نقد و بررسی Football Manager 2017

“ترجمه شده از وبسایت trustedreviews با کمی دخل و تصرف”

برای گیگ‌های خانه‌نشین، تئورسین‌های دنیای مجازی و افراد خیلی باحال، بازی مدیریت فوتبال (Football Manager) یا به اختصار (FM) مکانی برای آزاد کردن نبوغ سرخورده‌شان می‌باشد. بسیاری از گیمرها با این باور به سمت FM می‌روند که می‌توانند در دنیایِ واقعی مدیریت فوتبال هم موفق شده و یا حداقل یکی از مشاغل مربیگری را بر عهده بگیرند. بر طبق تشریفاتی سالیانه، فصل جدید لیگ‌های فوتبال تا زمان عرضه شدن آخرین نسخه بازی مدیریت فوتبال بشکل شایسته‌ای آغاز نمی‌شود- آیا (FM17) می‌تواند پابه‌پای دنیای واقعیت حرکت کند؟

اگر شما FM17 بازی کرده باشید، به محض روبرو شدن با آن احساس آشنایی خواهید داشت. درواقع سیمای آن، چنان تغییراتی نداشته که احساس یک آدم تازه‌کار به شما دست دهد. FM17 با اضافه کردن لایه‌ای از بهبودهای کوچک، بیش از اینکه یک انقلاب باشد، تکاملی‌است که به رشد بهترین شبیه‌ساز فوتبال ادامه می‌دهد. همه ارگان‌ها کمی بیشتر به هم پیوسته، معقول و غیراتوماتیک احساس می‌شود. دیگر نمی‌توانید مثل سابق تغییرات تاکتیکی تیم خود را در پیش‌فصل ایجاد کرده و همه چیز را به حال خود رها کنید. یکی از عناصر برجسته (FM17) لزوم ایجاد تنظیمات کوچک و تغییرات جزئی در هر بازی نسبت به بازی دیگر می‌باشد.

اگر شما با یکی از تیم‌های قدرتمند فوتبالی بازی کنید، احتمالا نیاز نیست تا در هر بازی ترکیب تیم خود را اصلاح کنید ولی به‌هرحال گسترده کردن آنالیزها و ملاحضات قبل از بازی فوائد قابل توجه‌ای دارد و صد البته این موضوع باعث رضایت همگان نمی‌شود، FM17 به مانند بیشتر پیشینیان سابق خود، بازی‌ای نیست که آن را بارگذاری کرده و کمی بازی کنید. ولی توسعه‌دهندگان اسپورت اینتراکتیو (Sports Interactive) با اضافه کردن مود کلاسیک در پی رفع این مشکل و ایجاد بازی موثر و ساده بودند. بازی اصلی زمان را می‌بلعد و نسبت به گذشته مبسوط‌تر است. قسمت مدیریت وظایف بازیکنان سرانجام در FM17 کاری انجام می‌دهد. هم اکنون نمایش تیم به شکل واضحی متکی به آرایش موثر انفرادی و تیمی می‌باشد. به عنوان مثال  قراردادن تفکرات هر چهار فرد خط دفاعی در حالت تهاجمی باعث ایجاد دردسر می شود.

صفحه نمایش بازخورد مربیان موثرتر شده و معمولا اطلاعات مناسب‌تری را در اختیار قرار می‌دهد. مخصوصا هنگام آماده‌سازی قبل از بازی اگر آن را نادیده بگیرید، مسئولیتش با خودتان است. هنگامی که بر روی گزینه آغاز مسابقه کلیک می‌کنید، با انجین پیشرفته‌تری که نسبت به سال گذشته هم زیباتر به نظر رسیده و هم بهتر کار می‌کند، روبرو می‌شوید. کل نمایش که با خروج بازیکنان از تونل آغاز می‌شود، پولیش‌داده شده و زیبا احساس می‌شود که با صف کشیدن و گرم کردن بازیکنان در گروه‌های کوچک‌تر ادامه پیدا می‌کند. هرچند خوشحالی پس از گل هنوز هم کمی نافرم است: دیدن 5 یا 6 بازیکنی که در یک خط مستقیم دویده و هر از چندگاهی دستانشان را بالای سرشان می‌برند. این قسمت پتانسیل بالقوه‌ای برای پیشرفت دارد. اگر همین خُرده کوچک را کنار بگذاریم، تماشای بازی‌هایFM17 از همیشه بهتر است ولی هرگز گمان نمی‌کنید که مشغول دیدن دیداری واقعی هستید.

هوش مصنوعی بازیکنان افزایش پیدا کرده و حرکات غیرمنظره نامعقول کمتری از تیم شما سر میزند. به وضوح بر روی انیمیشن‌های کار زیادی صورت گرفته است و زیبایی آن نباید دستکم گرفته شود. تغییر انجین سه بعدی بازی یکی از تغییرات بحث برانگیز تاریخ این سری می‌باشد ولی بطورقطع هنوز هم فقط قابل توجیح است. و صد البته اسپری جادویی داور به بازی اضافه شده است که طرفداران آئین‌نامه‌های از آن لذت خواهند برد. قسمت ایجاد پروفایل مدیر جدید از نو طراحی شده که انتخاب‌های زیادی را برای ظاهر آواتار مربی شما در اختیار قرار می‌دهد. این گزینه شامل اختیار کامل ساخت مدل سه بعدی نیز می‌شود. این ویژگی سطحی چیز خاصی به بازی اضافه نمی‌کند ولی حداقل کمی سرگرم‌کننده است.

 ویژگی بزرگی دیگری که امسال به بازی اضافه شده است، ورود بازخوردهای اجتماعی به عنوان زبانه‌ای جدید در صفحه خانگی مدیر است. این ویژگی که به وضوح از توییتر الهام گرفته، بازخورد طرفداران تیم را به اخبار و شایعات و اعلانات باشگاه به نمایش می‌گذارد.

در وهله اول این مورد کاملا قابل توجه است. دنیای کامل دیگری در داخل جهان FM ظاهر شده که نسبت به اتفاقات واکنش نشان داده و با آن درگیر می‌شود. این مورد تجربه بازی را بهبود داده و حقیقتا چیزی بود که من جدی می‌گرفتم: وقتی طرفداران به در لیست فروش قرار دادن بازیکنی اعتراض می‌کردند، من از تصمیم خود صرف نظر می‌کردم. به‌هرحال محتویات آن نسبت به کنش‌های بی‌شماری که شما در طول یک فصل انجام می‌دهید، بسیار محدود بود و پیغام‌های یکسانی تکرار می‌شدند. هرچند این پیغام‌ها ایده زیبایی هستند ولی تکراری و زیاده‌ از حد احساس می‌شوند. با اینحال برای این زبانه کاربردهای مفیدی  متصور است، به عنوان مثال برجسته کردن گل‌های فوق‌العاده دنیای FM شما و همچنین راه‌های تعامل بیشتری برای نزدیک شدن به اهداف خرید تیم. من هنوز با قسمت بازخوردهای اجتماعی قانع نشده‌ام ولی می‌توانم ببینم که با اضافه کردن عمق بیشتری به محتویات، می‌تواند تبدیل به ویژگی جذابی شود.

می‌توانم خبر دهم که قسمت مورد علاقه‌ام در بازی پیشرفت بهتری داشته است یعنی مذاکرات نقل و انتقالات! شما در هنگام ارائه پیشنهاد به یک باشگاه می‌توانید شرط کنید که تا زمانی که باشگاه مقابل جایگزینی پیدا نکرده، معامله کامل نشود. این ایده خوبیست و به راحتی به شما اجازه می‌دهد تا به عنوان مثال در زمان کمبود بودجه، معامله را برای هفته‌ای به تاخیر بیاندازید. به همین نحو شما هم می‌توانید درخواست کنید که تا زمان فروش بازیکن مشخصی از تیم شما معامله تکمیل نشود، مثلا بازیکنی که قصد جابجایی‌اش را دارید. هنگامی که بر قیمتی توافق شد (در هر تعداد قسطی که شما موفق به رسیدن به آن شدید) شما مانع دیگری دارید تا قبل از نهایی شدن قرارداد بر آن فائق بیایید. شما حالا می‌توانید وعده‌هایی به خریدهای بالقوه خود بدهید. این وعده‌ها محدوده گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که به عنوان مثال از آسانترین‌ها به مانند شماره پیراهن و یا پست مورد علاقه شروع شده و تا آنهایی که نسبتا سخت هستند ادامه پیدا می‌کند، مثل انتخاب آنها به عنوان کاپیتان و یا تصور کردن باشگاه به عنوان سکوی پرش آنها. شکستن این عهدها، حتی خیلی کم، می‌تواند باعث در هم فروریختن این بازیکنان دُردانه بشود، که نشان‌دهنده واقعیت فوتبال امروز می‌باشد.

نیروهای تازه‌وارد جدید در FM17 شامل آنالیزورها می‌شوند که می‌توانند مقداری داده‌های آماری به بازخورد مربیان اضافه کنند. به عنوان مثال تعداد دقایقی که بازیکن درحال بهبودی طبق گزارش فزیوتراپ شما به زمان نیاز دارد. همچنین این نابغه‌های استخراج آمار، آنالیز بعد از بازی تیم شما را مستقیما به صندوق ایمیل شما روانه می‌کنند که شامل امکان سرزنش بازیکنان بخاطر انجام بیشترین اشتباهات و همچنین نقشه حرکتی تیم شما می‌شود. بالاخره به نظر می‌رسد اطلاعات وافر موجود در FM می‌توانند مقداری انسجام داشته و به راحتی در دسترس بوده تا ترکیب تیم خود را بر آن اساس بچینید.

 FM17  همچنین اولین شیرجه این سری به سمت سیاست می‌باشد. اشتباه نکنید، شما نمی‌توانید در انتخابات کاندید شوید ولی نامفهوم‌ترین واژه سال، برکسیت، تاثیری مهمی در این سری گذاشته است. در زمان اتفاقی در فصول ابتدایی بازی، بریتانیا بریکسیت را به اجرا می‌گذارد و این مورد می‌تواند تغییراتی در بازی شما ایجاد کند. در یکی از سناریوها (مطمئنا افراطی‌ترین حالت) اسکاتلند از امپراطوری بریتانیا جدا شده و باشگاه‌های انگلیسی برای حفظ بازیکنان با استعداد و نفوذ مالی خود به زحمت می‌افتند. برکسیت نرم رویدادیست که معمولا اتفاق می‌افتد و روال به مانند سابق ادامه پیدا می‌کند ولی آن دسته از افراد بدشانسی که با برکسیت سخت روبرو می‌شوند در استفاده از بازیکنان اروپایی که گذرنامه لازم را ندارند، به مشکل برخورد می‌کنند. بنابراین روش آرسن ونگر برای جمع‌آوری استعدادهایی از سراسر دنیا بی‌اثر افتاده و شما باید به روش یورگن کلوپ مراجعه کنید؛ بازیکنان خود را پرورش داده و هافبک‌ها را در خطوط دفاعی قرار دهید. اگر شما در انگلیس مدیریت نمی‌کنید و بازیکن با استعدادی از بریتانیا در خدمت خود دارید، باز هم تاثیر بریکسیت قابل ذکر است. لیگ قهرمانان نیز بدون حضور تیم‌های انگلیسی کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

نکات مثبت

پخش واقعه‌گرایانه‌تر مسابقات

ارائه بهتر بازخورد مربیان

آمارهای بیشتر و کاربردی‌تر

نکات منفی

بازخوردهای اجتماعی تکراری است

خوشحالی پس از گل بسیار بد

جلوگیری از تمرد بازیکنان بسیار سخت است

سخن آخر

Football Manager 2016 تقریبا بازی کاملی بود و Football Manager 2017 نیز حرکت روبه‌جلوی خوبی را به نمایش گذاشته است. بهبود یک محصول تقریبا کامل کار آسانی نیست ولی با تغییراتی هوشمندانه و مشهود، این بازی تبدیل به بهترین نسخه این سری و بهترین شبیه‌ساز مربی‌گری و مدیریت در فوتبال شده است.

پی‌نوشت مترجم: این بازی همیشه در سایت‌ها و فروم‌های ایرانی مغفول مانده و کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. شاید یکی از دلایلِ آن، پیچیدگی و منوهای زیاد این بازی باشد. اگر استراتژیک‌باز هستید و کمی هم با زبان انگلیسی آشنایید، خودتان را از تجربه این بازی محروم نکنید. دنیای جذاب این بازی بی‌انتهاست. منابع آموزش زیادی هم در نت موجود بوده و تقریبا میتوانید تمامی تاکتیک‌های روز دنیای فوتبال را در آن پیاده سازی کنید.

ترجمه: صادق بستانی

پردیس گیم

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *