MSI WS63 یکی از معدود لپ تاپ هایی حقیقتاً ابتکاری است که در سال های اخیر مورد آزمایش قرار گرفته و روی سه بخش متمرکز است: قیمت، طراحی، و عملکرد

در ادامه جزئیات این لپ تاپ را بررسی خواهیم کرد؛

جنبه های مثبت: طراحی بسیار خوب، عملکرد عالی

جنبه های منفی: صدای اسپیکرها می توانست بهتر باشد، هارد-درایو کم سرعت

 

(این محصول هم اکنون در Scan با احتساب ارزش افزوده به قیمت ۲،۵۱۱٫۴۸   پوند پیش خرید می شود). در حال حاضر ورک استیشن های قابل جابه جایی، هنگامی که بحث عملکرد محض مطرح می شود، تقریباً مشابه همتاهای رومیزی (دسکتاپ) خود هستند، البته با این فرض که شما حاضرباشید مبلغ اضافه ای پرداخت کنید و با محدودیت ها نیز کنار بیایید ( مثل طول عمر باطری کم، و قابلیت ارتقاء محدود).

می توانید MSI WS63 را در Amazon با قیمت ۲،۳۹۹ دلار خریداری کنید. کمپانی MSIمتفاوت از سایر شرکت ها عمل کرده و لپ تاپی را با طراحی خاص و ویژگی های منحصر به فرد تولید کرده که آن را از سایر رقبا جدا می کند. WS63 (و جایگزین آن یعنی GS63VR) باریک (ضخامت آن ۱۷٫۷mm است) و به اندازه ی کافی سبک است (۱٫۸ کیلوگرم) و می توان آن را جزو اولترابوک ها دسته بندی کرد؛ هم چنین مجهز به دو درایو و یک کارت گرافیک کلاس-ورک استیشن می باشد.

اگر هم چنان تحت تأثیر این لپ تاپ قرار نگرفته اید باید بدانید که این لپ تاپ دارای صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی است؛ نمونه ای که در اینجا بررسی کردیم مجهز به صفحه نمایش Full HD می باشد اما نمونه ی مجهز به رزولوشن ۴K IPS نیز در بازار موجود است. البته این سطح از باریکی لپ تاپ هزینه بر است – یعنی MSI به طور ضمنی کاربران را از بازکردنWS63 دلسرد می کند. شاید بیشتر از ۱۴ پیچ شمرده شد و علی رغم تلاش های مشهودی که انجام گرفت نتوانستیم ورک استیشن را با دقت باز کنیم.

هنگام نگارش این مقاله می توانستید این نت بوک مجهز به ویندوز ۱۰Pro را تنها با پرداخت ۲،۳۹۹ دلار در US پیش خرید کنید ( تقریباً ۱،۹۲۰ پوند ، ۳،۱۴۰ دلار استرالیا). مدل مخصوص مصرف کننده با قیمت ۱،۴۲۹ پوند در UK خرید و فروش می شود (تقریباً ۱،۷۸۵ دلار، یا ۲،۳۳۵ دلار استرالیا). مهندسان کمپانی تایوانی وقت و تلاش بسیاری را صرف طراحی این لپ تاپ کرده اند. شاسی آن از جنس آلیاژ منیزیوم است که همچون یک ظرف گرمایی بزرگ عمل می کند و Cooler Booster Trinity مجهز به فن های ۴۱ پره ای مخصوص CPU، فن های ۳۷ پره ای مخصوص GPU، و ۵ لوله انتقال حرارت می باشد. فشار هوای تولیدی افزایش یافته که باید به دماهای پایین تری تبدیل شود.

WS63 مجهز به یک پراخت گان متال سیاه ( فلزی مرکب از مس، قلع ، و روی ) است که احساسی فوق العاده را در آن القا می کند و ظاهر بی نظیری به آن می بخشد.

این لپ تاپ اثر انگشت ها را به راحتی تشخیص می دهد و این موضوع در حین استفاده های طولانی مدت رخ می دهد. هم چنین در کیبورد و شاسی لپ تاپ نیز انعطاف قابل توجهی مشاهده نشد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که انتظار نمی رفت استفاده از نوار نمدی در قسمت زیرین این ورک استیشن است. MSI آشکارا کاربران این ورک استیشن که عادت دارند آن را روی پاهایشان قرار دهند را مد نظر قرار داده است. توجه داشته باشید که نوار نمدی گرد و خاک و شن را به راحتی به خود جذب می کند.

بزرگ ترین عامل تفاوت این لپ تاپ GPU نوع Nvidia Quadro p3000 است که در واقع می توان آن را قلب این لپ تاپ نامید. این بخش پاسکالی همراه با حافظه ی ۶ گیگابایتی GDDR5 ارائه می شود و مشابه GeForce GTX1060 می باشد. هم چنین نکته ی قابل توجه دیگر این است که این لپ تاپ همراه گواهی های ISV ارائه می شود، یعنی گروهی از اپلیکیشن های رده ی تجاری از آن حمایت می کنند.

این لپ تاپ ۷۵ وات می باشد، به همین دلیل است که MSI خنک کننده ی مؤثری را برای GPU و هم چنین CPU تعبیه کرده است. CPU این لپ تاپ از نوع i7-7700HQ اینتل کر است که ۴۵ وات یعنی دارای بیشترین TDP می باشد که روی یک پروسه ی ۱۴nm اجرا شده است و از نوع کیبی لیک است.

با فرکانس پایه ی ۲۰۸ گیگاهرتز می تواند در حالت turbo با چهار Core (هسته)، هشت  threads (ریسمان) ، و ۶ مگابایت حافظه ی پنهان تا ۳٫۸ گیگاهرتز افزایش یابد. توجه داشته باشید که این ورک استیشن حافظه ی ECC را پشتیبانی نمی کند و با پردازنده هایXeon از نظر اتصال کابلی سازگار نیست.

CPU این لپ تاپ با یک رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 (204 گیگاهرتز سی پی یو  نوع ۱۹۲۰۰)،حافظه ی جانبی ۲۵۶ گیگابایتی، PCle NVMe، و درایو ۲TB SATA در سرعت ۵۴۰۰rmp  پشتیبانی می شود.

این لپ تاپ علی رغم سایز کوچکی که دارد، تعداد پورت های آن قابل توجه است: یک پورت اترنت Gigabit، چهارپورت USB ( که سه تای آن یواس بی نوع ۳٫۰ هستند)، یک card reader، دو پورت صدا، یک پورت تاندربولت ۳ نوع C، یک پورت HDMI 2.0 ، و یک پورت نمایش مینی.

WS63 سه سال گارانتی پس از فروش دارد که گارانتی سال اول جهانی است، آپشنی که آن را در جایگاهی بسیار فراتر از رقبایش قرار می دهد.

این لپ تاپ مجهز به کیبورد استیل می باشد و بازی و تایپ با آن بسیار راحت است. حرکت عمودی کلیدها بسیار خوب است، سایز کلیدها و فاصله ی بین آنها نیز بسیار مناسب است؛ به طوری که احتمال تایپ اشتباه را به حداقل می رساند.  می توانید نور پس زمینه کیبورد را با توجه به رنگ یا نوع فعالیت تنطیم کنید.

اگرچه ترک پد این لپ تاپ چندان مناسب نیست و برای کار با آن باید نیروی زیادی به آن وارد شود – و این مسئله انجام بعضی کارهای ساده مثل های لایت کردن متون را مشکل می کند.  توجه داشته باشید که روی تاچ پد یک سنسور اثر انگشت نیز تعبیه شده است که به تراشه ی TPM  متصل است.

عمر باطری این لپ تاپ کافی اما کاملاً غیر معمول است و در کاربردهای معمولی و در حالی که فن ها تحت فشار هستند و به سرعت کار می کنند تا ۵ ساعت شارژدهی دارد. باطری به کار رفته در WS63 سه سلولی (غیر قابل بازیابی) می باشد که همراه با یک آدابتور بزرگ ۱۸۰ واتی ارائه شده است.

عملکرد لپ تاپ فوق العاده و عالی بود. WS63 علی رغم لیبل ورک استیشن آن، خیلی راحت و بدون هیچ گونه تأخیر یا مشکلی در سرعت-فریم از پس انجام کارها برمی آید؛ و به طور کلی می توان گفت WS63 می تواند بدون هیچ گونه افت و خیز قابل توجهی در عملکرد،چندین اپ را با هم اجرا کند.

در تست های بنچ مارکی که انجام دادیم امتیازهای قابل قبول و خوبی را ثبت کرد. حالا تقریباً مطمئن هستیم که MSI بهترین ورک استیشن قابل جابه جایی رومیزی است؛ شاید حتی بهتر از Workstation Specialist WS M151،  the PC Specialist Octone II Pro ( که مجهز به Quadro M3000M است)،Dell Precision 7710، Lenovo ThinkPad P70، یا HP ZBook Studio 63. و درخصوص صدای خروجی این لپ تاپ باید بگوییم که دو اسپیکر در آن تعبیه شده است – که حداکثر صدای آنها ممکن است برای برخی کاربران راضی کننده نباشد، به ویژه هنگامی که در حین انتقال های سنگین صدای فن ها نیز زیاد باشد.

حرف آخر

این لپ تاپ نیازمند ارتقاء است؛ احتمالاً تجهیز به یک  Intel Xeon E3-1535M v6 بهترکه دارای TDP مشابه و حافظه های پنهان بیشتر باشد، پشتیبانی حافظه ی ECC، وافزایش سرعت پایه ی ساعت (سرعـت پردازش cpu)  تا ۱۰ درصد. صرف نظر از این موضوع، WS63 تحولی در دنیای ورک استیشن های قابل جابه جایی است که توسط تفنگ های بزرگ و برند Clevo (تولیدکننده های OEM) احاطه شده است.

این دقیقاً متضاد توقعات کاربر از دستگاهی در این دسته بندی است؛ از نظر قیمت نسبتاً مناسب و باریک است، و درعین حال از قدرت شروعی برخوردار است که آن را فقط در نمونه های بسیار بزرگ تر مشاهده می کنید.

و هم چنین عمر باطری نیز چندان بد به نظر نمی رسد و کاربر را با مشکل جدی مواجه نخواهد کرد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *