۱۰ سال پیش درو هوستون Dropbox که نرم افزاری برای ذخیره سازی فایل است را راه اندازی کرد. سپس این کمپانی را به درآمد سالانه بیش از ۱ بیلیون دلار و بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر رساند. اما همه این اتفاقات خیلی ساده و آسان پیش نیامده.

به تازگی درو هوستون در مصاحبه ای به صحبت درباره این ۱۰ سالی که گذشت پرداخته و اینکه چگونه تا به اینجا سکان Dropbox را در دست داشته و در این مسیر چه درس هایی آموخته.

هوستون می گوید هیچکس CEO ( مدیر عامل ) به دنیا نیامده این کار نیازمند مهارت هایی است که باید بدست آورد و علاوه بر این حرفه ای است که باید در کار یاد بگیری. بنابراین هر کسی در نقطه ای از زندگی CEO بوده است.

او همچنین می گوید: همه چیز قابل یادگیری است.

در این مقاله قصد داریم گفتگوی مفصل هوستون و شانتل را درباره موضوع هایی که در ادامه می آید در قالب چند قسمت خدمت علاقه مندان به بحث های مدیریت و کسب و کار ارائه دهیم:

  • اولین تلاش های هوستون برای استارت آپ، از جمله کمپانی SAT-prep
  • پیش آمدن با ایده Dropbox در جای غیر معمول
  • چگونه استارت آپاش در ابتدا رد و سپس پذیرفته شد
  • چگونگی جمع آوری بودجه اولیه Dropbox از فروشگاه فرش
  • ملاقاتش با استیو جابز و اینکه موسس Apple چگونه بود
  • واکنشش وقتی استیو جابز به او گفت کسب و کارش را می کشد چه بود
  • استادانش در سیلیکون ولی از جمله مارک زوکربرگ و اینکه چگونه با او ملاقات کرد
  • توسعه مدل کسب و کار Dropbox در حالی که با کمپانی های بزرگتر و بهتر رقابت می کرد
  • چگونه CEO بودن را در کار آموخت
  • توصیه ای که به خودِ جوانترش دارد

مصاحبه:

آلیسون شونتل: وقتی درو هوستون در سال ۲۰۰۷ ، ۲۴ سال سن داشت Dropbox را شروع کرد. و کمپانی او که به افراد و کسب و کارها این اجازه را می داد تا به سادگی فایل ها را به اشتراک بگذارند و یا ذخیره کنند به تازگی ۱۰ ساله شده است. درآمد سالانه این کمپانی در حال حاضر ۱ بیلیون دلار است و در سال ۲۰۱۴ ارزش کمپانی ۱۰ بیلیون دلار بود. بنابراین از اینکه امروز هوستون مهمان ما است بسیار خوشحالیم. مچکرم که امروز آمدی تا با ما صحبت کنی.

درو هوستون: ممنون که من را دعوت کردید.

شونتل: من درباره ات مطالب زیادی خواندم و به صورت آنلاین مورد مطالعه قرارت دادم و متوجه شدم تو قبل از اینکه حتی Dropbox شروع شود به دنبال شروع استارت آپ های مختلف بودی، وقتی ۵ سالت بوده برنامه نویسی می کردی و در ۱۴ سالگی استارت آپ داشتی و نمره تست SAT تو ۱۰۰ بوده. ( امتیاز SAT آزمون های گسترده ای است که برای پذیرش در دانشگاه در آمریکا گرفته می شود )

هوستون: درست است

شونتل: و طبیعتا، وقتی در دانشگاه درس می خواندی در بین دیگر چیزها کمپانی test-prep را راه اندازی کردی.

هوستون: بله این یکی از کارهایی است که امتیاز SAT می تواند انجام دهد. می توانند شما را به مدرسه ببرند و می توانند دلیلی باشند تا یک کمپانی SAT-prep ( کمپانی که افراد را آماده آزمون SAT می کند ) راه اندازی کنید. من اولین کمپانی خودم را وقتی ۲۱ ساله بودم شروع کردم. بنابراین سال سوم از دانشگاه مرخصی گرفتم – و یا می توان گفت درس را رها کردم و با معلم سابقم در دبیرستان یک تیم شدیم. آزمون SAT از ۱۶۰۰ امتیاز به ۲۴۰۰ امتیاز تغییر کرده بود و همه دوره ها باید اساسا از ابتدا شروع می شد چون آزمون تغییر کرده بود.

شونتل: اما به نظر می رسد وقتی فارق التحصیل شده همه چیز برای تو بهتر شده بود و در چیزی به نام  Y Combinator قبول شدی که اگر دنیای تکنولوژی را دنبال کنید حتما درباره اش شنیده اید. استارت آپ بزرگی بود درباره برنامه های شتاب دهده که توسط پائول گراهام که در سیلیکون ولی یک اسطوره است تاسیس شده بود. و یکی از داستان های افسانه ای این است که Dropbox یکی از کمپانی های بزرگی است که از دلِ این استارت آپ بیرون آمده. اما درخواست تان به Y Combinator می توانست خیلی بهتر پیش برود، درسته؟ برای دور اول نتوانستی به خوبی پائول گراهام را تحت تاثیر قرار دهی؟

هوستون: کمپانی SAT-prep توسط Y Combinator رد شد.

شونتل: پس این چیزی بود که با آن مورد قبول قرار گرفتی؟ حتی Dropbox هم نبود؟

هوستون: درسته. دو سال قبل از دسته اول Y Combinator در سال ۲۰۰۵٫

ساخت Dropbox در اتوبوس چاینا تاون

موسس Dropbox چگونه توانست در 20 سالگی کمپانی به ارزش 10 بیلیون دلار راه اندازی کند – قسمت اول

شونتل: پس بعدا با این ایده بهبود یافته دوباره برگشتی. چطور به Dropbox رسیدی؟

هوستون: واقعا از روی سختی و دشواری هایی بود که شخصا تجربه کرده بودم. دائم با خودم فلش هایی را حمل می کردم و فایلها چیزهایی که باید انجام می شد را به خودم ایمیل می کردم. خلاصه داستان این است که: در اتوبوس چاینا تاون از بوستون به نیویورک می رفتم، فلشم را فراموش کرده بودم با خود بیارورم و فوق العاده احساس بدی داشتم، چون این مشکل دائم اتفاق می افتاد. با خودم می گفتم خدای من دیگر هیچ وقت نمی خواهم این اشتباه را تکرار کنم. سپس ادیتور را باز کردم و شروع به نوشتن چند کد کردم. اصلا نمی دانستم قرار است تبدیل به چه چیزی بشود. اما آن کدها آغاز همه چیز بود.

شونتل: بنابراین تو در Y Combinator قبول شدی اما یک بنیانگذار مشترک نداشتی. من برنامه های اولیه تو را مجدد مطالعه کردم و چیزی که گفته بودی به این شکل بود: چند سرنخ دارم، برخی افراد کمی علاقه مند شده اند، اما هنوز کسی نیست. و Y Combinator ، آنها اساسا برای تو یک بنیانگذار مشترک ساختند، درسته؟

هوستون: بله و در واقع Y Combinator من را به یاد بسیاری از پذیرش های دانشگاه می انداخت چون افراد بسیاری بودند که برای موقعیت های معدودی مورد پذیرش قرار می گرفتند. من یک ویدئو از Dropbox درست کردم، یک ویدئو دمو که هنوز هم هست. من ویدئو را پست کردم – اتفاقات خوبی افتاد. یکی اینکه از پائول گراهام ایمیلی دریافت کردم که گفته بود به نظرم Dropbox ایده جالبی است اما به یک شریک بنیانگذار نیازمندم. و من آن زمان این را نمی دانستم اما آرش فردوسی کسی که شریکم شد ویدئو Dropbox را در Hacker News دیده بود و همین باعث شد علاقه مند شود و بعدا برای من ایمیل ارسال کند.

شونتل: و آن ویدئو تنها تو بودی که ساعت ۳ صبح در اتاق خوابت در حال گفتن حرف های بزرگ بودی.

هوستون: تا انتهایش عنصری از دیوانگی داشت.

شونتل: فقط مثال زدی که ورزش Dropbox تو چیست و چگونه کار می کند.

هوستون: بله واقعا یک دمو بود، من فقط تعدادی آهنگ هامون را در آن قرار دادم، می خواستم به مخاطبان Hacker News  نشان دهم که این راهی جدید برای انتقال اطلاعاتشان از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر است. و من همه این کارها را با یک مرتبه انتقال انجام می دهم.

شونتل: و میتونی بگی در چه باندی بودی؟

هوستون: Angry Flannel گروه راک دهه ۹۰ بوستون.

شونتل:  در این باند چکار می کردی؟

هوستون: گیتار می زدم و صدای بکاپ بودم.

bedunim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *