نقد و بررسی Halo Wars 2

“به قلم Dom Peppiatt از وبسایت xboxachievements”

یک عبارتی در بین گیمرها مرسوم است که می‌گویند “سبک RTS روی کنسول جواب نمی‌دهد” … نسخه‌ی اول Halo Wars تا حدودی این موضوع را رد نمود و اکنون Halo Wars 22 غلط بودن آن را کاملا اثبات می‌کند. از همان شروع بازی که کنترلر را به دست می‌گیرید نحوه‌ِی کارکرد بازی را کاملا درک کرده و اعمالی نظیر جهت‌دهی، رابط کاربری، فرمان دادن به نیروها و … به شکل بسیار طبیعی صورت می‌پذیرد. Halo Wars 2 خود را بر فُنداسیون نسخه‌ی اول که در سال 2009 بنا شد، استوار می‌سازد و با اصلاحاتی در مسیر قبلی یک بیانیه صادر می‌کند و آن بیانیه این است: ” Halo لزوما نیاز نیست که یک سری بازی شوتر باشد.”

بیایید از بخش بخش داستانی بازی شروع کنیم. جدای از استانداردها و استدلال‌های معرف ژانر علمی تخیلی که در اینجا ما را غرق در ماجراجویی با The Spirit of Fire در مناطق مجهول از دنیای بازی و رویارویی با دشمنان ناشناخته می‌کند، می‌توان گفت داستان بازی منسجم است. از ابتدای بازی خطر رویارویی با گروهک Banished (گروهکی انشعاب‌یافته از Covenant) که توسط Atriox رهبری می‌شود و نسبت به نیروهای عادی Covenant ستیزه‌جویی بیشتری دارند را کاملا درک می‌کنیم که تاثیرش بر بخش بخش داستانی نیز واضح است. داستان بازی شامل 12 چپتر می‌شود که پیروزی‌‌ها، شکست‌ها و سرگذشت خدمه‌ی کشتی The Spirit of Fire را روایت می‌کند. پیامدهای منطقی که از عناصر بقاء و رقابت در بازی نشأت می‌گیرد در مجموع یک جور حس التزام به ماموریت‌ها می‌دهد و به خوبی در بازی پیاده‌سازی می‌شود.

 

در Halo Wars 2 باید به کنترل‌ها عادت کنید و گرچه ممکن است احساس کنید این یک بازی RTS از نوع pick-up-and-play است ولی اگر بخواهید در بخش چندنفره موفق باشید باید یکسری مهارت‌های تکنیکی و دستورات فنی را مسلط شوید. در هر مرحله از بازی شما فرصت این را دارید که اصول پایه‌ای از انتخاب نیروها تا پینگ کردن روی مپ را یاد بگیرید. شاید Halo Wars 2 به اندازه‌ی سایر عناوین RTS پرمغز و پخته نباشد ولی روی این موضوع تمرکز دارد که چه چیزهایی بصورت قطعی برای کنترل بازی لازم می‌باشد. Halo Wars 2 به شیوه‌ای فوق‌العاده راه را برای خود ساده و هموار می‌کند.

تنها مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد، مربوط می‌شود به مکان‌نمای بازی. گاهی اوقات به دلیل زمخت بودن مکان‌نما، انتخاب یک نیروی خاص از بین شلوغی سخت می‌شود. به عنوان مثال انتخاب کردن یک هیرو ممکن است برای عده ای آزاردهنده باشد. در بازی شما مجبور هستید که یک نفر از مجموعه افراد یا جوخه‌های کوچک را انتخاب کنید و آن سیستم کلاسیک که نیروهایتان را به حداکثر برسانید و مثل غلتک از روی پایگاه دشمن رد شوید واقعا جواب نمی‌هد. در عوض مراحل دارای چندین هدف (گاهی اوقات همه‌ی اهداف همزمان فعال اند) می‌باشد و برای همین باید یک اولویت‌بندی بین نیروها در نظر بگیرید و آن‌ها را به نقاط مختلفی از نقشه بفرستید. یک تاکتیکی که در نسخه‌ی اول Halo Wars هم از آن استفاده می‌شد، این است که همه‌ِی نیروها را برای نابود کردن یک دشمن بکار بگیرید که در این بازی واقعا کارساز نیست، بخصوص وقتی که یک ارتش کامل را به حرکت در می‌آورید سرعت حرکت آن‌ها کند می‌شود و همین کند شدن در واقع یک نوع مجازاتی است که برای بازیکن در نظر گرفته شده. اما در کل بازی چندان سخت‌گیرانه نیست.

بخش کمپین بازی یک عادتی دارد و آن این است که درهم‌ریختگی در بازیکن ایجاد کند (از دید خوب). ترفندها و تکنیک‌هایی که هوش مصنوعی در بازی بکار می‌گیرد کاملا غیرقابل پیش‌بینی هستند و حتی در مراحلی یک حس “آزمون و خطا” پیدا می‌کند. همین موضوع بازیکن را مجبور به تفکر می‌کند که چه تاکتیک‌ها و شگردهایی از سوی دشمنان ممکن است سر بزند و اینکه در بازی نباید زیاد از خودراضی شوید چون عاقبت خوشی ندارد. من از این حیث لذت بردم!

از لحاظ بصری بازی زیبا بنظر می‌آید و همه چیز به اندازه‌ی کافی پرجزئیات کار شده و در نهایت نگرشی قابل فهم از وقایع در حال اتفاق به شما می‌دهد. فکر می‌کنم که شاید می‌شد روی نسخه‌ی Xbox One بیشتر کار شود. بعضی از مدل‌ها نیز تعداد پولیگان کمی دارند و از نمای نزدیک چندان خوب نیستند. با اینحال میان‌پرده‌ها به طرز عجیبی خوب هستند؛ سری Halo همیشه سابقه‌ی خوبی از این حیث داشته‌ است و Halo Wars 2 هم چیزی از آن کم ندارد.

با این وجود، Halo Wars 2 تجربه‌ای درخشان در بخش تک‌نفره است و اگر مثل من از افسانه‌ی سری Halo، ماجراهای اسپارتان‌ها، هوش مصنوعی و بیگانه‌ها لذت می‌برید، قطعا نباید این بازی را از دست دهید. مکانیک‌های بازی مشکلی ندارند (نسبتا) و به شیوه‌ای قابل فهم و قابل دسترسی ساده‌ شده‌اند و همان عمقی را که بازی‌های RTS از آن برخوردار هستند دارد. Creative Assembly و مایکروسافت با ساخت Halo Wars 2 سری Halo را سربلند کرده و در آخر اثبات نمودند که هنوز هم می‌توان عناوین RTS را روی کنسول انجام داد.

Halo Wars 2 یک دنباله‌ی با ارزش از عنوانی دست‌کم گرفته شده و آندرریت است. عنوانی که با کنترل‌های هوشمندانه و قابل درک و بخش داستانی قوی‌تر نسبت به بقیه‌ی عناوین قدیمی RTS، اثبات می‌کند که سبک RTS در کنسول هم قابل بازی است. اگر طرفدار سری Halo هستید این بازی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. حتی اگر در سبک RTS چندان خبره نیستید، بازهم بازی کردن آن یک حس فان برایتان به همراه خواهد داشت و به شما دیدی جدید از دنیای Halo می دهد.

پردیس گیم

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *