خانه موفقیت داستان موفقیت نقش هوش مصنوعی در استارت آپ الوز

نقش هوش مصنوعی در استارت آپ الوز

0

الوز (Elves) مشاور شخصی و بهترین دوست شماست؛ این شعار شرکت Elves یک استارت‌آپ مصری است. در واقع شما به یک شخص واقعی پیام می‌دهید و او در یافتن، رزرو، خریدن و ارسال همه چیز برای شما در هر جایی که باشید کمک خواهد کرد.کسب‌و‌کار در مصر به‌خصوص در شهر پر سر و صدا و شلوغی مانند قاهره دشوار است. اما برای موسس اپلیکیشن الوز، کریم الساهی، رفع نیازمندی‌های روزانه زندگی برای کاربران آنلاین مصر یک چالش خوب است.

 

اپلیکیشن الوز در قاهره که یک زوج مصری به نام کریم الساهی و همسرش ابیر السیسی آن را تاسیس کرده‌اند؛ یک اپلیکیشن برجسته در برنامه مسنجر فیس‌بوک شده است. این اپلیکیشن ابتدا در ایالات متحده شروع شد. سپس به مصر گسترش یافت. چرا که این تیم دریافت که مصر یکی از مستعدترین بازارها است.این اپلیکیشن که دسامبر گذشته شروع به‌کار کرد، با برنامه مسنجر فیس‌بوک و واتس‌اپ یکپارچه شده است. الوز با حذف دردسرهای یافتن آیتم‌ها به‌دست خودتان، رزرو کردن، جست‌وجوی بهترین معاملات و حتی فکر کردن در مورد ایده‌های هدیه برای افرادی که دوستشان دارید، همه این کارها را انجام می‌دهد.الوز پلت‌فرمی با تعاملات انسانی زنده است که به شما اجازه شرکت در یک مکالمه با یک فرد واقعی را می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید روز مادر است و شما می‌خواهید به مادرتان یک هدیه بدهید، الوز از شما سوالاتی در مورد مادرتان می‌پرسد تا علایق او را بهتر بشناسد و سپس با توجه به بودجه شما پیشنهادهای هدیه‌ای برایتان فراهم می‌کند و مراقب همه چیز از خرید، کادو کردن و ارسال هدیه نیز هست.

فیس‌بوک ماهانه حدود ۳۰ هزار بازدید برای الوز که ۴۰ کارمند دارد، ایجاد می‌کند که به مردم اجازه می‌دهد تا از افراد حقیقی، هر چیزی (از سفر، تا رزرو هتل و کمک به یافتن چمدان یا برنامه‌ریزی یک جلسه) را بخواهند. این ارگان‌های انسانی برای جست‌وجوی اطلاعات و اجرای معاملات به روبات‌ها متکی هستند. در واقع اپلیکیشن الوز، سرویس دهندگان آنلاین فراهم می‌کند که وقتی هر کاربری پیامی به سرویس پیام‌رسان فیس‌بوک می‌فرستد و درخواست هرگونه کمک از جمله رزرو، خرید یا حتی پرس‌و‌جو در مورد اطلاعات مفقوده را می‌کند فورا به او جواب بدهند. از رزرو پرواز تا یافتن هدایای نادر، تا سازماندهی برنامه شام، گل و شکلات برای مناسبت‌ها، این اپلیکیشن برای همه افراد منحصربه‌فرد است. اساسا هر کاری می‌توانید با آن انجام دهید. خواسته‌هایی که گاهی اوقات به سختی می‌تواند در روزهای شلوغ کاری انجام شود.الساهی می‌گوید «خدماتی که ما فراهم می‌کنیم بسیار زیاد است. ما تنها خدمات رزرو و خرید ارائه نمی‌دهیم بلکه بسیاری از سرویس‌های دیگری را فراهم می‌کنیم که کاربران آنها از تیم آنلاین تقاضا می‌کنند. ما با مشارکت با ارائه‌دهندگان بزرگ برای هر سرویس، مشتاق انجام این امر هستیم.»الوز به سه دلیل جذاب است. نشانه‌ای است برای اینکه اکوسیستم مصر با چه سرعتی در حال تکامل است؛ دریچه‌ای در مورد چگونگی تکامل مسنجر فیس‌بوک ارائه می‌دهد و دریچه‌ای به سوی مسیری که هوش مصنوعی در آن در حال تکامل است می‌گشاید.گرچه از عمر این اپلیکیشن تنها ۱۸ ماه می‌گذرد، الوز ماهانه حدود ۸۰ هزار دلار درآمد ایجاد کرده است (گرچه اکثر این درآمد ناشی از خرید بلیت‌های شرکت‌های هواپیمایی برای عرضه به مشتریان است؛ یک کسب‌و‌کار با حاشیه سود بسیار پایین).

مصر سال‌ها بحران مالی و رکود توریسم را تجربه کرده است اما کارآفرینان آنجا هنوز کسب‌و‌کارهای خود را رشد می‌دهند و حمایت‌های جدیدی از نهادهای دولتی جذب می‌کنند. الساهی و السیسی مانند دیگر کارآفرینانی که من می‌شناسم، کسب‌و‌کار خود را در قاهره حفظ کرده‌اند؛ چرا که هزینه‌های نیروی کار برای مهندسان ماهر بسیار کمتر از جاهای دیگر است.این اپلیکیشن در اواخر سال ۲۰۱۵ و طی تعطیلات کریسمس ظهور کرد؛ یعنی درست زمانی که اکثر کسب‌و‌کارها در آمریکا با رکود مواجه می‌شوند. این امر موجب شد تا الساهی و موسسانش یک اپلیکیشن راه اندازی کنند که از طریق سرویس پیام‌رسانی به کاربران آنلاین کمک کند.این کارآفرین می‌گوید «تیم ما بزرگ نیست؛ چرا که سرویس پاسخگویی از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فعالیت می‌کند.» او می‌افزاید این دو ابزارهای اصلی هستند که تیم الوز استفاده می‌کند تا شمار زیاد پیام‌هایی که به‌صورت روزانه ارسال می‌شود را مدیریت کند. الساهی در مورد فوت‌و‌فن چگونگی رشد کسب‌و‌کارش از مشارکت اخیر خود با Rise Up Summit می‌گوید؛ یکی از پیشروترین رخدادهای کارآفرینی در قاهره. همچنین الوز اخیرا وارد مشارکت با سوپرمارکت‌های گورمت و London Cab به عنوان دو ارائه‌دهنده خدمات شده است.

به گفته موسس این اپلیکیشن، الوز درآمد خود را از دریافت درصدی از ارائه‌دهنده خدمات برای هر کاربر که از اپلیکیشن الوز یا از طریق سرویس پیام‌رسان فیس‌بوک انجام می‌شود، دریافت می‌کند. الساهی می‌افزاید «ما درصدد هستیم وارد مشارکت‌های بیشتری با ارائه‌دهندگان خدمات بزرگ‌تری برای بهبود خدماتمان شویم، همچنین به دنبال رسوخ در بخش‌های غذا و تجارت الکترونیک نیز هستیم.»از الساهی و السیسی پرسیدم که آیا آنها در مورد تغییرات در پلت‌فرم فیس‌بوک که می‌تواند الوز را بی‌اهمیت سازد نگران هستند یا خیر. همیشه ریسکی در اتصال شما به یک شرکت بزرگ وجود دارد که مانند چسبیدن به پای یک فیل است؛ می‌تواند شما را به دوردست‌ها ببرد، اما می‌تواند لهتان نیز کند. آنها به اپلیکیشن‌شان به‌عنوان یک ابزار یادگیری هوش مصنوعی فکر می‌کنند. الساهی می‌گوید «روبات‌های مطلق بسیار با شکست مواجهند. آنها سرانجام در درک نیات شما شکست می‌خورند. استفاده از انسان نشانه خوش‌شانسی یا هوشمندی است.»از مصاحبه من با الساهی و السیسی، به نظرم نکته مهم این است که اکنون که جامعه تکنولوژیک چگونگی آموزش هوش مصنوعی را یاد گرفته است، این تنها موضوع زمان است تا همه چیزهای لازم را فرا بگیریم.

ایران استارت آپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *