خانه تکنولوژی موبایل و تبلت نقد و بررسی گوشی گلکسی جی 7 پرو سامسونگ – Samsung Galaxy J7 Pro

نقد و بررسی گوشی گلکسی جی 7 پرو سامسونگ – Samsung Galaxy J7 Pro

0

کمپانی سامسونگ که به ‌عنوان بزرگ ‌ترین تولید کننده گوشی در دنیا شناخته می شود بار دیگر میان رده ای را معرفی نموده است. جی ۷ پرو سامسونگ دستگاهی است که برای رقابت در بازار میان رده ها پابه عرصه ظهور گذاشته است. در این بررسی قصد داریم این میان رده را که از بدنه فلزی و نمایشگر سوپر امولد بهره می برد را با جزئیات بیشتری مورد ارزیابی قرار دهیم.

گلکسی جی 7 پرو

گلکسی جی 7 پرو

طراحی

جی 7 پرو از نظر طراحی مشابه با پرچم‌ دار سال گذشته ‌ی سامسونگ است. بدنه خوش ساخت و باکیفیت و استفاده از فلز یکپارچه در این گوشی باعث شده تا با یکی از بهترین ‌محصولات سری J این کمپانی روبرو باشیم.

در نمای روبروی دستگاه شاهد نمایشگر 5.5 اینچی، اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و حسگر مجاورت هستیم که با یکپارچگی خاصی کنار هم قرار گرفته اند.

جی 7 پرو از حاشیه های اندکی در اطراف نمایشگر خود برخوردار است و حاشیه ‌های بالایی و پایینی آن نیز با وجود کلیدهای ناوبری کاملا قابل قبول هستند.

کلید پاور و اسپیکر دستگاه در سمت راست فریم و دکمه های تغییر حجم صدا نیز در لبه‌ی سمت چپ جای گرفته ‌که دو درگاه‌ سیم‌ کارت‌ و کارت‌ حافظه‌ی microSD در زیر آن قرار گرفته اند. یکی از این دو جایگاه برای قرارگیری سیم‌ کارت اول و دیگری برای سیم‌ کارت دوم بوده و درگاه بالایی نیز به کارت حافظه اختصاص دارد. در قسمت پایین گوشی نیز جک ۳.۵‌ میلی‌ متری به همراه درگاه میکرو USB دیده می شود.

گلکسی جی 7 پرو

گلکسی جی 7 پرو

سامسونگ برای این محصول خود چهارچوبی انحنادار و خمیده در نظر گرفته که بسیار حس خوبی در هنگام در دست گرفتن به کاربر منتقل می کند.

سامسونگ برخلاف محصولات دیگر خود، گلکسی جی 7 پرو را به چراغ LED نوتیفیکیشن مجهز نساخته و همچنین حسگر اثر انگشت را به پشت دستگاه انتقال داده است.

طراحی جی 7 در مجموع و با توجه به میان رده بودن آن قابل قبول محسوب می شود و طبق اعلام سامسونگ، در دو رنگ طلایی و مشکی به بازار عرضه شده است.

نمایشگر

جی 7 پرو سامسونگ از یک نمایشگر سوپر امولد فول اچ دی بهره می برد که دارای ابعاد 5.5 اینچی می باشد. این نمایشگر 73.1 درصد از نمای روبرو را به خود اختصاص داده و دارای تراکمی به اندازه ی 401 پیکسل بر اینچ است.

به لطف وجود نمایشگر سوپر امولد فول اچ دی رنگ های به نمایش در آمده در آن بسیار زنده و شارپ هستند. زاویه ‌ی دیدی که این نمایشگر نیز ارائه می دهد بسیار گسترده بوده و در زوایای مختلف، میزان دقت رنگ ها افتی پیدا نمی کند. سامسونگ همچنین بخشی با نام «Screen Mode» را به منظور تغییر بازه‌ ی رنگ‌ ها و میزان اشباع آن ‌ها در نظر گرفته است. کاربران حتی می توانند با مسدود کردن گزینه نور آبی از منوی تنظیمات از خستگی چشم خود جلوگیری کنند.

قابلیت «Always On Display» نیز در این گوشی به کار گرفته شده تا دیگر نیازی به روشن نمودن صفحه نمایش برای مشاهده ی تماس های از دست رفته، پیام های دریافتی، ساعت و تقویم نباشد. Always On Display قابل زمان ‌بندی بوده و همچنین می توان آن را در بخش اعلان‌ ها نیز فعال نمود.

به طور کلی نمی توان ایرادی به صفحه نمایش این محصول وارد کرد چرا که این بخش یکی از نقاط قوت های جی 7 پرو محسوب می شود.

دوربین

جی 7 پرو سامسونگ به یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی مجهز گشته است که توسط یک لنز f/1.7 در شرایط نوری مناسب، تصاویر قابل قبولی را هم به ثبت می رساند. اما در شرایط نوری نا مناسب، کیفیت تصاویر و عملکرد دوربین کمی افت می کند. از این رو نباید دوربین این محصول را با رده های بالاتر آن مقایسه نمود.

گلکسی جی 7 پرو

گلکسی جی 7 پرو

ثبت تصاویر HDR، پانوراما و ورزشی قابلیت هایی است که برای دوربین جی 7 پرو در نظر گرفته شده و با یکبار سوایپ به سمت راست در نرم‌ افزار دوربین، قابل دسترسی است. همچنین حالت پرو به منظور تنظیم دستی پارامتر های اکسپوژر، وایت‌ بالانس و ایزو به نرم‌ افزار دوربین اضافه گشته است. دوربین اصلی همچنین قابلیت فیلمبرداری فول اچ دی با 30 فریم بر ثانیه را دارد.

در بخش دوربین سلفی نیز سامسونگ از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی بهره گرفته است که لنز این دوربین f/1.9 می باشد. این دوربین همراه با یک فلش در جلوی گوشی به کار گرفته شده تا در شرایط نوری نامناسب مشکلی برای تصویر برداری وجود نداشته باشد. با قابلیت «Wide selfie» نیز که در این بخش در نظر گرفته شده، عملکردی شبیه به حالت پانوراما در دسترس است که کاربر را قادر می سازد تصاویر سلفی عریض تری به ثبت رساند. در این محصول با بهترین دوربین سلفی سری جی روبرو هستیم که تصاویر بسیار قابل قبولی را ارائه می دهد.

گلکسی جی 7 پرو

گلکسی جی 7 پرو

اسپیکر

جی 7 پرو از یک اسپیکر تک کاناله بهره می برد که در لبه ‌ی سمت راست آن جای داده شده است. شاید در نگاه اول این محل قرارگیری کمی عجیب به نظر برسد اما حقیقتا باید گفت که چه دستگاه در حالت افقی و چه در حالت عمودی قرار گیرد، دست کاربر بر روی آن نخواهد رفت.

حجم و کیفیت صدای خروجی بسته به این که یک اسپیکر تک کاناله آن را تولید می کند قابل قبول بوده و در حد متوسطی است.

نرم‌افزار

جی 7 پرو سامسونگ به اندروید 7 نوقا مجهز شده و همانند گلکسی اس 8 از رابط کاربری نسخه 8.1 اختصاصی سامسونگ بهره می برد که با نام Samsung Experience شناخته می شود. این رابط کاربری نسبت به نسخه قبلی شرکت تغییرات زیادی به خود دیده و از زبان طراحی مینیمالیستی بهره می برد که حس بسیار بهتری نسبت به تاچ‌ ویز انتقال می ‌دهد. چراکه اپلیکیشن های اضافه در رابط کاربری جدید حذف شده است.

کاربران می توانند با لمس آیکون اپ ها یا سوایپ به سمت بالا و پایین به لیست اپلیکیشن ‌های خود دسترسی داشته باشند و همچنین در صورت لازم اپ دروار را حذف نمایند. همانند گذشته امکان شخصی‌ سازی تم‌ ها و آیکون‌ ها نیز در این رابط کاربری وجود دارد.

بخش تنظیمات صدا همانند قبل تمامی امکانات معمول خود را دارد با این وجود «Sound Quality And Effects» به منظور کنترل بیشتر کاربر بر تجربه ‌ی صوتی توسط سامسونگ در نظر گرفته شده است.

گلکسی جی 7 پرو

گلکسی جی 7 پرو

با قابلیت Multi Window امکان استفاده از دو اپلیکیشن به ‌صورت همزمان بر روی یک صفحه امکانپذیر است که برای استفاده از آن می توان از Recent Apps به ‌همراه آیکون Multi Window بهره برد. در واقع با کلیک بر روی این گزینه نیمی از صفحه‌ ی نمایش با اپلیکیشن مورد نظر اشغال می‌ شود و نیم دیگر آن هم می تواند به اپلیکیشن دیگری اختصاص یابد. حتی با کشیدن طول و عرض پنجره باز شده اپلیکیشن، می توان اندازه آنها را به دلخواه تنظیم نمود.

در این رابط کاربری Advanced features در منوی تنظیمات شامل سه بخش «Games» به منظور فعال کردن گیم لانچر، بخش«One-handed mode» برای استفاده آسان تر از گوشی با یک دست و بخش «Multi window» نیز برای کنترل پنجره ‌ی اجرای اپ‌ ها می باشد. بخش گیم‌ لانچر امکاناتی از قبیل کنترل بهتر روی عملکرد بازی، امکان فیلم ‌برداری و گرفتن اسکرین ‌شات از بازی را برای کاربر فراهم می کند.

پس از فعال سازی One-handed mode نیز استفاده گوشی با یک دست آسانتر شده و می توان با دو راه به آن دسترسی داشت. یکی سوایپ قطری از گوشه ‌های پایینی نمایشگر و دیگری، سه بار فشردن کلید هوم .

اما بخش مهم دیگری که در منوی تنظیمات گوشی مشاهده می شود، بخش «Device Maintenance» می باشد که شامل ۴ زیر شاخه‌ ی مرتبط با حافظه ذخیره سازی، رم، باتری و امنیت است. گفتنیست که بخش باتری، تنظیمات مختلفی از جمله محدود کننده ‌ی سرعت پردازنده و کنترل مصرف اینترنت اپلیکیشن‌ ها در پس ‌زمینه را برای افزایش شارژدهی گوشی برای کاربران فراهم می کند.

گلکسی جی 7 پرو

گلکسی جی 7 پرو

 

بازده و عملکرد

کمپانی سامسونگ برای این محصول از یک سیستم-روی-یک-چیپ اختصاصی خود با نام اکسینوس 7870 بهره گرفته است. اکسینوس 7870 دارای هشت هسته‌ ی کم ‌توان و کم‌ مصرف Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز می باشد که بر اساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری FinFet ساخته شده است. سامسونگ مدعی است که بهره‌ وری انرژی این تراشه‌ نسبت به نسل پیشین خود که بر مبنای لیتوگرافی ۲۸ نانومتری HKMG ساخته شده بود، ۳۰ درصد بهبود یافته است.

اکسینوس 7870 از یک مودم از نوع LTE استفاده می کند که از Cat.6 پشتیبانی کرده و با تجمیع ۲ برابری حامل‌ های LTE به‌ ترتیب به سرعت ‌های Downlink و Uplink حدودی ۳۰۰ و ۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه دست پیدا می کند. همچنین این تراشه برای انعطاف هرچه بهتر شبکه، از تجمیع حامل پیوندی FDD-TDD نیز پشتیبانی می‌کند.

وجود واحد پردازش گرافیکی Mali-T830 و بلوک کدک چند-فرمتی (MFC) پیشرفته، نیز باعث می شود که بازی ‌های سه ‌بعدی و ویدیو های فول اچ‌ دی ۶۰ فریم‌ بر ثانیه بر روی صفحه نمایش فول‌ اچ ‌دی به آسانی اجرا شوند.

برای جی 7 پرو سامسونگ، ۳ گیگابایت حافظه‌ ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته شده است که می توان از طریق درگاه میکرو‌ اس‌ دی نیز آن را تا مقدار ۲۵۶ گیگابایت ارتقاء داد. در مورد عملکرد جی 7 پرو می توان گفت که این گوشی در استفاده‌ های روزمره به جز لگ‌ های بسیار جزئی که رخ می دهد، در اغلب موارد بسیار سریع و روان است. البته از جی 7 پرو نباید انتظار اجرای بازی‌ های سنگین و بسیار گرافیکی را داشته باشیم در هر صورت در کاربرد های روزمره و حتی اجرای بازی های نیمه سنگین، این محصول تجربه ‌ی روان و بدون لگی را فراهم می کند.

گلکسی جی 7 پرو

گلکسی جی 7 پرو

باتری

گلکسی جی 7 پرو از یک باتری 3600 میلی‌ آمپر ساعتی بهره گرفته که نسبت به باتری گوشی گلکسی جی 7 پرایم، ۳۰۰ میلی‌ آمپر ساعت بیشتر است.

در یک آزمایش برای بررسی عملکرد باتری، ویدیویی را با رزولوشن فول HD به صورت مدوام، در صورتی که روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار داشت و کلیه‌ ی ارتباطات بی‌سیم نیز قطع شده بود، پخش نمودیم. باتری جی 7 پرو توانست در این شرایط تا 16 ساعت و 40 دقیقه دوام آورد.

بنابراین به سادگی می توان نتیجه گرفت که باتری گلکسی جی 7 پرو، یکی از نقاط قوت های اصلی آن به حساب می آید.

سخن آخر

از آنجا که سری جی سامسونگ در سال‌ های اخیر محبوبیت زیادی داشته، جی 7 پرو نیز با توجه به تغییرات مثبتی که داشته بیش از پیش این سری را در بازار رقابتی موبایل مورد توجه کاربران قرار داده است. بدنه ی فلزی و بسیار خوش‌ ساخت، باتری بسیار خوب، دوربین قابل قبول در کنار نمایشگر Super Amoled بسیار زیبا دست به دست هم داده تا این گوشی را به یک میان رده نسبتا عالی تبدیل نماید.

ویترینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *