کمپانی موفق و بزرگ سونی در سال های اخیر بی وقفه اقدام به عرضه گوشی های پرچمدار قدرتمندی کرده که در نوع خود بی نظیر هستند. این کمپانی گوشی سازی را می توان همواره جزو قدرتمندترین تولیدکنندگان رده بالا دانست که هرساله در نمایشگاه MWC تلفن های هوشمند متنوعی را معرفی می کند.

بعد از رونمایی Xperia XZ Premium و  Xperia XA1 در این نمایشگاه انتظار نمی رفت دوباره شاهد عرضه ی موبایل دیگری از این شرکت باشیم، اما برخلاف انتظارها محصولی جدید از سری L نیز معرفی شد.

این تلفن هوشمند اندکی بزرگتر از Xperia XA1 دارد اما قیمتی بسیار مناسب حدود ۱۹۹ دلار داشته و از این رو ارزانترین تلفن هوشمندی است که کاربران می توانند از برند سونی تهیه نمایند.

طراحی

اکسپریا ال ۱ از نظر بخش طراحی شباهت زیادی به Xperia XA1 دارد اما بسیار بهتر از آن ساخته شده است. بدنه این محصول همانند XA1 از پلاستیک نرم ساخته شده که در هنگام لمس آن حس بسیار خوبی به دستان کاربر منتقل می شود. اما این بدنه پلاستیکی مقاومت چندان خوبی ندارد و در مقابل ضربه ضعیف عمل می کند بنابراین بهتر است از همان ابتدا برای آن یک قاب مناسب در نظر بگیرید.

اکسپریا ال ۱ دارای یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی بوده که از حاشیه های بسیار کمی در چپ و راست برخوردار است اما همچنان فاصله زیاد در بالا و پایین کمی به ظاهر آن لطمه زده است. درواقع ۷۵ درصد از نمای روبروی دستگاه به صفحه نمایش اختصاص داده شده که نسبت بهXA1  اندکی مناسب تر است.

در نمای روبروی دستگاه علاوه بر نمایشگر شاهد لنز دوربین، اسپیکر مکالمه و یک چراغ LED هستیم که در صورت دریافت نوتیفیکیشن های اندروید چشمک می زند.

در سمت راست بدنه، دیگر شاهد دکمه ی شاتر فیزیکی نیستیم و جای آن به یک پاور فلزی دایره شکل داده شده که دکمه های تنظیم حجم صدا در زیر آن قرار گرفته اند. درواقع دکمه های کنترل صدا را از پایین به بالای بدنه انتقال داده شده و حالا راحت تر می توانید آن ها را در دسترس داشته باشید.

در قسمت سمت چپ دستگاه نیز، درپوشی تعبیه شده که هم زمان می توان ۱ کارت حافظه و ۲ سیم کارت را مورد استفاده قرار داد که در کمتر دستگاهی این قابلیت به چشم می خورد و دیگر لازم نیست میان سیم کارت دوم و کارت حافظه یکی را انتخاب کنید.

در لبه پایین دستگاه هم اسپیکر در سمت چپ درگاه USB-C جای داده شده و یک سوراخ کوچک مربوط به یک میکروفن هم در این بخش به چشم می خورد. جک ۳.۵ میلی متری هدفون نیز در بالای بدنه تعبیه شده است.

در مجموع بخش طراحی اکسپریا ال ۱ با توجه به رده قیمتی که دارد قابل قبول ارزیابی می شود اما وزن  ۱۸۰ گرمی آن در مقایسه با دیگر رقبایش بسیار محسوس بوده و موضوعی ناخوشایند به حساب می آید.

صفحه نمایش

اکسپریا ال ۱  به نمایشگر IPS LCD با رزولوشن HD یا ۷۲۰p  مجهز است که ابعاد ۵٫۵ اینچی دارد و دارای تراکم پیکسلی دستگاه از ۲۶۷ در هر اینچ می باشد. همین امر هم موجب شده تا در هنگام دقیق شدن به نمایشگر دستگاه، پیکسل ها در صفحه قابل تشخیص باشد. اما این امر آنقدر ها آزار دهنده نیست و با توجه به قیمت این محصول نیز توقعی فراتر از از این نباید داشت.

میزان روشنایی صفحه نمایش در کل و با در نظر گرفتن موقعیت دستگاه قابل قبول است، رنگ های صفحه نمایش هم پویا هستند ولی اندکی گرایش به سمت رنگهای سرد دارند. برای بهبود این رنگها می توانید از طریق بخش تنظیمات کمی آنها را دستکاری کنید.

دوربین

اکسپریا ال ۱ از یک دوربین سیزده مگاپیکسلی با ضریب گشادگی دریچه ی دیافراگم ۲.۲ بهره می برد. نکته جالب در بخش دوربین وجود قابلیت فوکوس خودکار در این دستگاه می باشد که در عملکرد دستگاه بهبود محسوسی ایجاد می نماید.

عملکرد دوربین در روز قابل قبول است و قادر است تصاویر بسیار خوبی را به ثبت برساند اما پردازش های ثانویه تا حدی جزئیات را کاهش می دهد و این امر موجب می شود تا بخش های تاحدی تیره بدون جزئیات ثبت شوند. البته رنگها طبیعی هستند و میزان جزئیات هم در مجموع با توجه به رده ی قیمت دستگاه کاملاً قابل قبول است.

این دوربین از سرعت بالایی برخوردار است و کمتر پیش می آید که در هنگام ثبت تصویر با تاخیر آزار دهنده مواجه شوید. اما متاسفانه عملکرد فوکوس خودکار دوربین کاملاً پایدار نیست و گاهی اوقات ممکن است سوژه به شکل تار ثبت شود.

در بخش دوربین اکسپریا ال ۱، قابلیت Pre-Flash وجود ندارد، یعنی نمی توانید در تاریکی پیش از ثبت عکس روی تصویر ضربه بزنید تا با روشن شدن فلش کادر را تنظیم کنید. اما باید گفت که کیفیت عکس برداری در شب بدون فلش در مجموع برای یک موبایل اقتصادی ۱۹۹ دلاری قابل قبول است.

ال ۱ همچنین قادر است ویدیوهایی با رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت نماید و سلفی های چشم نوازی با رنگ های عالی را نیز تولید کند.

حالت های مختلف عکاسی مثل پانوراما یا تایم لپس در این محصول وجود ندارد و دستگاه به شکل خودکار منظره ی مورد نظر شما را از بین گزینه هایی مثل عکس ماکرو، منظره یا عکاسی در شب و موارد این چنینی تشخیص می دهد و تنظیمات را بر اساس آن بهینه می کند. علاوه بر این حالت تنظیمات دستی هم برای کاربر در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می توانید برخی جزئیات مثل حالت فوکوس، ارزش نوری، وایت بالانس و سرعت شاتر را تعیین نمایید.

اسپیکر

محصول جدید سونی به یک اسپیکر مونو مجهز شده است که در پایین بدنه آن جای گرفته است. عملکرد این اسپیکر قابل قبول است و با اینکه خروجی صدای آن اندکی از XA1 کمترمی باشد اما در عوض بیس قوی تری دارد. البته باید گفت که با بالا بردن صدا تا آخرین سطح کمی از کیفیت صدای آن کاسته می شود.

اکسپریا ال ۱ از فناوری های xLOUD و ClearAudio+ شرکت سازنده هم پشتیبانی می کند که با فعال کردن آنها می توانید کیفیت پخش را به شکل نرم افزاری تا حدی بهبود دهید.

در مجموع کیفیت پخش صدای این محصول با توجه به رده قیمتی آن قابل قبول ارزیابی می شود، خصوصاً از نظر قدرت بیس می تواند نظر شما را تامین نماید.

نرم افزار

اکسپریا ال ۱ به صورت پیش فرض به اندروید ۷٫۰ مجهز است و رابط کاربری به کار گرفته شده مثل دیگر محصولات این کمپانی، تا حدود زیادی اندروید خالص را در ذهن تداعی می کند.

رابط کاربری در طراحی، عملکرد و ظاهر بسیار شبیه به مدل های سری X است. درواقع در پایین صفحه همانند گذشته می توانید به آیکون کشوی اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشید و با یک سوایپ به پایین، اپلیکیشن هایی که بیشتر مورد استفاده قرار داده اید را مشاهده نمایید.

بخش تنظیمات و منوی نوتیفیکیشن ها نسبت به اندروید خالص بدون تغییر باقی مانده اند. نکته جالب در مورد رابط کاربری سونی این است که باتوجه به اپلیکیشن هایی که استفاده می کنید، نرم افزارهای دیگری را هم به شما پیشنهاد می کند.  همچنین این رابط کاربری به قابلیت Smart Cleaner مجهز است و دستگاه می تواند با تشخیص و پاک کردن اپلیکیشن هایی که استفاده نمی کنید سیستم عامل را سبک تر کند.

این محصول سونی قادر است تا عملکرد خود را بر اساس عادت های روتین شما تنظیم نماید و به این منظور باید مدتی از دستگاه استفاده نموده تا عادت های روتین شما را فرا گیرد.

Xperia Actions  قابلیت دیگری است که در این دستگاه به چشم می خورد، در واقع با استفاده از این ویژگی می توانید یک سری تنظیمات را مشخص کنید تا دستگاه آن را به طور خودکار اعمال نماید. به عنوان مثال از نیمه شب بعد به حالت بی صدا درآمده و روشنایی صفحه نمایش را به حداقل برساند.

علاوه بر ویژگی های ذکر شده در نسخه مدل های اخیر اکسپریا می توان اطلاعات اپلیکیشن ها، پیام ها و تنظیمات دستگاه را روی حساب ابری سونی، کارت حافظه یا حافظه جانبی فلش پشتیبان گیری نمود.

نکته جالب دیگری در مورد بخش نرم افزاری اکسپریا ال ۱ این است که می تواند دستگاه بر اساس جایی که حضور دارید، تنظیماتی را به شما پیشنهاد دهد. به طور مثال هنگام مراجعه به فرودگاه حالت پرواز را فعال نموده، نقشه ی مقصد را به شکل آفلاین روی حافظه ذخیره کند و هنگامی که به منزل بازگشتید با پاک کردن آن حافظه ی دستگاه را خالی نماید.

سخت افزار

اکسپریا ال ۱ از یک چیپست مدل MT6737T بهره می برد که مجهز به ۴ هسته Cortex-A53 با سرعت حداکثر ۱.۵ گیگاهرتز می باشد که به روش ۲۸ نانومتری تولید شده است.

این چیپست با ۲ گیگابایت حافظه ی رم و پردازشگر گرافیکی Mali-T720MP2 در نظر گرفته شده است.

در مورد عملکرد این محصول می توان گفت که اجرای رابط کاربری آنقدر روان و سریع نیست و هنگام انجام عملکردها تاخیرهایی به چشم می خورد، که البته با در نظر گرفتن رده قیمتی دستگاه، این مشکلات چندان هم مورد توجه نیستند.

با اکسپریا ال ۱ اجرای بازی های نه چندان سنگین مانند Temple Run 2 و بازی های سبک در سبک پازل و سرگرمی های اینچنینی امکانپذیر خواهد بود. اما انتظار اجرای بازی هایی گرافیک بالا مثل آسفالت ۸ را با نرخ ۶۰ فریم در هر ثانیه از این دستگاه نمی رود.

همانطور که در بالا هم ذکر شد در این محصول سونی امکان استفاده از دو سیم کارت به شکل همزمان با کارت حافظه وجود دارد و شرکت ژاپنی بر خلاف اکثر رقبا شما را مجبور نمی کند بین سیم کارت دوم و کارت حافظه یکی را انتخاب کنید.

این دستگاه همچنین به ۱۶ گیگابایت حافظه از نوع eMMC مجهز است که از این میزان کمتر از ۱۰ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد، اما اگر بخواهید می توانید با کارت حافظه این مقدار را تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر افزایش دهید.

اکسپریا ال ۱ مجهز به رادیو اف ام نمی باشد ولی از امکاناتی همچون NFC، بلوتوث ۴.۲ و پشتیبانی از گوگل کست برخوردار است.

باتری

اکسپریا ال ۱ به یک باتری ۲۶۲۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است. برای بررسی عملکرد این باتری یک ویدیو را به صورت مداوم پخش نموده که اکسپریا ال ۱ موفق شد حدود ۶ ساعت به پخش ویدیو ادامه دهد.

درواقع باتری این محصول قادر خواهد بود در صورت استفاده نه چندان سنگین و روزمره تا یک روز کاربر را همراهی کند. ال ۱ همانند محصولات سری X سونی به فناوری Qnovo Adaptive Charging مجهز است، در نتیجه دستگاه می تواند با مدیریت میزان جریان ارسالی به باتری در هنگام شارژ، چرخه ی عمر سخت افزار باتری را طولانی تر کند.

به علاوه این دستگاه جدید سونی از حالت های STAMINA mode و Ultra STAMINA mode هم بهره می برد که در صورت ناچیز بودن شارژ باتری می توان با فعال کردن آنها، ضمن ایجاد محدودیت برای عملکردهای پر مصرف، بخش های اساسی دستگاه مثل تماس، پیام رسانی و ساعت را مدت بیشتری در اختیار گرفت.

سخن آخر

با ارزیابی بخش های مختلف میان رده جدید سونی می توان گفت که این دستگاه در مجموع طراحی شبیه به XA1 داشته و با ویژگی هایی که در بردارد می تواند پاسخگوی نیازهای روزمره کاربران باشد.

اگر چه در اکسپریا ال ۱ نقاط ضعفی همچون بدنه ی پلاستیکی، عدم وجود حسگر اثر انگشت و پایدار نبودن عملکرد دوربین، دیده می شود اما در مجموع با برخوردار بودن از اسپیکر مناسب، امکان استفاده از دو سیم کارت و یک کارت حافظه، دوربین سلفی با کیفیت و ابعاد و ضخامت قابل قبول، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای خرید یک تلفن هوشمند میان رده به حساب آید که نیازهای روزمره کاربران و حتی فراتر از آن را پاسخگو باشد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *