کمپانی سامسونگ هرساله با معرفی تلفن های هوشمند خود سر و صدای زیادی را در بازار رقابتی گوشی های هوشمند به پا می کند و از این رو همیشه در کانون توجهات بسیاری قرار می گیرد. محصولات این کمپانی در سال‌ های اخیر تغییرات زیادی به خود دیده و با بهره گیری از بدنه تمام فلزی خودنمایی می کنند. یکی از این محصولات گلکسی سی ۵ است که برای اولین بار با بدنه‌ی فلزی یکپارچه ساخته شده است.

Galaxy C5 ظاهری مشابه به گلکسی اس ۶ دارد اما بدنه‌ ی آن تماما از فلز ساخته شده است. در ادامه قصد داریم عملکرد کلی این گوشی را بررسی نموده و ببینیم تا چه اندازه پاسخگوی نیاز کاربران است.

طراحی

بدنه تمام فلزی گلکسی سی ۵ و شباهت زیاد آن با آیفون ‌های اپل نظر هر کاربری را به خود جلب می کند.

در نمای روبرو شاهد یک صفحه نمایش ۵.۲ اینچی هستیم که با پوشش شیشه‌ی ۲٫۵D  پوشیده شده و با حاشیه‌ های اندکی نیز احاطه گشته است. پنل جلوی گوشی شباهت زیادی به گلکسی اس ۶ دارد و همانند آن، دکمه‌ی فیزیکی هوم، اسپیکر و دوربین جلو در بخش بالای آن قرار گرفته است.

در بخش سمت راست گوشی دکمه‌ی پاور جای داده شده که در زیر آن جایگاه حافظه میکرو اس‌دی و سیم کارت نیز در نظر گرفته شده است.

در فریم سمت چپ نیز دکمه های تنظیم حجم صدا قرار گرفته اند که بسیار خوش ساخت بوده و کلیک بر روی آنها به راحتی صورت می گیرد.

ضخامت فریم به طور کلی در حدود ۶.۷ میلی ‌متر  می باشد که باعث شده هنگامی که کاربر آن را در دست می گیرد حس خوبی به او منتقل شود. پشت گوشی دقیقا شبیه آیفون‌ های اپل طراحی شده و شاهد نوارهای آنتن در این بخش هستیم.

به طور کلی گلکسی سی ۵ با طراحی یکپارچه و فلزی خود به نوعی راه را برای پرچمداران آتی سامسونگ به منظور استفاده از این جنس بدنه باز کرده و البته باعث امیدواری علاقمندان به این برند نیز خواهد شد.

صفحه نمایش

همانطور که پیش از این اشاره کردیم برای این محصول جدید سامسونگ یک نمایشگر ۵.۲ اینچی در نظر گرفته شده که دارای پنل امولد و روزولوشن فول ‌اچ ‌دی است و تراکم پیکسلی خوبی را نیز به همراه دارد.

رنگ ‌ها در این نمایشگر بسیار اشباع هستند و دقت کافی ندارند. اما نکته امیدوار کننده روشنایی خوب صفحه نمایش است که باعث می شود در هنگام استفاده از آن در زیر نور مستقیم خورشید با مشکلی روبرو نشوید. به علاوه روشنایی حداقلی صفحه نمایش گلکسی سی ۵ نیز بسیار مناسب است و استفاده طولانی مدت از آن باعث اذیت چشمان شما نخواهد شد.

دوربین

برای بخش دوربین گلکسی سی ۵ از یک حسگر ۱۶ مگا پیکسلی بهره گرفته شده است که عملکرد بسیار خوبی داشته و تصاویر بسیار خوبی را به ثبت می رساند.

در تصاویر ثبت شده شاهد اشباع زیاد رنگ ها شارپ شدن بخش‌ های مختلف عکس هستیم. شارپ زیاد تصاویر موجب می شود تا عمق تصاویر از بین برود و هنگامی که بر روی آنها زوم می شود تغییرات نرم افزاری به وضوح قابل مشاهده باشد.

متاسفانه میزان کیفیت عکس ها در محیط های تاریک چنگی به دل نمی زند و نویز زیادی در تصاویر دیده می شود.

اما رنج داینامیک دوربین گوشی با توجه به رده‌ی قیمتی آن بسیار مناسب است و حسگر تعبیه شده به خوبی از پس اکسپوژر برمی ‌آید تا بخش ‌های روشن تصویر جزئیات خود را از دست ندهند.

برای بخش دوربین سلفی دستگاه نیز سامسونگ یک حسگر ۸ مگا پیکسلی در نظر گرفته شده است که روی هم رفته تصاویر قابل قبولی را به ثبت می رساند.

اسپیکر

سیستم صوتی در نظر گرفته شده برای گلکسی سی ۵ تنها دارای یک اسپیکر است که در بخش زیری فریم گوشی جای گرفته است. این اسپیکر تک گانه عملکرد چندان خوبی ارائه نمی دهد و در بهترین حالت می‌توان توانایی آن را متوسط ارزیابی کرد.

این اسپیکر در محل نامناسبی تعبیه شده و حجم صدای ضعیف آن یکی از عمده ترین نقاط ضعف گوشی را رقم زده است. البته این مشکل تنها در سی ۵ دیده نمی شود بلکه بخش صوتی در دیگر محصولات سامسونگ نیز همیشه از نقاط منفی آن به شمار می رفته است.

نرم افزار

گلکسی سی ۵ به صورت پیش فرض به نسخه اندروید ۶.۰.۱ مارشملو مجهز است. رابط کاربری در نظر گرفته شده هم همان نسخه آشنای همیشگی، تاچ‌ ویز می باشد. تاچ ویز یک رابط کاربری پرامکانات است که مواردی همچون امکان تغییر تم گوشی، تغییر پروفایل نمایش رنگ صفحه نمایش و بسیاری از ویژگی های دیگر نشانه این ادعاست.

برای دیدن اعلانیه‌ هایی که روی صفحه‌ی قفل به صورت آیکون برنامه‌ی مورد نظر نمایش داده می‌شوند، کافیست که آنها را لمس کنید.

یک ویژگی جالب برای گیمرها در این رابط کاربری این است که می توانند با استفاده از ویژگی Game Launcher در حین بازی اسکرین شات گرفته یا از صفحه، ویدیو ضبط کنند. همچنین ویژگی های کاربردی دیگری از جمله غیر فعال کردن نمایش اعلانیه‌‌ها، دکمه‌های ناوبری فیزیکی و همچنین مینیمایز کردن بازی وجود دارد. این ویژگی های هرچند کوچک برای گیمرها کاربردهای زیادی دارد.

در مجموع رابط کاربری تاچ ویز گلکسی سی ۵ با اندروید خام فاصله‌ی زیادی دارد و البته مانند گذشته سنگین نیست اما با این حال شاید مواردی مانند نبود اپ دراور به طور پیش فرض یا زبان چینی در برخی بخش‌ها باعث دلسردی برخی کاربران نیز شود.

بازده و عملکرد

گلکسی سی ۵ از یک پردازنده اسنپدراگون ۶۱۷ بهره مند است که زیاد قدرتمند نیست. این گوشی دارای چهار گیگابایت رم بوده و در بخش سخت افزاری انتظارها را به خوبی برطرف نمی کند.

در واقع پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۱۷ در حد و اندازه‌های رقبای بالا رده و حتی میان رده‌ی خود ظاهر نشده و عملکرد نسبتا ضعیفی دارد. گوشی‌ هایی در بازه‌ی قیمتی گلکسی سی ۵ با پردازنده‌های بسیار قدرتمندتر نیز وجود دارند اما با این حال سی ۵ در انجام کارهای روزانه و حرکت بین بخش ‌های مختلف رابط کاربری و باز و بسته کردن اپلیکیشن ‌ها مشکلی نخواهد داشت.

با این حال نباید انتظار انجام بازی‌ های سنگین را داشت و همچنین فیلمبرداری طولانی مدت نیز می‌تواند این گوشی را به چالش بکشد.

باتری

گلکسی سی ۵ دارای یک باتری ۲۶۰۰ میلی ‌آمپر ساعتی است که در صورت استفاده معمولی می تواند یک روز کامل کاربر را همراهی کند. برای بررسی عملکرد این باتری طبق روال همیشگی روشنایی آن را بر روی حالت ۵۰ درصد قرار داده و ویدیویی با رزولوشن HD را به صورت مداوم پخش نمودیم. باتری سی ۵ توانست تا ۸ ساعت دوام بیاورد.

سخن آخر

با بررسی کلی گلکسی سی ۵ دیدیم که این میان رده آنقدر هم عملکرد بدی ندارد و می تواند یک میان رده خوب به حساب آید. اگرچه این محصول معایبی همچون لیز بودن، رابط کاربری مخصوص چین و اسپیکر با عملکرد ضعیف را به همراه دارد اما با داشتن ویژگی های خوبی مانند کیفیت ساخت عالی، صفحه نمایش با کیفیت بسیار خوب و دوربینی با عملکرد مناسب می تواند یک گزینه بسیار خوب برای کاربرانی باشد که یک گوشی مناسب برای استفاده روزمره احتیاج دارند.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *