پیرو معرفی کارت گرافیک GTX 1070 8GB از سوی انویدیا، کارت های گرافیک تقویت شده تولید کننده های دیگر نیز عرضه شدند تا کاربرانی که خواهان کارایی بالاتر و اورکلاک‌پذیری بیشتر از کارت مرجع انویدیا بودند گزینه های مخصوص خود را داشته باشند. کمپانی گیگابایت تنوع طلبی کاربران را در نظر گرفته است و مدل های متعددی را بر اساس GeForce GTX 1070 8GB تولید و عرضه کرده است. در این نوشتار قصد داریم تا مشخصات و ویژگی های مدل GTX 1070 G1 Gaming را بررسی کنیم.

GIGABYTE GTX 1070 G1 Gaming

سری خوشنام G1 Gaming با توجه به کارایی عالی و قیمت مناسبی که ارائه می کند، گزینه ای خاص برای گیمر ها به شمار می رود.  نسخه ای اورکلاک شده که در صورت تمایل، به طور دستی قابلیت اورکلاک بیشتر را نیز دارد. این کارت گرافیک از تراشه قدرتمند GP104 انویدیا بهره می برد که بر اساس معماری پاسکال ساخته شده است بنابراین می تواند جدیدترین بازی ها را با بیشترین جزئیات گرافیکی و نرخ فریم مناسب اجرا کند.

 GTX 1070 G1 Gaming ظاهری مدرن با LED های قابل شخصی سازی دارد که مناسب سیستم های گیمینگ حرفه ای است تا آنرا با قطعات دیگرتان هماهنگ کنید.

پردازشگر گرافیکی Nvidia Pascal

GTX 1070 دارای ۲۵% سایه زن کمتری نسبت به GTX 1080 است اما کماکان قدرت بیشتری نسبت به پرچم دار سری پیشین یعنی GTX 980 Ti دارد و تمام این ها با وجود توان مصرفی فوق العاده پایین ۱۵۰ واتی رخ می دهد.

GTX 1070 از تراشه ای بهره می برد که برادر بزرگ ترش، GTX 1080 نیز دارای آن بود؛ GP104 با معماری پاسکال و ۷۲۰۰ میلیون ترانزیستور. ۱۹۲۰ هسته کودا و ۱۲۰ واحد تکستچر در GTX 1070 فعال هستند. ۶۴ واحد ROP نیز در این تراشه‌ی بهینه مشغول به کارند و مقدار کش L2 نیز ۲MB می باشد. از نظر حافظه نیز خیالتان راحت باشد، چراکه ۸GB رم GDDR5 فوق سریع ۲۵۶ بیتی با فرکانس ۸۰۰۸ مگاهرتز در این کارت آماده اند تا خوراک تراشه‌ی GP104 را در خود ذخیره کنند.

یک خوشه‌ی پردازشی GP104 در کارت گرافیک GeForce GTX 1070 غیر فعال شده است

نرخ تخصیص پردازش های DP میزان ۱/۳۲ پردازش های SP قرار گرفته است چراکه هدف از طراحی کارت های گرافیک GeForce، اجرای بازی های سنگین با نهایت تنظیمات و وضوح است، و برای اجرای کار های تخصصی که نیازمند تخصیص بیشتر منابع DP برای پردازش های خود هستند کارت های گرافیک Quadro پیشنهاد می شوند.

آنباکسینگ و جعبه

جعبه‌ی GTX 1070 G1 Gaming با اندازه ای مناسب طراحی شده است، ابعادی برابر با ۴۰۵mm x 235mm x 90mm و وزنی در حدود ۱٫۵ کیلوگرم دارد. اهم مواردی که بر روی جعبه دیده می شوند عبارتند از: لوگو های GIGABYTE، G1 Gaming و لوگوهای مربوط به تکنولوژی های استفاده شده در کارت یعنی WINDFORCE برای خنک کننده کارت، RGB Spectrum برای LED های ۱۶٫۸M رنگی و OC Edition که از اورکلاک کارخانه ای کارت حکایت می کنند.

لوگوی G1 Gaming بر روی بسته بندی این محصول جلب توجه می کند

در پشت جعبه نیز چندی از قابلیت ها و ویژگی های انحصاری گیگابایت به چشم می خورد.

برخی از ویژگی های انحصاری گیگابایت در پشت جعبه ذکر شده اند

داخل پوشش مقوایی، جعبه ای مشکی رنگ حاوی کارت گرافیک GTX 1070 G1 Gaming، دفترچه راهنمای مصرف کننده و DVD درایور کارت وجود دارد.

داخل جعبه هیچ چیز اضافه ای وجود ندارد و فقط یک راهنمای شروع سریع و دی وی دی درایور گنجانده شده اند

ظاهر

GTX 1070 G1 Gaming کارت گرافیکی نسبتا بزرگ است که ابعادی برابر با ۲۸۰mm x 114mm x 41mm (از چپ به راست؛ طول، عرض و ارتفاع) دارد بنابراین ممکن است که در برخی از کیس های کوچک جای نگیرد. در قسمت روی کارت لوگوی GIGABYTE و عبارت Fan Stop مشاهده می شود که هر دوی آن ها توسط LED های قابل شخصی سازی، نورپردازی می شوند.

سه فن با طراحی اختصاصی وظیفه‌ی خنک کنندگی را بر عهده دارند

قسمت زیرین این کارت با یک صفحه‌ی فلزی پوشیده شده است تا علاوه بر محافظت از برد، از نفوذ رطوبت و گرد و غبار نیز جلوگیری کند.

دیگر نگران آسیب دیدن PCB کارت گرافیک نباشید

پورت ها

در قسمت کناری این کارت اتصال ۸-پینی خارجی PCI-E را می بینیم. گیگابایت برای تغذیه‌ی مطلوب کامپیوتری که دارای GTX 1070 G1 Gaming است یک منبع تغذیه حداقل ۵۰۰ واتی را توصیه می کند.

یک پورت ۸ پینی وظیفه‌ی برق رسانی را بر عهده دارد

سه پورت DisplayPort 1.4 با یک پورت HDMI 2.0b و یک پورت Dual-Link DVI-I خروجی های GTX 1070 G1 Gaming را تشکیل می دهند. پورت HDMI 2.0 از وضوح تصویر ۴K(4096×2160) با نرخ به روز رسانی ۶۰ هرتز پشتیبانی می کند.

3 پورت DP، یک پورت HDMI و یک پورت DVI-D در قسمت پشت GTX 1070 G1 Gaming به چشم می خورند

خنک کننده

GTX 1070 G1 Gaming دارای خنک کننده WindForce 3X می باشد که کاملا از پس خنک کردن این کارت حتی در هنگام اجرای سنگین ترین بازی ها و تست ها بر می آید.

فن میانی بر خلاف دو فن دیگر می چرخد

این خنک کننده دارای ۳ فن ۱۰۰ میلی متری  با طراحی مخصوص است که فن وسطی خلاف جهت دو فن دیگر می چرخد. این تکنولوژی، دفع حرارت قطعات کارت گرافیک را موثر تر می سازد. در مواقعی که بار سنگینی بر دوش کارت گرافیک نیست و قطعات دمای مناسبی دارند، فن ها متوقف می شوند تا در اوج سکوت به کار هایتان برسید.

PCB

GTX 1070 G1 Gaming دارای مدار تغذیه ۱۲+۲ فاز است تا بتوانید بیشترین حد اورکلاک را بر روی آن انجام دهید. از چوک ها و خازن هایی که پیشتر در کارت گرافیک Titan X استفاده شده بود در GTX 1070 G1 Gaming نیز استفاده شده است تا کارایی و دوام کارت حتی با وجود اورکلاک های سنگین خدشه دار نشود. تراشه های حافظه‌ی این کارت گرافیک از نوع GDDR5 و ساخت سامسونگ می باشند. ۸ عدد از این تراشه ها در GTX 1070 G1 Gaming وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای حجم ۱ گیگابایت و رابط ۳۲ بیتی هستند، بنابراین ۸GB حافظه‌ با رابط ۲۵۶ بیتی فراهم شده است.

نرم افزار Xtreme Gaming

با استفاده از نرم افزار گیگابایت به نام Xtreme Gaming می توانید از میان ۱۶٫۸ میلیون رنگ و حالت های متنوع، نوع و شدت درخشش LED ها را به سلیقه‌ی خود انتخاب کنید.

با استفاده از این نرم افزار می توانید تمامی ابزار های گیمینگ GIGABYTE از جمله کارت گرافیک، موس و کیبرد را مدیریت کنید و کارت گرافیک خود را اورکلاک کنید. Xtreme Gaming قابلیت جمع آوری داده های مربوط به کارت گرافیک را نیز دارا است و می توان از آن جهت عیب یابی محصول استفاده کرد.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *