نقد و بررسی MotoGP 17

“حامد زاهدی”

بدون تردید از بدو زمان معرفی نسخه مربوط به سال 2017 در در دل علاقه‌مندان به سری‌بازی‌های موتورسواری MotoGP، امید باری دیگر زنده شد چرا که ایده‌ها و خلاقیت‌های زیادی در آن بکار گرفته شده بود اما در واقعیت آیا استودیو ایتالیایی Milestone توانسته است نسبت به نسخه‌های پیشین جهشی رو به جلو داشته باشد؟

MotoGP 17، پنجمین نسخه از این سری‌بازی محبوب بوده که توسط استودیو Milestone آن هم درست در زمانی که کنسول‌های نسل هشتمی دست بازیسازان در زمینه‌های مختلف فنی را باز گذاشته‌اند، ساخته شده است. با این حال پرسشی که در این نقد و بررسی مطرح می‌شود این بوده که سری نام برده شده با رهبری و هدایت استودیو Milestone در مسابقه نفس‌گیر میان عناوین هم سبک پیروز واقع شده یا سر شکست فرود آورده است.

MotoGP 17

هسته اصلی بازی نسبت به سایر نسخ تاحدودی تغییرای به‌خود دیده است البته این تغییران نه آنچنان بزرگ هستند که بازیکن را سورپرایز کند و نه آن‌چنان کوچک که به چشم نیایند. در همان ابتدای کار درست به مانند MotoGP 15 دو گزینه پیشه‌روی بازیکن قرار می‌گیرد که عبارتند از: مسیر مسابقات خود را به صورت عادی و رتبه‌بندی جلو بروید یا اینکه همزمان با طی نمودن مسیر عادی، تیم خود را در حالت جدید حرفه‌ای مدیریت نمایید. زمانی که تیم ویژه خود را تاسیس نمودید، گزینه‌های سفارشی‌سازی شده زیادی در اختیارتان قرار خواهد گرفت که هر کدام به نوبه خود زیورآلاتی برای موتورتان محسوب می‌شود. در ادامه حامیان مالی گوناگونی از شرکت‌های متعدد ورزشی و غیر ورزشی جهت عقد قرارداد تبلیغاتی به سراغ شما یورش میاورند که بستگی به سلیقه و پیشنهاد ارائه داده شده می‌توانید درخواست آن‌ها را قبول یا رد کنید. لازم به‌ذکر بوده که هرچقدر پول درون بازی شما بیشتر باشد، توانایی خرید تجهیزات بیشتری را خواهید داشت که بدون تردید قدرت موتور شما را بسته به نوع چند برابر می‌کنند.

یکی از نکات مثبت بازی MotoGP 17 استفاده ابزاری بیشتر از پول به‌دست آورده در بازی قلمداد می‌شود چرا که خلاف نسخ پیشین که پول نقش کمرنگی را ایفا می‌کرد در نسخه امسال شاهد امکانات متعددی هستیم که از این طریق قابل خریداری هستند؛ به عنوان مثال شما می‌توانید تیم خود را گسترده‌تر کرده و پاداشی را برای هر یکی از موتورسواران در نظر بگیرید که روحیه پیروزی‌طلبی آنان بسیار تاثیرگذار است چرا که برای بدست آوردن آن پول ممکن علاوه بر کارهای تیمی که امتیاز خاص خودش را دارد، دست به کارهای انفرادی و صدالبته عاقلانه می‌زنند. این پایان کار نبوده و لباس‌ها و یونیفورم‌های متعددی در نظر گرفته شده که بازیکنان می‌توانند با پرداخت مبلغی مشخص شده آن را برای کادر فنی یا موتورسواران تهیه کنند.

استودیو Milestone در کنار حالت حرفه‌ای برای بازیکنان کم‌حوصله‌تر که تنها می‌خواهند یک مسابقه بی‌عیب و نقص را تجربه کنند بخشی را تدارک نموده که با رابط کاربری بسیار آسان، بازیکن را بعد از انتخاب موتور و پیست به‌صورت مستقیم به زمین مسابقه و پشت چراغ‌ و پرچم شروع هدایت می‌کند. هوشیاری استودیو سازنده در بهره‌گیری از موتورسیکلت‌های قدیمی بسیار قابل تحسین است چرا که با افزودن تعدادی از بهترین موتورهای مسابقه‌ای قدیمی خاطرات کهنه‌ای را برای علاقه‌مندان چندین آتیشه به سری MotoGP زنده می‌کند. از موتورهای کلاسیک و قدیمی که در نسخه 2017 بازی مذکور حضور دارند می‌توان بهAprilia RS 125 در کنار شخصیت ” والنتینو روسی” (Valentino Rossi)، Honda NSR500 که ویژه آقای “وین گاردنر” (Wayne Gardner) و همچنین Ducati موتور مورد علاقه آقای “کیسی استونر” (Casey Stoner) اشاره داشت. آنچه که هیجان بازیکن را جهت دریافت موتورهای نام برده شده را زیاد می‌کند، قفل بودن آنان در ابتدای بازی است؛ شما برای آنکه بتوانید با این موتورهای خاطره‌انگیز در پیست برانید باید از پس چالش‌های موجود برآورده و با جمع‌‎آوری امتیازهای لازم اقدام به بازگشایی آنان کنید.

MotoGP 17

بازیکنان امروزی بیشتر از انجام بخش تک نفره خواهان تجربه‌ای وصف‌ناپذیر در بخش آنلاین و چند نفره هستند؛ متاسفانه سرورهای MotoGP 2017 عاری از اشکال نیست و با هر سرعت اینترنتی که باشید با لگ‌هایی دیوانه‌وار مواجه خواهید شد که گاه به نفع و گاه به ضرر شماست.

از بخش‌های جدید و قابل ملاحظه‌ای که به این نسخه افزوده شده است می‌توان به مسابقات ESport اشاره کرد که تنها دارندگان نسخه PS4 را در برمی‌گیرد. با ثبت نام در این رویداد یک سری آزمایش‌های مقدماتی مثل کامل کردن سه مسابقه و شکستن زمانی کمتر از مقدار تعیین شده در دسته مسابقات قهرمانی ردبول، موتو ۳ و موتو ۲ از شما گرفته می‌شود که پس از گذراندن آن وارد فاز سوم شده و باید در چالش‌های بخش آنلاینی که به‌صورت غیر انتخابی پیشه‌رویتان گذاشته می‌شود بربیایید تا در نهایت موفق به کسب سهمیه حضور در مسابقات ESport که به صورت زنده در کشور اسپانیا برگزار می‌شود، بشوید.

سیستم کنترل موتورها نسبت به سال گذشته بهود چشم‌گیری داشته است؛ اگر نسخه قبلی را بازی کرده باشید در بیشتر مواقع پیچ می‌پیچید اما موتور شما نمی‌پیچید! با دقت بیشتر سازندگان، این مشکل برطرف گشته و هر کلاس و شرکتی در ساخت موتورهای خود نکات ریزی را ذکر نموده که شما با توجه به توصیه‌ها قادر به انتخاب موتور دلخواه خود خواهید بود. به عنوان مثال اگر به سراغ موتورهای Ducati بروید اکثر آن شتاب بالایی در جاده‌های مستقیم و صاف دارند اما در پیچ‌ها سنگین به طرفین خم می‌شوند و این در حالی بوده که موتورهای Yamaha به لطافت ابریشم بوده و به‌خوبی به طرفین خم می‌شوند.

سازندگان به‌خوبی به سیستم آب و هوای متغیر توجه داشته‌اند و همین عامل باعث شده که در طول یک مسابقه شاهد آب و هوایی متفاوت باشیم. به عنوان مثال در ابتدای مسابقه هوا ابری بوده اما بعد از گذراندن چند دور کم کم ابرهای تیره وارد عمل می‌شوند و با بارش باران جاده‌های پیست را خیس می‌کند؛ گاهی افت فریم مشاهده می‌شود اما آنچنان زیاد نبوده که خللی در روند ایجاد بازی ایجاد کند. بازیکنان می‌بایست با در نظر گرفتن شرایط محیطی، سرعت موتور در پیچ‌ها را کنترل کنند در غیر این صورت با یک اشتباه کوچک موجب لغزش، لیز خورده و از ادامه مسابقه در برخی موارد بازخواهید ماند.

MotoGP 17

نکات مثبت:

به‌کار گرفتن ایده‌های جدید در کنار حفظ ریشه‌های کلاسیک

هندلینگ و رابط کاربری قابل قبول

استفاده از جدیدترین موتورها در کنار توضیحات سازندگان در خصوص ساختار آن

قابلیت شرکت در مسابقات جهانی ESport

نکات منفی:

سرورهای ضعیف و ناکارآمد در بخش آنلاین که موجب به‌وجود آمدن لگ‌های فراوان می‌شود.

افت فریم در زمان تغییرات آب و هوایی

سخن آخر

پس از گذشت چند سال باری دیگر نام MotoGP با نسخه کنونی زبان زد خاص و عام گردید و اگر از طرفداران این سبک باشید به‌یقین با بنده هم عقیده خواهید بود که یک عنوان موتورسواری کامل را تجربه نموده‌ایم که در کنار گرافیکی نسل هشتمی و گیم‌پلی مهیج، ایده‌های نوین و جدیدی مثل حالت حرفه و مدیریت تیم و… را به ارمغان آورده است.

Verdict

After a few years, once again the famous MotoGP series has returned and many have repraised the game. If you’re one of the fans like myself then you will agree with me for sure that we’ve experienced of the most complete Grand Prix motorcycle racing games of the year alongside an amazing gameplay, new ideas coming with massive 8th gen graphics that’d surely satisy you

Score: 7.5 – PC Version

پردیس گیم

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *