نوکیا یکی از شرکت های معتبری است که از مدت ها پیش در ارائه تلفن های همراه نقش به سزایی داشته است. اما با روی کار آمدن اسمارتفون های جدید و پیشرفته، استقبال از این کمپانی و محصولات آن کمی از رونق افتاد و از این رو مالکیت آن به شرکت های مختلفی چون لومیا سپرده شد.
البته این اتفاق تنها برای این شرکت پدید نیامد چرا که علاوه بر نوکیا شرکت بلک بری و همچنین اچ تی سی نیز به این روند دچار شدند.
اما شرکت نوکیا توانست با ارائه سه محصول نوکیا ۳، ۵ و ۶ در سال ۲۰۱۷ دوباره به نوسازی خود بپردازد و با رونمایی سه تلفن هوشمند مجددا از شرکت های رقیب پیشی بگیرد.

پیش از این به نقد و بررسی گوشی نوکیا ۶ پرداختیم اکنون در تلاشیم که محصول دیگر این شرکت را یعنی نوکیا ۳ که همراه نوکیا ۶ وارد بازار شده است بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

طراحی

ساختار نوکیا ۳ از پلی کربنات و فلز آلومینیوم بهره مند شده است. بدنه ای از جنس پلی کربنات و لبه های آلومینیومی که در برابر افتادن، سر خوردن و ضربات احتمالی مقاومت کند.
بدنه ی نوکیا ۳ از پلاستیک سخت و مرغوبی بهره برده است و ظاهری لطیف و نرمی را به همراه دارد. از این رو در هنگام قرار گیری در دست حس خوشایندی را به کاربر القا می کند. اما باید توجه داشت که امکان اثر پذیری جای انگشت و همچنین خط و خش بر روی بدنه پشتی آن بسیار زیاد است از این رو توصیه می شود به منظور نگهداری بهتر، قاب محافظی برای آن تهیه کنید.
این گوشی با وجود ظاهری لوکس و چشم نواز و به دلیل قیمت نه چندان بالا، جزء گوشی های پایین رده محسوب می شود.
HMD Global از یک نمایشگر ۵ اینچی با رزولوشن HD در این گوشی هوشمند استفاده کرده است که به یک محافظ صفحه گوریلا گلس تجهیز شده است. به لطف نمایشگر ۵ اینچی، وزن ۱۴۰ گرمی و همچنین ضخامت کمتر از ۸٫۵ میلی متری، می توان از این دستگاه به عنوان یکی از خوش دست ترین دستگاه های موجود در بازار یاد کرد چرا که لبه های آلومینیومی آن کمی در گوشه ها گرد شده کمک می کند تا بهتر در دست جای گیرد و تعادل را هنگام نگهداری ان در دست حفظ کند.
دوربین هشت مگاپیکسلی به همراه فلش در قاب پشتی، بدون هیچ برجستگی ای طراحی شده است که در قسمت پایین، نماد شرکت و کمپانی تولید کننده و مونتاژ آن به چشم  می خورد.
طراحی نه چندان مینیمالیست کمی از زیبایی چشم نواز پشت گوشی کاسته و ظاهری در هم ریخته به خود گرفته است.

نکته مثبتی که در نوکیا ۳ به کار رفته است این است که بر خلاف تمامی گوشی های دو سیم کارته، این کمپانی جایگاه اختصاصی برای کارت حافظه Micro SD در نظر گرفته است از این رو در صورت بهره گیری از دو سیم کارت می توان از کارت حافظه خارجی نیز استفاده نمود.
در سمت راست این دستگاه دکمه های فلزی و همچنین کلید های تنظیم صدا را مشاهده می کنیم و در سمت چپ علاوه بر سینی سیم کارت (دو سیم کارت) جایگاه کارت میکرو SD را نیز شاهد هستیم. در بالای بدنه جک ۳٫۵ میلی متری، و در نمای پایین آن اسپیکر و پورت USB نوع C طراحی شده است.
همچنین میکروفون در مجاورت پورت USB نوع C قرار دارد و نقش حذف نویز و در هنگام مکالمه را بر عهده دارد. شاید وجود برخی ویژگی های این محصول و همچنین قیمت مناسبی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است، سبب وجه تمایز این دستگاه با گوشی های تولید شده شرکت های رقیب باشد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳

نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳

نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳

نمایشگر

صفحه نمایش ۵ اینچی و پنل IPS LCD، با رزولوشن ۷۲۰ پیکسلی برای نوکیا ۳ در نظر گرفته شده است که در هر اینچ ۲۹۴ پیکسل را شامل می شود.
اگرچه این مقدار بهترین برای این گوشی هوشمند نیست اما با قیمت ۱۵۰ دلاری نمی توان انتظار بیش از این داشت.
لازم است بدانید که حاشیه های اطراف این نمایشگر در مقایسه با گوشی های رقیب کمی زیاد است و تقریبا حدود ۶۷ درصد از قاب جلو را فرا گرفته است.
کنتراست و عمق رنگ مشکی در این نمایشگر در حد قابل قبولی است. اما رنگ ها کمی سردی میل می کند و متاسفانه نمی توان آن را از طریق منو تنظیمات کنترل و یا تغییر داد.
البته گفتنی است که تنظیماتی برای افراد کوررنگ در این نمایشگر در نظر گرفته شده است که شاید با کمی تغییر رنگ ها به نمایشگر ایده آل و دلخواه خود رسید.
نمایشگر این دستگاه مجهز به یک محافظ صفحه گوریلا گلس می باشد که البته آخرین نسخه از آن نمی باشد.
گفتنی است روشنایی تصویر در این نمایشگر تا حدودی خوب است و نزدیک به ۴۷۷ نیت می باشد که شامل ویژگی max auto نمی باشد و به طور کلی این روشنایی هیچگاه از ۴۷۷ نیت فرا تر نخواهد رفت.
میزان غلظت رنگ مشکی و دقت رنگ در آن بسیار مطلوب بوده و رنگ ها در این نمایشگر به صورت طبیعی به نظر می رسند و اشباع شده و غیر طبیعی نیستند.

نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳

نرم افزار

اندروید ۷ نوقا، به صورت خام در این دستگاه به کار رفته است و رابط کاربری آن جز تغییر در آیکون های آبی رنگ، دچار تغییر مشهود دیگری نشده است.
این شرکت فنلاندی هیچ اپلیکیشن مضاعف و منحصر به فردی را به برنامه های خود اضافه نکرده و به همان برنامه های گوگل اکتفا نموده است. بنابراین کاربران می توانند به سهولت برنامه های خود را به روز رسانی کنند
گفتنی است نوتیفیکیشن ها، مشابه تمام گوشی های اندرویدی در لاک اسکرین قابل نمایش است و منو تنظیمات در بالای تصویر به منظور تنظیمات سریع نظیر: مکان نما، اتصال به WiFi و … به راحتی پدیدار می شود.
با توجه به سابقه ی پیشین این دستگاه باید گفت که نوکیا سوابق درخشانی در عرضه گوشی ها اندرویدی ندارد از این رو چندان در ارائه محصوات خود ریسک نکرده است و همه چیز را به شکل مرسوم و پیشین پیش گرفته است.

دوربین

دوربین این دستگاه اگرچه از بسیاری از دوربین های دیگر محصولات پایین رده ای بهتر است اما قابلیت های دوربین های اسمارتفون های پیشرفته را ندارد.
دوربین ۸ مگا پیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.0 و فوکوس خودکار، حداقل امکاناتی است که هر کاربر از آن انتظار دارد. نبود افکت ها متفاوت و همچنین قابلیت فیلم برداری به صورت صحنه آهسته و یا پاناروما کمی از جذابیت های نوکیا ۳ کاسته و بسیاری از کاربران را به خرید نوکیا ۶ مجذوب کرده است.
اما قابلیت HDR و تایمر و همچنین انتخاب دوربین جلو و عقب در سمت چپ این اسماتفون گنجانده شده است و دسترسی به منو که در بخش پایین این دستگاه است به راحتی انجام پذیر است.
به دلیل سرعت بالای شاتر امکان عکسبرداری از سوژه های متحرک ممکن است کاربر را دلسرد کند اما تصاویر گرفته شده در نور روز جزئیات را به خوبی به نمایش می گذارد.
با در نظر گرفتن قیمت این محصولف رنگ ها بسیار شفاف و روشن می باشد و از کیفیت بسیار مناسبی برخوردارند. همچنین سرعت عکسبرداری و عملکرد اتو فوکوس در سطح رضایتمندی قرار دارد.
نورسنجی که یکی از نکات مهم در هنگام عکس برداری است، توسط این دستگاه کمی با مشکل رو به رو است و تصویر برداری در نور شب همراه با نویز بسیاری است که چنگی به دل نمی زند و شاید رضایت کاربران متفاوت را به همراه نداشته باشد.

دوربین جلو این دستگاه نیز با همان ویژگی ها دوربین عقب همراه است و با وجود F/2.0 و قابلیت اتو فوکوس، عکس برداری بسیار خوشایند می باشد.
ضبط فیلم با رزولوشن ۷۲۰ پیکسلی و سرعت ۳۰ فریم در هر ثانیه برای هر دوربینی انتظار می رود که خوشبختانه این دستگاه نیز از آن بهره مند است.

نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳

سخت افزار

شرکت فنلاندی از تراشه  چهار هسته ای MT6737 مدیا تک در نوکیا ۳ بهره برده است که دارای ۲ گیگ رم می باشد. این کمپانی برای ارائه محصولی مقرون به صرفه مجبور به صرف نظر و حذف بسیاری از امکاناتی را کرده که انتظار حداقلی هر کاربری برای بهره گیری از آن ها بوده است.
بنابراین شاید بتوان سرعت پایین این دستگاه، در اجرای بازی هایی با گرافیک بالا و بار گیری های طولانی مدت در وظایف چند گانه را توجیه کرد. اما انجام کارهای روزمره توسط نوکیا ۳ و اجرای بیشتر اپلیکیشن ها، و همچنین کار کردن با شبکه های اجتماعی بدون مشکل انجام می پذیرد.
حافظه داخلی این دستگاه ۱۶ گیگ می باشد که به لطف کارت حافظه خارجی Micro SD می توان آن را تا ۱۲۸ گیگ افزایش داد.
البته خوب است بدانید که پشتیبانی از کابل OTG و NFC و همچنین رادیو FM از امکاناتی است که شاید در بسیاری از گوشی های هم رده دیده نمی شود و در این دستگاه بهره گیری شده است.

باتری

باتری ۲۶۲۰ میلی آمپر ساعتی شاید بهترین میزان از باتری های امروزی نباشد اما برای این دستگاه کفایت می کند.
با توجه به آزمایشات انجام شده، نوکیا ۳ می تواند بیشتر از ۸ ساعت به   پخش فیلم بپردازد و به طور متوسط با استفاده روزمره، باتری آن نزدیک به یک روز دوام آورد.
نبود شارژ سریع یکی از نکاتی است که پیش از خرید دستگاه می بایست به آن توجه کرد چرا که نزدیک به دو ساعت شارژ کامل این دستگاه به طول می انجامد که برای بسیاری از کاربران خوشایند نیست.

حرف آخر

راه اندازی اسماتفون های اندرویدی شرکت نوکیا شاید سبب انقلاب جدیدی توسط HDM Global شده باشد.
وجود گوشی های رقیب از جمله هوآوی و اسماتفون های چینی، که اخیرا به بازار آمده اند، شاید برای کمپانی نوکیا که به تازگی با نسخه اندرویدی رو به رو شده است چندان موفقیت آمیز نباشند. چراکه به نظر می رسد نوکیا ۳ از نگاه طراحی و ظاهر، بسیار قدرتمند روی کار آمد اما از نگاه سخت افزاری چیزی برای گفتن ندارد.
به هر حال توصیه می شود در صورتی کار چندانی با گوشی هوشمندتان ندارید و شکل ظاهری برایتان اهمیت به سزایی دارد، این دستگاه را انتخاب کنید و در غیر این صورت، بدون در نظر گرفتن قیمت آن، حتما بررسی نوکیا ۶ را مطالعه کنید.

vitrino

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *