بدیهی است که کاربران گوشی های هوشمند دارای سلایق و علاقمندی های مختلف و متنوع هستند، اما چرا گوشی های ما تا این اندازه شبیه به یکدیگر است؟ البته درست است که هر کاربری با توجه به همان سلیقه و انتخاب متفاوت خود، گوشی هوشمند خود را برمیگزیند. اما با نگاهی کلی، به این نکته پی خواهیم برد که تمام اسمارت فون ها شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند.

با این حال باز هم می توان به ایجاد تغییراتی هرچند کوچک در اسمارت فون ها امیدوار بود و با جستجو در ایده هایی که در گذشته به خوبی نتیجه داده اند، می توان دوباره نیز خوش بدرخشند.

برند بلک بری نقدهای فراوانی را به خاطر نوع طراحی نوستالژیک اسمارت فون های خود دریافت کرده است، اسمارت فون هایی که از سال ۲۰۰۸ و با گوشی BlackBerry Bold  به کاربران بیزینس من این برند معرفی شده است.

اخیرا تلاش های بلک بری این گونه بوده است که خود را بیش از پیش در دسترس مشتریان عام قرار دهد.
تلاش هایی مانند استفاده از اندروید به عنوان سیستم عامل گوشی های خود و سپردن تولید سخت افزارهای مورد نیاز خود به کمپانی هایی نظیر TCL که کمپانی مادر گوشی های آلکاتل محسوب می شود، بیش از گذشته جذب مخاطب کرده است.
همکاری یاد شده بین دو شرکت TCL و BlackBerry سبب معرفی گوشی های DTEK60 وDTEK50 در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶۶ شد. اکنون با پیاده سازی فرمول گوشی اندرویدی و کیبورد کلاسیک بلک بری، گوشی KEYonee رونمایی شد.

در ادامه به معرفی و نقد و بررسی این گوشی پرداخته شده است. با تِک ویترینو همرا شوید.

طراحی

با توجه به اینکه همواره تمام گوشی های طراحی شده ی امروزی، به بزرگتر کردن صفحه نمایش و به کار گیری قطعات کوچکتر پرداخته اند، اما طراحی کیبورد فیزیکی در گوشی Keyone بیش از سایر اسمارتفون ها خودنمایی می کند.

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

در سال ۲۰۱۵، بلک بری اقدام به عملی کردن تصمیم جاه طلبانه خود در خصوص ترکیب سیستم عامل اندروید و کیبورد فیزیکی خود نمود و گوشی Priv را معرفی کرد. اسمارت فونی که با طراحی کشویی خود امکان داشتن اسمارت فونی فول اسکرین و کیبورد فیزیکی را در کنار هم فراهم نمود. و اکنون در KEYone طراحی یکپارچه ای دیده می شود.

طراحی یکپارچه این گوشی مزیت های خاص خود را دارد که می توان به دسترسی آسان و امکان ویژگی هایی چون میانبرهای اپلیکیشین ها از طریق دکمه های کیبورد، اشاره کرد. در این گوشی برخلاف پنل بزرگ ۵٫۴۳ اینچی مدل Priv، از نمایشگر ۴٫۵ اینچی بهره برده شده که در قسمت پایینی آن، سه ردیف دکمه خازنی جایگیری شده است.

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

بدنه KEYone با فریم آلومینیومی محکم و همچنین استفاده از چرم مصنوعی در بدنه پشتی خود، بسیار زیبا و چشم نواز به نظر می رسد و سنسور اثر انگشت در این دستگاه متفاوت از سری های پیشین، بر روی کلید بزرگ فاصله که در صفحه کلید قرار دارد جایگیری شده است و دارای عملکردی سریع می باشد.

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

در لبه پایینی دستگاه و زیر کیبورد، اسپیکر و پورت  USB نوع C وجود دارد، جک هدفون نیز در لبه بالایی قرار گرفته است. در کناره سمت چپ KEYone ، تنها دکمه پاور قرار داده شده و در کناره سمت راست نیز دکمه های تنظیم صدا و دکمه Convenience قرار دارند؛ این دکمه اختصاصیِ برند بلک بری، دکمه است که می توان با تنظیم برنامه ها، امکان دسترسی سریع تر را به این دستگاه فراهم کرد.

نمایشگر

با توجه به این که تمامی گوشی های معرفی شده در سال جدید، توسط نمایشگرهای اسمارت فونی غیر عادی همچون ال جی جی ۶ و گلکسی اس ۸ سامسونگ با نسبت ابعاد غیر مرسوم ۱۶:۹ رو نمایی شده است، وجود KEYone با نمایشگر ۴٫۵ اینچ و نسبت ابعاد ۳:۲ که عموما در تبلت ها شاهد آن بوده ایم،خود جای خوشحالی دارد.

روزلوشن ۱۰۸۰ x 1620 این نمایشگر ۴٫۵ اینچی بسیار رضایت بخش و شارپ به نظر می رسد و از آنجایی که فرمت نمایشگر این گوشی آنچنان سازگار با فرمت مدیا نیست، تنها برای دیدن داکیومنت ها و جداول و وب گردی مناسب است.
TCL همچنین در زمینه درخشندگی صفحه نمایش نیز کار جالبی انجام داده و با در نظر گرفتن حالت auto-brightness، شرایط خوبی را همانند آیفون ۷ ، در این گوشی پدید آورده است.
غلظت رنگ در نمایشگر KEYone تا حدودی بی ثبات است، اما با وجود اینکه رنگ ها در این دستگاه، چندان دقیق نیست اما باز هم رضایت بخش و خوب به نظر می رسد.

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

سخت افزار

Keyone از یک پردازشگر هشت هسته ای اسنپدراگن ۶۲۵ کوالکوم، رم ۳ گیگ و کارت گرافیکی ۵۰۶ آدرنو بهره می برد. این در حالی است که  پردازشگر سامسونگ S8، اسنپدراگن ۸۳۵ می باشد.
گفتنی است با وجود اینکه این پردازشگر بهترین پردازشگر نیست. اما در اجرای چندین برنامه و بازی های سنگین بسیار سریع بوده و با راه اندازی چندین برنامه متفاوت و وظایف روزمره،  با مشکلات سخت افزاری مواجه نمی شود.

این گوشی هوشمند دو سیم کارته دارای حافظه داخلی ۳۲ گیگا بایت می باشد. در صورتی که این حافظه داخلی برای برخی از کاربران محدود باشد، می توان از طریق کارت میکرو SD آن را تا ۲ ترا بایت افزایش داد ؛که در این صورت استفاده از سیم کارت دوم نانو امکان پذیر نیست.
از امکانات دیگر این دستگاه می توان به بلوتوث ۴٫۲، NFC و رادیو FM اشاره کرد. که متاسفانه در گوشی موتو G5 قابلیت NFC وجود ندارد.
همانطور که در بالا گفتیم، در قسمت پایین این دستگاه دو دریچه اسپیکر مشاهده می شود. کیفیت صدا خروجی در Keyone چندان تعریفی ندارد و صدای آن در هنگام پخش موسیقی چندان رسا و بلند نیست . اما صدا در هنگام تماس های تلفنی در حد مطلوب و رضایت بخشی می باشد.

نرم افزار  و رابط کاربری

عرضه آخرین نسخه اندروید “o” تمامی اخبار را پر کرده است. اما همچنان هیچ یک از گوشی های پرچمدار ۲۰۱۷ با این اندروید رونمایی نشده اند و این گوشی نیز همانند سایر اسمارتفون ها، به همراه اندروید ۷ نوقا معرفی شده است.
کلیه برنامه های امنیتی که در گوشی DTEK60 نیز بوده، در این گوشی به روز رسانی و تکرار شده است. همچنین این رابط کاربری با بهره گیری از Google Playy به تمامی برنامه ها دسترسی دارد. علاوه بر این ها برنامه ها و ترفند های دیگری نیز به این رابط کاربری افزوده شده که دسترسی به سایر برنامه  ها را راحت تر کرده است.
همانطور که می دانید این گوشی برای افراد پر مشغله و کسانی که شغلشان در خصوص تجارت و کسب و کار است، بسیار کارآمد می باشد. بلک بری برای این افراد برنامه ای را به نام BlackBerry Hub اختصاص داده است. این برنامه که یکی از بهترین قسمت بلک بری است، با ترکیب پیام ها، اتفاقات و تماس های تلفنی و نتیفیکیشن ها سبب می شود، کاربران هیچ اتفاق مهم و روزانه ای را فراموش نکنند.
همچنین می توان جلسات، وظایف و یادداشت ها به راحتی در نوار سفید رنگ بالای صفحه نمایش مشاهده کرد.

دوربین

برای Keyone دوربین ۱۲ مگاپیکسلی همراه با دریچه دیافراگم F/2.0 و LED دوگانه اختصاص داده شده است. این دوربین که از نوع سری های جدید دوربین ها بوده، دارای تراکم پیکسل های بیشتری می باشد. که  حتی در گوشی پرچمدار گوگل (Pixelو pixel XL)مشاهده نشده است.
دوربین سلفی این دستگاه با ۸ مگا پیکسل وضوح تصویر، گشودگی دیافراگم F/2.2 و تراکم پیکسلی ۱٫۱۲۵ می باشد. بنابراین در محیط هایی با نور کم تصاویر چندان کیفیت مناسبی ندارند.
کیفیت دوربین اصلی در نور روز و حتی در شب دارای شفافیت و وضوح تصویر بسیار مطلوبی است. جزئیات در تصاویر گرفته شده توسط این دستگاه، بسیار آشکار بوده و دارای کنتراست و کیفیت رنگ مناسبی است.همچنین سرعت اتو فوکوس در این دستگاه بسیار سریع و شگفت آور است.

کیفیت فیلم برداری در این دستگاه به صورت ۴K می باشد. رابط کاربری نیز که شامل امکانات عکس، تصاویر پانوراما، ویدئو و فیلمبرداری به صورت آهسته می باشد . گفتنی است دوربین Keyone  دارای قابلیت های دیگری نیز هست که در صورت نیاز می توان از طریق mode menu ان ها را فعال نمود. این امر ثبت تصاویر و ضبط فیلم را کمی کند کرده چرا که می بایست برای تغییر ویدئو و یا تصاویر به منو رجوع کرد.

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

نقد و بررسی گوشی بلک بری کی وان

طول عمر باتری

شرکت TCL برای نسخه آخر گوشی هوشمند خود باتری با ظرفیت ۳۵۰۵ میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته است که غیر قابل تعویض است.

به گفته سازنده  keyone این دستگاه با استفاده روزمره تا ۸ ساعت شارژ را در خود نگه می دارد. همچنین این دستگاه، مجهز به شارژ دهی سریع نوع ۳ نیز می باشد که امکان شارژ نیمی از ظرفیت باتری را در کمتر از ۳۶ دقیقه می دهد.

حرف آخر

این گوشی با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش می رسد که از نگاه بسیاری از کاربران، این گوشی از دسته گوشی های لوکس و گران قیمت محسوب می شود.
بهره گیری از برنامه های بلک بری در ابتدا برای بسیاری از کاربران کمی گیج کننده می باشد. اما استفاده مکرر از آن می توان جذابیت های بیشتری آن را آشکار کند.
این گوشی اگر چه از لحاظ سخت افزاری و اجرا بهترین نیست اما به دلیل امنیت بالا و رابط کاربری بسیار جذاب مورد توجه بسیاری از هواداران قرار گرفته شده است.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *