نقاط مشترک یک کسب و کار با یوسین بولت

یوسین بولت را که دیگر می شناسید! دونده جامائیکایی دو سرعت، رکورددار کنونی و قهرمان صد متر و دویست متر دنیا در المپیک تابستانی سال گذشته ریو. او را به عنوان سریع ترین انسان جهان می شناسند. او شش مدال طلای المپیک کسب کرده و تاکنون تنها کسی است که به طور همزمان رکورد دو صد متر و دویست متر را در اختیار دارد. او و هم تیمی های جاماییکایی اش توانستند در المپیک سال گذشته رکورد دو 4 در 100 متر امدادی را از آن خود کنند. هشت سال است که او به عنوان نماد استاندارد ورزش، موفقیت، رقابت و تلاش در دنیا شناخته می شود. اینطور به نظر می رسد که هیچ کس جز خودش نمی تواند رکورد او را جا به جا کند.

اما او خیلی ساده به این جایگاه نرسیده است. او تمام عمرش را وقف رسیدن به موفقیت های ورزشی کرده است. او می گوید: «رقابت بخش ساده ماجراست. کار واقعی در پشت صحنه انجام می شود. آنجاست که باید هر کاری کنید تا پیروز رقابت شوید.»

به عبارت دیگر، قسمت سخت کار جایی است که او باید به تمرین کردن بپردازد، نه در میدان مسابقه. بسیاری از برندها نیز احتمالا می دانند که همین موضوع در مورد روش های بازاریابی شان نیز صدق می کند. زرق و برق کمپین های موفق بازاریابی، ارائه زیبای محصولات و به دست آوردن مشتری بدون تلاش زیاد و ایده پردازی های فراوان (و گاهی شکست خوردن) به دست نمی آید.

شاید برند شما حکم یوسین بولت را در حیطه و صنعت کاری تان داشته باشد، اما مهم است بدانید که اعضای تیم و کارمندانتان نیز مانند هم تیمی های جاماییکایی بولت هستند که به همراه او در پشت صحنه تمرین می کنند. بازاریابی بخشی از کار شرکت است که محصولات را به مشتری معرفی کرده و سعی در پشت سر گذاشتن رقبا دارد، اما از یاد نبرید که تیم فروش و تیم توسعه و تولید نیز نقش پررنگی در موفقیت برند دارند. بولت از اهمیت کمک هم تیمی هایش آگاه است؛

بخش بازاریابی شرکت شما نیز باید همین دیدگاه را نسبت به سایر دپارتمان ها داشته باشد. بازاریاب ها برای پیروزی در مسابقه موفقیت باید به طور مداوم حواسشان به رقابت و سایر شرکت کنندگان باشد. این موضوع مستلزم آن است که آنها رویکرد دقیق و اطلاعات گسترده ای در مورد مخاطبان داشته باشند و خود را وقف کار تیمی کنند.
برای اینکه در سریع ترین زمان ممکن شرکتتان را به موفقیت برسانید، از سریع ترین فرد جهان درس بگیرید.
فروش تیمی
یکی از نخستین جاهایی که بازاریاب ها باید تمرکزشان را روی آن بگذارند تا مشتریان جدید به دست آورده، به شکل موثرتری به مشتریان فعلی رسیدگی کرده و درآمد شرکتشان را افزایش دهند، این است که با تیم فروش همکاری کنند. شرکت هایی که در آنها تیم بازاریابی و تیم فروش با یکدیگر همکاری دوسویه و موثری داشته اند. 36 درصد نرخ حفظ مشتری بیشتر و 38 درصد نرخ فروش بیشتری داشته اند.

در بیشتر شرکت ها موفقیت به همکاری این دو گروه بستگی دارد. در بسیاری از شرایط، تیم های بازاریابی و فروش کاملا با یکدیگر کار می کنند، نه مستقل. شرکت موفق شرکتی است که بتواند ارتباط موثری میان این دو بخش ایجاد کند. به این ترتیب، بخش بازاریابی درک بهتری نسبت به مشتریان پیدا می کند.

اگر بخواهیم یک عامل را در ایجاد مزیت رقابتی دخیل بدانیم، آن عامل شناخت دقیق شخصیت مشتریان هدف است. شرکت هایی که این جزییات را به تصویر کشیده و در مسیر جذب مشتری و فروش محصولات خود آن را به کار بسته اند، 70 درصد درآمد بیشتری به دست آورده اند. تیم فروش تیمی متشکل از متخصصانی است که با مشتریان ارتباط مستقیم دارند و بازخوردشان را دریافت می کنند. این اطلاعات برای ایجاد تصویر درست و دقیق از مشتری ضروری است.

تیم فروش درواقع حکم یکی از آن هم تیمی های یوسین بولت را دارد که به تیم بازاریابی کمک می کند تا تلاش کند و در جایگاه نخست قرار بگیرد. این دو، به همراه یکدیگر، می توانند مدال طلا را از آن خود کنند.

تیم تولید و توسعه محصول

یکی دیگر از بخش های جدانشدنی استراتژی رقابتی تیم بازاریابی، که معمولا دست کم گرفته می شود، تیم تولید و توسعه محصول است. تیم بازاریابی باید اطلاعات دقیق در مورد محصولات پیشنهادی شرکت داشته باشد تا بتواند آن را به شکل موثری به مشتری ارائه کند. بهترین روش برای یادگیری این اطلاعات و اعمال آن در کمپین بازاریابی این است که همکاری با تیم تولید محصول صورت بگیرد.

تیم بازاریابی در طول دوره ایجاد خلاقیت می تواند به خوبی ایده آل های شرکت را درک کند، در طول دوره توسعه محصول می تواند فرایند تحول محصولات را ببیند، و به طور کلی بهترین و مفیدترین مزایای محصولات و خدمات را شناخته و بسته به شخصیت و نیاز هر مشتری، ویژگی مناسبی را جهت فروش محصولات به او معرفی کند.

همه این کارها در پشت صحنه صورت می گیرند. یوسین بولت هیچ گاه بدون تمرین و به کارگیری استراتژی های جدیدی برای افزایش سرعت پا به میدان مسابقه نگذاشته است. دوندگان جاماییکایی به صورت گروهی در مسابقات شرکت می کند اما به طور جداگانه آموزش می بینند. در نهایت نیز امتیاز تک تک آنها در افتخارآفرینی کشورشان اهمیت پیدا می کند.

بازاریابی هم باید چنین رویکردی نسبت به همکاری با سایر تیم های شرکت ها داشته باشد. هرکدام از گروه ها باید بهترین عملکرد را از خود نشان دهند، اما این موضوع را در ذهن داشته باشند که برای رساندن شرکت به موفقیتی خارق العاده، باید با یکدیگر همکاری کنند.

تانی کال

برگرفته از مجله پنجره خلاقیت

برترینها

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *