پلی در گوشی‌های اندروید دارای سنسور اثر انگشت هم تنظیم کنید. فروشگاه پلی برای خرید، یک سیاست بازپرداخت بدون تقاضای ۲ ساعته دارد و به همین علت یک امتیاز کسب می‌کند. برخی از برنامه‌های مشکوک در هر دو فروشگاه وجود دارند، اما اپل عموما در مورد مسدود کردن برنامه‌های خاص سخت گیرتر است. این می‌تواند یک نکته خوب برای کیفیت کلی باشد، اما اگر به دنبال چیزی مانند شبیه ساز بازی‌های کنسول‌های کلاسیک هستید، این یک نکته منفی است. اپ استور در این بخش از مقایسه اندروید با iOS به دلیل قابلیت استفاده‌ و سرپرستی محتوای بهتر، برنده است.

برنده: iOS

فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین

نصب اپلیکیشن از منابعی غیر از گوگل پلی بر روی اندروید بسیار ساده است .کافی‌ست گزینه‌ای را در تنظیمات تیک بزنید و یک APK دانلود کنید و آن را نصب کنید همچنین فروشگاه‌های دیگری به جز  Play Store برای اندروید وجود دارد، اما نصب برنامه از منابعی به جز گوگل پلی میتواند شما را به خطر بیاندازد و به اشتباه بدافزار نصب کنید. اپل مخالف فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث است. اگر شما انتخاب گسترده‌تر از برنامه ها و نصب برنامه از منابع مختلف را می‌خواهید، انتخاب شما واضح است.

برنده: اندروید

عمر باتری و شارژ

مقایسه اندروید با iOS: عمر باتری و شارژ

 

یکی از بزرگترین مشکلات برای صاحبان گوشی‌های هوشمند، عمر باتری است. مقایسه دو سیستم عامل دشوار است زیرا هیچ سخت‌افزار مشترکی ندارند. ما میتوانیم بگوییم که iOS برای حداکثر استفاده از باتری در هر میلی‌آمپرساعت بهینه سازی شده است. بااینحال می‌توانید یک دستگاه اندرویدی با یک باتری بسیار بزرگ‌تر خریداری کنید که به آسانی از آیفون فراتر می‌رود.

هر دو پلتفرم اندروید و iOS به شما اجازه می‌دهند تا مقدار استفاده شده از باتری توسط برنامه‌ها را ببینید، اما تنها اندروید تخمینی از عمر باتری را نشان می‌دهد. هر دو پلتفرم حالت‌های صرفه‌جویی در مصرف را ارائه می‌دهند که می‌توانند عمر باتری را با محدود کردن عملکرد، اتصال و دیگر ویژگی‌هایی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، افزایش دهند اما این قابلیت بیشتر در اندروید قابل تنظیم است.

برای یک مدت طولانی، اندروید مزیت بزرگی در بخش شارژ داشت، زیرا بسیاری از گوشی‌های اندروید قابلیت شارژ سریع و شارژ بی سیم را ارائه می‌دادند. اما اکنون، آیفون ۸ و ۸ پلاس و آیفون ایکس هم شارژ بیسیم و شارژ سریع را ارائه می‌دهند. همچنین شما باید آداپتور شارژ سریع را به طور جداگانه خریداری کنید، در حالی که شارژر سریع معمولا در جعبه‌ی یک گوشی اندرویدی ارائه می‌شود.

مقایسه اندروید با iOS در این بخش دشوار نیست، اندروید برنده است.

برنده: اندروید

به‌روزرسانی‌ها

مقایسه اندروید با iOS: به روز رسانی ها

 

در سیستم عامل iOS به طور منظم بروزرسانی نرم افزارها و وصله‌های امنیتی ارائه می‌شوند. اگر می‌خواهید همان تجربه را در اندروید داشته باشید، باید یکی از تلفن‌های پیکسل گوگل را خریداری کنید. سهم نسخه‌های مختلف آی او اس بر روی گوشی‌های آیفون بر اساس تحقیق میکس پنل (Mixpanel) به شرح زیر است:

  • آی او اس ۱۱: ۴۹.۱۸ درصد
  • آی او اس ۱۰: ۳۹.۰۳ درصد
  • نسخه‌های قدیمی‌تر: ۱۱.۷۹ درصد

در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد از تمام دستگاه‌های iOS آخرین نسخه را اجرا می‌کنند. در مقابل، تنها ۰.۲ درصد از دستگاه‌های اندرویدی در حال اجرای آخرین ورژن اندروید یعنی Oreo هستند. سهم نسخه‌های مختلف اندروید روی گوشی‌های اندرویدی با توجه به وبسایت رسمی گوگل دولوپرز به شرح زیر است:

  • اندروید ۸.۰ اوریو: ۰.۲ درصد
  • اندروید ۷.۱ نوقا: ۲ درصد
  • اندروید ۷ نوقا: ۱۵.۸ درصد
  • اندروید ۶ مارشمالو: ۳۲ درصد
  • اندروید ۵.۱  لالی پاپ: ۲۱ درصد
  • اندروید ۵.۰ لالی پاپ: ۶.۷ درصد
  • اندروید ۴.۴ کیت کت: ۱۴.۵ درصد
  • نسخه‌های قدیمی‌تر: ۷.۸ درصد

اگر آخرین قابلیت‌ها، رفع اشکالات و به‌روزرسانی‌های امنیتی را می‌خواهید، باید آی او اس را انتخاب کنید.

برنده: iOS

قابلیت‌های شخصی‌سازی

مقایسه اندروید با iOS: قابلیت های شخصی سازی

 

شخصی‌سازی همواره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید بوده است. عوض کردن تم روی اندروید بسیار ساده است، می‌توانید طرح‌بندی مورد نظر خود را بر روی صفحه اصلی خود تنظیم کنید، ویجت‌ها و کلیدهای میانبر را اضافه کنید و حتی تمام رابط کاربری خود را با لانچرها تغییر دهید.

می‌توانید در iOS، پس زمینه را تنظیم کنید و پشتیبانی محدودی برای ویجت‌ها وجود دارد، اما چیزی شبیه به سطح آزادی اندروید ندارید. اندروید همچنین به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های شخص ثالث را به عنوان گزینه‌های پیش‌فرض برای بسیاری از ویژگی‌هایی که هنوز در iOS قفل هستند، تنظیم کنید. اگر شما از تغییر دادن ظاهر سیستم عامل لذت می‌برید، یا شما یک جلوه واقعا منحصر به فرد و شخصی سازی شده برای صفحه اصلی خود می‌خواهید، پس اندروید پلتفرم مناسب برای شماست.

برنده: اندروید

دسترسی

مقایسه اندروید با iOS: دسترسی

 

درست است که اندروید از آی او اس پیچیده‌تر است، اما نیازی نیست خود را درگیر گزینه‌هایی که نمی‌خواهید، کنید. هردو پلتفرم دامنه‌ی خوبی از ویژگی‌های دسترسی ارائه می‌دهند.

اگر شما به دنبال یک دستگاه برای یک فرد سالخورده یا یک تکنوفوب هستید، پس برخی از پیشنهادات تخصصی را برای اندروید پیدا خواهید کرد. طراحان اندروید تمایل دارند تا جایی که ممکن است رابط کاربری ساده باشد. تولیدکنندگانی مانند سامسونگ گزینه‌هایی مانند “حالت آسان” دارند که رابط کاربری را بزرگتر کرده و تجربه کاربری را ساده می‌کند و یا می‌توانید یک برنامه شخص ثالث را برای انجام این کار انتخاب کنید. برنامه‌های خوب زیادی برای افراد مسن در اندروید و iOS وجود دارد.

در نهایت استفاده‌ از آی او اس در بعضی زمینه‌های مهم ساده‌تر و آسان‌تر است. این یکپارچگی در تمام دستگاه های iOS وجود دارد، در حالی که اندروید روی دستگاه‌های مختلف سازنده‌های مختلف کمی متفاوت است. در مجموع گوشی‌های iOS  از همه گوشی‌های اندروید پیچیدگی کمتری دارند و ساده‌تر هستند، هر چند اندروید خام گوگل نیز ظریف و قابل دسترس است.

برنده: iOS

تماس‌ها و پیام‌ها

مقایسه اندروید با iOS: تماس ها و پیام ها

 

عملکرد برقراری تماس و پیام رسانی در هر دو سیستم عامل خوب است، اما می‌تواند در اندروید گیج کننده باشد. به نظر می‌رسید گوگل می‌خواهد همه چیز را به Hangouts بسپرد، که کارهای پیام‌ها، پیامک، چت ویدئویی، چت گروهی و… را از طریق وای‌فای یا شبکه داده، انجام دهد اما بعد از آن، Allo و Duo به طور گیج کننده‌ای منتشر شدند. همچنین اپ پیام‌های اندرویدی نیز وجود دارد که “گوگل مسنجر” خوانده می‌شود و برنامه پیش فرض پیام‌رسانی است. بدتر از این شرایط، بسیاری از تولید کنندگان گزینه‌های خود را ارائه می‌دهند. بسیاری از تلفن‌های اندروید، اپ پیام‌رسانی و شماره‌گیر خود را علاوه بر برنامه‌های پیام رسانی گوگل ارائه می‌دهند، یا اپ‌های گوگل را حذف می‌کنند.

FaceTime و iMessage بر روی هر آیفون و آیپد نصب شده‌اند، که ارتباط برقرار کردن با دوستان و خانواده را بسیار آسان می‌کنند. استفاده از iMessage بسیار آسان است، با اینحال هنگام برقراری ارتباط با دیگر کاربران آیفون، حتی بهتر هم کار می‌کند. یکپارچه سازی با برنامه‌های شخص ثالث، برچسب‌های سرگرم کننده، گیف‌ها و امکانات بیشتری در iMessage خواهید یافت. iOS به خاطر انسجام و سهولت استفاده از آن، برنده‌ی این بخش است.

برنده: iOS

ایمیل

مقایسه اندروید با iOS: ایمیل

 

کاربرد و تنظیم برنامه‌های ایمیل پیش‌فرض در اندروید و آی او اس بسیار آسان است. شما می‌توانید چندین حساب ایمیل در آن‌ها داشته باشید و اگر مایلید آنها را در یک صندوق ورودی مشاهده کنید. اندروید و iOS طیف گسترده‌ای از برنامه‌های ایمیل شخص ثالث را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. با اینحال، Gmail برنامه پیش فرض قوی‌تری نسبت به Mail آی او اس است. از آنجا که جیمیل محبوب‌ترین آدرس ایمیل در جهان است، منطقی است که برنامه Gmail برنده باشد. همچنین می‌توانید آدرس‌های ایمیل خود از دیگر ارائه دهندگان ایمیل را نیز به Gmail اضافه کنید.

تنها مسئله این است که گوشی‌های اندروید اغلب برنامه‌های ایمیل متفاوتی که توسط سازندگان گوشی ساخته شده‌اند را ارائه می‌دهند که ممکن است خوب باشد یا نباشد.

برنده: اندروید

اپلیکیشن نقشه

مقایسه اندروید با iOS: اپلیکیشن نقشه

 

به عنوان سیستم‌ ناوبری جدیدتر، نقشه‌های اپل شروع خوبی نداشتند، اما به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند. ویژگی‌های کلیدی مشابه هستند، شما می‌توانید نقشه‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنید، برآوردی دقیق از شرایط ترافیکی فعلی داشته باشید و جهات را برای رانندگی و یا راه رفتن پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید وسایل حمل‌ و نقل عمومی را پیدا کنید. همه آن‌ها به خوبی کار می‌کنند و شما را تا مقصد راهنمایی می‌کنند.

یک چیز که Maps گوگل ارائه می‌دهد ولی اپل از آن بی‌بهره است، مسیرهای دوچرخه سواری است. به طور کلی، مقیاس و کیفیت نقشه‌های گوگل عالی است و عموما دقیق‌تر از نقشه‌های اپل هستند، اما دقت آن می‌تواند از مکان به مکان متفاوت باشد. ما همیشه نقشه‌های گوگل را انتخاب می‌کنیم. البته می‌توانید آن را روی iOS نصب کنید، ولی کارایی آن در اندروید بهتر است، زیرا این برنامه ناوبری پیش‌فرض اندروید است.

برنده: اندروید

دوربین

مقایسه اندروید با iOS: دوربین

 

این دسته برای مقایسه دشوار است. در گذشته، ما استدلال کرده‌ایم که اپل بهترین عملکرد را در نورپردازی، پردازش رنگ و سایر جزئیات دارد، اما آخرین گوشی‌های هوشمند اندرویدی تردیدهای زیادی در این زمینه ایجاد کرده‌اند. پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال گوگل یکی از بهترین دوربین‌هایی را دارند که ما تا به حال از آن استفاده کرده‌ایم، اما آیفون ۸ پلاس در حال نزدیک شدن به رقبا است و انتظار داریم که دوربین آیفون ایکس چیزی ویژه باشد.

در حالی که اکثر پرچمدارهای فعلی اندرویدی، دوربینی خوب یا بعضی اوقات عالی دارند، کیفیت دوربین میان‌رده‌های اندرویدی بسیار متفاوت‌اند و به کیفیت دوربین آیفون‌ها نمی‌رسند. همانطور که انتظار می‌رود، اکثر تلفن‌های همراه اندروید دوربین‌هایی با کیفیت پایین‌تر نسبت به آیفون‌ها دارند.

برنده: آی او اس

نسخه‌ی پشتیبان عکس‌ها

مقایسه اندروید با iOS: نسخه پشتیبان عکس ها

 

اگر از برنامه Photos در اندروید استفاده می‌کنید، می‌توانید به صورت خودکار از تمام عکس‌ها و ویدیوهای خود نسخه‌ی پشتیبان بگیرید. شکی نیست که Google Photos بهترین گزینه است، زیرا فضای ذخیره‌سازی نامحدود ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید برای فضای نامحدود، رزولوشن تصاویر حداکثر می‌تواند ۱۶ مگاپیکسل و رزولوشن ویدیو p1080 باشد.

می‌توانید از عکس‌ها و فیلم‌ها با رزولوشن اصلی با iCloud یا Google Photos پشتیبان بگیرید، اما شما فقط ۵ گیگابایت فضای آزاد در iCloud در مقایسه با ۱۵ گیگابایت در Google Drive دریافت می‌کنید. اگر یک تلفن پیکسل گوگل دارید، می‌توانید ازعکس‌ها و ویدیوها با رزلوشن کامل و فضای نامحدود در Google Photos پشتیبان بگیرید.

مقایسه اندروید با iOS در این دسته پیچیده است، چراکه اپ پیش فرض در iOS آیکلود است، با اینحال می‌توانید از Google Photos در iOS استفاده کنید. اما از آنجایی که اکثر مردم با گزینه پیش فرض کار می‌کنند، ما در اینجا اندروید را برنده می‌دانیم.

برنده: اندروید

فضای ابری

مقایسه اندروید با iOS: فضای ابری

 

اپل همچنان در زمینه ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان گیری اتوماتیک ضعیف است. گوگل درایو ۱۵ گیگابایت را به صورت رایگان ارائه می‌دهد و از پلتفرم‌های دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. شما فقط ۵ گیگابایت را با آیکلود دریافت می‌کنید که تنها با ویندوز، مک و آی او اس کار می‌کنند.

اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، گوگل درایو با قیمت ۲ دلار در هر ماه (۲۴ دلار در سال)، ۱۰۰ گیگابایت فضا ارائه می‌دهد، اما اپل قیمت‌های خود را برای مطابقت کاهش داده است. اپل  با ۱ دلار در ماه  ۵۰ گیگابایت حجم در اختیارتان می‌گذارد. هر دو آنها ۱ ترابایت فضا را با ۱۰ دلار در هر ماه ارائه می‌دهند.

ذخیره‌سازی ابری اندروید، آسان‌تر و موثرتر از iCloud است، همچنین می‌توانید از گوگل درایو بر روی آیفون استفاده کنید، در حالی که iCloud تنها در iOS است.

برنده: اندروید

دستیار صوتی

مقایسه اندروید با iOS: دستیار صوتی

 

می‌توانید بسیاری از موارد مشابه را با Siri اپل و Google Assistant انجام دهید، اما Siri بیشتر شبیه یک همکار ساده برای تنظیم قرار ملاقات‌های تقویم، جستجو در وب یا برقراری تماس است اما Google Assistant یک لایه اضافی دارد. می‌تواند به طور پیش‌فرض پیشنهادات مفید ارائه دهد و تعامل بیشتری دارد؛ مثلا به شما بازی‌های سرگرم کننده و اطلاعات متنی بر اساس آنچه شما انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌دهد و دقیق‌تر و کاربردی‌تر از سیری است.

برنده: اندروید

امنیت

مقایسه اندروید با iOS: امنیت

 

اندروید کمی بیشتر از iOS در معرض بدافزار قرار می‌گیرد؛ اما کمی درباره‌ی آن اغراق شده است. حقیقت این است که بیشتر مردم هرگز به مشکل برنمی‌خورند، زیرا برای دانلود اپ به خارج از گوگل پلی مراجعه نمی‌کنند. تولیدکنندگان خاص مانند سامسونگ تلاش‌های بیشتری برای افزایش امنیت در فروشگاه‌ها انجام داده‌اند. اما ماهیت بروزرسانی در بسیاری از دستگاه‌های اندروید می‌تواند آن‌ها را از آپدیت‌های مهم امنیتی محروم کند.

بروزرسانی سریع در حال حاضر از همیشه مهم‌تر است، زیرا نقض‌های امنیتی در حال تبدیل شدن به مشکلاتی جدی‌تری هستند. اندروید در زمینه‌ی بروزرسانی ضعیف‌تر است مگر اینکه شما یک دستگاه اندرویدی با اندروید خام داشته باشید. میلیون‌ها گوشی اندرویدی هنوز نرم افزاری را اجرا می‌کنند که سال‌های پیش ارائه شده‌اند که می‌توانند در برابر بدافزارهایی آسیب پذیر باشند، مانند Heartbleed و Stagefright.

اپل در حال حاضر از لحاظ امنیت در سطح خوبی قرار دارد و همچنین بر بهبود امنیت برای مصرف کنندگان عمومی، مخصوصا با Touch ID و  FaceID که در آینده با آیفون X می‌آید، کار کرده است. نظارت دقیق اپل بر روی اپ‌ها و توانایی بروزرسانی سریع بیشتر دستگاه‌ها، آن را یک پله بالاتر از اندروید قرار می‌دهد. این شرکت همچنین داده‌ها را در iMessage و سایر برنامه‌ها رمزگذاری می‌کند.

اپل اولویت اول را به حریم خصوصی کاربر می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید با دانستن اینکه اطلاعات شخصی شما توسط اپل ذخیره و یا خوانده نمی‌شود، احساس امنیت کنید. همچنین تمام اطلاعات رمزگذاری می‌شوند. اندروید برخی از داده‌ها را رمزگذاری می‌کند، اما از حریم خصوصی شما کمتر محافظت می‌شود. گوگل داده‌های شما را برای تبلیغ و فروش بهتر محصولات، ذخیره می‌کند. داده‌های شما همچنین برای ارائه‌ی هوش مصنوعی بهتر، ذخیره شده و خوانده می‌شوند.

گوگل اعلام کرده است که حفاظت کامل از حریم خصوصی کاربران و در عین حال ارائه‌ی سرویس‌های هوش مصنوعی، بسیار چالش‌براگیز است اما برخی از کارشناسان امنیتی و اپل استدلال می‌کنند که گوگل تعاملی غلط بین حریم خصوصی و هوش مصنوعی ارائه می‌کند. اپل حتی با FBI به مبارزه ادامه داد تا حق رمزگذاری را تضمین کند. نمی‌توان این کار اپل را نادیده گرفت.

iOS امن‌ترین و بهترین پلتفرم از لحاظ حفظ حریم خصوصی کاربر است و این حقیقتی غیر قابل انکار است. اگر به حریم خصوصی و امنیت اهمیت می‌دهید، به سراغ آیفون بروید.

برنده: iOS

روت کردن، بوتلودر و جلبریک

مقایسه اندروید با iOS: روت کردن، بوتلودر و جلبریک

 

روت کردن دستگاه برای همه مناسب نیست، اما اگر می‌خواهید دسترسی به روت دسترسی داشته باشید و کنترل کامل دستگاه‌تان در دست خودتان باشد، روت کردن راه دستیابی به این هدف است. روت کردن به شما امکان دسترسی به برنامه‌های بیشتر، نصب آخرین بروزرسانی‌های سیستم عامل، پوسته‌های جدید نرم‌افزارها برای زیبا کردن محیط کاربری، امکان از بین بردن ویروس‌ها، امکان بالقوه برای افزایش سرعت و عمر باتری دستگاه و موارد دیگر را می‌دهد.

بسیاری از OEM‌ها (سازندگان اصلی تجهیزات) اندرویدی همچنین راهی برای باز کردن قفل بوت لودر ارائه می‌دهند که تعیین می‌کند که سیستم عامل چگونه بر روی دستگاه شما بارگیری شود. اپل به طور کامل با چنین کاری مخالف است. جلبریک یک گزینه برای آی او اس است که به شما امکان دانلود و نصب برنامه‌ها را از خارج از اپ استور و دور زدن بعضی از محدودیت‌های دیگر را می‌دهد.

برنده: اندروید

وسایل جانبی

مقایسه اندروید با iOS: وسایل جانبی

 

صاحبان آیفون و آیپد به طور متوسط پول بیشتری را نسبت به صاحبان دستگاه‌های اندرویدی صرف لوازم اضافه می‌کنند. اپل اکوسیستمی عالی برای لوازم جانبی تلفن‌ها و تبلت‌هایش ایجاد کرده‌ است. لوازم جانبی و قاب‌های بیشتری برای گوشی‌های اپل نسبت به هر دستگاه دیگری ارائه می‌شوند اما دستگاهی مثل گلکسی اس ۸ سامسونگ با اختلاف کمی در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، دستگاه‌های اندروید استاندارد میکرو یواس‌بی یا یو‌اس‌بی تایپ C را به کار گرفته‌اند، درحالیکه اپل بر روی کابل لایتنینگ اختصاصی خود اصرار می‌ورزد. این بدان معناست که اگر آیفون ندارید، یافتن شارژر بسیار ساده‌تر است. این اغلب به این معنی است که برای تهیه‌ی شارژر باید یک آداپتور اپل با قیمت بالا تهیه کنید. تولیدکنندگان لوازم جانبی ممکن است iOS را  به عنوان هدف اصلی انتخاب کنند، اما احتمال یافتن وسیله‌ای بدون پشتیبانی از میکرو USB بسیار کم است.

نکته‌ی منفی دیگر در برابر اپل در اینجا مربوط به رها کردن پورت استاندارد ۳.۵ میلیمتری صوتی است که این کار با آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس آغاز شد. یک آداپتور تبدبل در جعبه وجود دارد، اما ممکن است آن را گم کنید. تنوع هدفون‌هایی با جک ۳.۵ میلیمتر بیشتر از هدفون‌هایی با پورت لایتنیگ است. البته در حال حاضر برخی از گوشی‌های اندروید جک هدفون را حذف کرده و USB-C را جایگزین کرده‌اند، بنابراین ممکن است این شرایط دیگر یک تفاوت قلم‌داد نشود.

لازم به ذکر است که اکوسیستم محصولات اپل با هم سازگاری بهتری دارند. آیپد، اپل واچ، مک بوک و محصولات هوم کیت همه باهم در هماهنگی کامل کار می‌کنند. MacOS، WatchOS، و iOS همگی به خوبی متصل شده‌اند و تمام محصولات اپل روی یک صفحه به آسانی کار می‌کنند.

از آنجا که گوشی‌های اندروید توسط تولید کنندگان مختلفی تولید می‌شوند، اکوسیستم‌های محصولات متفاوت هستند. سامسونگ یک اکوسیستم عالی دارد و تلفن های اندرویدی از Chromecast و Android Wear پشتیبانی می‌کنند. با اینحال، کاملا یکپارچه نیستند.

به طور کلی، با در نظر گرفتن تمام لوازم جانبی موجود، گزینه‌های بیشتری برای یک آیفون موجود است، بنابراین iOS در اینجا با کمی چشم پوشی برنده است

برنده: iOS

نتیجه‌گیری

به طور کلی، اندروید در ۱۰ بخش و iOS در ۸ بخش برنده شدند، اما iOS در بعضی از مهمترین بخش‌ها برنده شد؛ برای مثال ما فکر نمی‌کنیم که روت کردن یا فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین برای بسیاری از افراد در حد قابلیت‌های دسترسی و امنیت مهم باشد. مقایسه این دو بسیار دشوار است. از آنجایی که اپل سخت افزار و نرم افزار را کنترل می‌کند، می‌بینید که iOS در تمام دستگاه‌ها  تجربه‌ای یکنواخت را ارائه می‌دهد.

مقایسه مستقیم آخرین نسخه‌های اندروید و آی او اس چندان نماینده‌ی تجربه بیشتر افراد نخواهد بود، زیرا اکثر دستگاه‌های اندروید آخرین نسخه را اجرا نمی‌کنند. تجربه ای که با هر کدام کسب می‌کنید بسیار پیچیده‌تر است زیرا بیشتر سازندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی رابط کاربری خود را به جای اندروید خام ارائه می‌دهند، در نتیجه تفاوت زیادی بین استفاده از پیکسل ۲ گوگل، سامسونگ گلکسی اس ۸ و الجی جی ۶ وجود دارد.

اگر تصمیم به تهیه‌ی یک دستگاه اندرویدی دارید، مطمئن شوید که کمی تحقیق کرده‌اید و به نسخه اندرویدی که اجرا می‌کند، رابط کاربری سازنده و سابقه‌ی سازنده برای به روز رسانی نرم افزار، دقت کنید.

در نهایت، دسته‌های مختلف برای افراد مختلف اهمیت دارند، بنابراین شما باید به بخش‌هایی که برای شما مهم است دقت کنید و تصمیم‌تان را بر اساس آن‌ها بگیرید. اگر امنیت و حریم خصوصی برای‌تان مهم است، پس آیفون انتخاب واضح شما است. اگر عمر باتری برای‌ شما مهم باشد و شما می خواهید گوشی خود را سفارشی کنید، پس اندروید را انتخاب کنید. هر دو اندروید و iOS کامل‌اند و این پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌های مشابه بیشتری نسبت به تفاوت‌هایشان هستند، و ما هر دو را توصیه می‌کنیم.

تانی کال

برگرفته از digitaltrends

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *