جنبه های مثبت: طراحی جذاب، صفحه نمایش شفاف و رنگی، کیبورد راحت، عمر باطری طولانی، قابلیت تشخیص چهره به منظور log in  کردن

جنبه های منفی: حافظه ی جانبی SSD ضعیف و کند، صدای بلند فن، پرداخت هزینه ی اضافی برای استفاده از سایر رنگ ها به جز سفید پلاتینی، مجهز به ویندوز ۱۰S با محدودیت های فراوان

لپ تاپ سرفیس یکی از جذاب ترین لپ تاپ های موجود در بازار است، این لپ تاپ علاوه بر ظاهری زیبا، دارای عملکردی عالی، عمر طولانی باطری، و کیبورد عالی و درجه یک نیز می باشد.

لپ تاپ سرفیس (با قیمت های ۹۹۹ و  ۱،۲۹۹ دلار) نوت بوک ساخت کمپانی مایکروسافت است که بسیاری از کاربران منتظر عرضه ی آن در بازار بودند. برخلاف سرفیس پرو، این لپ تاپ پوسته حلزونی را می توانید به راحتی روی پاهایتان قرار دهید. لپ تاپ سرفیس سبک تر ، ارزان تر، و خوش طرح تر از سرفیس های گران قیمت تر همتای خود است و همراه با صفحه کیبورد شیک از جنس آلکانترا و بدنه ای از جنس منیزیوم و در چهار رنگ مختلف در بازار عرضه شده است.

کمپانی مایکروسافت اظهار داشته است که هدف این لپ تاپ دانش جویان و دانش آموزان بوده است، زیرا همراه با ویندوز استاندارد  ۱۰S روانه ی بازار می شود؛ ورژن ساده و جدیدی از سیستم های عامل که اپ ها را فقط از Windows Store اجرا می کند. هدف این کار ارائه ی عملکرد سریع و امنیت بهتر نسبت به ویندوزهای معمولی است؛ البته بسیاری از کاربران معتقدند این شرایط بسیار محدود کننده می باشد. اما خبر خوب اینکه می توانید این ویندوز را رایگان به ویندوز ۱۰ pro ارتقاء دهید.

طراحی: تفاوتی دلچسب

آلکانتارا … آلیاژ جدیدی نیست و مایکروسافت پیش از این آن را در کیبورد سرفیس پرو به کار برده است. اما جنس نرم و لطیف این آلیاژ در کنار وسعت  قابل توجه و مناسب صفحه ی کیبورد لپ تاپ سرفیس و در مقایسه با جنس سرد و سخت اولتراپورتبل های دیگر، به شما احساس امنیت و آرامش می بخشد.

کمپانی مایکروسافت سطح نرم و کربن- فیبر لپ تاپ Dell XPS 13  را نیز با استفاده از این مواد آلکانترا ارتقاء داده است. این مواد ضد – زنگ است و اگر به طور اتفاقی ماده ی خوراکی مثل ژله روی آن بریزد می توانید به راحتی آن را پاک کنید.

مدلی که در اینجا بررسی کردیم به رنگ قرمز تیره (متمایل به بنفش ) بود، که بسیار مدرن و مورد توجه است، اما همچنان برای استفاده در سالن های کنفرانس بسیار مصنوعی و غیر طبیعی می باشد. لپ تاپ سرفیس در رنگ های سفید پلاتینی، آبی لاجوردی، و نقره ای نیز عرضه می شود. کمپانی مایکروسافت ادعا کرده است که این لپ تاپ دارای “طراحی خاموش” است، یعنی هیچ گونه پیچ یا شکافی در آن مشاهده نخواهید کرد؛ و فقط یک فن در قسمت زیرین رو به عقب آن قرار گرفته است – به طور کلی این لپ تاپ از نظر زیبایی کاملاً به روز و مینیمالیستی می باشد.

این لپ تاپ دارای ابعاد ۱۲٫۱ x 8.8 x 0.57  اینچ و وزن ۲٫۷۶ پوند (۱٫۲۵ کیلوگرم) می باشد، و از نظر تعداد پورت ها نسبتاً مناسب است؛ اما وزن آن در مقایسه با نوت بوک های رقیب موجود در بازار بیشتر است. برای مثال HP Spectre  دارای ابعاد ۱۲٫۸ x 9.03 x 0.41 و وزن ۲٫۴ پوند (۱٫۰۸ کیلوگرم) است و مک بوک ۱۲ اینچی نیز ۲٫۰۳ پوند (  ۰٫۹۲ کیلوگرم) وزن دارد.  Dell XPS 13 با وزن ۲٫۷ پوند (۱٫۲۲ کیلوگرم) از لحاظ وزنی تقریباً مشابه لپ تاپ سرفیس است، اما ابعاد آن  ۱۲ X 7.9 X 0.33 X 0.6 اینچ است و در مقایسه با لپ تاپ سرفیس کوچک تر و باریک تر می باشد.

ویژگی ها

قیمت : ۹۹۹ تا ۱،۲۹۹ دلار

رنگ : سفید پلاتینی، قرمز متمایل به بنفش

سیستم عامل : ویندوز ۱۰ S

سی پی یو : اینتل کر نسل هفتمی i5 – ۷۲۰۰U

رم : ۴ و ۸ گیگابایتی

هارد درایو : SSD 128 گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی

صفحه نمایش : ۱۳٫۵ اینچ (۲۲۵۶ X 1504  پیکسلی )

پورت ها :  یو اس بی ۳٫۰ ، پورت صفحه نمایش کوچک، هدفون، پورت اتصال اختصاصی سرفیس

سایز : ۱۲٫۱ X 8.8 X 0.57  اینچ

وزن : ۲٫۷۶ پوند (  ۱٫۲۵   کیلوگرم)

پورت ها: فرصت از دست رفته

مایکروسافت هیچ گونه پورت یو اس بی نوع C را در لپ تاپ سرفیس به کار نبرده است؛ زیرا اکوسیستم وسایل جانبی هم چنان در حال پیشرفت است، و چون نمی خواست کاربران را مجبور کند دائماً یک دانگل ( قفل سخت افزاری که باید به کامپیوتر متصل شود تا نرم افزار اجرا شود) را با خود حمل کنند. البته همچنان برخی از کاربران معتقدند باید پورت USB-C برای پشتیبانی تاندربولت ۳ پرسرعت در آن تعبیه می شد، و بنابراین لپ تاپ سرفیس می تواند به همه ی انواع داک ها و هم چنین آمپلی فایرهای گرافیکی متصل شود.

پورت های تعبیه شده در این لپ تاپ، یک پورت یو اس بی ۳٫۰ کامل، و پورت نمایش مینی برای اتصال مانیتورهای کوچک نمایش به لپ تاپ می باشند. پورت ” اتصال سرفیس ” که در سمت راست لپ تاپ تعبیه شده است یک کانکتور اختصاصی است که امکان شارژ، تماشای فیلم، و انتقال داده را فراهم می کند و با داک سرفیس (با قیمت ۱۹۹ دلار) سازگار است. داک سرفیس  نیز دو پورت نمایش مینی، پورت ۱ گیگابایتی اترنت، ۴ پورت یو اس بی ۳٫۰ ، و یک خروجی صدا را در اختیار کاربران قرار می دهد.

صفحه نمایش:  صفحه نمایشی بلند و کامل

صفحه نمایش لمسی ۱۳٫۵ اینچی لپ تاپ سرفیس تجربه ی فوق العاده ای را در کاربران القا می کند. این صفحه نمایش  ۲۲۵۶ X 1504  پیکسلی براق، شفاف، و رنگی است.

این پنل نمایش در تست Light Meter تا ۳۶۱ نیت روشنایی داشته است که در مقایسه با XPS 13 مجهز به صفحه نمایش لمسی با ۳۰۵ نیت، و HP Spectre با ۳۲۰ نیت، و مک بوک ۱۲ اینچی با ۳۴۰ نیت روشنایی در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. اما MateBook X با ۳۷۶ نیت انتشار روشن تر از همه ی لپ تاپ های فوق است.

هم چنین این صفحه نمایش محدوده ی گسترده ای از رنگ ها را تولید می کند و در  تست طیف رنگ sRGB امتیاز ۱۳۵ را ثبت کرده است. MateBook X با ۱۳۶ درصد بازتولید بسیار نزدیک به سرفیس است و از بسیاری دیگر از اولتراپورتبل ها بهتر هستند. متاسفانه دقت رنگ ها عالی نیست و لپ تاپ سرفیس در تست Delta –E امتیاز ۵:۱۹ را کسب کرده است (امتیاز ایده آل این تست ۰ است).

شاید تنها انتقادی که می توان به صفحه نمایش لپ تاپ سرفیس وارد کرد نسبت ۳:۲  آن است که باعث می شود صفحه ی آن بلندتر از صفحه نمایش سایر اولتراپورتبل ها به نظر برسد. البته نکته ی مثبت آن این است که ارتفاع بلند حجم بیشتری از محتوا را یک جا نمایش می دهد.

صدا : آماده ی رویارویی با یک جذابیت فوق العاده باشید

اسپیکرهای تعبیه شده در لپ تاپ سرفیس با توجه به اندازه و سایز این لپ تاپ بسیار صاعقه وار و مرزی هستند. صدای آهنگ I AM THE ONE دی جی خالد با همراهی جاستین ببر کل فضای اتاق را پر می کند و هنگامی که صدای آن را تا حداکثر زیاد می کردیم اذیت کننده نبود. صدای بیس نیز متعادل بود.

کیبورد و تاچ پد: تجربه ی تایپ عالی و فوق العاده

عمق حرکتی کلیدهای این لپ تاپ ۱٫۴ میلی متر و صفحه کیبورد از جنس آلکانترا است؛ بنابراین تجربه ی تایپ با این کیبورد یکی از بهترین تجربه های تایپ کاربران خواهد بود. کیبورد این لپ تاپ دارای نور پس زمینه و بی صدا می باشد و کاربر فضای کافی ای برای قرار دادن مچ دست خود در اختیار دارد.

در تست ۱۰Fastfingers کاربران تا امتیاز ۷۴ کلمه در دقیقه را ثبت کردند و دقت تایپ آنها به ۹۸ درصد می رسید که از رکورد میانگین آنها بیشتر بود.

تاچ پد لپ تاپ سرفیس با اندازه ی ۴٫۱ X 2.7 اینچ بسیار مناسب و ایده آل است و به راحتی می توانید انگشت خود را روی آن حرکت داده و وب گردی کنید. هم چنین بازخورد آن هنگامی که هر سه انگشت خود را برای اجرای همه ی اپ ها ی باز حرکت می دهید بسیار سریع است.

ویژگی های Windows Hello و Camera که کمپانی مایکروسافت در این لپ تاپ تعبیه کرده است نیز جالب توجه است و می توانید در حین بلند کردن درپوش Log in شوید.

عملکرد: SSD می توانست بهتر باشد

یکی از معیارهای سنجش عملکرد، سرعت بازگشت به کار از حالت Sleep است و لپ تاپ سرفیس در صدر جدول این ویژگی قرار دارد. با توجه به ویژگی Hello feature که کمپانی مایکروسافت در این لپ تاپ تعبیه کرده است و قابیلت وب در تشخیص صورت را افزایش داده است، می توانید در حین بلند کردن درپوش Log in شوید. این عمل بسیار سریع اتفاق می افتد.

سرعت عملکرد لپ تاپ سرفیس قابل قبول است اما حافظه ی SSD آن می توانست بهتر باشد. این لپ تاپ مجهز به یک پردازنده ی نسل هفتمی Core i5 ، رم ۸ گیگابایتی، و حافظه ی SSD 256 گیگابایتی است.

این لپ تاپ در تست Geekbench 4 ، که عملکرد کلی دستگاه را اندازه گیری می کند، امتیاز ۷،۱۵۷ را کسب کرد. این امتیاز تقریباً مشابه XPS 13 با امتیاز ۷،۱۵۹ است، اما از مک بوک مجهز به Core m3- powered با امتیاز ۶،۸۵۳ بهتر می باشد. HP Spectre، Asus ZenBook 3،  Huawei MateBook X رکوردهایی بین ۷۵۰۰ تا ۸۵۰۰ را ثبت کردند، البته این سیستم ها مجهز به پردازنده های Core i7  هستند.

عملکرد SSD  لپ تاپ سرفیس تا حدودی ناامیدکننده است و در تست انتقال داده سرعت ۱۱۰٫۶ مگابایت در ثانیه را ثبت کرد که یک پنجم سرعت ZenBook 3 و یک چهارم مک بوک می باشد. XPS 13 و HP Spectre تا سه برابر سریع تر بودند.

این لپ تاپ به راحتی اعداد و داده ها را پردازش می کند، البته در این ویژگی رکورد دار نیست. در تست صفحات گسترده، که ۲۰،۰۰۰ نام باید با آدرس هایشان تطبیق داده شوند، لپ تاپ سرفیس سرعت ۴ دقیقه و ۱ ثانیه را ثبت کرده است؛ که در مقایسه با XPS 13  با سرعت ۳ دقیقه و ۵۵ ثانیه و Spectre  مجهز یه core i7 با سرعت ۳ دقیقه و ۳۵ ثانیه،  کندتر است.

می توانید در زمان استراحت بین جلسات درسی یا کاری خود گیم های این لپ تاپ را بازی کنید و چند دقیقه ای آسوده باشید. لپ تاپ سرفیس در بازی Dirt 3 و با ۱۹۲۰ x 1080 پیکسل در هر ثانیه ۶۸ فریم انتقال دارد. رکورد MateBook X، ۷۱ فریم در ثانیه؛و Asus ZenBook 3 و HP Spectre  زیر ۵۰ فریم در ثانیه می باشد.

ویندور ۱۰ S: چرخ های کمکی که وجود آنها الزامی نیست

ویندوز ۱۰ S در حقیقت پاسخ مایکروسافت به کروم OS بوده است. این ویندوز بسیار محدود شده است و فقط به اپلیکیشن های موجود در Windows Store و Edge browser دسترسی خواهید داشت. اگر بخواهید اپی را از جای دیگری دانلود کنید، نرم افزار شما را به windows store هدایت خواهد کرد و یا جایگزینی را در همان جا به شما پیشنهاد می کند.

یکی از دلایلی که کاربران از ویندوز ۱۰ S استقبال نمی کنند این است که آنها را مجبور می کند از Bing به عنوان جستجوگر پیش فرض default استفاده کنند زیرا امکان دانلود کردن کروم وجود ندارد.

هدف از این کار در سیستم عامل جلوگیری از دردسرهای امنیتی رایج است، که بسیاری از آنها ناشی از دانلود اپ ها از سایر منابع می باشد. هم چنین مایکروسافت قصد دارد با این کار سرعت عملکرد را در کارکردهای طولانی افزایش دهد.

به هرحال ممکن است ویندوز ۱۰S عامل صرف نظر کردن کاربران از خرید این لپ تاپ باشد زیرا شما را مجبور می کند از Bing به عنوان جستجوگر پیش فرض خود استفاده کنید. هم چنین نمی توانید جستجوگر کروم را دانلود کنید. البته نتایجی که در جستجوگر Bing  نمایش داده می شوند بهتر شده اند. علاوه بر این، بسیاری از اپلیکیشن هایی که کاربران هر روز از آنها استفاده می کنند از جمله Hipchat در Windows Store تعبیه نشده اند و برای استفاده از این اپ باید از ورژن browser-based اپلیکیشن chat استفاده کنید. البته اپ های خوبی مثل iTunes و Spotify نیز در ویندوز استور تعبیه شده اند که با استفاده از آنها می توانید در  pandora، Net Flix، Sling TV، Facebook، و Instagram عضو شوید.

به مرور زمان تدوینگران ویندوز ۱۰ S می توانند اپ های بیشتری را در ویندوز استور طراحی کنند که در نهایت آن را وارد رقابت جدی تری با OS می کند. در هر صورت پیشنهاد می کنیم خود را به این ویندوز ۱۰ S محدود نکنید و ویندوز خود را به طور رایگان به ۱۰ Pro اراتقاء دهید.

عمر باطری

می توانید یک روز کامل و بدون نیاز به شارژ مجدد از لپ تاپ سرفیس استفاده کنید. در تست Laptop Mag Battery در حالی که وای فای روشن بود و دائما وب گردی می کردیم و صفحه نمایش نیز تا ۱۰۰ نیت روشنایی داشت، این لپ تاپ ۹ ساعت و ۱۲ دقیقه شارژدهی داشت.

این زمان شارژدهی در مقایسه با Asus ZenBook 3 با زمان ۷ ساعت و ۵ دقیقه و HP Spectre با زمان ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه بسیار بهتر و تقریبا نزدیک  به XPS 13 مجهز به صفحه نمایش لمسی با ۹ ساعت و ۱۱ دقیقه شارژدهی می باشد. مک بوک ۱۲ اینچی نیز ۹ ساعت و ۲۹ دقیقه شارژدهی داشته است.

دما و سر و صدا: خنک است، اما می توانست آرام تر باشد

لپ تاپ سرفیس در تست دما، خنک ماند. در حقیقت هیچ کدام از بخش های لپ تاپ دمای ۹۵ درجه که عدد مرزی است را ثبت نکردند. پس از اینکه ۱۵ دقیقه ویدیو را در این نت بوک استریم کردیم، دمای تاچ پد ۷۹٫۵ درجه، کیبورد ۸۷٫۵ درجه، و قسمت زیرین آن ۹۰٫۵ درجه را ثبت کردند.

متاسفانه صدای فن لپ تاپ سرفیس گاهی اوقات بیش از حد بالا می رود حتی زمانی که فقط دو صفحه ی کروم و چند صفحه در Edge باز کرده ایم. البته صدای آن چندان هم آزاردهنده نیست، اما در یک اتاق آرام و ساکت ممکن است برای کاربر اذیت کننده باشد.

قلم سرفیس: قلمی مفید و کارآمد

قلم سرفیس قطعا یکی از دلایلی اصلی کاربران برای خرید لپ تاپ سرفیس نخواهد بود، البته جالب است که بدانید لپ تاپ این اکسسواری ۹۹ دلاری را پشتیبانی می کند. این قلم به راحتی روی اپلیکیشن Paint حرکت می کند و هم چنین حاشیه نویسی صفحات در Edge browser نیز آسان است.

یکی از دلایلی که کاربران علاقه ی چندانی به استفاده از آن ندارند این است که صفحه نمایش کاملاً به عقب خم نمی شود و در حالت flat نیز قرار نمی گیرد، بنابراین برای نوشتن روی صفحه باید قلم را به سمت عقب خم کنیم که اذیت کننده است.

وب کم: قابل قبول است

دوربین تعبیه شده در سرفیس پرو کمی بالاتر از حد متوسط است؛ رنگ ها دقیق هستند اما همه ی جزئیات به راحتی قابل مشاهده نخواهند بود. پیراهن مشکی – خاکستری یکی از کاربران در عکس سلفی که از خود انداخته بود کمی موج دار به نظر می رسید و کل عکس نیز نسبتا تیره بود.

آپشن های ساختاری

لپ تاپ سرفیس با قیمت پایه ی ۹۹۹ دلار عرضه می شود و آپشن های تعبیه شده در این ورژن قابل قبول اند: یک پردازنده ی نسل هفتمی core i5، رم ۴ گیگابایتی، و یک حافظه ی SSD 128 گیگابایتی. البته با توجه به قیمت این لپ تاپ، انتظار داشتیم که حداقل یک رم ۸ گیگابایتی در آن تعبیه شود. XPS 13 نیز که با همین قیمت به فروش می رسد دارای رم ۸ گیگابایتی است، البته صفحه نمایش آن غیر لمسی می باشد.

البته مسئله ی دیگر این است که اگر بخواهید به جای لپ تاپ سرفیس سفید پلاتینی ، رنگ های قرمز، آبی، یا نقره ای آن را در اختیار داشته باشید باید ۱،۲۹۹  دلار هزینه کنید. البته این ورژن ۱،۲۹۹  دلاری مجهز به رم ۸ گیگابایتی، و SSD 256 گیگابایتی نیز می باشد. در هر صورت اینکه باید برای در اختیار داشتن رنگ های دلخواهتان ۳۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنید کمی ناامید کننده است.

دیگر آپشن های ساختاری ورژن ۱،۲۹۹ دلاری عبارت اند از core i7، رم ۸ گیگابایتی و SSD 256 گیگابایتی. البته در ورژن ۲،۱۹۹ دلاری این لپ تاپ SSD 512 گیگابایتی و یک رم ۱۶ گیگابایتی نیز تعبیه شده است.

حرف آخر

هنگامی که به نمای ظاهری اولتراپورتبل ها نگاه می کنید، بر سر سطح باریکی آن ها رقابت وجود دارد و همین مسئله باعث کاهش سطح کیفی عملکرد آنها شده است. لپ تاپ سرفیس از جنس آلکانترا است و در رنگ های مختلفی عرضه می شود؛ و مسئله ی مهم این که پورت یو اس بی فول سایز آن قربانی طراحی باریک این لپ تاپ نشده است. البته بهتر بود که یک پورت یو اس بی نوع C با قابلیت پشتیبانی پورت تاندربولت ۳  نیز در آن تعبیه می شد.

می توان ویندوز ۱۰ S  را نادیده گرفت و آن را به ویندوز ۱۰ Pro آپدیت کرد. البته اگر عملکرد سریع و عمر باطری برایتان مهم تر از تطبیق پذیری کارهایتان است می توانید از این آپدیت صرف نظر کنید.

به طور کلی می توان گفت که XPS 13 همچنان اولین انتخاب کاربران است زیرا ارزان تر است (۷۹۹ دلار) ، تعداد پورت های بیشتری در آن تعبیه شده، و مجهز به SSD سریع تری نیز می باشد.  البته لپ تاپ سرفیس نیز دارای کیبورد فوق العاده، عملکرد عالی، صفحه نمایش با کیفیت، و عمر باطری طولانی است. و اگر صفحه نمایش لمسی جزو اولویت هایتان است، بهتر است لپ تاپ سرفیس مجهز به صفحه لمسی با قیمت ۹۹۹ دلار را انتخاب کنید که ارزان تر است؛ زیرا XPS 13 مجهز به صفحه نمایش لمسی با قیمت ۱،۲۵۶ دلار به فروش می رسد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *